Gå til innhold

Store forbedringer i Vista SP1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg brukte windows 2000 frem til sp1 av windows xp ble sluppet, da skiftet jeg over til xp og har brukt det siden den gang.

 

Jeg føler det er akkuar det samme som skjer med vista. Microsoft leverer et produkt som trenger tid på seg før det blir optimalt.

 

Personlig tror jeg det er strategien til MS. De vet om at mange venter på SP1. Derfor SP1 kommer såpass fort som den gjør.

Lenke til kommentar

Etter SP1 er sluppet skal jeg faktisk laste ned Vista, når jeg prøvde det for ca. 1 år siden var det alt for ustabilt og pcen min taklet det ikke. Så nå som jeg har hardwaren til det, og alle barnesykdomene er fikset blir dette virkelig aktuelt :)

Endret av nts
Lenke til kommentar
Jeg brukte windows 2000 frem til sp1 av windows xp ble sluppet, da skiftet jeg over til xp og har brukt det siden den gang.

 

Jeg føler det er akkuar det samme som skjer med vista. Microsoft leverer et produkt som trenger tid på seg før det blir optimalt.

 

 

Ser du følger omtrent samme "roadmap" som meg. her blir det nok vår og sommer før det blir eventuelt blir Vista her i gården.

DX10 er ikke noe å stresse med, og hva skulle jeg evenuelt oppnå med å oppgradere i dag?

Jeg har enda ikke stt noen funksjoner i Vista jeg ikke kan unnvære (enn så lenge).

 

Hovedproblemet er som vanlig, MS selger betaprogramvare fordi det er tjener masse penger på å pushe det ut på markedet lenge før det er ferdig.

Hvem f... ville kjøpt en bil med tre hjul til full pris hvis han bare fikk en lovnad om at selgeren ville prøve å ordne det fjerde hjulet om ett år eller så?

"Du får bare ta det litt pent i svingene til vi kommer med en løsning. En eller annen gang..."

Det som er synd er at hw-produsenterhenger seg på og har blitt enda verre på samme område - ny hardware sendes ut til butikkene mens driverne enda er på alpha-stadiet.

Hvor mange ganger i året oppdaterer en gjennomsnits-gamer skjermdriverne sine?

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterer drivere til skjermkort og andre "kritiske" drivere hver gang det kommer ny om jeg ser at de har blitt testet og fungerer. Det betyr i snitt minst én ny driver hver måned, og det gjelder nok de fleste andre også.

 

Jeg er enig i poenget ditt, men ikke argumentasjonen. Er bare å se på hk'et mitt, Asus Maximus Formula, hvor jeg den siste måneden har byttet bios seks ganger pga oppdateringer. Positivt fordi Asus tar signaler om hva som mangler, negativt fordi det er mye mangler..

 

Men, jeg gleder meg til SP1, jeg er middels lei filsystem-ytelsen til Vista. Men, den som ikke prøver..

Lenke til kommentar
Håper virkelig at Vista blir stabil slik de lover. Er regelrett skuffet over hvor mye tull jeg har hatt med Vista.

 

Kan du utdype

 

Slutt med tullet ditt!

Ser du er hissig på brukere som opplever vista som problematisk, anbefaler du ignorerer dem og heller sørger for å få fram det som du synnes er positivt med vista.

 

Er det tull når brukere har problemer ? Det er vel bedre at de utdyper, slik at eventuelt andre med samme erfaringer kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Håper virkelig at Vista blir stabil slik de lover. Er regelrett skuffet over hvor mye tull jeg har hatt med Vista.

 

Kan du utdype

 

Her er mine hyppige problemer med Vista. Stadig blå skjerm/restart.

 

Så langt ser det ut til at problemene mine er knyttet til 4x1 GB ram, samt Creative X-fi extreme gamer.

Hvis jeg kjører uten x-fi og med kun 3x1gb ram så forsvinner vel 95%+ av krasjene.

 

Tilsvarende hardware på xp ga meg ikke hyppige krasj.

 

Nå må det sies at problemet kan skyldes dårlige Vista drivere o.l fra hardware leverandørene, men i praksis vil det si at for meg er IKKE Vista like stabil som xp. Om det er hardware eller software leverandøren som har skylden hjelper meg lite når det ikke fungerer.

 

Blå skjerm er som kjent kommunikasjon mellom kjerne og hardware. Altså drivere. Og selvfølgelig veldig frusterende. Creative har vært elendig med driverstøtte for Vista.

 

4x1G RAM ? Kjører du 64-bit? Du bør vel i teorien maks kjøre 2GB på 32-bit. 3GB så får du ikke utnyttet minnehåndteringen på hovedkortet fullt ut, og er ikke og anbefale. I teorien er det mulig med 4GB på et 32-bit system, men Windows er bygget slik at den reserverer noen minne-adresser øverst i de øverste bits'ene til diverse hardwarehåndtering. Det er alikvel en mulighet med og installere en patch. Sjekk http://support.microsoft.com/kb/929777. Oppdater BIOS på hovedkortet. Noen hovedkort liker faktisk ikke og bruke alle RAM-slots.

Lenke til kommentar
Vel, da kan du i alle fall bruke litt tegnsetting og slikt sånn at det i alle fall virker konstruktivt..

