Gå til innhold

Erfaringer m/nettbutikken Amazon?


khvm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte to filmer en gang, og det var iallfall mer enn kr 200,- som vel er grensen? Eller er det mer?

Var iallfall ikke noe tollkrav, hvis jeg ikke må si ifra sjøl da? Jeg er uansett ikke så nøye med sånt egentlig :D

 

Men det jeg reagerte litt på (uten å finregne på det) var at på pakken stod det oppført en verdi som var "mye" lavere enn det jeg faktisk betalte. Mulig jeg så feil i farten, men syns det virket litt pussig :hmm:

Kan det være at de var litt greie og skrev en lavere verdi for at jeg skulle slippe noe toll?? Tanken streifet meg, men jeg har ikke så mye greie på toll og tull, så det var kanskje litt optimistisk tenkt? :p

 

Men uansett, man kan vel bestille de i to forskjellige ordrer? Om du så venter til dagen etter med den andre boken, så går vel det også. De er rimelig kjappe med å sende, så venter du én dag bør det vel holde. Da unngår du sikkert at de sender de samlet.

Lenke til kommentar

Skal prøve å svare på dette fra en kant.

 

Først av alt, Amazon.co.uk er en stor bedrift som har flere millioner godt fornøyde kunder. De leverer raskt og har generelt lave priser. Hvis det du kjøper er momsbelagt i UK, blir momsen automatisk fratrukket varens verdi når du skal betale. Dette gjelder ikke bøker, som verken er momsbelagt i UK eller i Norge.

 

Så til mottaksdelen: Bestiller du en vare fra amazon.co.uk har du den som regel i kassa ei uke etter at de har sendt den, og hvis du ikke har fått den i løpet av to uker, tar du kontakt, og de sender en ny med DHL (selvsagt kostnadsfritt). Dersom du vil kjøpe produkter med ulik lagerstatus, kan du velge å først motta de produktene som er på lager der og da, for så å motta resten senere. Dersom produktene du bestiller i samme ordre ligger på forskjellige lagre, vil ordren din bli splittet uten at du trenger å betale mer porto. Dette vil du også se før betaling. Legger du inn to separate ordre, vil disse bli sendt separat uansett. Du får det du betaler for.

 

Når det gjelder moms på varene, så er bøker fritatt fra toll og moms. Det vil si at du kan bestille bøker for så mye du vil uten å trenge å tenke på moms. Du trenger ikke (og bør ikke) bestille bøkene separat, som foreslått i posten over. Igjen, bøker er momsfritt, du betaler ikke mer enn det du betaler til amazon.co.uk. Dersom du skal bestille både bøker og DVD-er, og legger disse i samme ordre, og de pakkes sammen, må du betale moms på hele forsendelsen dersom totalverdien overstiger kr 200. (cheeba: Amazon.co.uk skriver aldri annen verdi på forsendelsen, i ditt tilfelle ble nok VAT trukket fra).

 

Jeg gjentar enda en gang, for sikkerhets skyld, at det ikke er moms eller toll ved innførsel av bøker til Norge, så du får ingen utgifter utenom det du betaler til amazon.co.uk.

 

Det finnes også alternativer til amazon.co.uk som kan være vel så gode i mange tilfeller. Noen kan til og med ha lavere pris, eller fri frakt (fraktprisene hos amazon.co.uk er rimelig stive). Noen alternativer er thebookdepository.co.uk (like rask som amazon.co.uk, fri frakt og ofte lavere priser), play.com (har bøker også, fri frakt, litt lenger forsendelse), capris.no (fri frakt ved bestilling over 200, gode priser, rask leveringstid, mulighet for sporbar forsendelse).

 

Er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvor mye toll må betales på en ordre med 2 ting fra amazon.co.uk som ligger på 3 528 kr (er denne prisen som er opgitt den jeg betaler eller kommer d tilleggskostnader annet enn toll i norge og frakt?)? Er en Archos 605 Wifi 160GB Video/mp3 spiller + en docking greie til den. Og hvor mye må jeg betale på frakten? Og betaler jeg tollen til amazon sånn at de betaler den når den kommer til landet eller betaler jeg det selv når jeg får varen?

 

edit: Er det 25% man må betale av produktet i tollen når man kjøper varer fra f.ex. amazon?

Endret av sureup
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har hatt gode erfaringer med Amazon. Evt. problemer oppstår når de sender med pakker med Deutsche Post. Det tar lang tid og min siste ordre klarte de å miste. Amazon var veldig behjelpelige og jeg får tilbake pengene jeg brukte. Dvs varene + frakt.

