Gå til innhold

NForce 780 i desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg forstår ikke hvorfor Nvidia ikke åpner SLi, sånn at alle kan implementere det. Greit nok at chipset-salget vil gå ned, men jeg vil tro at GPU-salget vil øke mye mer enn det.

Tror dessverre du tar feil der, uten at jeg vet hvor stor andel av fortjenesten de får fra de forskjellige branchene sine([GDI]Raptor?). Hvorfor skulle noen velge Nvidia's chipsett hvis det ikke er enerådende på SLI teknologien, Intels chipset har (ihvertfall i de siste årene) blitt mye bedre. Nvidia har bare noen effekthungrige, forholdsvis dårlige chipsets (mener jeg). Da ville nok chipsettsalget gått rett i dass, tror jeg.

Lenke til kommentar

Du kan få kjøpt BIOS fra de som leverer BIOSen i hovedkortet som gir støtte for feks Crossfire istedet eller både og, det er noen BIOS produsenter har dobbelt opp med BIOSer og selger dette over internett.

 

 

Fant QuadFire bildet jeg leitet etter tidligere:

utrolig mye kabling for og sette opp dette HD 2900 racket:

amd_crossfirex.jpg

 

 

Men dette er noe jeg vil se fra nVidia egentlig, feks dual 8800 GTX/Ultra på ett kort

2 * Dual HD 3870

ati_radeon_r680.jpg

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor Nvidia ikke åpner SLi, sånn at alle kan implementere det. Greit nok at chipset-salget vil gå ned, men jeg vil tro at GPU-salget vil øke mye mer enn det.

Tror dessverre du tar feil der, uten at jeg vet hvor stor andel av fortjenesten de får fra de forskjellige branchene sine([GDI]Raptor?). Hvorfor skulle noen velge Nvidia's chipsett hvis det ikke er enerådende på SLI teknologien, Intels chipset har (ihvertfall i de siste årene) blitt mye bedre. Nvidia har bare noen effekthungrige, forholdsvis dårlige chipsets (mener jeg). Da ville nok chipsettsalget gått rett i dass, tror jeg.

Jeg betvilte da aldri at Nvidia ville lide i chipset-markedet. Men hvor mye tjener de egentlg på hvert brikkesett de selger? Tror de tjener vesentlig mer på GPU-salg enn chipset. I tillegg så har de sjansen på å hente inn Intel på entusiastbrikkesett igjen.

Lenke til kommentar

SLi og tre-veis-SLi er da ikke helt meningsløst.

 

Idag kan du for eksempel kjøre 2x 8800GT (kanskje også 2x 8800GTS rev2) til lavere pris enn et enkelt 8800GTX kort. Ikke bare yter 2x 8800GT bedre enn et enkeltstående 8800GTX kort.

 

Ikke nok med det, men 8800GT/GTS er fysiskmindre, mindre kjerne, har HD-akselerasjon osv..

 

Så hvorfor velge 1x 8800GTX/ULTRA fremfor 2x 8800GT/GTS fatter ikke jeg hvert fall

Lenke til kommentar
SLi og tre-veis-SLi er da ikke helt meningsløst.

 

Idag kan du for eksempel kjøre 2x 8800GT (kanskje også 2x 8800GTS rev2) til lavere pris enn et enkelt 8800GTX kort. Ikke bare yter 2x 8800GT bedre enn et enkeltstående 8800GTX kort.

 

Ikke nok med det, men 8800GT/GTS er fysiskmindre, mindre kjerne, har HD-akselerasjon osv..

 

Så hvorfor velge 1x 8800GTX/ULTRA fremfor 2x 8800GT/GTS fatter ikke jeg hvert fall

 

Det har du helt rett i, men folk snakker også om 8600GT SLI, og det synest eg er helt idiotisk :innocent:

 

Skjønner ikkje poenget i det hele tatt......

 

Nå har 630stk stemt i avstemmningen på forsiden, og 89% har ett kort, bare 7% SLI. Og man kan nok trygt gå ut ifra at andelen SLI-brukere av de som leser HW.no daglig nok er vesentlig høyere enn blant PC-brukere/spillere flest- Så SLI er bare for spesielt interreserte :tease:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
SLi og tre-veis-SLi er da ikke helt meningsløst.

