Gå til innhold

TEST: MSI GeForce 8800 GT OC


Anbefalte innlegg

Det er uansett ikke verdt sin pris idag, så jeg mener at konkurransen ligger imellom GT 8800 og HD 3870. Greit nok at 8800 er et fantastisk kjøp i forhold til de eldre nVidia kortene, men det er jo ikke hele sannheten. Trist at artikkelen ikke inkluderer 'ATI'.

 

Joda, 3870 er faktisk noe jeg også vurderer. Men når jeg først skal kjøpe nytt kort så vil jeg ha noe som yter enda litt mer. Så jeg vil tør påstå at 8800gt er det som gir mest for pengene.

 

Men er også enig i at artikkelen burde hatt med 3870!

 

Table.png

 

http://www.legionhardware.com/document.php?id=703&p=0

I den testen du linker til så slår jo gtx gt lett i crysis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte akkurat at 8600GT kort (uten vifte). Denne lå på rundt 100grader, (måtte ty til ei papst vifte for å kjøle ned litt).

 

Problemet med at skjermkortene blir så grasat varme, er vel ikke at skjermkortene kneler, men heller at andre deler i maskinen ikke akkurat nyter godt av det.. (Harddisker f.eks).

Ja, det varmer selvfølglig opp lufta i kabinettet, men det genererer ikke mere varme i PC-en om det har vifte eller ei(om den ikke blåser ut lufta bak PC-en). Men er hellig overbevist om at det er rett det som er sagt over her om at grasal varme over lang tid fører til elektromigrasjon, dette lærte jeg i alle fall på elektro. Har selv hatt gx2 kort som ble over 90grader load, det levde knapt 1 år(og vet dette har vært et problem med de kortene), satte en 12cm vifte til å blåse over kortet og temperaturen på pcb og spenningsregulatorer datt fra å ikke kunne ta på de til lunk. Dette kortet lever enda fint. Mitt 8800gtx kort blir også veldig varmt. Tviler på jeg kommer til å ha de lenger enn et års tid før noe ryker på det. Da er det greit det er garanti på kortene. Men noe bra for miljøet er det ikke.

Lenke til kommentar
Det kortet frister veldig.

Jeg har et gf 7800 GT kort nå. Snakker vi om en 40/50% ytelsesøkning på den eller ? ? ? :grin:

 

Eller er det vesentlig mindre og burde vente til "neste" generasjon før jeg kjøper.

 

TY

 

seph

 

Ta en titt i denne tråden, en bruker som hadde et 7800gt og som kjøpte seg et 8800gt.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=870133&hl=

Endret av Stig Jøran
Lenke til kommentar

Man bør ta med i denne GT vs. GTX diskusjonen at testen av GT kjøres på en 169.XX driver som ikke bare er bedre i Crysis men også mangler refleksjoner i vannet som er med på å senke ytelsen. Dette er fikset i senere 169.XX drivere. En annen ting er at 169 driverene gir en 4-600 poengs økning i 3dmark 2006 og også bedre ytelse i spill, spesiellt i SM3.0 spill.... Med samme driver er forskjellene på GT og GTX betydelig større en hva som kommer frem i denne testen, som man kan observere i andre nettsiders tester. Men at GT er et bra kjøp er nok riktig, men deler skuffelsen på kjølefronten på GT. Har selv 2 HD3870, og irriterer meg over at viftestyringen på HD3870 tillater opp mot og over 90C før den synes det er greit å spinne opp litt.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Da har Anandtec greid å teste ett passivt 8800GT.

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3165&p=4

 

106-111grader. Vi er her solid over kokepunktet.

 

Merk at prosessor temperaturen økte med tre grader. Samme TDP, samme GPU. Jeg sier ikke mer.

 

Allikevel kjører kortet helt fint uten artifakts. At en annen viftekonfigurasjon har en marginal innvirkning på CPU-temp er vel heller ingen overraskelse? Det er jo akkurat som forventet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Da har Anandtec greid å teste ett passivt 8800GT.

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3165&p=4

 

106-111grader. Vi er her solid over kokepunktet.

 

Merk at prosessor temperaturen økte med tre grader. Samme TDP, samme GPU. Jeg sier ikke mer.

 

Allikevel kjører kortet helt fint uten artifakts. At en annen viftekonfigurasjon har en marginal innvirkning på CPU-temp er vel heller ingen overraskelse? Det er jo akkurat som forventet.

 

AtW

 

Det er argumentert i denne tråden for at samme tdp gir samme temp i boksen. I artikkelen øker cpu temp grunnet skjermkort kjølingen alene. Hyggelig hvis du er enig i at dette er å forvente. Da er vi enige i at høy varme i ett komponent vil føre til høyere varme rundt det komponentet. En bedre kjøler vil dermed føre til lavere varme rundt komponentet, selv ved samme tdp.

