Gå til innhold

G9x ytelses, benchmark og OC resultater


WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Da er det vel bare et dager før 9800GTX'en også er i hus. ;)

 

Edit: Og så har jeg kjøpt 2GB DDR3 Ram til på "loppis". :D

 

Endlige har du funnet frem til det rette :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Når det gjelds 9800GTX, skremte deg der! ;)

 

Noe sier meg at kortet er noe han skal teste for itpro?

Lenke til kommentar
Flere har blitt sure og grynete av synsingen min på 8800-seriens død, så "welcome to the club".

 

La medg synse noe nytt for gjøre deg enda mer sur og grynete, du kan flashe, mode, vrie og vrenge din 8800GTS, det kommer fremdeles til å være en modifisert utgave av noe som er utgått. Det vil aldri bli en 9800GTX. :whistle:

Nei, du skjønner fremdeles ikke.

9800GTX er samme kort som 8800gts 512, eneste er at det støtter TRI sli og minnet er 2200mhz.

 

Så du kan ikke si 8800gts 512 er "utdatert teknologi", da det fremdeles er den teknologien som brukes.

 

Ps. 8800 serien kan dø ut, men det er bare en navnegruppering.

9800gtx vil aldri være noe særlig bedre enn et OC 8800gts kort, nettop av den årsaken at GPU og Shader er begrensningen, ikke minnet.

 

Over 2200mhz på minnet, så tjener man "ingenting", pga. shader og gpu ikke henger med.

Jeg har testet dette i praksis... 2200 vs 2250 feks.. 0 % ytelsesøkning.

640 -> 740 gpu øker mye..

740 -> 800 gpu øker mye

800 -> 820 øker en del

 

ps. shader skal være 2.5x gpu, så den er det relasjon mot.

 

Det som irriterer meg, er at folk prøver å få 9800gtx til å virke som det er så "hot", det er så nytt, etc. Det er greit nok, skal du kjøre tri sli, så er det bedre kjøp enn 8800gts 512, men om du skal kjøre SLI eller singelkort, er nok 8800gts 512 eller et 9800gx2 bedre kjøp, da differansen i pris er ca 600kr gts 512 vs 9800gtx og ytelsesdifferansen er i noen tilfeller lik 0, OC kort vs gtx 9800.

Lenke til kommentar
Gigabytekortet veier mer eller mindre like mye som 8800 :huh:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sitter med en stabel på 6 highendkort her nå, tre 9800GTX og tre 8800GTX :w00t:

Bilde:

IMG_3432.jpg

 

EDIT: Se spoiler :)

Pen haug det der ja... :p;)

Nesten(bare nesten) jeg blir missunnelig... :p

 

 

 

Synd to av 98GTXene ikke funker da ;)

Gleder meg sånn smått til sakene "mine" kommer også... :p

 

 

Edit:

Andrull: Er det referansekjøling på TOP-kortet, eller en annen løsning?

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar

Er referansekjøling. Mulig bare jeg som har blingsa (blitt sterkere :p) i det siste, men syntes det veide overraskende lite når jeg løftet det. Ala 8800GTS, selv om det var større.

 

Men kan nok godt være 9800GX2 som jeg har vant meg til. (er ganske tungt)

;)

 

Edit: Heftig stabel ja. :D

Hadde jeg hatt SLI-HK så hadde jeg vært misunnelig.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Denne kjøleren er laget av Alumunium, derfor er det mye lettere.

 

Nå har jeg klokket min Geinward 9800GTX til 800/1250 og da følgte shaders med til 2000MHZ. Altså en økning på 13%/18% og 19%.

 

Oppsettet paserte Nvidia stablity test uten noe problemer, og 3dmark06 ligger tett under 15000. Kjøleren klarte seg utmerket på denne forholdshvis kraftige overklokkingen, og GPU-temp økte kun ett par grader under belastning. Alt kjører stabilt på kun luft.

 

Nå har jeg klokket ned til 783/1161/1944 for å eksperimenter litt før jeg skrur opp igjen. Fremdels holder med eksperimentering og vil komme med endlige resulteter om ikke så lenge, men ett par saker er alereade klart og tidelig: Stockkjøleren er veldig bra, og 9800GTX er veldig klokkevennlig!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Denne kjøleren er laget av Alumunium, derfor er det mye lettere.

 

Nå har jeg klokket min Geinward 9800GTX til 800/1250 og da følgte shaders med til 2000MHZ. Altså en økning på 13%/18% og 19%.

 

Oppsettet paserte Nvidia stablity test uten noe problemer, og 3dmark06 ligger tett under 15000. Kjøleren klarte seg utmerket på denne forholdshvis kraftige overklokkingen, og GPU-temp økte kun ett par grader under belastning. Alt kjører stabilt på kun luft.

 

Nå har jeg klokket ned til 783/1161/1944 for å eksperimenter litt før jeg skrur opp igjen. Fremdels holder med eksperimentering og vil komme med endlige resulteter om ikke så lenge, men ett par saker er alereade klart og tidelig: Stockkjøleren er veldig bra, og 9800GTX er veldig klokkevennlig!

var dette med fan på auto?

auto-fan dro jeg 8800gts 512 (g92) til 750/2200.

aftermarket kjøler, uten vifte: 800/2000/2200

 

ps. da passivt kjølt av cpukjøler

 

aktivt kjølt: 820 / 2050 / 2200 (120mm vifte, silent)

 

Er referansekjøling. Mulig bare jeg som har blingsa (blitt sterkere :p) i det siste, men syntes det veide overraskende lite når jeg løftet det. Ala 8800GTS, selv om det var større.

 

Men kan nok godt være 9800GX2 som jeg har vant meg til. (er ganske tungt)

;)

 

Edit: Heftig stabel ja. :D

Hadde jeg hatt SLI-HK så hadde jeg vært misunnelig.

da kan du like gjerne bytte kjøler på gx2 og clocke det opp forbi 9800gtx specs.

Lenke til kommentar

Ja, fan på Auto. Men da justerte den seg selv automatisk fra 60% til 60-62%. På klokket tilstand og under normal bruk(Idle) spinner det med 60% til 62% avhengig av aplikasjonen, men holder seg stabilt på 60-61 grader uten å lage noe bråk. Altså veldig stillegående under normal desktop bruk.

 

EDIT: Jeg bruker Cooler Master Cosmos 1000 med en bunnmontert intake fan som blåser rett under GPU viften, jeg tror dette har mye å si for kjølingen. Jeg er ikke helt ferdig med eksperimenten, men frløpige er veldige fornøyd med både tepm og støy!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ja den holder seg mer eller mindre på 60 gradre undel load også.

 

Jeg synes at Ntune virker lit for enkelt og amatormessig. Når alt du kan gjøre er bare å dra på 2 slidere, da føler jeg at Ntune blir litt for enkelt med for lite styring over underliggende parameter.

kan noen anbefale bedre gratis software med mer info og styring for klokking av Nvidia GPU?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ja den holder seg mer eller mindre på 60 gradre undel load også.

 

Jeg synes at Ntune virker lit for enkelt og amatormessig. Når alt du kan gjøre er bare å dra på 2 slidere, da føler jeg at Ntune blir litt for enkelt med for lite styring over underliggende parameter.

kan noen anbefale bedre gratis software med mer info og styring for klokking av Nvidia GPU?

At du gidder nTune i det hele tatt... :p

Anbefaler RivaTuner på det sterkeste. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...