Gå til innhold

Butikker som selger Mass Effect før release dato (23/11)


Pansergnom

Anbefalte innlegg

Skjønner hva du mener men jeg skjønner ikke hvorfor alle Butikkene i Bergen skal holde på spillet i over en uke fordi en eller annen butikk langt fra sivilisasjonen ikke har fått det enda. De er jo ikke direkte konkurrenter uansett.

Alle butikkene i Bergen inkludert forstadene (forstedene(?)) har hatt det siden forrige fredag eller mandag.

 

Det har ingenting med hvem som får spillet først. Releasedatoer skal overholdes uansett. Det er ikke slik at Bergen ikke kan selge spillet fordi Lonevåg ikke har mottatt det. Alle må vente til releae. Som er 23 november.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det er "uheldig" når luringer for eksempel poster bilder på diksusjonsforum av spillet, kvittering fra butikken og navnet på selgeren står på kvitteringen, en uke før release.

 

Var i kontakt senest i dag med en butikk som akkurat hadde fått tlf fra distrubitør angående for tidlig salg.

 

I går var jeg i en annen butikk som ikke har vært så strenge på det tidligere, og de fortalte at de nå siste gangene fikk spill bare dagen før eller samme dag som release for at sjansen for "misforståelse", som det diplomatisk ble kalt, skulle bli mindre.

 

Det er jo virkelig snakk om luksusproblem egentlig å ikke få et spill før release. Men søren, syntes det var litt surt nå da jeg har fri to dager og bare skulle kose meg og spille nå før jeg skal jobbe en liten bunch med nattevakter til helgen. :)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er riktif plass, men prøver uansett.

 

Noen som vet om Gamezone gjør som AS, og sender ut spillet 1-2 dager før slik at det kommer fram til release, eller sender de det først på release slik at jeg må vente til mandag\tirsdag?

 

Sist jeg forhåndsbestillte fra Gamezone fikk jeg spillet nesten en uke før det kom ut, dette var Assassin's Creed. Det var nok en feil, men jeg mener de sender det ut slik at du får det på release dagen.

Lenke til kommentar

aner ikke hvordan halo saken gikk, dessverre.

 

Jeg vet flere butikker har fått smekk på lanken og blitt ringt av leverandører. seinest EB games og spaceworld her i kongsberg når de brøyt release på Fm08. Men det som skjer sikkert 90% av tilfellene er at de får en telefon hvor noen fra leverandøren ber de slutte og selge spillet og opplyser om riktig dato.

 

det er klart, om en butikk gang på gang bryter release så blir det sikkert andre boller.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt at det er skremselspropaganda vedrørende salg før release.

Fortsatt ingen i denne tråden som kan referere til et konkret tilfelle eller konsekvens.

Vi bare mener og tror og har hørt osv....

 

Hva ble etterspillet for Expert sin Halo3-fadese?

Noen som vet konkret?

 

Jeg vet. Men slike reaksjoner blir ikke almennkringkastet, hva er poenget? Jeg kan garantere deg at om det ikke hadde vært reaksjoner så hadde nok mange mange flere latt være å følge releasedatoer.

 

Selv om ikke du har hørt om noe betyr ikke at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt at det er skremselspropaganda vedrørende salg før release.

Fortsatt ingen i denne tråden som kan referere til et konkret tilfelle eller konsekvens.

Vi bare mener og tror og har hørt osv....

 

Hva ble etterspillet for Expert sin Halo3-fadese?

Noen som vet konkret?

 

Jeg vet. Men slike reaksjoner blir ikke almennkringkastet, hva er poenget? Jeg kan garantere deg at om det ikke hadde vært reaksjoner så hadde nok mange mange flere latt være å følge releasedatoer.

 

Selv om ikke du har hørt om noe betyr ikke at det ikke skjer.

 

OK.

Men en eventuell "kringkasting" ville vel vært forebyggende mot de butikker som tross alt gang på gang velger å ta risikoen, eller?

Lenke til kommentar
Men en eventuell "kringkasting" ville vel vært forebyggende mot de butikker som tross alt gang på gang velger å ta risikoen, eller?

Kringkasting er jo unødvendig når de som velger å ta risikoen faktisk er de som får smekk på fingrene. Hvis de ikke lærer så er det jo enten fordi straffen er mindre enn fortjenesten eller at de rett og slett er "uten evne til å lære."

