Gå til innhold

Banalisering av virkeligheten


Anbefalte innlegg

Internett har i senere tid blitt en stor kilde for nyheter. Aldri før har nyheter og informasjon vært så lett tilgjengelig. I denne sammenhengen synes jeg at det er skremmende at så mange populære nyhetssider banaliserer nesten alt. Nyhetssider presenterer virkeligheten som en enkel mekanikk. VG, Dagbladet, Dinside etc. har mange artikkler som sier"Gjør X for å oppnå Y" eller nyheter som dekker saker veldig ensidig og bare med et få linjer. Det er også verdt å nevne at tittelene på artikklene ofte er villedende med tanke på innhold.

 

Her er et par eksempler på artikkler jeg synes er banaliserende:

 

Artikkel om sjefens preferanser og artikkel om slanking, vekt og lykke.

 

Er det bare jeg som synes at dette er en faretruende utvikling? Jeg ser et samfunnet som ikke verdsetter ekte kunnskap, altså innsikt, i saker som skrives om. I stede ser jeg et samfunn som liker overfladisk kunnskap, som egentlig ikke er kunnskap. Dette trenger ikke nødvendigvis være tilfellet, da dette bare er min oppfatning. Det er likevel et faktum at nyhetene fra VGnett, Dagbladet og Dinside ikke akkurat bringer mye innsikt i sakene de skriver om. I denne sammenhengen er det trist at disse sidene er blant de mest besøkte internettsidene i Norge, og hovedkilden for nyheter for dagens ungdom. Hvordan påvirker egentlig denne banaliseringen befolkningen?

 

Sikkert mange som er uenig med meg i dette, så kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du finner så mange som er uenige, men det du må huske er at pressen kun er et speilbilde av samfunnet. Det er ikke pressen som styrer samfunnet.

 

Husk vi har opplevd store endringer i samfunnet det siste århundret:

-økonomisk lønner det seg ikke å ta høyere utdannelse.

-du kan overleve greit selv om du gir blaffen i alle krav som stilles til deg.

-alt er lett tilgjengelig og ingen forventer at de må yte tålmodighet eller hardt arbeid for å oppnå noe.

-ungdommen drømmer ikke lengere om å bli berømt for en bragd, men kun å bli berømt helt uten noen grunn.

-politiske argumenter som ikke kan formuleres som et slagord er umulige å "selge".

Lenke til kommentar

Slik kritikk har vi sett/hørt mange ganger før men er det er jo et faktum at ikke tabloide aviser sliter kraftig med lavere salgstall, bare se på klassekampen, arbeiderbladet(dagsavisen), morgenbladet osv.

 

Disse avisene satser mer på reportasje journalistikk fremfor featureartikler som spesielt dagbladet er kjent med all slags idiotiske tester. Selv med all avisstøtten regjeringen gir så viser det seg at det ikke hjelper så mye.

 

Folk vil ha "dumme" artikler som ikke krever noe form for innsikt samtidig som de underholdes, personlig ser jeg ingen problem med det.

edit : leif

Endret av Rakib
Lenke til kommentar
Jeg er fristet til å si at de faktisk gjør nettop det. :hmm:

Var upresis. Det er forskjellige skalaer her. Pressen har idag mye makt, de setter den politiske dagsordenen og de kan få fjernet en politiker eller en næringslivsleder om de ønsker.

 

Jeg mener likevel at det ikke er pressen som styrer samfunnsutviklingen, det er mye mer komplekst.

Lenke til kommentar
Slik kritikk har vi sett/hørt mange ganger før men er det er jo et faktum at ikke tabloide aviser sliter kraftig med lavere salgstall, bare se på klassekampen, arbeiderbladet(dagsavisen), morgenbladet osv.

Og Frankfurter Allgemeine har nå fått bilde på forsiden. Sic!

 

Edit: ikke flertall av bilde, det får da være måte på

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Folk vil ha "dumme" artikler som ikke krever noe form for innsikt samtidig som de underholdes, personlig ser jeg ingen problem med det.

 

Hvorfor mener du at dette ikke er et problem? Slik jeg ser det gjør slike fordummende artikkler samfunnet trangsynt. Ungdommer som ikke leser andre nyheter enn innsiktløse nyheter vil jo oppfatte virkeligheten på en helt feil måte. Samfunnet vil tilslutt ikke verdsette kunnskap . I ytterste konsekvens mener jeg at dette vil ødelegge grunnlaget for demokratiet...

 

Nå må det sies at dette er i ytterste konsekvens. Det vil alltid finnes akademikere som vil verdsette kunnskap og innsikt, men det er skremmende at en majoritet av samfunnet tydligvis ikke gjør det.

Endret av Aetas
Lenke til kommentar

Fordi det er ikke min/vår oppgave å utdanne folket. Og tillegge dem meninger de ellers ikke ville hatt. Skal dataspill også fjernes fordi det får folk til å hoppe over lekser og trening.

 

Og hvem er det som skal bestemme hva som er viktig og ikke viktig av nyheter. Jeg personlig syns utdanninger som sosiologi er bortkastet men det betyr ikke at det er viktig for samfunnet ellers.

 

Alt i alt så så er det så mange problemstillinger med det du sier at det nesten er skremmende.

 

Din tanke er fri

 

Din tanke er fri,

hvem tror du den finner.

Den flykter forbi,

slik skygger forsvinner.

Den kan ikke brennes,

av fiender kjennes.

:/: Og slik vil det alltid bli:

Din tanke er fri! :/:

 

Jeg tenker hva jeg vil,

mitt ønske bestemmer.

I stillhet blir det til,

i ukjente drømmer.

Min tanke og lengsel

vil bryte hvert stengsel.

