Anthropod Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Å betale for patcher er vel utenkelig for de fleste. Vi er vant med at slikt er gratis. Hvor mange patcher som blir lagd for hvert spill varierer veldig. Hvis en utgiver bestemmer seg for å slutte gi ut flere patcher til et spill, er det ikke fordi spillet er nå feilfritt og balansert. Å lage patcher koster penger, og siden utgiver kun tjener penger spillet en gang, dvs når kunden kjøper spillet, vil de færreste spill få flere enn 1-2 patcher. Å betale for patcher er kanskje ikke så utenkelig som du kanskje tror, ettersom enhver person som har spillt et MMO spill har også betalt abbonentavgift. En del av denne avgiften går til å utvikle nye patcher, men dekker også servervedlikehold og kundeservice. Så hvis du kun betaler for patchen la oss si, 20-30 kroner, som inneholder balanseendringer, rettelser av feil og noe nytt innhold (nye kart f.eks) og det kommer en patch ca hver andre måned, hadde du vært villig til å betale for det? De første patchene bør selvsagt være gratis, men la oss si du begynner å betale for den 3 eller 4 patchen. Kunne du tenke deg å betale for patcher? Er det noen spill du irriterer deg over ikke har blitt patchet skikkelig? Diskuter!
Kakebakelate Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 jeg kan ikke akkurat si at jeg har lyst til å betale penger bare fordi at spillselvskapet ikke har gjort en god nok jobb under utviklingen av spillet.
MrLee Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 (endret) Jeg kunne aldri tenke meg å betale for patcher. En patch er bare nødvendig fordi utvikleren i utgangspunktet ikke har gjort en god nok jobb i utgangspunktet. Det ville være som å måtte betale reperasjon for en mobil der 1 tasten ikke fungerte ved kjøp. MMOer baserer seg på en annen markedsmodell, og du betaler for en tjeneste, nemlig at selger skal vedlikeholde og tilgjengeliggjøre en server for deg. Endret 24. november 2007 av MrLee
Gjest member-97590 Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Nei, vil og kommer aldri til å betale for en patch. Kvifor skal vi som allerede har betalt for spillet, betale enda meir for at dei ikkje har gjort en god nok jobb i utgangspunktet. Syns det er greit med noken online som fks WoW at ein betaler i måneden, for der går vel masse av pengene til vedlikehold av servere, som du nevnte i første post. Men å betale for en enkelt patch er for meg heilt uaktuelt.
Bruktbilen Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Nei kommer aldri til å orke å gjøre det. Utviklerene patcher spillet for å fikse det, og de tjener nok langt mer enn at de ikke hadde gjort det. Først starter det med 10-20 kroner for hver patch, så utarter det seg til å betale 5 kroner for ny skin, 10 kroner for et brett, 2 kroner for et nytt våpen, osv. Det har vært koreanske spill som har gjort dette, finnes vel enda skulle jeg tro.
binko Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Kunne aldri falle meg inn og betale for en patch. Hvis ikke det er på grensen til en mod, og forandrer så mye gameplay at det nesten blir et nytt spill eller lagt til materiale. (I dag kjent som expansion .. )
-sparks- Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Ett triks utviklerne har er å lage en patch også selge den som en oppfølger*HOST*armedassault2*HOST*
MrLee Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Ett triks utviklerne har er å lage en patch også selge den som en oppfølger*HOST*armedassault2*HOST* Tja, det er jo Game2 da... det har de holdt på med LENGE...ca like lenge som de jobbet med ArmA da.
LuggagE Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Patch som i en fiks av spillets feil er jeg ikke villig til å betale for, da jeg forventer å kjøpe et fungerende spill, hvis det ikke fungerer som det skal så må de jo rette på dette. Patch som i nytt innhold er noe annet derimot, da dette kan fungere som en mini-expansionpack. Med dette kommer jo nye feil og mangler, som burde patches gratis igjen.
Xiphac Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Jeg kommer aldri å betale for en eneste patch til et allerede kjøpt og betalt spill. Har på følelsen at det er en helt feil retning å gå. Ser da for meg at spillutviklere med hensikt lager spill som inneholder bugs kun for å tjene mer penger på en eventuell patch hvis dette ble tilfelle.
grungewhore Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 For rene enspillerspill vil jeg nok aldri få meg til å betale for noen patch, men hvis men til "gratis" onlinespill som BF2 e.l. skulle komme med patcher som la til nytt innhold og fikset vesentlige mangler ved gameplay e.l. vil det vel ikke være helt uaktuelt å betale 30-40 kroner for dette. Men jeg har litt problemer med å se for meg hvordan man skulle få en slik model til å fungere.
-sparks- Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Ett triks utviklerne har er å lage en patch også selge den som en oppfølger*HOST*armedassault2*HOST* Tja, det er jo Game2 da... det har de holdt på med LENGE...ca like lenge som de jobbet med ArmA da. ? Armed assault er ikke game 2.
