Gå til innhold

Fastoptikk til stuebruk, hvilket?


Anbefalte innlegg

Snart på tide å utvide objektivparken. Denne gangen med noe som er lyssterkt og som fungerer fint innendørs (folk, barn, middagsselskap, fest etc)

 

Når kjøpet blir foretatt vil jeg ha følgende utstyr:

 

Canon EOS 30D / 40D (ikke bestemt meg enda)

Sigma 10-20mm f4-5.6

Sigma 18-50mm f2.8

Canon 85mm f1.8 (i handlekurven)

Canon 100mm f2.8 macro

Sigma 70-300mm (ligger og støver ned)

Sigma EF 500 blitz

 

 

Står mellom følgende:

Sigma 24mm f1.8 kr 3200

Sigma 28mm f1.8 kr 2000

Canon 28mm f1.8 kr 3800

Sigma 30mm f1.4 kr 3500

 

Noen andre forslag? Bør ikke være mer enn 35mm og ikke koste mer enn 3500kr. Portretter vil 85mm'eren ta seg av.

 

Noen som har erfaringer/innspill vedrørende de nevnte?

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blandt mange andre er veldig godt fornøyd med Sigma 30mm f/1,4 til nettopp dette bruket. Ser du har Sigma 18-50 f/2,8 fra før. For å få mer lysstyrke blir det en god del bedre å gå fra 2,8 til 1,4 i stedet for til 1,8... ?

Endret av eb81
Lenke til kommentar

Du dekker jo området ditt rimelig bra med det du allerede har da?

 

Men jeg kjenner definitivt igjen kjøpelysten :) Men syns det er merkelig at du bare har plukket ut 3.parts optikk?

 

Eks har Canon en 28mm f/1.8 som er langt bedre enn Sigma sin 28mm f/1.8. Med litt importvilje kunne du jo lagt litt mer i det og fåt deg en Canon 24mm f/1.4 også?

 

Jeg tror ikke jeg hadde lagt mer penger i det i ditt tilfelle, når du allikevel dekker området med normalzoomen din? Alle de tre du nevner får kritikk på www.fredmiranda.com og jeg syns det er overraskende at du ikke har med Sigma 30mm f/1.4 som klart er den eneste Sigma fastoptikken jeg vurderer :)

 

85mm er jeg helt enig i (y)

Lenke til kommentar
Eks har Canon en 28mm f/1.8 som er langt bedre enn Sigma sin 28mm f/1.8. Med litt importvilje kunne du jo lagt litt mer i det og fåt deg en Canon 24mm f/1.4 også?
Sigma sin er ikke dårligere enn Canon sin, og på enkelte områder, som kromatisk aberrasjon, er den betydelig bedre.

 

Synes dog også det er litt forunderlig at 30mm f/1.4 ikke står på listen. Tillater finansieringen det, er heller ikke Canon 24mm f/1.4L et dårlig valg...

Lenke til kommentar

Enig med de fleste her, Sigma 30mm 1.4 er veldig fin om den stoppes ned et hakk, og da er du fremdeles ganske lyssterk. Uansett. Sigmas 20mm 1.8 var ikke spesielt bra på film, med tanke på oppløsning og skarphet- Da tørr jeg ikke tenke på hvordan Canon 40D kommer til å vise igjen feilene i det objektivet.

 

Jeg antar Canonobjektivene i samme områdene som er bedre optisk er out of reach.

Lenke til kommentar

Til "folk, barn, middagselskap etc" så bør 18-50 f 2.8 holde forutsatt at den er skarp ved f2.8. Du ønsker vel normalt litt dybdeskarphet til denne typen motiv. Kreative bilder med kort dybdeskarphet fikser du best med 85 millimeteren som allerede ligger i kurven. Vurder heller å kjøpe en 85mm med enda bedre lysstyrke f1.4 eller f1.2 hvis du på død og liv må bruke mer penger på optikk...

Lenke til kommentar
Til "folk, barn, middagselskap etc" så bør 18-50 f 2.8 holde forutsatt at den er skarp ved f2.8. Du ønsker vel normalt litt dybdeskarphet til denne typen motiv. Kreative bilder med kort dybdeskarphet fikser du best med 85 millimeteren som allerede ligger i kurven. Vurder heller å kjøpe en 85mm med enda bedre lysstyrke f1.4 eller f1.2 hvis du på død og liv må bruke mer penger på optikk...

