Gå til innhold

Diskusjon og meningsutveksling rundt det psykologiske fenomenet "Synestesi"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har jeg forno da, som ikke kan se for meg noe som helst..? :cry:

Jeg eier ikke visualiseringsevne, tenker aldri i bilder. Jeg tenker alt i "ord", snakker inni meg på en måte. Det visuelle minnet stinker likeså. Jeg har veldig vanskelig for å se for meg ansikter i hodet, t.o.m. min egen mor. Jeg kan ikke lukke øynene og se henne for meg.

Lenke til kommentar
Hva har jeg forno da, som ikke kan se for meg noe som helst..? :cry:

Jeg eier ikke visualiseringsevne, tenker aldri i bilder. Jeg tenker alt i "ord", snakker inni meg på en måte. Det visuelle minnet stinker likeså. Jeg har veldig vanskelig for å se for meg ansikter i hodet, t.o.m. min egen mor. Jeg kan ikke lukke øynene og se henne for meg.

Da er du sånn som meg.

 

Det er vi som blir skutt først når evolusjonen kommer!

Lenke til kommentar

Snedige greier dette.

 

Året er for meg en oval med vinter nederst og sommer øverst der vi går mot klokka. Uka er stikk motsatt. Det er en oval der vi går med klokka og helgen er helt til venstre.

 

Tallrekka for meg går fra 0 og oppover og stiger opp mot 100 fra venstre til høyre. Når jeg ser for meg årstall er det ganske bratt opp mot år 2000. Etter det har det stort sett vær flatt før det vil gå litt oppover igjen mot 2010.

 

Når jeg var barn hadde jeg også en litt annen måte å se for meg uka på. Husker det var en slags togbane sett fra siden med en liten by på den ene siden. Har vel forenklet hele utrykket en del siden den tid antagelig.

 

Snedig at jeg tar det som en selfølge at det er slik, mens andre har akkurat samme oppfatning av sine visualiseringer.

Lenke til kommentar
Snedige greier dette.

 

Året er for meg en oval med vinter nederst og sommer øverst der vi går mot klokka. Uka er stikk motsatt. Det er en oval der vi går med klokka og helgen er helt til venstre.

 

Tallrekka for meg går fra 0 og oppover og stiger opp mot 100 fra venstre til høyre. Når jeg ser for meg årstall er det ganske bratt opp mot år 2000. Etter det har det stort sett vær flatt før det vil gå litt oppover igjen mot 2010.

 

Når jeg var barn hadde jeg også en litt annen måte å se for meg uka på. Husker det var en slags togbane sett fra siden med en liten by på den ene siden. Har vel forenklet hele utrykket en del siden den tid antagelig.

 

Snedig at jeg tar det som en selfølge at det er slik, mens andre har akkurat samme oppfatning av sine visualiseringer.

for meg er vintern øverst. Det er en beskrivelse av det jeg prøvde å forklare, så når jeg søker "søker" jeg scanner liksom igjenom sirkelen nærme og finner datoen, men den har noen merkelige bevegelser jeg ikke har sett lignende til når jeg søker igjenom, går alle mulige veier og litt til liksom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Hei

 

Jeg har møtt en fantastisk jente som jeg er blitt utrolig glad i. Hun har "sykdommen" Synestesi.

Hun har forklart mye om hva det er og hvordan det fungerer.Ut ifra det hun sa, så virket dette veldig spennende.

 

Igår kveld forklarte hun at jeg måtte belage meg på at hun hadde noen "rare", kanskje negative sider pga. synestesien. Hun mente sykdommen også dro med seg noen dårlige "egenskaper"

 

Og da lurer jeg veldig på hvilke dårlige sider Synestesien kan ha med seg?

 

Mvh Hiro

Lenke til kommentar

Synestesi er et kult fenomen. Mener og huske at den nevrologiske basisen for det er hvis 2 separate sansemoduler i hjernen overlapper hverandre til en hvis grad og dermed oppstår fenomenet. Høres hvertfall ganske logisk ut.

 

Vilayanur S. Ramachandran er nevrolog og det finnes mange interessante klipp rundt om på nettet hvor han snakker om bla. synestesi. Hvis noen er interresert i det fenomenet er det verdt å sjekke ut.

 

Selv så kan jeg av og til være veldig overfølsom for berøring med hendene, og det er akkurat som om jeg kan "smake" teksturen jeg tar på. Har prøvd å Forklare det til folk jeg kjenner, men de tror bare jeg er rar. Det er skjer ikke heletida, men bare av og til så kanskje jeg er rar. :S

Lenke til kommentar

hehe, har aldri trodd det var en tilstand som var slik som dette :p

hadde en jente i klassen som så for seg farger på navnene til folk. vi testet henne i dette. hun sa de samme fargene på alle de ~20 navnene hver gang

 

Hvordan ser du for deg uken?

rett og evig lang linje

Måneden?

månedene går i sirkel

Ei tallrekke?

kommer ann på hva slags tallrekke. 1 2 3 4 5 6... har jeg ingenting for.

en tallrekke med 2 6 7 9 5 6 3 7 8 1 ser jeg nesten for meg som en slags sikksakkgraf \/\/\/\/\/\

Livslinjen din?

start|-------------------------------|slutt

med hendelser i midten.

 

forøvirg har jeg andre ting som:

jeg føler det er større mellomrom mellom 10-20 enn til noen av de andre titallsrekkene(50-60 etc)

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Gammel diskusjon dette. Men jeg har aldri visst at det var en "diagnose" for dette. Min far og jeg hadde 3-dimensjonale rekker på det meste. 

Tallrekka, Året, hver måned, ukedagene, kortstokken, alfabetet. årene.

Alt har sin plass i den 3 dimensjonale rekka, som skifter retning og høyde. Og ingen av de forskjellige rekkene ligner hverandre.... Eller kanskje kortstokken og tallrekka er ganske lik fra 1-9 ;-)

Lenke til kommentar

Synestesi regnes ikke som en sykdom. Det finnes ingen medisiner mot det og det kan ikke kurereres. Mange synes det er coolt. Fenomenet ble nevnt i NRK-radioprogrammet Abels tårn fredag 28. oktober (finnes som podcast).

De som har synestesi ser ofte tall og bokstaver i ulike farger, selv i om de ikke er skrevet i farger. De kan derfor se mønstre som vi andre ikke kan se. Her er et eksempel på en test som benyttes for å påvise synestesi, vi som ikke har det ser testen "normalt" som til venstre, mens de som har synestesi vil umiddelbart se trekanten som er skjult i bildet. Fargene deres vil ikke nødvendigvis være de samme som i bildet til høyre, men det er noe sånt de vil kunne se.Synaesthesiatest.jpg.e83ca2d88fd439612b60b63355299e6f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...