Gå til innhold

Bærbar grafikk blir kraftigere


Anbefalte innlegg

Kraftig og bærbar er to ord som ikke passer sammen.

Har en bærbar noensinne vært ordentlig kraftig?

 

Nei, tenkte meg det ja.

Finnes massevis av ordentlige kraftige bærbare men så klart er det alltid stasjonære som slår de.... at du ikke får de ordene til å passe har vel heller sammenheng med norskkunskapene dine :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kraftig og bærbar er to ord som ikke passer sammen.

Har en bærbar noensinne vært ordentlig kraftig?

Nei, tenkte meg det ja.

Vel, en Dell eller Alienware med Intel Core 2 Duo Extreme prosessor, to Nvidia 8800M i SLI, 2-3 disker i RAID, skjerm med full HD-oppløsning, Blu-Ray-spiller m.m. må vel sies å være rimelig kraftige saker spør du meg (Dell i tillegg med Ageia PhysX-prossesor). Hvis det virkelig er så at en 8800M yter rundt 10k i 3DMark 2006 så snakker vi om heftige saker i en bærbar PC. Hvis du da kjører to sånne i SLI! Ai, ai, ai! \o/

Lenke til kommentar

Ja, men dette er da såkalte DRL'er (Desktop Replacement Laptops). Til annet bruk har vi jo deilige ultra portable. Toll og ofte til og med frakt slipper du da på Dells XPS-serie.

 

Bærbare med kraftkrevende GPUer burde ha integrert grafikk a la GMA 950 e.l. i tillegg, som automatisk tok over ved batteridrift, mens all strømtilførsel til "hoved-GPUen" ble kuttet.

Dette er på vei ->

The Holy Grail for laptops would be to have a system that can completely shut down any discrete graphics card(s) when 3D performance is not required. That would potentially allow manufacturers to create even SLI notebooks that could still offer several hours of battery life - provided you're not running any 3D applications. NVIDIA is at work on creating such a solution, which they are calling hybrid graphics. The technology is not yet finished, and there's more to it than simply shutting down the discrete graphics. Still, the idea is promising and we certainly look forward to being able to have our cake and eat it too when it comes to gaming notebooks and battery life.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som har funnet info om at de kan settes inn i 15.4" barebone dataer?

 

C90 bruker vel MXM II?

 

som jeg nevnte i den andre tråden du spurte, 8700M GT kan ikke lages i MXM II-versjon fordi den utvikler for mye varme/trekker for mye effekt. Så da ser det stygt ut for 8800M i 15,4" maskiner...

 

Bærbare med kraftkrevende GPUer burde ha integrert grafikk a la GMA 950 e.l. i tillegg, som automatisk tok over ved batteridrift, mens all strømtilførsel til "hoved-GPUen" ble kuttet.

 

om jeg ikke husker helt feil, har Uniwill 259IEN (her i landet solgt av bla. Netshop) hadde både ett integrert Intel GMA900 og ett Geforce Go6600, og en knapp der man manuelt kunne velge mellom de to kortene :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar
som jeg nevnte i den andre tråden du spurte, 8700M GT kan ikke lages i MXM II-versjon fordi den utvikler for mye varme/trekker for mye effekt. Så da ser det stygt ut for 8800M i 15,4" maskiner...

Den kommer hvertfall i 15" laptop'er så det er ingen misforståelse angående det: http://www.alienware.com/intro_pages/m17x_m15x.aspx

 

For øvrig.. i følge anandtech.com:

Modules will be available for MXM3 and MXM4 (but not MXM1).
Endret av Gjest
Lenke til kommentar
om jeg ikke husker helt feil, har Uniwill 259IEN (her i landet solgt av bla. Netshop) hadde både ett integrert Intel GMA900 og ett Geforce Go6600, og en knapp der man manuelt kunne velge mellom de to kortene :)

Jammen har de det:

 

http://www.uniwill.com/products/hybrid/259...hp?HL=1&H=1

 

Kan ikke skjønne at ingen av de store ikke har gjort noe lignende forlengst. Skulle gjerne hatt en slik knapp på min Dell M90 med Quadro FX2500M-grafikk. 1-2 timer batterilevetid blir litt stusselig...

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Alltid vært facinert over hvor mye de klarer å stappe inni en bærbar av grafikk, men hvordan i huleste klarer en bærbar å holde ~ok temp, når den har ~like speccs som f. eks 8800GTS, som lager endel varme..

Utviklingen går videre. 8800GTS er 90nm mens 8800M-serien er 65nm. Bare det gir en stor effektbesparelse. I tillegg så er nok GPU-en underklokket en god del og noen shader engines blir slått av. Av GPU og minne er det helt klart GPU som bruker mest effekt. Dermed er det mest å spare på å forbedre og underklokke den. Derfor reduseres GPU-hastigheten mer enn minnehastigheten når man skal lage brikker til bærbare PCer. Regn med at toppmodellen sluker batteri når man spiller.

 

Er det mulig å bytte ut et 8400M med 8800M i f.eks en Dell XPS m1330? :hmm:

Nei, XPS M1330 har grafikkløsningen loddet til hovedkortet. Det er ikke plass til en egen modul med grafikk i tillegg.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe meg bærbar, og må si at dette gjør valget bare enda vanskeligere. Hvilke maskiner vil ha dette nye beistet? Vurderte dell's nye xps (m1730) før jeg hørte om dette skjermkortet. Vil dell muligens oppgradere til dette kortet, ettersom dell's xps serie liksom skal være noe av det beste du får?

Lenke til kommentar
Hver gang det kommer en ny GPU, lurer folk på hvordan de skal få den inn i en bærbar uten at det blir for varmt. Hver gang finner IT-bransjen ut en måte å gjøre det på. Jeg er ikke bekymret.

En kan ikke unslippe fysikkens lover. Disse kortene vil nok ikke bli funnet i noe annet enn gigantiske spillmaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...