Lenke til kommentar
Da har Anandtec greid å teste ett passivt 8800GT.

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3165&p=4

 

106-111grader. Vi er her solid over kokepunktet.

 

Merk at prosessor temperaturen økte med tre grader. Samme TDP, samme GPU. Jeg sier ikke mer.

 

Allikevel kjører kortet helt fint uten artifakts. At en annen viftekonfigurasjon har en marginal innvirkning på CPU-temp er vel heller ingen overraskelse? Det er jo akkurat som forventet.

 

AtW

 

Det er argumentert i denne tråden for at samme tdp gir samme temp i boksen. I artikkelen øker cpu temp grunnet skjermkort kjølingen alene. Hyggelig hvis du er enig i at dette er å forvente. Da er vi enige i at høy varme i ett komponent vil føre til høyere varme rundt det komponentet. En bedre kjøler vil dermed føre til lavere varme rundt komponentet, selv ved samme tdp.

 

Samme effekt fører til samme temp om de andre faktorene er like ja. Videre er det effekten til delen og størrelsen på ribba som bestemmer hvor varmt det blir på ribba (med samme luftflyt såklart, alle(?) er vel hjertens enige i at luftflyten har innvirkning på lokal tempratur). Høy tempratur er ikke problemet, høy effekt er problemet, det er effekten som bestemmer hvor varmt det blir rundt omkonrg (med samme kjøling).

 

AtW

Lenke til kommentar
...

Høy tempratur er ikke problemet, høy effekt er problemet, det er effekten som bestemmer hvor varmt det blir rundt omkonrg (med samme kjøling).

 

AtW

 

Vi er enige i svært mye, men vi er uenige om høy temp er ett problem. Ett skjermkort som holder 111grader som har en så liten og tettpakket kjøler som det kortet som er testet hos anand, vil føre til ekstrem temperatur rundt kjøleren.

 

At 8800gt stock holder 94grader med normal kjøling er heller ikke noe sunnhets tegn. Det er verdt å merke seg at anand fant stabilitetsproblemer med noen 8800gt kort, som de forklarer med for høy temp.

Lenke til kommentar
...

Høy tempratur er ikke problemet, høy effekt er problemet, det er effekten som bestemmer hvor varmt det blir rundt omkonrg (med samme kjøling).

 

AtW

 

Vi er enige i svært mye, men vi er uenige om høy temp er ett problem. Ett skjermkort som holder 111grader som har en så liten og tettpakket kjøler som det kortet som er testet hos anand, vil føre til ekstrem temperatur rundt kjøleren.

 

At 8800gt stock holder 94grader med normal kjøling er heller ikke noe sunnhets tegn. Det er verdt å merke seg at anand fant stabilitetsproblemer med noen 8800gt kort, som de forklarer med for høy temp.

 

Altså, høy temp kan definitivt være et problem for selve kjernen. Men når man har en god leder som kjølere rundt, så vil effekten fra kjernen kjapt sørge for relativt jevn tempratur over hele kjøleren. Er kjøleren liten, så blir den såklart varmere enn en store kjøler, men selve kjernenes temp har ikke så mye å si for kjølerenes temp. (dvs indirekte har den det, da det er effekten som er med på å bestemme kjølerens temp, og samtidig er med på å bestemme kjernens tempratur)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
...

Er kjøleren liten, så blir den såklart varmere enn en store kjøler, men selve kjernenes temp har ikke så mye å si for kjølerenes temp. (dvs indirekte har den det, da det er effekten som er med på å bestemme kjølerens temp, og samtidig er med på å bestemme kjernens tempratur)

 

AtW

 

Det er en stund siden jeg regnet på dette i fysikken, så jeg er litt smårusten her. Men innenfor prosessorkjøling renger vi med delta mellom temperaturen i boksen, og temperaturen i kjernen. Jo større delta, jo større avkjølings effekt.

 

Har mann en gitt avkjølings evne, og en gitt tdp, og en gitt temp for omgivelsene, kan man med god nøyaktighet regne ut temp for en kjerne. Disse fire faktorene henger sammen.

 

I en lukket boks, som en datamaskin som regel er, vil omgivelses tempen påvirkes, hvis det ikke er tilstrekkelig med ventilasjon. En passiv kjøler med liten eller ingen sirkulasjon av luft rundt kjøleribben, vil få en vesentlig høyere omgivelsestemp. Dermed vil delta mellom gpu-omgivelse bli mindre, og kjøleevnen dårligere, enn ved en aktiv løsning der den varme luften blåses bort. Dette vil føre til høyere kjernetemp.

