Gå til innhold

Hvor lav temperatur i kabinette er "sunt"? HDD= 13


Anbefalte innlegg

Jeg har plassert en ekstern stuevifte ved vinduet som blåser kald vinterluft inn i et halvåpent kabinett. Dette gjør at temperaturene er vedlig lave. Jeg har SpeedFan og det viser at min ene harddisk ligger på 13 grader. Jeg lurer da på hvor bør egentlig grensen gå?

 

Grunnen til at jeg gjør dette er fordi jeg overklokker skjermkortet mitt. Jeg har faktisk klart å presse det mye lenger nå en hva jeg gjorde før kjøleløsningen. Så hvis det ikke er skadelig vil jeg fortsette med dette.

 

SpeedFan viser kun temperaturen på min ene Harddisk. Hvordan kan jeg få den til å vise temperaturer andre steder? Den viste temperaturen på prosessoren før, men etter at jeg formaterte PC-en gjør den ikke det.

 

Mvh

Andreas

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

13 grader på HDD'ene er nok litt lavt....har lest en plass, uten at jeg kan underbygge dette, at temp på HDD'ene bør ligge mellom 20-40 grader...

 

Google har nylig publisert en undersøkelse som oppsummerer selskapets erfaringer med dets harddisker i perioden desember 2005 til august 2006. Harddiskene i undersøkelsen var i praksis vært i kontinuerlig bruk i rackinstallasjoner under hele den aktuelle perioden. Alle harddiskene har gjennomgått en innkjøringstest hos Google før de tas aktivt i bruk. Feil som oppstår under denne testen er ikke med i undersøkelsen.

 

Undersøkelsen refererer til flere interessante observasjoner. Det er en klar sammenheng mellom temperatur og feilrate, men det er på ingen måte ideelt å holde lavest mulig temperatur. Idealtemperaturen ser ut til å ligge rundt 40° C. Feilraten stiger noe når temperaturen nærmer seg 50° C, men på ingen måte like mye som når temperaturen faller under 25° C.

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar
en grei tommelregel er jo at er målingene kaldere en romtemperatur... er de feil...

harddisker ligger oftet 5-10 grader over romtemp, cpu i idle ca 10 grader over rom temp.

Hvis du leser det trådstarter skrev en gang til, vil du kanskje få med deg et par ting om vindu, vifte og kald vinterluft.. :roll:

Lenke til kommentar
Ja, vel. Maskinen står på 24\7 Jeg har justert litt på vifta slik at HDD temperaturen ligger på 25.

Det høres bedre ut, google hadde en stor diskfeilanalyserapport i høst en gang, mener å huske at den viste at lave temperaturer er mye mer skadelig for hd'er enn høye temperaturer (innen rimelighetens grenser, selvfølgelig...)

 

M:

Lenke til kommentar

Stemmer bra det som blir sagt her, lave temperaturer er ikke bra for hd.

En grei arbeidstemperatur er romtemp +5-10c , altså ca 30-35C.

 

Uansett så tror jeg at det å blåse kald luft på en varm pc ikke er så utrolig smart med tanke på kondens, om det er forskjell i luftfuktigheten ute og inne så risikerer man at det blir vått i PC-en...

Lenke til kommentar

hmmmm...så dere mener at lave temperaturer for hdd er ikke bra? Har en ekstermt kjølig kabinett, bruker kun luft:

 

hdd1 12 grader

hdd2 20 grader

cpu 20 grader

gpu 43 grader

chipset 40 grader

 

Romtemperaturen er på rundt 21 grader, bør jeg sette en vifte ovn foran PC-en??! varme den opp litt?? hehe

 

(idle temperaturer)

Endret av Remekboy
Lenke til kommentar
hmmmm...så dere mener at lave temperaturer for hdd er ikke bra? Har en ekstermt kjølig kabinett, bruker kun luft:

 

hdd1 12 grader

hdd2 20 grader

cpu 20 grader

gpu 43 grader

chipset 40 grader

 

Romtemperaturen er på rundt 21 grader, bør jeg sette en vifte ovn foran PC-en??! varme den opp litt?? hehe

 

(idle temperaturer)

Med mindre det er fase- eller TEC-kjøling det er snakk om, så er de temperaturene fysisk umulige.

Lenke til kommentar
hmmmm...så dere mener at lave temperaturer for hdd er ikke bra? Har en ekstermt kjølig kabinett, bruker kun luft:

 

hdd1 12 grader

hdd2 20 grader

cpu 20 grader

gpu 43 grader

chipset 40 grader

 

Romtemperaturen er på rundt 21 grader, bør jeg sette en vifte ovn foran PC-en??! varme den opp litt?? hehe

 

(idle temperaturer)

Med mindre det er fase- eller TEC-kjøling det er snakk om, så er de temperaturene fysisk umulige.

 

Så du mener at dette er feil? Er egentlig sikker på at cpu, gpu, pg chipset temperaturer stemmer, når det gjelder hdd, så er jeg litt usikker siden den ene hdden er mye kjøligere enn andre, men det kan ha noe med plassering i kabinettet å gjøre. Bruker everest til å måle temp, og har en antec nine hundred kabinett som er meget kjølig, og zalman cpu vifte.

post-145143-1195973139_thumb.jpg

 

Har kjørt stress på hddene og ser at temperaturen holder seg uforandret, så det betyr vel at hdd temp vises feil.......

Endret av Remekboy
Lenke til kommentar

Fysikk 101:

 

Du vil aldri kunne kjøle ned noe med 'vanlig' luftkjøling (vifte og ribbe, eller bare vifte) til en temperatur som er lavere enn lufta du blåser på ribba (eller hva enn du prøver å kjøle ned) med.

Og i realiteten vil du "aldri" (les: det går an - i teorien..) nå 100% varmeoverføring - hvor det du kjøler ned holder samme temperatur som omgivelsene - når du kjøler ned CPU/GPU med luft.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...