Gå til innhold

Fastoptikk til stuebruk, hvilket?


Anbefalte innlegg

Bare å prute det. No problemo. Dessuten er 6900 ikke akkurat mye penger. Det er en del som innbiller seg at dette er MYE cash, men det er det derimot ikke. Kjør på rødt lys en gang og feilparker same dagen, så er du der nesten :)

 

Sant det. Var vel ca der 350D lå da jeg kjøpte det.

 

Får se hva det blir til... vente over jul ihvertfall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke få skamrost mitt Canon 35 mm f/2.0

Uten tvil det objektivet jeg ville valgt igjen. Tar bilder innendørs i dårlig lys med ISO 400 og det blir veldig fine bilder. Vurderte 35mm f/1.4, men synes den ble vel dyr. Vurderte også 28 mm f/1.8, men etter å ha lest litt om den, valgte jeg 35 mm.

 

Lest test og sammenlign selv:

http://photozone.de/8Reviews/index.html

 

Takk for link, skal sjekke de ut

Lenke til kommentar
Syns 30D er såpass mye bedre å bruke enn 20D at 20D er utelukket.

Rimeligste oppgraderingen jeg kunne tenke meg er 30D, helst vil jeg ha 40D.

 

Har sett prakteksemplarer av 30D gå for 5000kr, så er nok bare å vente...

Hvis du har begrenset med penger, ville du ikke foretrekke det alternativet som gav deg best bilder?

 

Hvis du har ubegrenset med penger ville du selvsagt ha det aller beste huset OG de aller beste objektivene.

 

-k

Lenke til kommentar
Syns 30D er såpass mye bedre å bruke enn 20D at 20D er utelukket.

Rimeligste oppgraderingen jeg kunne tenke meg er 30D, helst vil jeg ha 40D.

 

Har sett prakteksemplarer av 30D gå for 5000kr, så er nok bare å vente...

Hvis du har begrenset med penger, ville du ikke foretrekke det alternativet som gav deg best bilder?

 

Hvis du har ubegrenset med penger ville du selvsagt ha det aller beste huset OG de aller beste objektivene.

 

-k

 

Joda, så om jeg får frigjort følgende, kjøper jeg følgende:

 

3500kr - Canon 85mm f1.8

9000kr - Canon 85mm f1.8 + EOS 30D

12500kr - Canon 85mm f1.8 + Sigma 30mm f1.4 + EOS 30D

15000kr - Canon 85mm f1.8 + Sigma 30mm f1.4 + EOS 40D

 

Det er nok oppsettet som vil gi meg mest bildekvalitet for pengene.

Lenke til kommentar
bestill dette fra utlandet og få det billigere :)

 

Eks adorama eller b&h :)

Er rimelig sannsynlig at jeg tar turen over til New York og handler litt på BH selv.

Sist jeg gjorde det fikk jeg 2 kompaktkameraer, et makroobjektiv og et kamerastativ til under halv pris i forhold til i Norge... og siden den gang har dollaren rast videre ned.

 

Flybilletten tur/retur er jo tjent inn på bare kameraet :)

 

PS. Og da blir det 40D :D

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Etter å ha lekt meg i skjul med Nikons 17-55 kommer ikke jeg til å ha fastoptikk i dette segmentet med det første. Fatter ikke at du ikke selger Sigmaen og kjøper en Canon 17-55 med bildestabilisator jeg.

 

7600kr? Venter nok litt med det.

 

Har revurdert innkjøpstrangen min.

350D tar gode bilder (de blir bare bedre og bedre etterhvert som jeg blir bedre. rart med det :) ) så den blir nok sannsynligvis brukt til den stopper (eller stjeles evt).

 

Innkjøpsordningen ser nå ut til å være slik:

 

Canon 85mm f1.8

En bedre normal-zoom (tross alt er det dette jeg bruker mest), f.eks den du nevner her, IS er ikke dumt, men mulig EF-S er det.

Nytt kamerahus (når jeg først har fått meg en skikkeligskikkelig objektivpark, så fortjener det noe bedre å montere det på)

Evt 30mm eller annen moro

 

Prisguidesøk

ser ikke ut til at det er mange alternativer i den klassen der.

