Gå til innhold

Vista 64bit - 2 eller 4 gb - under eller etter installasjon? FASIT


Anbefalte innlegg

Er det noe fasit paa detta naa eller?

Har kjoept Vista Home Premium og 4x1 gb ram. Og skal straksens fyre opp hele systemet.

Men saa leser jeg paa diverse traader her at det er tilfeller hvor systemet kun ser 2 av 4gb's.

Feilene oppgis aa vaere HK og bios innstillinger, Windowsfix eller annet.

 

Er det noe entydig svar paa hvordan man skal haandtere dette naa?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installerte selv i går, startet med en ram modul, installerte vista 64, oppdaterte bios, installerte resten av rammen. Eneste problemet var at oppdatering av bios var en omstendig prosess med floppy, win98 boot disc osv. pga at oppdateringsprogrammet ikke støttet vista 64. Dette var på Msi n6 platinum. P35 kortene er mye enklere å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Installerte selv i går, startet med en ram modul, installerte vista 64, oppdaterte bios, installerte resten av rammen. Eneste problemet var at oppdatering av bios var en omstendig prosess med floppy, win98 boot disc osv. pga at oppdateringsprogrammet ikke støttet vista 64. Dette var på Msi n6 platinum. P35 kortene er mye enklere å ha med å gjøre.

 

Hvorfor brukte du ikke MSI sitt live update program? Jeg brukte det samtlig ganger jeg oppdaterte BIOS sist jeg hadde et MSI kort, og det fungerte fabelaktig.

 

maypenray: Hvorfor installerer du ikke bare Windows? Om mot formodning noe ikke skulle fungere som det skal får du ta det videre når du faktisk vet at du har et problem, mest sannsynlig vil det fungere helt fint. Hos meg gikk det problemfritt å legge inn Vista 64-bit med 4GB minne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Installerte selv i går, startet med en ram modul, installerte vista 64, oppdaterte bios, installerte resten av rammen. Eneste problemet var at oppdatering av bios var en omstendig prosess med floppy, win98 boot disc osv. pga at oppdateringsprogrammet ikke støttet vista 64. Dette var på Msi n6 platinum. P35 kortene er mye enklere å ha med å gjøre.

 

Hvorfor brukte du ikke MSI sitt live update program? Jeg brukte det samtlig ganger jeg oppdaterte BIOS sist jeg hadde et MSI kort, og det fungerte fabelaktig.

 

maypenray: Hvorfor installerer du ikke bare Windows? Om mot formodning noe ikke skulle fungere som det skal får du ta det videre når du faktisk vet at du har et problem, mest sannsynlig vil det fungere helt fint. Hos meg gikk det problemfritt å legge inn Vista 64-bit med 4GB minne.

 

Det er også fabelaktig mer risikabelt å flashe bios i windows!

 

Jeg har ikke hatt noen problemer med 4 gb. Alle OS, inkludert vista 64-bit, har fungert fint :)

Lenke til kommentar

Hvis du leser i knowlegdebase artikelen så står det:

 

This problem occurs if the following conditions are true:

• The computer uses more than 3 GB of RAM.

• The computer uses a storage system that is running the Storport miniport driver.

• The computer uses a controller that uses 32-bit direct memory access (DMA).

 

Det kan være at de har lagt med oppdateringen på nyere Vista installasjoner også.

Lenke til kommentar
Løsningen er å installere Vista med mindre en 2 GB, deretter oppdaterer du vista, og setter inn alle RAM brikkene

 

Dette blir helt feil!

 

Sorry, men på min maskin er det helt trygt å installere med 8GB.

 

:thumbdown:

 

KB929777

 

Ikke alle har samme hardware som deg.

 

Yep! Noen har problemer, andre har ikke. Akkurat som jeg har skrevet mange ganger. Særlig her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=849163&hl=

La oss ikke glemme at det står i denne tråden også.

 

Bare tull å kategorisk påstå at en av løsningene gjelder for alle. Det blir helt feil. Sorry, men sånn er det bare.

 

Denne berømte patchen du har linket til kommer i to versjoner, og installerer seg automatisk ved bruk av mitt media og en AMD pc.

Lenke til kommentar
Vet du hva slags DMA controller du har i PC-en din?

Det jeg sier, er at du sparer mye tid på å bare ta ut brikkene, og sette dem inn etter at installasjonen er ferdig, og du ha kjørt windows update.

Istedet for å drite seg ut på det, når man VET at dette kan bli et problem.

 

Det sparer ikke meg noen tid som helst. For meg er dette bare tull.

 

Jeg installerer alltid maskiner uten noen form for nettoppkobling, installerer alle patcher og brannmur, før jeg plugger inn en eneste nettverksplugg. Jeg vet at det blir problemer hvis jeg ikke gjør det sånn, men kjenner neimen ikke mange som gjør det slik.

 

Jeg benytter en SB600 sørbro og en 690G nordbro. Disse har drivere som støtter 64-bit dma, men særdeles mange hovedkort med disse brikkene har problemer med vista og 4gb. Det nytter ikke å vite hvilken driver eller hvilken chip du har.

 

Hvis man skal kjøre 4gb ram under vista64bit, burde man gjøre leksene sine først, og sjekke at hovedkortet faktisk kjører dette stabilt, ikke minst med den rammen man skal bruke. Det vil da normalt bare være å laste ned riktige drivere, sørge for å ha nytt nok media, og fyre opp maskinen med 4gb fra start av.

 

Noen hovedkort krever spesial behandling, men har man gjort leksene sine, vet man hva disse er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...