 

Idag kan du for eksempel kjøre 2x 8800GT (kanskje også 2x 8800GTS rev2) til lavere pris enn et enkelt 8800GTX kort. Ikke bare yter 2x 8800GT bedre enn et enkeltstående 8800GTX kort.

 

Ikke nok med det, men 8800GT/GTS er fysiskmindre, mindre kjerne, har HD-akselerasjon osv..

 

Så hvorfor velge 1x 8800GTX/ULTRA fremfor 2x 8800GT/GTS fatter ikke jeg hvert fall

 

Det har du helt rett i, men folk snakker også om 8600GT SLI, og det synest eg er helt idiotisk :innocent:

 

Skjønner ikkje poenget i det hele tatt......

 

Nå har 630stk stemt i avstemmningen på forsiden, og 89% har ett kort, bare 7% SLI. Og man kan nok trygt gå ut ifra at andelen SLI-brukere av de som leser HW.no daglig nok er vesentlig høyere enn blant PC-brukere/spillere flest- Så SLI er bare for spesielt interreserte :tease:

 

Det har nok også mye å gjøre med at det faktisk ikke har vært så økonomisk lønnsomt med SLi før nå i senere tid. Først og fremst er SLi for entusiastene, hvor du da kan ta de mest ekstreme kortene på markedet x2 eller x3 for å få sinnssyk ytelse. Nå med 8800GT/GTS kan du faktisk ende opp med en bedre skjermkort løsning gjennom SLi enn ved å kjøpe ett enkelt kort. En slik situasjon har vi vell strengt tatt aldri hatt tidligere. Det har vell alltid vært slik at SLi har vært uøkonomisk, ettersom at 2x middelskort gir mindre ytelse for pengene enn 1x ekstremkort. Akkurat i den perioden vi er nå så har pipen fått en annen låt, derfor tror jeg mange som skal skaffe skjermkort disse tider vil gå for 2x SLi fremfor 1x ekstremkort. Alt annet ville jo være veldig rart.

 

Når 9-serien til nVidia slippes, blir det sikkert slik at 1x ekstremkort gir mer for pengene enn hva 2x SLi gir. Dermed blir nok engang SLi for entusiastene som kan godte seg med 2x eller 3x ekstremkort i SLi.

Så får vi kanskje en liten periode igjen hvor 2x middelskort gir mer for pengene enn 1x ekstremkort. Og sånn går det i rundgang.

 

En annen fordel med SLi er jo at du kan gå til innkjøp av det kraftigste GeForce9 kortet. Og om du trenger litt bedre ytelse om et par år, plukke opp et slik kort til for sikkert under 1000lappen. Og da får du mye ekstra ytelse til en grei penge. Men da er det sikkert flere grunner til å heller droppe det, og kjøpe seg et av den siste serien GeForce kort, da de sikkert har DX11 osv..

 

Så SLi er nok først og fremst for entusiaster. Og grunnen til at så få her på forumet kjører SLi er nok fordi det har knapt nok noen gang vært forsvarlig og / eller lønnsomt å skaffe seg SLi tidligere fremfor 1x ekstremkort. Det er først i de senere dager SLi faktisk har vært å foretrekke for folk flest. Så om du kjører samme vote i Februar tror jeg fort andelen som kjører SLi har økt med en del prosent.

Lenke til kommentar
Du kan få kjøpt BIOS fra de som leverer BIOSen i hovedkortet som gir støtte for feks Crossfire istedet eller både og, det er noen BIOS produsenter har dobbelt opp med BIOSer og selger dette over internett.

 

Vil det si at jeg feks kan få SLI på mitt X38 HK? Hvor får man isåfall tak i den BIOSen?

 

Får ellers håpe det blir litt færre barnesykdommer på 780 enn det var på 680. Var det som stoppet meg i å gå for 680 HK i hvertfall.

