Gå til innhold

TEST: Hiper HPU-5B680


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

poenget med plastplata på vifta er for å sende lufta i en mer bestemt rettning. det er ikke bevist at det verken blir bedre eller dårligere, men har lagt merke til at flere psu'er kommer med dette nå.

 

jeg har selv 2 Type-R 580 wattere i mine maskiner. den ene er bytta ut, da den begynnte å lage en ulyd. har aldri hatt problemer utover ulyder som oppstår over tid.

 

men nå har den nye begynnt å lage elektrisk støy selv når maskina er avslått og bryteren er flippa på "av" modus.

 

den andre jeg har lager også en rar lyd, men det høres ut som vifteslitasje, ganske likt den jeg bytta inn.

 

nå bestillte jeg meg en mist 500 watt rev 3 i går kveld. dessverre er jeg helforelska i kabelsystemet til Type-R psu'ene, så jeg vurderer å endre bestillinga eller bare kjøpe en mist (hadde planlagt å bytte begge hiperne mine i mist i løpet av vinteren) og heller gå for en av disse nye hiperene.

 

men fordelen er vel at da får vi sett en del brukererfaringer over langvarig bruk føre jeg eventuelt bestiller psu nr 2.

 

btw, noen som vet om det er farlig å klippe av unødvendige kontakter på kablene til psu'er? microplex foreslo dette (formulert som et spørsmål) da jeg sprute om det var aktuelt å lage kabler med færre kontakter på til mist psu'er.

 

link til tråden min angående dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=866028&hl=

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
hvem lader utstyr ved usb tilkoblet bak på PC-en. når PC-en står nær en veg så er det kromglete å komme til

denne "ladestajonen" bør stå på fremsiden av PC-en

 

i dag er det bare permanent utstyr som kobles til bakpå PC-en

Ja, jeg syntes også det var en smule upraktisk.

Lenke til kommentar
Men sytes dere har veldig mange psu tester her, hardware er jo mer enn bare strømforsyninger.

 

Det er fint at Hardware.no tester mange strømforsyninger, da det ikke er mange andre websider som har utstyr til å teste strømforsyninger på en ordentlig måte.

Jeg synes hw.no fortjener skryt for sine grundige tester av strømforsyninger, men jeg har problemer med spenningsdiagrammene. Det burde i det minste være mulig å få samme rekkefølge på spenningsstolpene i hvert diagram. Videre er det avvikene i prosent som er interessante (ifølge dere selv), og ikke den nøyaktige spenningen. Diagrammene derimot fokuserer på de faktiske spenningene og ikke avvikene. Og siden folk flest ikke klarer å regne prosentene i hodet er man totalt avhengig av å lese teksten under for å få tak i essensen og budskapet.

 

Jeg har tatt meg friheten til å lage et nytt diagram basert på det første spenningsdiagrammet i denne testen. Fokuset er på avviket og presenteres i prosent med klare markeringer av de magiske 3%-grensene. Personlig får jeg oversikt over situasjonen mye raskere med dette diagrammet, og det vil også være mye enklere å sammenligne flere diagrammer for å se hvordan spenningene varierer under ulik belastning.

 

post-72576-1195680330_thumb.png

Lenke til kommentar
Jeg har tatt meg friheten til å lage et nytt diagram basert på det første spenningsdiagrammet i denne testen. Fokuset er på avviket og presenteres i prosent med klare markeringer av de magiske 3%-grensene. Personlig får jeg oversikt over situasjonen mye raskere med dette diagrammet, og det vil også være mye enklere å sammenligne flere diagrammer for å se hvordan spenningene varierer under ulik belastning.

 

post-72576-1195680330_thumb.png

 

Hei!

 

Takk for tipset! Slik ting er i dag så har jeg valgt og bruke spenningene i grafene, og sette opp avvikene i prosent i en tabell nederst. Grafsystemet vårt er veldig komplisert, men jeg skal høre med drift om muligheten for en slik graf :)

 

Jeg kan også nevne at TX'en ligger på testbenken vå, for de som måtte lure :-)

 

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
poenget med plastplata på vifta er for å sende lufta i en mer bestemt rettning. det er ikke bevist at det verken blir bedre eller dårligere, men har lagt merke til at flere psu'er kommer med dette nå.

 

Ja det er teorien. Men det er en plate som dekker deler av vifta, og ikke en "airduct". Og dekker dekslet så mye som 40% må den jo nødvendigvis få dårligere gjennomstrømning av luft.

 

Matt Harris aka madmat i JonnyGuru.com skrev til meg i en e-post i dag om Corsair TX750W at:

 

"I've gotten rid of the 750W or I'd do some testing with it but given the experience I had with the NZXT Precise prior to the VX and TX Corsairs I'm given to think that the baffle is simply killing the cooling benefits of the 140mm fan in the TX750W."

