Gå til innhold

Diskusjon og meningsutveksling rundt det psykologiske fenomenet "Synestesi"


Anbefalte innlegg

Noen enkle spørsmål jeg vil hver enkelt skal svare på først:

 

Hvordan ser du for deg uken?

Måneden?

Ei tallrekke?

Livslinjen din?

 

jeg mener da ikke om den har vært kjedelig, stor, liten eller noe slikt, men hvordan du forestiller deg f.eks kalenderen visuelt. Er den ei rett linje? Er den rund? Tredimensjonal?

Ellers, hvordan du ser for deg tall og tallrekker. Ser du for deg tallet 40 som grønt og klumpete? Går tallrekken fra 0-10 i en bue oppover med en knekk ved 7?

 

 

Hvis du ser for deg ting slik, har du delvis eller fullstendig noe som heter Synestesi.

jeg vet ikke om jeg skal bruke det som en diagnose, men heller en... egenskap.

Det sies at 1 av 23 har det slik.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia

 

 

Hva er deres syn på denne saken? :)

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Jeg tenker kalenderen som er sirkel

-Måneden som en vanlig tallrekke

-Ei tallrekke ser jeg for meg som i et programmerings skript (blanding), med variabler og stigning med både float og int.

-Og tilslutt livslinjen ser jeg for meg som en slags berg -og dalbane.

 

Det var litt vanskelig å beskrive det her :p, men jeg fikk ihvertfall til noe. Noe av det kan være litt vanskelig å tolke.

 

EDIT: jeg tror ikke jeg har syntesti, bare litt rar tankegang :p

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Har noen prøvd og oppdra en unge med tanke på og prøve og ffå den til og fa syntesia? Burde vel gå ann og låre en unge og forbinne visse farger med tillhørende tall og bokstaver. Same med lyder, når en tone blir spilt så vises en farge, instrumenter med farger på visse toner osv. Hvis en unge blir opplært slik kunne det vel henne den hadde utvikla tilnermet ekte syntesia ettervert.

Lenke til kommentar
Har noen prøvd og oppdra en unge med tanke på og prøve og ffå den til og fa syntesia? Burde vel gå ann og låre en unge og forbinne visse farger med tillhørende tall og bokstaver. Same med lyder, når en tone blir spilt så vises en farge, instrumenter med farger på visse toner osv. Hvis en unge blir opplært slik kunne det vel henne den hadde utvikla tilnermet ekte syntesia ettervert.

Jeg tror ikke det. Synestesi er ikke noe man kan "lære" seg til. Det er noe som skjer i hjernen på et svært lavt nivå så å si. For eksempel hvis man lærer seg at tallet syv er grønn og klumpete så vil ikke det føre til at man bevisst vil oppleve "grønnhet" og "klumpethet" hver gang man ser tallet syv på en ark. Det blir bare noe som man "vet" hvis man tenker bevisst etter. Synestetikere "vet" ikke dette, de "føler" og "opplever" dette. For eksempel kan et bestemt tall få en "aura" av en farge rundt seg hver gang en synestetikere ser dette, det er ikke noe man kan trene seg opp til å oppleve :)

Lenke til kommentar

Hver uke - En oval papirsirkel med fredag på den ene kanten og mandag på den andre.

 

Hver måned - En lang strek med dagene.

 

Et år - En enorm oval papirsirkel med januar på den ene kanten og august på den andre.

 

Livslinjen - En lang tallrekke fra 0 til 120, jeg er da og lusker på tallet 19, enda en stund igjen til jeg har fullført den..

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det. Synestesi er ikke noe man kan "lære" seg til. Det er noe som skjer i hjernen på et svært lavt nivå så å si. For eksempel hvis man lærer seg at tallet syv er grønn og klumpete så vil ikke det føre til at man bevisst vil oppleve "grønnhet" og "klumpethet" hver gang man ser tallet syv på en ark. Det blir bare noe som man "vet" hvis man tenker bevisst etter. Synestetikere "vet" ikke dette, de "føler" og "opplever" dette. For eksempel kan et bestemt tall få en "aura" av en farge rundt seg hver gang en synestetikere ser dette, det er ikke noe man kan trene seg opp til å oppleve :)

 