Lenke til kommentar
Det har gått mange rykter rundt 780i på xtremesystems.org i det siste. Mange folk som sier de har fått informasjon fra sikre Intel-kilder om at Intel ikke vil tillate 780i å kjøre Yorkfield prosessorene, som et mottrekk siden Nvidia ikke vil tillate SLI på Intel sine brikkesett. Selv tror jeg dette er bare rykter, men vi får da vel snart se. :)

 

Hadde ikke overrasket meg om Intel prøvde å få presset til seg SLI støtte på desktopen.

hadde vært sinnsykt nice med sli på intel chipset det vil da være den best komb for overklikking p35 chipsette gruser 680i på overklokking

Lenke til kommentar

780 ser ut til å være lite egnet for vannkjøling på grunn av PCI-e 2.0 brikken rett ved siden av NB:

780_02.jpg

 

Vil heller vente på 790 hvor denne brikken er innebygd i NB:

790ioc5.jpg

 

EDIT: Glemte å nevne at det er kun de to øverste PCI-e portene som støtter PCI-e 2.0 fordi PCI-e 2.0 brikken støtter kun to porter. Den siste PCI-e porten er koblet til SB som kun støtter PCI-e 1.1. 780 er bare 680 med PCI-e 2.0 brikke.

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor Nvidia ikke åpner SLi, sånn at alle kan implementere det. Greit nok at chipset-salget vil gå ned, men jeg vil tro at GPU-salget vil øke mye mer enn det.

Tror dessverre du tar feil der, uten at jeg vet hvor stor andel av fortjenesten de får fra de forskjellige branchene sine([GDI]Raptor?). Hvorfor skulle noen velge Nvidia's chipsett hvis det ikke er enerådende på SLI teknologien, Intels chipset har (ihvertfall i de siste årene) blitt mye bedre. Nvidia har bare noen effekthungrige, forholdsvis dårlige chipsets (mener jeg). Da ville nok chipsettsalget gått rett i dass, tror jeg.

Jeg betvilte da aldri at Nvidia ville lide i chipset-markedet. Men hvor mye tjener de egentlg på hvert brikkesett de selger? Tror de tjener vesentlig mer på GPU-salg enn chipset. I tillegg så har de sjansen på å hente inn Intel på entusiastbrikkesett igjen.

 

btw nvidia komenterte en tid tilbake at gpu e ikke det de fokusere mest på tro det eller ei

Lenke til kommentar
SLi og tre-veis-SLi er da ikke helt meningsløst.

 

Idag kan du for eksempel kjøre 2x 8800GT (kanskje også 2x 8800GTS rev2) til lavere pris enn et enkelt 8800GTX kort. Ikke bare yter 2x 8800GT bedre enn et enkeltstående 8800GTX kort.

 

Ikke nok med det, men 8800GT/GTS er fysiskmindre, mindre kjerne, har HD-akselerasjon osv..

 

Så hvorfor velge 1x 8800GTX/ULTRA fremfor 2x 8800GT/GTS fatter ikke jeg hvert fall

crysis e vanvittig krevende vist du vil kjøre full hd oppløsning med AA å jo med tiden tror eg nok crysis vil kunne bruke både sli og 3 veis sli crysis utnytte per i dag ikke en gang vanlig sli skikkelig men crytek e tekno kåte så de vil nok fikse dette for å det til å gli 3 i sli hadde vært sjef for oss med 47" lcd skjermer (kaller det skjerm pga at lg lcd tv levere like god kvallitet på tven som på en vanlig lcd skjerm) med snakke om akademiske forskjeller i bilde kvalitet

Lenke til kommentar
2x8800GT i SLI og en 8600GT til 2nd skjerm.... nice

 

edit: 3veis sli ta alle slottene, dvs ingen ledig til et lydkort.

Ikke noe GAMES dream, heller FPS junkies eller jeg-tro-jeg-kan-merke-forskjellen-mellom-100FPS-og-110FPS-tullingene

 

Jeg er en av de 'tullingene'. På profesjonelt counter strike nivå så er det ingenting under 100FPS som funker, og LCD skjerm er for dårlig, selv med 2ms ;)

 

CRT + 100FPS konstant er ikke et ønske, det er et must.

Lenke til kommentar

Fysikkprosessor er bare tull når man har masse ledige CPU-kjerner. Så lenge man har quad core er det ikke noe problem å bruke 1 kjerne eller 2 til fysikkberegninger. Tror Alan Wake benytter seg av en slik teknologi. Havoc og PhysX tipper jeg er dødt i løpet av et par år.

 

CS - jeg ler av CS. Denne høsten er det god grunn til å finne seg et nytt og spennende spill spør du meg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...