 

Hadde det vært sånn at "Kjede A" ble straffet når "Kjede B" solgte spill en uke før utgivelsesdato, da ville nok kringkasting av hva konsekvensene vært logisk. Nå er det ikke slik, så da er det like greit å holde det mellom utgiver og synder, selv om jeg personlig er for hardere straffer og offentlig ydmykelse.

 

Roten til problemet er at om utgiverne velger å straffe de som selger for tidlig med senere leveringsdato, så taper de selv penger på det. Bøter er mer fornuftig, men hvordan avgjøre hva som er rett pris? De som har store lommer, vil kunne være kynisk siden de ser at fortjeneste når de bryter dato er større (etter bot) enn om de starter når alle andre gjør det (1 uke med monopol kan gi _mange_ ekstra salg). Mindre kjeder og enkeltbutikker derimot risikerer at boten blir så stor at de ikke er i stand til å betale den uten at det går seriøst utover hele driften.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg vi er totalt off topic, men jeg er fortsatt nysgjerrig.

Mange butikker sier de ikke vil starte med å selge før dato, men hvis noen andre butikker har startet, så starter de selv også.

 

Er det slik at hvis man kan bevise at en butikk startet først, og andre fulgte etter, så er det størst konsekvens for den som startet?

Eller er det bare mentaliteten, "tør de, så tør vi"?

Lenke til kommentar
Nå vet jeg vi er totalt off topic, men jeg er fortsatt nysgjerrig.

Mange butikker sier de ikke vil starte med å selge før dato, men hvis noen andre butikker har startet, så starter de selv også.

 

Er det slik at hvis man kan bevise at en butikk startet først, og andre fulgte etter, så er det størst konsekvens for den som startet?

Eller er det bare mentaliteten, "tør de, så tør vi"?

Personlig så oppfatter jeg det som en: "gjør de, så må vi." Med det mener jeg at på de større spillene så er tapet av å være ute flere dager etter den første som starter salget enormt. I hvert fall om du ser på de større byene der tettheten av spillbutikker er stor.

 

Skal ikke spekulere i hvor stor del, men en god del av de som kjøper spill har to hovedkriterier: pris og tilgjengelighet. Ved relativt like priser og tilgjengelighet så velger de fleste å gå til sin faste spillbutikk. Ved store forskjeller i kriteriene, så går flesteparten av kundene til de som er beste tilbud totalt.

 

Selger du før slippdato, så knuser du konkurrentene dine på tilgjengelighet. Siden ingen andre selger spillet vinner du også på pris. Med andre ord, så får du kunder du normalt ikke ville fått. En enkel måte å tjene noen ekstra kroner på. Faren er jo selvsagt at en ender opp i en tilstand ikke ulik våpenkappløpet USA og Sovjet hadde under den Kalde krigen.

 

Så hva er problemet for deg som kunde? Det blir umulig å vite hvem som til enhver tid har den nye kule spillet du vil ha. I stedet for å stikke innom din lokale spillbutikk, så ender du opp med å måtte tråle gjennom alle butikkene du forestiller deg kan ha det inne.

 

Siden ingen følger datoene utgiverne har satt, så vet du ikke om grunnen til at de 9 første butikkene ikke hadde spillet var at ingen av dem hadde fått det inn. Kanskje har butikk 10 hundrevis av akkurat det spillet du er ute etter, eneste måte du finner det ut på er å dra innom.

 

Ja jeg vet, ingen ville reist innom alle butikkene. De ville ringt. Eneste forskjell er tid brukt, det er like upraktisk for deg som kunde at du daglig må spørre om spillet du vil ha har kommet inn.

 

Avsluttende vil jeg bare si at selvsagt er det kult å få plukket opp ditt (fremtidige) favorittspill en uke før det offisielt slippes. Samtidig setter jeg personlig enda større pris på at jeg vet at min favorittspillsjappe kommer til å ha mitt spill inne nøyaktig på den datoen utgiver har planlagt det. Forutsigbarhet er konge, særlig når en har masse andre ting å gjøre enn å tråle spillsjapper etter spill sluppet alt for tidlig.

 

(For ordens skyld så jobber jeg i Game og dette er mine personlige meninger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...