Jeg har ikke lest no særlig om emnet, og aner ikke om det er blitt gjort forkning på det og trene barn til og bli det, men jeg trur det kunne vert mulig, og dermed vert og forskes på om det ikke er gjort. Jeg husker når jeg var liten så ble jeg lært og se måntenne gjennom året som en klokke sirkel, før det så tenget jeg det som en linje. Nå ser jeg det for meg som en sirkel. Senere når vi skulle tegne de som en sirkel på skolen så tegnet jeg de riktig nokk mot klokka siden ingen hadde lært meg hvilken vei jeg skulle tegne dem, var før jeg kunne klokka jeg lærte det. 12 vinter, 9 vår, 6 sommer 3 høst. hvis man aktivt går inn for og lære barnet bed å asosiere visse farger med enkelte bokstaver og tall så burde det vel kunne skje automatisk senere i livet. De som har synestesi naturlig har kanskje litt mer kreativitet eller bedre asossiason så de har funnet disse sammenhengenne selv, farga manget bokstaver, farger på piano taster. Kan jo også våre att farge oppfatnings stedet i hjernen ligger nærme der bokstav oppfatningen ligger, eller no liknende. Men med trening fra en er liten og hjernen er under utvikling så burde det vel gå ann og trene opp en viss grad av sytesia. Hadde vert morro og forska på det vertfal, men er sikkert ikke lovlig siden det må utføres på unger.

Lenke til kommentar

Det finnes mange med Synesthesia, men de som har det alvorlig er ganske skjelden.

 

En fyr kunne se at hvert tall opp til 10 000 hadde en egen form og farge i hodet sitt, så når han ble bedt om å regne noe i hodet så gjorde hjernen jobben og han bare så på formene/fargene og leste opp hva de betydde. Han kunne også gi svar opp til rundt 100 desimaler, og pi med 20 000 desimaler tror jeg det var, utrolige saker hva hjernen klarer. Han regnet ikke dette bevisst, han bare fikk svarene fra hjernen.

 

Det beste var at han ikke var en autist, han var et helt vanlig menneske.

Lenke til kommentar
Hver uke - En oval papirsirkel med fredag på den ene kanten og mandag på den andre.

 

Hver måned - En lang strek med dagene.

 

Et år - En enorm oval papirsirkel med januar på den ene kanten og august på den andre.

 

Livslinjen - En lang tallrekke fra 0 til 120, jeg er da og lusker på tallet 19, enda en stund igjen til jeg har fullført den..

 

Ser også for meg året slik! Måned og uken er mer som en kalender, livslinjen har jeg egentlig aldri sett for meg.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke jeg er noen synestetiker selv, nei. Uken er lineær, måneden er en todimensjonal matrise, året er vel mest en sirkel tror jeg, livslinjen tenker jeg lite på, men den ender kanskje opp som en parabelbue som krummer nedover, tror jeg. Forholdsvis likt vanlige grafiske fremstillinger, med andre ord.

 

Dette med synestesi er utvilsomt interessant, da. Nå har jeg ikke satt meg særlig inn i temaet selv akkurat, men man vet vel heller ikke veldig mye om det? Interessant tanke at det innebærer et "neste steg" evolusjonsmessig.

Lenke til kommentar

Dagene i ukene ser jeg som en vanlig kalender med tekst. Gjerne med en utheving på fredag :) Året er en helt rund sirkel med nyttår på toppen og august helt nederst, selv om august er over halvveis i året. Sannsynligvis fordi jeg har bursdag i august og regner det, fra barndommen av, som ca halvveis. Mulig derfor jeg synes høsten går som utrolig fort og våren varer lenger, noe som i og for seg er greit. Måneden er en vanlig kalender for meg.

 

Dette har jeg tenkt på flere ganger før og synes det er både spennende og overveldende. Nesten litt skremmende, at noe som er så innlært og naturlig for meg, er helt forskjellig mellom hver enkelt person. At noen kan se på året som en oval, eller til og med en rett linje er så unaturlig for meg at jeg blir halvgal av å tenke på det. Livslinjen min har jeg aldri gitt noen form. Bare en stigende rekke tall, da gjerne opp på skrå, altså økende i både X- og Y-akse. Synestesi har jeg aldri hørt om, men det er interessant at noen forbinder tall med figurer og farger.

