Gå til innhold

Bad sectors på harddisk. Mulig å fikse med software?


PROuser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SpinRite er et program som bruker flere forskjellige avanserte teknikker for å prøve å gjenopprette data som ligger innenfor "skadde" områder. For eksempel la oss si at den skal lese av sektor 1234. Vanlige gjenopprettingsprogram forsøker først å lese av 1233, deretter 1234 for å konkludere med at 1234 er uleselig. Spinrite prøver å lese av sektoren fra "forskjellige sider".. utfra hva jeg har lest.

 

Det kan bruke nokså lang tid, men jeg synes programmet i seg selv er imponerende.

 

Les mer her: http://www.grc.com/spinrite.htm

Derimot er prislappen litt dyr (89$). :o

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
SpinRite er et program som bruker flere forskjellige avanserte teknikker for å prøve å gjenopprette data som ligger innenfor "skadde" områder.

Jeg regnet med det fantes et program som prøver å gjenopprette data fra ødelagte sektorer. Men disken har fortsatt "bad sectors".

 

jeg tror det er et (som koster penger) som heter "hdd regenerator" eller noe

Har ikke hørt om progammet. Det funker kansje hvis ikke disken er fysisk ødelagt. (Som fort kan skje hvis man mister lappisen i bakken o.l)

Lenke til kommentar
Jeg regnet med det fantes et program som prøver å gjenopprette data fra ødelagte sektorer. Men disken har fortsatt "bad sectors".

Spinrite skal faktisk kunne reparere dårlige sektorer. Det er i så måte et enestående program. (har ikke forsøkt slik reparasjon selv).

 

Andre program kan ikke gjenopprettedata fra dårlige sektorer, det er jo det som definerer en dårlig sektor. Da blir bare den dårlige sektoren fjernet fra bruk.

Lenke til kommentar

Sitter her med to stk WD 400GB disker som har kommet med bad sectors. (forøvrig 5 eller 6 WD disk som har sviktet meg.)

Har prøvd alt mulig rart av sw som skal fikse diskproblemer, noe som enkelte programmer får til. MEN jeg stoler aldri på diskene etter noe slikt, feilene kommer tilbake temmelig fort.....

Lenke til kommentar
Jeg regnet med det fantes et program som prøver å gjenopprette data fra ødelagte sektorer. Men disken har fortsatt "bad sectors".

Spinrite skal faktisk kunne reparere dårlige sektorer. Det er i så måte et enestående program. (har ikke forsøkt slik reparasjon selv).

 

Andre program kan ikke gjenopprettedata fra dårlige sektorer, det er jo det som definerer en dårlig sektor. Da blir bare den dårlige sektoren fjernet fra bruk.

den klarer normalt ikke å reparere sektorer (egen erfarig etter å ha brukt dette programmet på antageligvis 40-50+ HDer), men det den gjør, i motsettning til de fleste andre, er at den lokaliserer det skadede området på sektoren, som normalt bare er en liten del, og gjennopppretter resten av dataene som er leslige fra den skadede sektoren, før den markeres som defekt. i tillegg har programmet en mulighet for å scanne igjennom hele disken, inkludert sektorer som tidligere var merket som defekte, for å se om noen av de "defekte" sektorene nå fungerer igjen, og i såfall blir disse "låst opp" igjen så de kan brukes.

 

er i allefall sånn jeg har opplevd/forstått det, med mindre det er noe jeg har missforstått da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...