 

-han skriber også i en annen e-post til meg: "I haven't had a chance to test the unit without the baffle but I still think it will do far better without it."

Lenke til kommentar
hvem lader utstyr ved usb tilkoblet bak på PC-en. når PC-en står nær en veg så er det kromglete å komme til

denne "ladestajonen" bør stå på fremsiden av PC-en

 

i dag er det bare permanent utstyr som kobles til bakpå PC-en

Konseptet med USB-kontakter som gir strøm bak er glimrende. USB-hub'en kan det jo se ut til at noen trenger også.

 

Jeg har ett enkelt forslag som forsvarer plasseringen av den strømgivende "USB-kontakten":

Kjøp en hann/hunn skjøteledning for USB så får du straks USB-kontakten på framsiden av PC-en. Du kan foreksemple teipe den diskre fast til kabinettsiden så den synes minimalt.

 

Mange USB-kontakter på framsiden kan jo også senke det estetiske med ett PC-kabinett vil sikkert også noen mene. Dessuten er det mange USB-enheter som har lang ledning, og med denne løsningen så får en jo skjult disse lange ledningen med USB-"støpsel" også, på baksiden av kabinettet (kan jo nevne USB web-kamera som ett eksempel).

Endret av G
Lenke til kommentar
Slik ting er i dag så har jeg valgt og bruke spenningene i grafene, og sette opp avvikene i prosent i en tabell nederst.

Appropos denne tabellen. Er det ikke noen regnefeil der? Første rad i tabellen sier:

 

200 W | 0,21 % | 1,00 % | -0,03 %

 

Jeg får vitterlig:

 

200 W | 0,17 % | 1,00 % | -0,30 %

 

For 12V: Oppgitt målt spenning er 12,02V. Avviket blir dermed 0,02V. Dette er 0,02/12*100% = ~0,1666667%.

For 3,3V: Oppgitt målt spenning er 3,29V. Avviket blir dermed -0,01V. Dette er -0,01/3,3*100% = ~-0,3030303%.

 

Jeg har ikke sjekket de andre verdiene.

 

(Ikke meningen å være plagsom :innocent:)

Lenke til kommentar

Synes innebygget USB-hub høres helt genialt ut! Selv om jeg ikke har et overdrevent positivt inntrykk av Hiper, må jeg si at denne strømforsyningen er med på å endre dette inntrykket drastisk. Mulig dette blir min neste strømforsyning med mindre MIST lanserer noe konkurransedyktig i mellomtiden... ;)

Lenke til kommentar
hvem lader utstyr ved usb tilkoblet bak på PC-en. når PC-en står nær en veg så er det kromglete å komme til

denne "ladestajonen" bør stå på fremsiden av PC-en

 

i dag er det bare permanent utstyr som kobles til bakpå PC-en

Konseptet med USB-kontakter som gir strøm bak er glimrende. USB-hub'en kan det jo se ut til at noen trenger også.

 

Jeg har ett enkelt forslag som forsvarer plasseringen av den strømgivende "USB-kontakten":

Kjøp en hann/hunn skjøteledning for USB så får du straks USB-kontakten på framsiden av PC-en. Du kan foreksemple teipe den diskre fast til kabinettsiden så den synes minimalt.

 

Mange USB-kontakter på framsiden kan jo også senke det estetiske med ett PC-kabinett vil sikkert også noen mene. Dessuten er det mange USB-enheter som har lang ledning, og med denne løsningen så får en jo skjult disse lange ledningen med USB-"støpsel" også, på baksiden av kabinettet (kan jo nevne USB web-kamera som ett eksempel).

men hvorfor så kronglet plassert.

6-8 kontakter til lading er nå overkill .

skal man flytte ale kontakten på fremsiden med åtte skjøtekabler eller huber for at det skal bli lettere å koble til ?

disse hubben har ofte ekstra stikkontakt som kobles til en vanlig kontakt i vegen

 

og med vanlig usb bak på PC-en er det alt for kronglete å kryp bak for koble til ofte. f.eks nå kamerat skal kobles til . de er jo ikke permanent koblet til som f.eks tastaturet eller skriveren

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes denne så interessant ut!

 

At tidligere PSUer fra Hiper med de beryktede fuhjyyu-kodensatorer ryker i hytt og pine bryr meg lite. Dette er en velbygget PSU fra en pålitelig OEM-produsent med kvalitetstskondensatorer.

 

Men hvor får man tak i en?

 

Har alle de norske nettbutikkene begynt å sky Hiper etter fadesen med 580-watteren?

 

Noen som vet om en norsk eller svensk nettbutikk som fører denne? Til nød engelsk?

 

vh.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...