Og slik vil det alltid bli:

Min tanke er fri!

 

Og tvinges vi inn

bak jernslåtte dører,

da flykter den vind

som tankene fører.

Fordi våre tanker

kan rive ned skranker.

Og slik vil det alltid bli:

Vår tanke er fri!

 

Norsk tekst: Alf Cranner

Lenke til kommentar
Fordi det er ikke min/vår oppgave å utdanne folket. Og tillegge dem meninger de ellers ikke ville hatt. Skal dataspill også fjernes fordi det får folk til å hoppe over lekser og trening.

 

Dette dreier seg ikke om man skal fjerne dataspill eller ikke. For min del dreier dette seg om holdningen til kunnskap. Ved å bare presentere en side av en sak vil man tillegge folk meninger, uten at de har et alternativ. Ved å gi folk innsikt i saker vil man gi folk alternativet til å tolke en sak utifra fornuften.

 

Ved å "utdanne" folk gjennom skole og nyheter vil man gi folk alternativet til å velge hva som er fornuftig, ikke tillegge dem meninger om hva som er "fornuftig". Tillegger man andre meninger om hva som er fornuftig uten at de skjønner meningene, har de blitt overtalt, ikke overbevist.

Endret av Aetas
Lenke til kommentar
Har funnet fram til en bok som beskriver dett fenomet på en god måte

Amusing_Ourselves_to_Death

 

Bra bok. Leste den på nittitallet. Her fra en artikkel med noen pauli ord :

 

"To many, what they see on TV becomes their reality. There is definitely a correlation between the dumbing down of the population, the moral meltdown, and the amount of television being watched. One need not look any further than reality TV, where we are being desensitized to endless degrading acts on shows like Big Brother. These shows are inundated with sexual content, vulgarity, and humiliating, conniving, and backstabbing acts. Today’s television is destroying our very moral fiber and what is left of our values. When we are subjected to the true reality TV like the Iraqi prisoner abuse at Abu Ghraib, where is the outrage? We have become a decadent society and are on the decline, being made to accept things like torture. Many television shows, such as 24, openly advocate torture and it seems as if art is imitating reality. America is the new Rome, and we aren’t that far away from so-called terrorists and other enemies of the state being abused and even killed for our viewing pleasure."

 

http://stoplying.ca/articles/07/nov/112707..._propaganda.php

Lenke til kommentar

Oi! Endelig en genuint interessant diskusjon!

 

Jeg er enig i mye av det som sies her, men man skal passe seg for å være for bastant. Blant de dominerede medieaktørene er det etter min mening de kommersielle tv-kanalene som er verst. Debattprogrammene på TV2 er et mye brukt eksempel. TV-mediet er i det hele tatt uegnet til å fremstille lange, komplekse argumentasjonsrekker. Nettavisene fylles av altfor mye kjendiseri, ingen tvil om det. Samtidig må vi ikke undervurdere opplysningsfunksjonen som disse avisene faktisk har i mange tilfeller. Tenk bare på giardia-utbruddet (flask alarm, riktignok) eller tsunamien (da alle lurte på hvor de skulle ringe og hvem som var savnet). Her var nettavisene uvurdelige når det gjaldt å få frem viktig informasjon til folket. Kontinuerlig oppdaterte nettaviser kan være en kjemperessurs. Noen ganger er de også det, andre ganger ikke.

 

Jeg synes for øvrig at Dagbladet Magasinet (nettutgaven) har vist vilje når det gjelder å utvikle mediet i en mer dyptpøyende retning, og jeg er ikke alene om å mene det.

 

 

"To many, what they see on TV becomes their reality. There is definitely a correlation between the dumbing down of the population, the moral meltdown, and the amount of television being watched. One need not look any further than reality TV, where we are being desensitized to endless degrading acts on shows like Big Brother. These shows are inundated with sexual content, vulgarity, and humiliating, conniving, and backstabbing acts. Today’s television is destroying our very moral fiber and what is left of our values. When we are subjected to the true reality TV like the Iraqi prisoner abuse at Abu Ghraib, where is the outrage? We have become a decadent society and are on the decline, being made to accept things like torture. Many television shows, such as 24, openly advocate torture and it seems as if art is imitating reality. America is the new Rome, and we aren’t that far away from so-called terrorists and other enemies of the state being abused and even killed for our viewing pleasure."

 

Tankevekkende. Nå kom jeg på en liten anekdote fra mitt eget liv. Vi var en vennegjeng som satt og så på et program om krigsskadde barn på NRK. Programmet var temmelig grafisk i sin skildring av hva disse barna hadde vært igjennom. Deformerte ansikter, avkappede lemmer og så videre. Da er det plutselig at en av jentene utbryter: "Æsj, så ekkelt! Se på noe annet!" Han som sitter på fjernkontrollen bytter til MTV, der Jackass-gjengen ruller seg i elefantbæsj. Den samme jenta begynner å le. Og det er da jeg tenker: Herregud, hun synes det er kvalmende å se krigsskadde unger, men hun har ingen problemer med å la seg underholde av voksne folk som bader i ekskrementer?!

 

ALFrn: Jeg skal sporenstreks oppsøke biblioteket for å låne et eksemplar Neil Postman-boka.

Lenke til kommentar

Bourdieu finnes på norsk, jeg vet i allefall at "Om fjernsynet", "Symbolsk makt" og "Distinksjonen" er oversatt.

 

Bourdieu har skrevet mye om maktforhold, hvem som tolker og hva som blir tolket og hvordan det tolkes.

 

Noam Chomsky fremstår som kanskje en av de mest markante stemmene i USA når det gjelder ytringsfrihet og kommunikasjon.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Noam_Chomsky

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...