Gå til innhold

Den store veldedighetstråden.


Onyx

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til den store veldedighetstråden!

 

Mange av dere har sikkert sett reklame på TV som viser hvordan fattige barn har det i den tredje verden, hvordan hverdagen er for de og deres egentlige hjem. Slike reklamer på TV bør egentlig ikke vises - det er rett og slett hjerteskjærende. Noen ganger får jeg lyst til å begynne og gråte, og man får sannheten om verdens mørke sider slengt rett foran nesen på deg. Budskapet i slike reklamer er å få oss andre til å se hvordan verden egentlig er.

 

Dette eksemplet på fattige barn i verden er en av mange saker som FN (Forente Nasjoner) bekjemper mot.

 

Med veldedighet menes det å frivillig gi gaver, enten i form av penger, gjenstander eller arbeidsinnsats, til fordel for trengende. Så veldedighet handler bare ikke om å redde fattige barn, men også andre trengende som sårt trenger hjelp til et bedre liv.

 

Har du litt ekstra penger du gjerne kunne tenkt deg å bruke på noe? Hvorfor ikke til veldedighet? Ved å gi penger til en trengende, har du gitt den trengende et skritt nærmere til et bedre liv.

 

Liste over veldedighetsorganisasjoner du kan se på:

 

- Reddbarna.no

- Fadderskap.no

- SOS-barnebyer.no

- Rødekors.no

- Kreftforeningen.no

 

Jeg håper vi kan starte en diskusjon rundt dette her på forumet og hva deres syn er på veldedighet. Vi kan diskutere alt rundt dette temaet og kom gjerne med ditt eget bidrag her, f.eks. tips til en organisasjon. Fortell gjerne også hva du har bidratt med i det siste. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg håper vi kan starte en diskusjon rundt dette her på forumet og hva deres syn er på veldedighet.

Du oppfordrer til å gi til uhjelp. Uhjelp hindrer utviklingen i mange afrikanske land. Det er flere tråder her hvor dette er diskutert.

Vi kan diskutere alt rundt dette temaet og kom gjerne med ditt eget bidrag her, f.eks. tips til en organisasjon. Fortell gjerne også hva du har bidratt med i det siste. :)

Jeg betaler årlig flere hundre tusen til staten i form av skatter og avgifter. Mye av dette blir brukt til trengende... og ikke så trengende.

 

Jeg får selvsagt ikke noen pressedekking av hvor mye jeg har gitt. En nullskatteyter som gir en tusenlapp til en tigger får derimot masse oppmerksomhet.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article843852.ece

Lenke til kommentar
Jeg håper vi kan starte en diskusjon rundt dette her på forumet og hva deres syn er på veldedighet.

Du oppfordrer til å gi til uhjelp. Uhjelp hindrer utviklingen i mange afrikanske land. Det er flere tråder her hvor dette er diskutert.

Det som er skadelig er pengeoverføringer til fattige lands myndigheter. Skaden består bl.a. i at det blir korrupsjon, og at det ikke settes noe særlig krav. Disse pengene kommer stort sett som bistand fra nasjoner. Dersom man som privat gir til en organisasjon kan man i større grad bestemme hva pengene skal brukes til. Pengene finansierer prosjekter hvor målene er definerte: utdanning til barn, bedre helsetilbud. Mye av dette er helt vesentlig for at landene skal fungere økonomisk.
Jeg betaler årlig flere hundre tusen til staten i form av skatter og avgifter. Mye av dette blir brukt til trengende... og ikke så trengende.
Får man ikke fradrag på skatten ved å gi til veldedige formål?
Lenke til kommentar

Man gir ikke en mann en fisk for da vil han bare ha en til, man gir han heller en fiskestang og lærer han å fiske.

 

Det jeg prøver å si er at hvis man forer et land som ikke har mulighet til å skaffe nok mat selv, ender det bare med at man overbefolker landet og gjør befolkningen avhengig av uhjelp. Dette ender da bare i en ond sirkel som blir værre og værre.

Lenke til kommentar
Man gir ikke en mann en fisk for da vil han bare ha en til, man gir han heller en fiskestang og lærer han å fiske.
Penger gir mannen valget mellom fisk og fiskestang. Å gi mat direkte er vel mest vanlig som nødhjelp. I slike tilfeller er det snakk om at folk ikke har næring i kroppen til å fiske. Man bør heller ikke være redd for å gi medisiner så potentielle fiskere kan gå på jobb. Slike problemer er faktisk ganske utbredt i enkelte land.

 

Min favoritt til utvikling: Mikrokreditt

Lenke til kommentar

Men hjelper det?

 

Man gir ikke en mann en fisk for da vil han bare ha en til, man gir han heller en fiskestang og lærer han å fiske.

 

Det jeg prøver å si er at hvis man forer et land som ikke har mulighet til å skaffe nok mat selv, ender det bare med at man overbefolker landet og gjør befolkningen avhengig av uhjelp. Dette ender da bare i en ond sirkel som blir værre og værre.

Derfor vi har AIDS vet du ;)

Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke bare er til å gi mannen en fiskestang. Det ble gitt en liten flåte av fiskefartøy til et nigeriansk land for noen år siden. Kort tid senere lå rustholkene strandet, eller så var de hugget opp til spiker. Problemet er at det er så vanvittig mye mer omfattende enn å bare kjøpe et par fiskebåter. Vedlikehold er en viktig faktor. De ansatte må for det første trenes i viktigheten av dette. For det andre må det foreligge en infastruktur som gjør at det er tilgang på feks maling, rustfjerner, motordeler osv. Det er her det feiler.

Lenke til kommentar
Problemet er at det ikke bare er til å gi mannen en fiskestang. Det ble gitt en liten flåte av fiskefartøy til et nigeriansk land for noen år siden. Kort tid senere lå rustholkene strandet, eller så var de hugget opp til spiker. Problemet er at det er så vanvittig mye mer omfattende enn å bare kjøpe et par fiskebåter. Vedlikehold er en viktig faktor. De ansatte må for det første trenes i viktigheten av dette. For det andre må det foreligge en infastruktur som gjør at det er tilgang på feks maling, rustfjerner, motordeler osv. Det er her det feiler.

Det er feil å ta for gitt at alle verdens land vil følge Norge i utviklingen og bruke løsninger som fungerer her. Om du skal begynne å bygge opp en "norske infrastruktur" i Nigeria for at de skal kunne bruke en løsning som fungerer i Norge er du på ville veier.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...