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Kan vel ikke koste så jævla mye å lage patcher. Vet om flere spill som har mer enn 5 patcher der den største var på 613 mb
Kaffeleif Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Nå er det jo ikke en kostnad per byte heller da, men man må jo faktiskt betale folk for å gjøre arbeidet som skal bli gjort. Ikke at jeg vet hvor dyrt det er, men koster sikkert litt. Allikavel syns jeg ikke at vi skal betale ekstra for det, det er jo utviklernes jobb å lage et spill som fungerer og er så bra som de har lovet, og jeg vil ikke betale for feil som de gjør.
Anthropod Skrevet 24. november 2007 Forfatter Skrevet 24. november 2007 jeg kan ikke akkurat si at jeg har lyst til å betale penger bare fordi at spillselvskapet ikke har gjort en god nok jobb under utviklingen av spillet. De første patchene bør være gratis, til spillet er ferdig og fungerer som det skal. Jeg er fullstendig enig med deg i at det er bare dumt å betale for et produkt som ikke er ferdig. Men et spill trenger stadig patches, spesiellt i multiplayer spill hvor balanseendringer og antijukstiltak må stadig oppdateres. Først starter det med 10-20 kroner for hver patch, så utarter det seg til å betale 5 kroner for ny skin, 10 kroner for et brett, 2 kroner for et nytt våpen, osv. Det har vært koreanske spill som har gjort dette, finnes vel enda skulle jeg tro. På xbox live betaler du allerede for å få ekstra Gears of war kart, Halo 3 kart og små mods til oblivion f.eks. For å ikke snakke om at du betaler abbonentavgift bare for å få lov til å spille multiplayer spill online. Hvis du får med et nytt kart eller annet nytt innhold i hver patch, så virker det ikke så dumt å betale for patchen lengere. Syns det er greit med noken online som fks WoW at ein betaler i måneden, for der går vel masse av pengene til vedlikehold av servere. Jeg tipper at MINST 50% av de 100 kronene du betaler for MMO "X", er ren profitt. Hvorfor kommer det så jævlig mange MMO spill på markedet nå? Det å utvikle MMO spill blir meget fristende, ettersom MMO spill er vanskelig å piratkopiere, og hver bruker betaler en måndelig sum, som gir en kneggende god profitt etter de faste utgiftene er betalt. (Ikke gå offtopic her) Hvis vi begynner å betale for patcher, så kanskje ikke hvert eneste spill er et MMO i fremtiden? Har på følelsen at det er en helt feil retning å gå. Ser da for meg at spillutviklere med hensikt lager spill som inneholder bugs kun for å tjene mer penger på en eventuell patch hvis dette ble tilfelle. Jeg tenkte faktisk på det samme, men nå må du huske på at spill med vesentlige mangler vil antagelig få dårligere karakter av kritikerne, som kan påvirke salget negativt. For rene enspillerspill vil jeg nok aldri få meg til å betale for noen patch, men hvis men til "gratis" onlinespill som BF2 e.l. skulle komme med patcher som la til nytt innhold og fikset vesentlige mangler ved gameplay e.l. vil det vel ikke være helt uaktuelt å betale 30-40 kroner for dette. Men jeg har litt problemer med å se for meg hvordan man skulle få en slik model til å fungere. Det var multiplayer spill jeg hadde i tankene når jeg lagde denne posten, å betale patcher for et singleplayer spill ville vært for dumt ja. Du er den første som faktisk kunne tenke deg å betale for en patch ! Hvordan denne betalingsmodellen skal se ut? Tja, hva med at du må ha siste patch for å spille online, hvis det har kommet flere patcher til et spill, betaler du kun for den siste (alle tidlige patcher er gratis). Hvis du spiller online hele tiden må du betale for hver patch for å fortsette å spille, men kan pause når du vil for å spare patche utgifter. Kan vel ikke koste så jævla mye å lage patcher. Vet om flere spill som har mer enn 5 patcher der den største var på 613 mb Aner ikke hva det koster å lage patcher, lønn til ansatte er i hvertfall en kostnad. Det varierer veldig hvor mange patcher et spill får (det nevnte jeg i første post). Vet at blizzard er flinke til å patche spillene sine lang tid etter release, men nå selger spillene deres fortsatt godt som billig utgaver.
MrLee Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 (endret) Ett triks utviklerne har er å lage en patch også selge den som en oppfølger*HOST*armedassault2*HOST* Tja, det er jo Game2 da... det har de holdt på med LENGE...ca like lenge som de jobbet med ArmA da. ? Armed assault er ikke game 2. ArmA2 er Game2... Endret 24. november 2007 av MrLee
Bear^ Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Skal vi betale for utviklernes feil? Om de er interesert i å gi ut mindre patcher bør de sørge for å kavlitetsteste spillet skikkelig før de gir det ut. Rush er noe som feller mange spill.
Lakus Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 (endret) Jeg vil aldri betale en krone for patcher. Hvis det er ett abonnement til spillet, så kan de bruke penge de får derifra. Men betale for at de skal fikse ett spill de tydeligvis ikke har gjort ordentlig? Neppe. EDIT: Når jeg tenker meg om... kanskje det er dette EA burde satse på i fremtiden? Endret 24. november 2007 av Lakus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå