Gå til innhold

Boote fra IDE eller SATA

sirius

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har både Sata og IDE harddisker i maskinen.

Uansett hvordan jeg setter dette opp booter maskinen fra IDE.

Fjærner jeg IDE starter den opp fra Sata.

Hvordan kan jeg få maskinen til å starte opp fra Sata, mens IDE

harddisken er tilkoplet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger på et spørsmål til, finnes det et program som gjør at en kan velge hvilken disk en vil starte opp

hver gang en starter opp maskinen.

Skrevet

Sliter med dette jeg også. Har siste Bios vers og har satt rett Sata-disk som 1. boot device. PC starter bare hvis WinXP står i CD-rom... HK er Abit IP35PRO. Noen tips?

Skrevet (endret)
Sliter med dette jeg også. Har siste Bios vers og har satt rett Sata-disk som 1. boot device. PC starter bare hvis WinXP står i CD-rom... HK er Abit IP35PRO. Noen tips?

Sjekk manualen for hovedkortet. Enkelte hovedkort/chipset krever at disken står i spesielle porter for å boote.

Sist jeg innstallerte måtte disk settes i port 2 eller 4 for å være bootbar. Da opplevde jeg samme problem som deg når disk sto i port 1 og cd i port 2, bare når windows cd sto i bootet maskinen (på harddisken).

Dette tror jeg var Intel ICH7 og bootbare disker kunne også være avhengig av disk modus i bios.

Endret av Babelfisken
Skrevet

om det er windows du har på begge diskene, og du hadde den "gamle"/første disken med windows tilkoblet når du instalerte, har nok ikke windows installert bootloader på den siste installasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...