Gå til innhold

Å være dedikert til en hobby eller interesse


avlvl

Anbefalte innlegg

Har i alle år slitt med at jeg vingler fra den ene interessen/hobbyen til den andre, like ofte som jeg skifter sokker. Hele tiden hører man jo om folk som har holdt på med det samme i vanvittig lang tid, og er blitt "eksperter" på området.

 

Jeg savner det å være dedikert til en interesse, og dermed utvikle meg og bli skikkelig "god" (hva nå det enn er innen den interessen).

 

Når jeg først starter med en ny interresse, leser jeg masse om det og tenker at dette skal jeg bli "best" i. Så går det en uke og så er jeg lei og ser meg om etter noe annet. Dette skjer både på fritiden, i jobb-sammenheng og i studier.

 

Listen over hva jeg har lest meg opp på, men stoppet med, er kjempelang. Noen som har innspill og tips? Er du blant de som blir dedikert, eller skifter du hobby like ofte som meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg litt igjen i det du skriver. Men tror at det har noe med at man ønsker å finne ut av ting, så man vil prøve det meste. Man kan likevel se positivt på det. Kan litt om alt!

 

Jeg har også prøvd masse forskjellige hobbyer og aktiviteter og det er vel slik at jeg har gått lei eller at jeg har funnet ut at hobbyen ikke har passet for meg. I jobbsammenheng er det også slik at når jeg har gjort jobben noen ganger, så er jeg ”dritt lei”. Derfor er jeg i jobbsammenheng den som oftest er frempå når det er nye og spennende oppgaver som skal gjøres og det setter jo min sjef og kollegaer veldig pris på. Tror jeg gjør det for å kjenne at jeg i starten ikke har kontroll og adrenalin pumper rundt i kroppen (nervøs). Over en tid får jeg kontroll og da har jeg oppnådd målet og det er ikke så interessant å jobbe med lengre.

 

Hmmmm ….. Hvis jeg tenker gjennom det så har jeg likevel aktiviteter og hobby som jeg gjør ofte. Bl.a. fjellturer (aktiv i DNT), videofilming og redigering (ikke så flink men driver nå på). Har også vært aktiv innen hang- og paragliding i 15 år(sluttet nå).

 

Tror at du ønsker å få kjennskap til mye og oppsøker ting du ikke har råderett over. Du er en spenningssøker og dette er etter min formening ikke negativt. En eller annen gang vil det dukker opp en hobby/aktivitet som du vil drive på med over tid.

Lenke til kommentar
Når jeg først starter med en ny interresse, leser jeg masse om det og tenker at dette skal jeg bli "best" i. Så går det en uke og så er jeg lei og ser meg om etter noe annet. Dette skjer både på fritiden, i jobb-sammenheng og i studier.

 

Dette er som å lese om meg selv :) Starter som regel med stor entusiasme, oppsøker fora og kjøper blader og så videre, men så dabber det av.

 

Noe av grunnen til at jeg gir meg er at jeg uansett område ser folk som er mye flinkere enn meg. Trikset er vel å snu dette til inspirasjon, men det har ikke jeg klart ennå.

Lenke til kommentar

Bra innlegg av SirEmanon, enig i at det jo i grunn ikke er negativt, og du vil kanskje møte på en hobby etterhvert hvor interessen vedvarer. Uansett er det jo kult å ha prøvd og kunne mye (eller hvertfall noe) om mye forskjellig!

 

Jeg kjenner meg igjen i hobby-vinglepetter-greia, har selv skiftet/vært innom forskjellige hobbyer mange ganger. En gang drev jeg og tegnet portretter av folk jeg kjente osv, og drev med dette veldig mye. Ble ganske god i løpet av bare noen uker og syntes det var morsomt, var medlem i forskjellige fora og leste en haug med bøker etc, men så stoppet det tvert. Har fortsatt noen tegninger liggende som er halvferdige, men har (foreløpig) ikke lyst mer. Eneste hobbyen jeg har klart å holde på og blitt ganske så god i er piano. Men jeg synes likevel det er morsomt å prøve forskjellige.

 

Et tips kan kanskje være å sette seg noen mål for kortere perioder? For eksempel "om tre uker skal jeg ha lært å..." Også noe nytt etter det.

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

jeg også blir interisert i mange hobbyer, problemet mitt er at jeg stopper ikke med de jeg alt driver med

 

 

i dag har jeg følgende hobbyer/intereser

 

Historie(leser masse historie bøker)

Airsoft(har utstyr for ca. 100 000kr)

DVD(har dvdr for ca. 100 000kr)

Skyting(ingen våpen enda så har ikke brukt så mye på det, men har holdt på med det av og på i ca. 7 år)

og har nå begynnt med Wargaming ikke så dyrt enda bare ca. 2000 med maleutstyr og figurer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...