Gå til innhold

Det nye 18-55 f 3.5-5.6 IS fra canon, overraskende godt?


Anbefalte innlegg

18-55mm f3.5-5.6 IS

 

litt teknisk informasjon sakset fra canon.no:

 

 

 

Minste blenderåpning 22–38

 

 

Nærgrense (m) 0,25

 

 

Største forstørrelse (x) 0,34 (ved 55 mm)

 

Optisk konstruksjon (elementer/grupper): 11/9

 

 

Antall diaframblader 6

 

Optisk bildestabilisator 4-stopps

 

 

Filterdiameter (mm) 58

 

Maks. diameter x lengde (mm) 68,5 x 70

 

 

 

Vekt (g) 200

 

 

 

 

Og så testene:

 

1: SLRgear.com

 

2: Photozone.de

 

 

Dette objektivet skal vistnok være drastisk forbedret fra det ordinære 18-55mm f3.5-5.6 II, med forbedret skarphet og mindre kromatisk abberasjon. Det skal vistnok også ha forbedret AF. Det har dessverre den samme skrøpelige byggekvaliteten, og tydelig tønnedistortsjon (3.17%) og noke vignettering, det hjelper i midlertid å blende ned noko.

 

Det går også for å vere betre optisk enn 17-85mm og like oppunder, med tanke på skarpheit og CA, 17-55 f2.8 IS.

 

 

 

Godt nytt for Canon-folket! dette kan vere eit dugeleg turobjektiv med sin lave vekt på berre 200g.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med SLRgear.com og Photozone.de testen er det nå to gode tester på den nye varianten, så det lover jo godt for det optiske. Synd med byggekvaliteten, men noe må man jo ofre for å få godt glass billig.

 

Etter hva jeg har forstått, så er det ikke meningen at denne skal erstatte kitobjektivet.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har forstått, så er det ikke meningen at denne skal erstatte kitobjektivet.
Nei, ikke på dagens modeller i hvert fall, men det kan jo tenkes at 18-55 uten IS ikke blir med videre på nye modeller. Ellers har enkelte aktører, som JapanPhoto, begynt å selge 400D med dette objektivet i stedet for non-IS-utgaven.
Lenke til kommentar
Med SLRgear.com og Photozone.de testen er det nå to gode tester på den nye varianten, så det lover jo godt for det optiske. Synd med byggekvaliteten, men noe må man jo ofre for å få godt glass billig.

 

Etter hva jeg har forstått, så er det ikke meningen at denne skal erstatte kitobjektivet.

 

I bruksanvisningen til 40D står to objektiver nevnt: EFs 17-85 IS og EFs 18-55 IS.....

Lenke til kommentar
I bruksanvisningen til 40D står to objektiver nevnt: EFs 17-85 IS og EFs 18-55 IS.....
Det nok Anew mente, og jeg også forsåvidt, var at Canon ikke kom til å plukke ut 18-55 av de 400D-kitene som er sendt ut på markedet, og vil trolig heller ikke levere 400D som standard med 18-55IS (selv om andre aktører som JP gjør det på eget initiativ). Når de lanserer 450D elns, vil det nok være meget sannsynlig at 18-55IS er kitobjektiv.
Lenke til kommentar
Er dette objektivet så bra og IS så nyttig at jeg vil tjene på å selge mitt Sigma 18-50 f2.8 (gammel modell) og anskaffe dette (til 30D)?

 

Hvis det er den nye 18-55mm IS du tenker på; så tror jeg du har et bedre objektiv allerede. Det vi snakker om er hvor mye bedre IS utgaven er i forhold til det gamle kit'et. Det er nok fortsatt et par steg opp til Tamron 17-50mm f/2.8 og Sigma 18-50mm.

 

I mine øyne så oppveier fast f/2.8 det at du ikke har IS. Pluss at Sigma'er er mye bedre bygd.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis det er den nye 18-55mm IS du tenker på; så tror jeg du har et bedre objektiv allerede. Det vi snakker om er hvor mye bedre IS utgaven er i forhold til det gamle kit'et. Det er nok fortsatt et par steg opp til Tamron 17-50mm f/2.8 og Sigma 18-50mm.

 

I mine øyne så oppveier fast f/2.8 det at du ikke har IS. Pluss at Sigma'er er mye bedre bygd.

 

Tom

 

 

18-55mm IS ja. Ble bare et øyeblikk i tvil her nå om hva som ville passe meg best. Er relativt fersk i fotoverdenen og kjøpte sigma-linsa brukt for et par mnd siden. Er godt fornøyd, men på mørke og overskyede ettermiddager må jeg lengre opp på ISO enn jeg strengt tatt liker for å få håndterbare lukkertider. Får se om det blir en monopod etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...