 

Beklager, manglet et spm-tegn.

 

Null problem, jeg har bare sett meg litt lei på brukere som "turbo-poster" uten å se litt helhetlig på forumet, og kvaliteten på gjennomsnittsposten. Ikke meningen å bli ukonstruktiv selv.

 

Har noen funnet en oversikt over hw som nå blir støttet native i Vista? Leste et sted at blant annet en del nettverkskort skulle bli støttet uten drivere, slik som Attansic-kortet på Asus P5K.

Lenke til kommentar

Kjører Vista på min Dell X1 bærbare. Har så langt hatt absolutt 0 problemer, i form av kresj o.l. Har merket litt på ytelsessiden og spesielt filkopiering. Men sett bortfra at hardwaren i maskina er under middels er jeg egentlig meget fornøyd. Har ikke hatt noe behov for noen superoppdateringer enda, derfor ser jeg med glede frem til å installere sp1 i q1.

Lenke til kommentar
Kjører Vista på min Dell X1 bærbare. Har så langt hatt absolutt 0 problemer, i form av kresj o.l. Har merket litt på ytelsessiden og spesielt filkopiering. Men sett bortfra at hardwaren i maskina er under middels er jeg egentlig meget fornøyd. Har ikke hatt noe behov for noen superoppdateringer enda, derfor ser jeg med glede frem til å installere sp1 i q1.

 

Samme oppfatning her.

Kjører Vista 64 bit med 4 gig ram og det er stabilt og uten problemer. :thumbup:

 

Men jeg venter likevell til SP1 er kommet som offisiell utgave før jeg installerer den.

Lenke til kommentar
4x1G RAM ? Kjører du 64-bit? Du bør vel i teorien maks kjøre 2GB på 32-bit. 3GB så får du ikke utnyttet minnehåndteringen på hovedkortet fullt ut, og er ikke og anbefale. I teorien er det mulig med 4GB på et 32-bit system, men Windows er bygget slik at den reserverer noen minne-adresser øverst i de øverste bits'ene til diverse hardwarehåndtering. Det er alikvel en mulighet med og installere en patch. Sjekk http://support.microsoft.com/kb/929777. Oppdater BIOS på hovedkortet. Noen hovedkort liker faktisk ikke og bruke alle RAM-slots.

 

Kommer nok til å oppdatere biosen for å se om det hjelper. En rask sjekk hos Microsoft sier jo at Vista 32 bits støtter 4gb med fysisk minne, så det skulle ikke være noe problem å ha 4gb ram selv om du ikke får tilgang til alt. Fra og med SP1 ser det også ut til at du lettere kan få brukt en større andel av den minnen enn tidligere. (Blir spennende å se om det medfører riktighet)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Vista 64 bit nå i snart 2 uker og har ikke opplevd en eneste blåskjerm og ikke en kræsj. Al går fort og glatt.

Så med denne nye oppdateringen vil Vista bli enda mer super :)

 

Første inntrykket av Vista var bedre enn XP i sin tid, når det gjelder ytelse og stabilitet, for min del. Fikk en en helt ny maskin fra dell med XP install CD. Halveis ut i installeringen hang XP seg og jeg måtte begynne på nytt. Og etter det så var den mange sånne småfeil. Men nå er Xp knall!

Lenke til kommentar
Also coming with SP1 but not in the current release candidate, we will also be including updates that deal with two exploits we have seen, which can affect system stability for our customers. The OEM Bios exploit, which involves modifying system files and the BIOS of the motherboard to mimic a type of product activation performed on copies of Windows that are pre-installed by OEMs in the factory. The Grace Timer exploit, which attempts to reset the “grace time” limit between installation and activation to something like the year 2099 in some cases.

 

 

Så vidt jeg vet er det de 2 eneste måtene man i dag kan få installert Vista uten å ha gyldig lisensnøkkel, så da går det vel noen dager før piratene har funnet en annen vei rundt aktiveringen.

 

Kjipt for dem som sitter med uaktivert windows plutselig ;)

Lenke til kommentar

jeg lurer veldig på om jeg skal installere beta-versjonen av Vista, men før jeg eventuelt gjør det vil jeg gjerne vite om det er stor sjanse for at det kommer til å dukke opp problemer man ikke har hatt før, så store at man må reinstallere windows eller noe liknende.

 

Personlig kjører jeg Vista 64-bit med 4GB ram og har ikke hatt problemer siden jeg fikset de for 2-3 måneder siden. Jeg hadde også problemer med minnet, men jeg lastet ned et par oppdateringer fra MS. De hjalp bare delvis, men etter at jeg hadde kjørt memtest på alle brikkene funket systemet utmerket, jeg aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

Ja, trur det er mange som tester vista som ikkje har snøring, eller gir for lett opp.

Køyrt Vista sida starten av februar i år.

Var litt krøll med nVidia drivern i starten, men det retta seg ganske så fort.

HP kom ikkje med driver til skrivern min før uti mars eller mai trur eg, men den er nå på plass og funker fint.

 

Kordan blir det med RC1 dersom man er tilkobla ein domene kontroller? Bør man da unngå og teste rc1 eller? Høyrte noken rykter, men er ikkje heilt sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...