 

Jeg trodde DC på SIgmaobjektivene tilsvarte EF-S på Canon sine jeg, stemmer ikke det?

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Det bør nevnes at Sigma 30mm f/1.4 EX er veldig soft. Smak og behag, men jeg digger det. Elsker å pumpe opp isoen og åpne blenderen og konvertere til s/h. Nice.

Tegner det ikke skarpt overhodet?

Det er å ta i å si at den er veldig soft, men det er klart at det kan være eksemplarvariasjoner. Det er også absolutt nøvendig med en perfekt kalibrert autofokus - mange av mytene rundt dette objektivet er nok knyttet til nettopp det at mange går rundt med forbrukerhus med en AF som er litt omtrentlig kalibrert fra fabrikk.

 

Her er en 100% crop fra ett av Oktoberfestbildene mine ved f/1.4, og et stykke utenfor sentrum:

post-65389-1196877165_thumb.jpg 212091112-S.jpg

Jeg syns ikke det er "soft". Kontrastegenskapene er nok ikke de beste vidåpen. Rundt f/8 er den latterlig skarp.

 

Det viktigste å være klar over er ganske kraftig "field curvature" - fokusplanet er alt annet enn plant. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Og det er grunnen til at jeg valgte Canon 35mm f/2.0!

 

Du finner den her, på 11 plass over topp 20 linser.

http://www.lensplay.com/lenses/lens_top_ten.php

 

og her hvis du ikke gidder å klikke på 11 plass!

http://www.lensplay.com/lenses/lens_data.php?lensID=11

 

 

 

85mm f/1.8 er et kjempevalg! Sugen på den selv en dag.....

 

 

Har forsøkt å spørre tidligere i en annen tråd, men ser ut til å være litt mer liv i denne tråden:

 

Har alltid ansett Canon 17-55 mm IS for å være et kjempebra objektiv. Men for meg ser det ut til at Tamron 17-50 mm er skarpere. Har sett på ulik brennvidde og vidvinkel og synes aldri Canon original er bedre enn Tamron.

Sjekk selv på:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...mp;LensComp=400

Endret av Goffy
Lenke til kommentar
Jeg trodde DC på SIgmaobjektivene tilsvarte EF-S på Canon sine jeg, stemmer ikke det?
Forsåvidt, bortsett fra at DC ikke bruker EF-S-fatning, men EF-fatning. Dermed er det fysisk mulig å montere objektivene på f.eks. en Canon 10D (som ikke kan bruke EF-S-objektiver).

 

Litt tvetydig svar. Mener du at DC-linsene kun passer, eller er de optisk gode også til fullformatkameraer?

Lenke til kommentar
Jeg trodde DC på SIgmaobjektivene tilsvarte EF-S på Canon sine jeg, stemmer ikke det?
Forsåvidt, bortsett fra at DC ikke bruker EF-S-fatning, men EF-fatning. Dermed er det fysisk mulig å montere objektivene på f.eks. en Canon 10D (som ikke kan bruke EF-S-objektiver).

 

Litt tvetydig svar. Mener du at DC-linsene kun passer, eller er de optisk gode også til fullformatkameraer?

Kun passer - Du vil få mørke hjørner.

 

Edit: På noen zoomer vil du kun få mørke hjørner på de korteste brennviddene.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg trodde DC på SIgmaobjektivene tilsvarte EF-S på Canon sine jeg, stemmer ikke det?
Forsåvidt, bortsett fra at DC ikke bruker EF-S-fatning, men EF-fatning. Dermed er det fysisk mulig å montere objektivene på f.eks. en Canon 10D (som ikke kan bruke EF-S-objektiver).

 

Uten å ødelegge noe speil eller lage masse vignettering?

 

 

Jeg trodde DC på SIgmaobjektivene tilsvarte EF-S på Canon sine jeg, stemmer ikke det?
Forsåvidt, bortsett fra at DC ikke bruker EF-S-fatning, men EF-fatning. Dermed er det fysisk mulig å montere objektivene på f.eks. en Canon 10D (som ikke kan bruke EF-S-objektiver).

 

Litt tvetydig svar. Mener du at DC-linsene kun passer, eller er de optisk gode også til fullformatkameraer?

Kun passer - Du vil få mørke hjørner.

 

Tom

 

Ah ok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...