 

Ja det er treg levering i forhold til andre nettbutikker (ihvertfall de i Norge). Men det som er bra at de har absolutt "alt" av bøker.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Har hatt gode erfaringer med Amazon. Evt. problemer oppstår når de sender med pakker med Deutsche Post. Det tar lang tid og min siste ordre klarte de å miste. Amazon var veldig behjelpelige og jeg får tilbake pengene jeg brukte. Dvs varene + frakt.

 

Ja det er treg levering i forhold til andre nettbutikker (ihvertfall de i Norge). Men det som er bra at de har absolutt "alt" av bøker.

 

Hvis du går ut ifra den engelske avdelingen (.co.uk), og kjøper ei bok de har på lager, så er den normalt pakket og sendt ut innen 24 timer. Så går den til Norge og leveres på 2-5 dager normalt.

Kjøper du samme boka fra Bokkilden, skal de først bestille den fra England, så skal den sendes fra England, deretter pakkes om i Norge, for så å sendes ut med Posten. 10-30 dager.

 

Så amazon er nok raskest, ja.

Lenke til kommentar
Har hatt gode erfaringer med Amazon. Evt. problemer oppstår når de sender med pakker med Deutsche Post. Det tar lang tid og min siste ordre klarte de å miste. Amazon var veldig behjelpelige og jeg får tilbake pengene jeg brukte. Dvs varene + frakt.

 

Ja det er treg levering i forhold til andre nettbutikker (ihvertfall de i Norge). Men det som er bra at de har absolutt "alt" av bøker.

 

Hvis du går ut ifra den engelske avdelingen (.co.uk), og kjøper ei bok de har på lager, så er den normalt pakket og sendt ut innen 24 timer. Så går den til Norge og leveres på 2-5 dager normalt.

Kjøper du samme boka fra Bokkilden, skal de først bestille den fra England, så skal den sendes fra England, deretter pakkes om i Norge, for så å sendes ut med Posten. 10-30 dager.

 

Så amazon er nok raskest, ja.

Det er forutsatt at boken man bestiller ikke er på lager hos bokkilden. Vanligvis har jeg boka innen 2-3 arbeidsdager fra bokkilden. Hvis man bestiller fra Amazon og de har den på lager og bruker standard carrier så blir den sendt ifra Staufenberg i tyskland med Deutsche Post, leveringstid alt fra 1-2 uker.

 

Så amazon er nok ikke raskest nei..

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

 

Så amazon er nok raskest, ja.

Det er forutsatt at boken man bestiller ikke er på lager hos bokkilden. Vanligvis har jeg boka innen 2-3 arbeidsdager fra bokkilden. Hvis man bestiller fra Amazon og de har den på lager og bruker standard carrier så blir den sendt ifra Staufenberg i tyskland med Deutsche Post, leveringstid alt fra 1-2 uker.

 

Så amazon er nok ikke raskest nei..

 

Amazon.co.uk har såkalte fulfillment centers spredt rundt hele England, så hvorfor du har fått ei bok levert fra Tyskland skjønner jeg ikke, jeg har heller ingen intensjoner om å starte en større debatt om hvorvidt amazon.co.uk sender bøker fra Tyskland, men ALLE bøkene (og det er en del) jeg har fått fra amazon.co.uk har blitt sendt fra England og vært meg i hende innen 4 dager etter levering, selv over helger.

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av Q-tip
Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt masse bøker fra amazon.com, vel og merke bare nye. Det kan ta litt tid å få bøkene derfra noen ganger, men har ellers ingenting å utsette på dem. Den som venter på no godt osv....

 

Husk at det er stor forskjell i å bestille bøker på amazon.com og amazon.co.uk (og eller amazon.de).

 

Bøker til Norge bør bestilles fra amazon.co.uk. Det er raskest og faktisk ikke dyrere. Forskjell i frakt, justere ofte vekk prisforskjell mellom USA og UK.

Lenke til kommentar

Ja, ser ikke no problem med det. Som sagt har jeg bare god erfaring med å bestille derfra, sett bort ifra at leveringstida er noe lang ifra USA. Jeg har riktignok ikke bestilt annet enn bøker og CD-er, men bestiller gjerne dvder om jeg finner noe jeg vil ha derfra. De er raske på å svare på servicehenvendelser etter min erfaring, og ordner opp hvis det er noe galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...