Gå til innhold

- Sikkerhetsanalysen er skadelig


Anbefalte innlegg

Åpen kildekode vil alltid være et problem for sluttbruker som ikke selv er med i utviklingen. Det er ferdig diskutert for lenge siden.

 

Videre: Slik Mozilla har hauset med Microsoft over lenger tid, bør de bare tåle å få igjen. Med en gang det kommer et aldri så lite negativt pip fra Microsoft om Firefox eller annen open source-basert programvare, så skrikes det i alle ender.

 

PS: Opera er bedre og sikrere, men jeg ville også foretrukket Firefox før IE. Men selv om Firefox er gratis og idealistisk korrekt, så betyr det ikke at den er sikrere enn IE 7. Husk at Microsoft har et arsenal av utviklere, og bruker enorme summer på kvalitetssikring.

De har utviklingssystemer basert på iterasjoner og sykluser som resulterer i at varen blir ganske god. Ja, MS har floppet mange ganger, men har jaggu levert mye kvalitetsprodukter også. Det er kvaliteten vi betaler for.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Toolbars er djevelens verk, uansett hvem browser man bruker. Går fint å velge standard levrandør for søk i IE som i de andre alternativa.

Generelt sett kan jeg være enig i det, men fordelen av å kunne google rett fra browseren veier opp evnt. ulemper. Når det gjelder IE, er det greit nok at man kan velge, men Google er ikke engang listet opp som ett av valgene, man må gå inn på en egen web-side for å legge den til.

 

Dette hadde ikke vært noen stor sak, men... Tenk på alle terminalene rundt omkring (f.eks på uio) hvor slike forandringer (som å legge til google som søkemotor) ikke lagres når man logger av. Man må altså gå inn og laste ned denne hver gang man logger seg på. MS vet nok hva de driver med, de prøver helt klart å bruke IE til å markedsføre sin egen Live Search.

 

Jeg har aldri opplevd at Opera har kræsjet, men Firefox har jeg derimot hatt mer trøbbel med.

Jeg har også hatt stabilitetsproblemer med Firefox (for Windows). Noen som vet om dette blitt bedret i v3?

 

-Visjoner-

 

Edit @ atomtissetassen:

Det er kvaliteten vi betaler for.
Hmm... vil nå heller si man betaler for bloat fra Microsoft. Bare å se på Vista og nyeste Word... Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Tror du ogsa at hackere ikke gidder a hacke linux?

Nei, men når det store flertallet bruker Windows, er det liten grunn å hacke en såpass liten og konsentrert gruppe som Linux-brukerne. Dessuten har de vel muligens en slags "respekt" for Linux (*håpe*).

Lenke til kommentar
',' finner linker og '.' finner tekst. Visste ikke om de knappene før for litt siden :p men de er ganske geniale ;)

Og ctrl + g / ctrl + shift + g finner neste/forrige ordet.

 

Ståle: du glemmer alltid av en eller annen grunn å legge med denne notisen fra Secunia ;)
PLEASE NOTE: The statistics provided should NOT be used to compare the overall security of products against one another

Men det gir vel en god pekepinn ;)

Noen som vet hva de beste sikkerhetssammenligningssidene heter?

 

(den bruker forresten mindre minne også, har ikke opplevd en eneste minnelekkasje)

Mener du da minnelekasjen som ikke egentlig er en bug, eller hadde de en minnelekasje i tillegg?

 

Smaken er som baken, den er delt. Noen liker Firefox mens noen liker Opera, de som ikke vet bedre liker IE.

QFT

Men det som Fx plutselig liker, har vaert i Opera en stund. Speed Dial, musebevegelser, ordentlig side zoom.

 

:)

 

Tror du ogsa at hackere ikke gidder a hacke linux?

Nei, men når det store flertallet bruker Windows, er det liten grunn å hacke en såpass liten og konsentrert gruppe som Linux-brukerne. Dessuten har de vel muligens en slags "respekt" for Linux (*håpe*).

Du visste vel at nesten alle store servere kjorer Linux?

Lenke til kommentar

jepp de fikset en del minnelekkasjer i tillegg til den som "forårsaket" av funksjonen.

Memory usage: Over 300 individual memory leaks have been plugged, and a new XPCOM cycle collector completely eliminates many more. Developers are continuing to work on optimizing memory use (by releasing cached objects more quickly) and reducing fragmentation.

 

Men det som Fx plutselig liker, har vaert i Opera en stund. Speed Dial, musebevegelser, ordentlig side zoom.

