Gå til innhold

macroblitz vs. ekstern blitz

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva er forskjellen på macroblitz og vanlig ekstern blitz?

Skal etterhvert kjøpe meg SB-800, men driver også med litt macrobilder. Skal jeg kanskje kjøpe macroblitz i stedet for? Kan noen fortelle meg hva forskjellen er?

Endret av Bianca
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hva er forskjellen på macroblitz og vanlig ekstern blitz?

Skal etterhvert kjøpe meg SB-800, men driver også med litt macrobilder. Skal jeg kanskje kjøpe macroblitz i stedet for? Kan noen fortelle meg hva forskjellen er?

En macro-blits festes ofte på objektivet, og belyser noenlunde jevnt fra alle kanter, ikke bare over eller til siden for den optiske aksen.

Om du skal kjøpe macroblits eller ikke kommer jo an på behovet, hvor mye du fotograferer macro. Personlig ville jeg heller kjøpt to SB-800 (evt SB-600) i stedet for en av hver, og heller spandert en femtilapp på "ringmacrolyset" Da Gauss presenterte en liten oppskrift på i går. Hjemmelaget, men funker visstnok bra på nært hold, i området rundt 20-30 cm fra objektivet. Har du to blitser, kan du få til en del av det samme som med ringblits. Macroblitsen til Nikon er vel bare to blitser som festes på hver side av (eller over/under) objektivet.

Endret av k-ryeng

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...