 

Omgivelses tempen rundt en passiv kjøler, med liten eller ingen luftsirkulasjon, vil være høyere enn for en aktiv kjøler som klarer å fjerne varmen mer effektivt vekk fra kjøleren. Ett eksempel er to-slot løsninger, der varmen blåses ut bak på maskinen, slik at den ikke i like stor grad kan varme opp omgivelses tempen til skjermkortet. I slike tilfeller snakker vi om luft inntaket til kjøleren.

 

Selv om en gpu kjerne tåler 100grader, er ikke de andre komponentene laget for å tåle slik temperatur.

 

Jeg er som sagt litt rusten i formler og teorien her, men alle min erfaring underbygger det jeg har skrevet her. Det gjør også testen til anand.

 

8800gt trenger en bedre stock kjøler. 94grader er for varmt. Sommervarmen og støv vil bli ett problem.

Lenke til kommentar
...

Er kjøleren liten, så blir den såklart varmere enn en store kjøler, men selve kjernenes temp har ikke så mye å si for kjølerenes temp. (dvs indirekte har den det, da det er effekten som er med på å bestemme kjølerens temp, og samtidig er med på å bestemme kjernens tempratur)

 

AtW

 

Det er en stund siden jeg regnet på dette i fysikken, så jeg er litt smårusten her. Men innenfor prosessorkjøling renger vi med delta mellom temperaturen i boksen, og temperaturen i kjernen. Jo større delta, jo større avkjølings effekt.

 

Har mann en gitt avkjølings evne, og en gitt tdp, og en gitt temp for omgivelsene, kan man med god nøyaktighet regne ut temp for en kjerne. Disse fire faktorene henger sammen.

 

I en lukket boks, som en datamaskin som regel er, vil omgivelses tempen påvirkes, hvis det ikke er tilstrekkelig med ventilasjon. En passiv kjøler med liten eller ingen sirkulasjon av luft rundt kjøleribben, vil få en vesentlig høyere omgivelsestemp. Dermed vil delta mellom gpu-omgivelse bli mindre, og kjøleevnen dårligere, enn ved en aktiv løsning der den varme luften blåses bort. Dette vil føre til høyere kjernetemp.

 

Omgivelses tempen rundt en passiv kjøler, med liten eller ingen luftsirkulasjon, vil være høyere enn for en aktiv kjøler som klarer å fjerne varmen mer effektivt vekk fra kjøleren. Ett eksempel er to-slot løsninger, der varmen blåses ut bak på maskinen, slik at den ikke i like stor grad kan varme opp omgivelses tempen til skjermkortet. I slike tilfeller snakker vi om luft inntaket til kjøleren.

 

Selv om en gpu kjerne tåler 100grader, er ikke de andre komponentene laget for å tåle slik temperatur.

 

Jeg er som sagt litt rusten i formler og teorien her, men alle min erfaring underbygger det jeg har skrevet her. Det gjør også testen til anand.

 

8800gt trenger en bedre stock kjøler. 94grader er for varmt. Sommervarmen og støv vil bli ett problem.

 

For å oppsumere det du sier: Ja en passivt kjølt ribbe vil bli varmere enn en aktivt kjølt ribbe, og ja da vil også omgivelsene varmes opp mer. Men hvor varm ribba blir med et gitt flow rundt er bestemt av brikkas effekt, ikke brikkens temp, la oss si det er dårlig kontakt mellom brikke og ribbe, brikken vil stabilisere seg på en høyere tempratur, men ribba vil ikke bli noe varmere (såfreamt ribba leder varme godt, noe man kan anta), ditto om man har en veldig liten brikke som utvikler samme effekt, brikka blir varmere, ribba holder seg like varm. Om man fortsatt holder seg til et vifteløst system men kjører med en liten ribbe, så vil ribba bli varmere, men også her er det bestemt av effekten til brikken, hvorvidt en mindre flate med mer varme er bedre enn en større med litt mindre, vil avhenge av resten av kabinettets oppsett.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er ingen automatikk i at komponenter som kjører på 90 grader har kort levetid

 

Etter det jeg har lært i halvlederfysikk, så vil den fysiske molekylstrukturen som er grunnlaget for hele virkemåten til en transistor gradvis ødelegges ved høye temperaturer over lengre tid (90-100 grader), til slutt vil PN-overgangene være for smale eller helt borte slik at transistoren ikke lenger kan åpne/lukke slik den skal og dermed vil prosessoren begynne å regne feil (med de følger det måtte få, er ikke så inne på maskinkode og digital elektronikk).

 

i læreboka vi har er det også oppgitt at ca 125 grader celsius er en slags magisk grense for hva en transistor tåler før den blir ødelagt. (dette gjelder silisiumstransistorer anriket med for eksempel bor og antimon, er ikke sikker på hva som måtte gjelde for andre halvledere som for eksempel germanium)

 

 

Brukes i det hele tatt Germanium nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...