Speed dial og mouse gestures er add-ons, det er helt frivillig å installere dem, det er vel en av forskjellene mellom opera og Firefox. I opera kommer mange funksjoner ferdig installert, mens i Fx kan du velge om du vil installere dem eller ikke via add-ons (det er vel derfor opera er blitt beskyldt for å være bloat. (sier ikke at det er det)). zoom har de hatt en stund, selv om den i Fx3 er blitt kraftig forbedret.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Men det er EN ting jeg savner fra Firefox, og det er den geniale søkefunksjonen (den du får opp når du trykker Ctrl-F). Noen som vet om tilsvarende funksjonalitet finnes til Opera?

 

Ctrl-F fungerer i Opera og, men kanskje med litt annen funksjonalitet. Selv bruker jeg å bytte ut googlesøkeboksen med en "Find in page" box istedet. Google har man uansett ved å skrive "g" i adressefeltet. Find in page-boks finner du under buttons/search i customize menyen.

 

Er det mer du savner så er det gode muligheter for at det finnes enten Custom Buttons eller scripts som fikser biffen.

 

http://operawiki.info/Opera

 

Beklager off-topic... sikkerhetsmessig sett er vel alle browsere uheldig med litt hull i tenna innimellom (Antakeligvis med unntak av Safari, for den har jo Steve Jobs funnet opp og revolusjonert opptil flere ganger). Det er ikke av rent sikkerhetshensyn jeg skyr IE som pesten uansett.

Lenke til kommentar

IE har en funksjon jeg savner i de andre nettleserene, "Protected Mode". Greit at f.eks mailto linker ikke bare popper opp epostprogrammet mitt sånn uten videre. Ellers er det ikke noe IE har som man kan foretrekke over andre nettlesere.

 

Gleder meg til Opera kommer som ren nettleser... uten at crapet de putter i den.

Endret av crysys
Lenke til kommentar
crap hvor? Og hvorfor vil du egentlig ikke ha den forbedrede funksjonaliteten?

 

F.eks: IRC og TorrentKlient

Det er ikke en forbedret funksjonalitet, men crap! (vil jeg ha irc, så laster jeg ned egen klient)

 

Akkurat slik som nero, likte versjon 6 veldig bra... men muligheten for å lage min egen musikk i nero 7 har ingenting med funksjonalitet å gjøre, og er crap :)

Lenke til kommentar

Har lastet ned og installert Opera 9.50 på min Powerbook G4, og dette virker bra.

 

Det eneste jeg alltid har irritert meg over med Opera er at den ikke hadde et block filter for reklame.

Greit da finnes det 3rd party apps, men ikke sett noe bra til O.

 

Men så googlet jeg litt om akkurat det, for det hjelper lite å ha en rask browser når man får opp all reklamen som er rundt om.

 

Så da fant jeg Opera ADblock.

 

Den forklarer hvor enkelt det er, bare høyreklikk et sted uten innhold, så velg block content og wips :-)

 

Nå blir det mye mye mer Opera !

 

 

Takk for den fuksjonen!

Lenke til kommentar
Generelt sett kan jeg være enig i det, men fordelen av å kunne google rett fra browseren veier opp evnt. ulemper.

 

 

Og i Opera kan du skrive "g site:diskusjon.no 10048774" rett i adresselinja, og har google indexert denne siden allerede så kommer du da tilbake hit ;)

 

Det samme kan du gjøre i Firefox, men da søker du i tillegg etter stikkordet "g" som ikke hører hjemme noe sted.

Lenke til kommentar
crap hvor? Og hvorfor vil du egentlig ikke ha den forbedrede funksjonaliteten?

 

F.eks: IRC og TorrentKlient

Det er ikke en forbedret funksjonalitet, men crap! (vil jeg ha irc, så laster jeg ned egen klient)

 

Akkurat slik som nero, likte versjon 6 veldig bra... men muligheten for å lage min egen musikk i nero 7 har ingenting med funksjonalitet å gjøre, og er crap :)

 

 

At en nettleser har støtte for andre protokoller enn bare http er ikke crap. Til og med i windows explorer er det støtte for ftp, torrent er i dag en langt mer brukt protokoll enn ftp.

 

Opera er en nettleser, ikke en http-leser.

Lenke til kommentar
Generelt sett kan jeg være enig i det, men fordelen av å kunne google rett fra browseren veier opp evnt. ulemper.

 

 

Og i Opera kan du skrive "g site:diskusjon.no 10048774" rett i adresselinja, og har google indexert denne siden allerede så kommer du da tilbake hit ;)

 

Det samme kan du gjøre i Firefox, men da søker du i tillegg etter stikkordet "g" som ikke hører hjemme noe sted.

I firefox kan du skrive "imdb december boys" i adresselinja og du kommer rett til filminformasjonen på imdb. Altså man kan legge til det meste av funksjonalitet uten at det gjør den ene bedre enn den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...