 

edit: mye skrivefeil

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Noen enkle spørsmål jeg vil hver enkelt skal svare på først:

 

Hvordan ser du for deg uken?

Måneden?

Ei tallrekke?

Livslinjen din?

 

jeg mener da ikke om den har vært kjedelig, stor, liten eller noe slikt, men hvordan du forestiller deg f.eks kalenderen visuelt. Er den ei rett linje? Er den rund? Tredimensjonal?

Ellers, hvordan du ser for deg tall og tallrekker. Ser du for deg tallet 40 som grønt og klumpete? Går tallrekken fra 0-10 i en bue oppover med en knekk ved 7?

 

 

Hvis du ser for deg ting slik, har du delvis eller fullstendig noe som heter Synestesi.

jeg vet ikke om jeg skal bruke det som en diagnose, men heller en... egenskap.

Det sies at 1 av 23 har det slik.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia

 

 

Hva er deres syn på denne saken? :)

 

 

 

Hei!

 

Jeg ser for meg uken som en linje, ganske så tredimensjonal... Måneden og året er ganske likt. I tillegg ser jeg farger på bokstaver, ord og tall. Har diskutert dette mye med mamma, da hun også opplever det samme:) Var ikke klar over at det i det hele tatt var et navn på det før jeg så et program på Discovery i fjor! Det er et usannsynlig interessant tema, men det finnes dessverre litt lite info synes jeg... Uansett, artig!:)

Lenke til kommentar

Hjernen til et spedbarn er ekstrem. Læreevnen er satt på fullt, og barnet smaker, lytter, føler og ser for harde livet, og hjernen er veldig formelig. Nervesystemet forbereder seg nemlig på voksenlivet, og det som stimuleres mye optimaliseres slik at man de funksjonene man kommer til å bruke mest blir mest effektive (nervebanene "settes inn" med myelin). Denne prosessen pågår som verst til barnet er rundt 6 år, hvorpå hjernen roer seg litt ned. Det er derfor det er svært vanskelig, nærmest umulig, å tilegne seg språkkompetanse på morsmålsnivå etter denne alderen.

 

Uansett oppretter barnet også kategorier for alle sine sanseinntrykk underveis. Det som er smak havner i en bås, som kanskje flyter litt over i båsen til lukt siden det er mye det samme. Det man kan kjenne med huden får en kategori, de forskjellige ordene havner der de hører hjemme, og så videre. Alt har sin plass i bevisstheten. Det jeg tror synestesi er er at det ikke opprettes klare "nok" skiller mellom kategoriene slik at f.eks. en smak kan flyte over i en farge og bidra til forestillingen. På samme måte som absolutt gehør er et språklæringsgrep som alle barn har, men etter hvert som regel mister, er synestesi rett og slett et stadie av hjerneutviklingen hvor alt flyter inn i hverandre, for så å bli mer organisert etter hvert. De som opplever synestesi har rett og slett en viss grad av overlapping kategoriene imellom.

Lenke til kommentar

Uka - Firkanter, med mandag tirsdag osv.

Måneden - tenker på månen

Tallrekke - En rett strek med masse tall som strekker seg inn i en svart bakgrunn

Livslinjen - En tråd med påhengte notater av viktige ting som skjer.

 

Egentlig aldri tenkt noe over det før nå O.o

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg vet dette er bump, men jeg har noe som går inn i tråden bra.

 

Jeg har definitivt 'tall' synestesi. Tallinja går som en svak bue oppover til 10, og 10 til 20 nokså rett, og som en bue rundt 1-10 igjen til 30. Fra 30 til 1000 er det omtrent rett, men fra 1000 til 10000 går det en linje mot venstre, og etter det opp igjen, osv.

 

Uka går med klokka, men den er ikke helt rund. Året går i en sirkel, og er 3D p, ser månedene etter hverandre, men ingen sirkel. Sirkelen går mot klokka. Livsløpet går omtrent likt som tallinja. Tidsløpet i hjernen går også i en buete og rar linje. Jeg ser alle disse tall linjer fra forskjellige perspektiver. Ganske rart. Tenkte mye på det når jeg var liten, hvorfor jeg tenkte at 10000 er til høyre for 1000 og at 10-20 er mot venstre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...