Gå til innhold

Vil hindre iPhone-monopol


Anbefalte innlegg

$18 per mnd. blir i løpet av to års binding $432 direkte til Apple i tillegg til de $399 de tar i butikken. Apple kan ta så "lav" pris på Apple Store fordi de får dekket inn resten av summen fra AT&T. Kanskje €999 er en overdrevet pris, men uten binding i USA vil den trolig måtte koste nærmere $800.

 

Regnestykket ditt henger ikke på greip - det du sier er at Apple må få inn $800 per telefon for å tjene penger, men det kan ingen vite noe om uten å vite Apples direkte produksjonskostnader, og dermed hvor mye de tjener per telefon. Hvor mye de har inn per i dag, fordi de har anledning til å selge operatørlåste telefoner, er i bunn og grunn irrelevant. Om jeg solgte pølser og fikk anledning til å tjene en tusenlapp per pølse i to år ville jeg selvfølgelig gjort det, selv om jeg kunne selge den samme pølsa for en tier og fortsatt gå med overskudd.

 

På samme måte - opplåste telefoner koster ikke Apple noe, men de taper selvfølgelig den inntjeningen de ellers ville ha fått fra AT&T. Det betyr ikke at de ikke tjener penger på telefonene.

Endret av spitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jorgis, nå gidder ikke jeg lete frem kilder, men jeg har lest flere steder at apple tjener på å selge iPhones i US til $399. Grunnen til at de bremser ned salget? AT&T blir forbanna, samt at T-mobile, O2 tenker likt som AT&T siden de skulle hatt iPhone-kjøpere som kunder. Når europeiske teleselskaper ser at Apple slår "hardt" ned på folk som prøver å kjøpe telefonen for å låse den opp er det selvfølgelig mer fristende å inngå en avtale med Apple om enerett på telefonen (som koster cash).

Lenke til kommentar

Telenor gir jo låsekoder gratis ved 12 mnd binding, tror Apple vil slite litt med å gå med på det.

 

Blir spennende det her. Klart Norge ikke er det mest interessante markedet, men Apple har allerede sterk posisjon her med mp3-spillere, og med økt fokus i norden på Mac vil de nok gjerne føre iPhone også.. Så ja, blir spennende å se :)

Lenke til kommentar
iphone koster 250 USD og lage http://gizmodo.com/gadgets/cellphones/ipho...-tax-229664.php

resten er idiot skatt for fanboys..

 

apple prøver og trykke så mye penger som mulig ut av brukerne

 

Jepp, det kostet dem selvfølgelig null kroner å utvikle telefonen, så det holder i massevis at vi sammenlikner de rene produksjonskostnadene.

 

Skal vi følge din logikk burde alle dataspill koste en tier, CD-er burde koste et par kroner, mens en Bugatti Veyron ikke burde koste én million euro, men heller noen få hundre tusen. Bladene i kiosken burde koste maks tjue kroner (for trykk og distribusjon, folka som lager det trenger jo ingen lønn), og et splitter nytt speilreflekskamera med nyeste teknologi burde kanskje koste en tusenlapp eller to, ikke femti-seksti tusen.

 

Smart.

Endret av spitz
Lenke til kommentar
iphone koster 250 USD og lage http://gizmodo.com/gadgets/cellphones/ipho...-tax-229664.php

resten er idiot skatt for fanboys..

 

apple prøver og trykke så mye penger som mulig ut av brukerne

 

Jepp, det kostet dem selvfølgelig null kroner å utvikle telefonen, så det holder i massevis at vi sammenlikner de rene produksjonskostnadene.

 

Skal vi følge din logikk burde alle dataspill koste en tier, CD-er burde koste et par kroner, mens en Bugatti Veyron ikke burde koste én million euro, men heller noen få hundre tusen. Bladene i kiosken burde koste maks tjue kroner (for trykk og distribusjon, folka som lager det trenger jo ingen lønn), og et splitter nytt speilreflekskamera med nyeste teknologi burde kanskje koste en tusenlapp eller to, ikke femti-seksti tusen.

 

Smart.

 

Du kom meg i forkjøpet :)

 

Enkelte tror visst at selskaper gjør noe frekt og tilnærmet ulovlig når de forsøker å tjene penger. Helst skal selskaper produsere gode, feilfrie produkter, yte god service og selge tingen til en pris som gjør at de på lang sikt går i null. De skal altså yte en uselvisk tjeneste til forbrukerne uten å tjene noe som helst. Det er dog godtatt at de ikke taper penger. Tjener de penger er de onde og griske og bør boikottes.

 

Kommentar til Nightmeare: ALLE selskaper, ikke bare Apple, forsøker å presse så mye penger ut av kundene sine som overhodet mulig. Og det er BRA! Det fører til vekst og økt velstand for alle i samfunnet.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Du kom meg i forkjøpet :)

 

Enkelte tror visst at selskaper gjør noe frekt og tilnærmet ulovlig når de forsøker å tjene penger. Helst skal selskaper produsere gode, feilfrie produkter, yte god service og selge tingen til en pris som gjør at de på lang sikt går i null. De skal altså yte en uselvisk tjeneste til forbrukerne uten å tjene noe som helst. Det er dog godtatt at de ikke taper penger. Tjener de penger er de onde og griske og bør boikottes.

 

Kommentar til Nightmeare: ALLE selskaper, ikke bare Apple, forsøker å presse så mye penger ut av kundene sine som overhodet mulig. Og det er BRA! Det fører til vekst og økt velstand for alle i samfunnet.

 

Amen, det er godt å se at enkelte fortsatt bruker huet.

 

Dessuten nevner du et punkt jeg glemte i mitt forrige innlegg - man forventer selvfølgelig å få god kundeservice om det er noe galt, eller om man har et spørsmål rundt produktet man har kjøpt. Heller ikke medarbeiderne på kundeservice trenger noen lønn for dette, det er jo inkludert i den prisen du betalte for produktet, som aller helst skal være den samme som det kostet selskapet å fremstille det.

Lenke til kommentar
ALLE selskaper, ikke bare Apple, forsøker å presse så mye penger ut av kundene sine som overhodet mulig. Og det er BRA! Det fører til vekst og økt velstand for alle i samfunnet.
dette er et økonomiskpolitisk synspunkt/propaganda, ikke fakta

 

Jepp, men uten dette "økonomiskpolitiske synspunktet" ville man ikke hatt noen iPhone i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...