Ikke lyssterk nok uten blitz dessverre, og blitz vil jeg helst unngå. 85mm er ikke vid nok for små stuer (og har ikke lyst til å stå borti hjørnet hele tiden.

 

85mm f1.2 er veldig treg i fokusen, mens f1.8 er superduper

Lenke til kommentar

Mange skryter ille bra av den.

Jeg vet ikke om den er redningen din i selskaper inne. For min del knipser jeg selskapene inne med høy iso og klarer meg med 2.8

 

 

Dog ser jeg ikke har kjøpt kamera, men har noen objektiver (du har kanskje et eldre Canon du bruker?). Jeg hadde heller klint til på Canons 17-55 f2.8 IS jeg da, fremfor Sigmaen du har der.

 

Uansett lykke til! Jeg for min del kjører Nikon, og vi har jo så bra ISO ar lysstyrke på optikk ikke lenger er så alt for viktig :fun::p Hehehe

Lenke til kommentar

Nå har jeg fremdeles mitt første speilrefleks EOS 350D.

 

Først nå, etter 2,5 år, jeg synes dette setter begrensninger for bildene mine... og da har man en god grunn til å kjøpe nytt.

Dessverre sammenfaller dette med at jeg i disse 2,5 årene har jobbet og har hatt råd til nytt kamera, mens jeg nå er student igjen og absolutt ikke har råd..

 

...men så spørs det om det klarer å stoppe meg :)

 

PS. Velger jeg 40D så er det vel ikke akkurat mye støy ved høy ISO, men jeg er nok en støyallergiker (og elsker begrenset dof)

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Der fant jeg 30mm i prisguiden gitt. 3500kr. Virker som denne er førstevalget der ute?
Ja, med mindre du har kortsiktige planer om fullformat, og ikke har lyst til å selge noe optikk du kjøper... Jeg kan ikke se at noen av alternativene skal være noe (vesentlig) bedre, med mindre vi snakker Canon 24mm eller 35mm f/1.4L. Da snakker vi også tre ganger prisen av Sigma. Det er i hvert fall førstevalget mitt til crop-kamera...
Lenke til kommentar
Der fant jeg 30mm i prisguiden gitt. 3500kr. Virker som denne er førstevalget der ute?
Ja, med mindre du har kortsiktige planer om fullformat, og ikke har lyst til å selge noe optikk du kjøper... Jeg kan ikke se at noen av alternativene skal være noe (vesentlig) bedre, med mindre vi snakker Canon 24mm eller 35mm f/1.4L. Da snakker vi også tre ganger prisen av Sigma. Det er i hvert fall førstevalget mitt til crop-kamera...

 

3500kr er nok makspris gitt, og fullformat er nok også for dyrt inntil videre...

 

sannsynligvis blir det en pent brukt 30D.

Lenke til kommentar
3500kr er nok makspris gitt, og fullformat er nok også for dyrt inntil videre...

 

sannsynligvis blir det en pent brukt 30D.

 

Noen som har et prakteksemplar de ønsker å selge.

 

Ser de går for rundt 6000kr her og der, men det er jo bare 900 mindre enn Japan Photo tar :(

 

Når du er på budsjett mener jeg det er bare tull å gå for 30D. I alle fall til den prisen.

Glem 30D og kjøp deg heller en 20D. Den får du til 4-4500 brukt.... Mer penger til optikk.

Lenke til kommentar
3500kr er nok makspris gitt, og fullformat er nok også for dyrt inntil videre...

 

sannsynligvis blir det en pent brukt 30D.

 

Noen som har et prakteksemplar de ønsker å selge.

 

Ser de går for rundt 6000kr her og der, men det er jo bare 900 mindre enn Japan Photo tar :(

 

Når du er på budsjett mener jeg det er bare tull å gå for 30D. I alle fall til den prisen.

Glem 30D og kjøp deg heller en 20D. Den får du til 4-4500 brukt.... Mer penger til optikk.

 

Syns 30D er såpass mye bedre å bruke enn 20D at 20D er utelukket.

Rimeligste oppgraderingen jeg kunne tenke meg er 30D, helst vil jeg ha 40D.

 

Har sett prakteksemplarer av 30D gå for 5000kr, så er nok bare å vente...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...