Gå til innhold

Dell`s nye 24" lcd 2408WFP lansert i Usa


Bond33

Anbefalte innlegg

Da har jeg mottatt min 2408. Ligger langflat med influensa, så noen utfylt test rapport blir dessverre ikke enda. Men tar imot spm hvis det skulle være ønskelig.

 

Bilder ligger som vedlegg.. (siste bildet viser forskjellen til en 17" Eizo LCD)

post-3787-1204899223_thumb.jpg

post-3787-1204899230_thumb.jpg

post-3787-1204899237_thumb.jpg

post-3787-1204899243_thumb.jpg

post-3787-1204899249_thumb.jpg

post-3787-1204899255_thumb.jpg

post-3787-1204899260_thumb.jpg

post-3787-1204899265_thumb.jpg

post-3787-1204899270_thumb.jpg

Endret av zemtex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg mottatt min 2408. Ligger langflat med influensa, så noen utfylt test rapport blir dessverre ikke enda. Men tar imot spm hvis det skulle være ønskelig.

 

Bilder ligger som vedlegg.. (siste bildet viser forskjellen til en 17" Eizo LCD)

 

 

 

 

Etter nærmere testing fant jeg både rød regnbue i sidene på hvit farge samt at gråfarge i toppen av bilde i nettleser blir brunt mot høyre hjørne.Det er noe fundamentalt galt med fargene på denne Dellskjermen. Det er også flere som finner de samme feil se bare på disse forum på nettet:

 

http://www.dellcommunity.com/supportforums...thread.id=88494

 

http://hardforum.com/showthread.php?t=1264046&page=20

 

 

 

Nå har jeg prøvd både 2407WFP-HC og 2408WFP og begge sliter med masse feil. Nok er nok min skjerm er returnert. Aldri mer Dell etter dette. Jeg er heller ikke imponert over Dells service. Den er ræva så dårlig.

Endret av Bond33
Lenke til kommentar

Bond33: Har sett etter disse feilene som blir nevnt, både i vanlig bruk og med EIZO som skjermtest (den er det linket til i en av de to trådene du viser til), og klarer ikke å se noe feil, av den karakter du selv opplever. Det ENESTE jeg klarer å bemerke meg er at på helt hvit bakgrunn, blir de siste 5mm ut til siden noen % grå. Ta for eks dette forumet, med en del hvit på begge sider. Ser denne antydningen til venstre, men til høyre merker jeg det ikke pga "slide'ern" i nettlesern.

 

En annen ting jeg, som mulig er jeg som knoter litt med, er at når jeg pakker en Memory Stick Duo i en overgang, detekterer minnekortleser den ikke. Vanlig CF funker derimot som smør... Må se om det er noe jeg gjør feil..

 

mvh kai

Lenke til kommentar
Bildekvalitet

Men, så begynte jeg å sammenligne med min 19" Eizo FlexScan L795 som jeg kjøpte tilbake i 2004 (og som var en av de aller, aller beste på den tiden). Her ble jeg litt skuffet, da det virker som om 2408WFP er dårligere på mørke områder. Hele området blir bare svart i stedet for å få frem de ulike mørke tonene.

 

Jeg tror problemet du opplever er en følge av at "Brightness" justerer baklyset på skjermen. Skrur du brightness under 50%, så vil de mørke områdene gro igjen. Bruk et kalibreringsbilde for å finne riktig sortnivå.

 

Det er også viktig å strupe kontrasten noe, slik at man slipper for mye dragning mot blått ved 100% hvitt. Prøv med 70%.

 

Alle fargemodiene gir et ekstraordinært fargerom, \ mot grønt/cyan. Unntaket er "sRGB" som gir et fargerom som likner på det man bruker på TV-er, men alle fargene er 20-30% undersaturert (noe som også er korrekt i forhold til sRGB-standarden).

 

Konklusjon: Denne monitoren er ikke bra til video, da gress vil se ut som plastikk. HD-TV fargerommet REC 709 er ikke mulig å kalibrere seg frem til (slik var det ikke på 2407WFP)

 

Jeg er ingen ekspert på kalibrering, men er det i det mulig å få begrenset fargerommet for video på "PC-siden"? Hvordan gjør man i såfall dette?

Lenke til kommentar

 

Jeg har skumlest forumene over, og det kan se ut til at struping av baklyset (brightness), skaper en uønsket modulasjon. Dette opplever noen folk som RGB-flimmer - samme effekt som en-chips DLP-projektorer "sliter" med. RGB-flimmer er en individuell greie, men det kan være at en bedrift som har 100 stk 2408WFP, så er det kanskje 1-20 personer som blir "syke" av monitoren (synsing fra eget hode).

 

Personlig er jeg ikke sensitiv for RGB-flimmer, og jeg har heller ikke observert dette på det eksemplaret jeg har testet.

Lenke til kommentar

RGB-flimmer? Hvordan er det mulig med tanke på individuelle RGB lyskilder per pixel? Akkurat det høres veldig alvorlig ut. DELL har skjermer praktisk talt overalt, den effekten kan ramme ganske mange. For min del ble plutselig skjermen totalt uinteressant da jeg er blant "de få" som reagerer voldsomt på RGB-effekten. Ghosting er forståelig :) Men flimmer?

 

Edit: Leste igjennom trådene nå, samt artikkel på TFT Central. Ganske småskremmende...

Endret av Boye
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var skjermen bestilt (26.03). Takker for alle beskrivelser og semi-reviews :)

 

edit: Kanskje noen kan linke til en god kalibreringsguide?

 

edit2: Fikk skjermen i dag (31.03) (selvsagt før resten av hardwaren, så det ble test via laptop) og den har stabilt bilde, fin lysstyrke og er generelt fint designet. En ting jeg la merke til er at den mest sannsynlig har vært åpnet siden en god del av isoporen i esken var skadet og knukket. Er ingen synlige skader på selve skjermen, ingen døde piksler, god lysfordeling med litt svakere farge mot sidene, men ikke særlig merkbart med mindre du leter etter nettopp det.

 

En ting jeg legger godt merke til er hvor annerledes farger er representert på skjermen i forhold til laptopskjermen. F.eks. oransjefargen i VLC-ikonet er virkelig over-the-top oransje når du går rett fra laptopskjerm til 2408. Jeg regner med at en kommende kalibrering skal ta livet av at fargene framstår så sterke. Nå har jeg ikke testet med noen referanser, men vil tro at folk vil framstå litt mer appelsin i huden på denne skjermen ved bruk av standardinnstillingene. Prøvde å skru over til sRGB-profilen, men den fjernet nesten fargene totalt, men det kan selvsagt hende den ligger nærmere virkeligheten, og at det er den relative overgangen som virker så stor. Alt i alt framstår dette som det største problemet for meg - med andre ord er jeg ganske fornøyd.

Endret av vell
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hmmm..etter og ha lest alle innleggene i denne tråden så er jeg nå litt usikker på denne skjermen...For jeg likte skjermen veldig godt utseende messig og spesifikasjonene på skjermen

men nå vet jeg ikke .....er det noen som har gode erfaringen med denne skjermen i det hele tatt? hvordan er den i fps spilling, spilling sjenerelt? skal også bruke den som foto og videoredigerings skjerm...

Lenke til kommentar

Har denne, brukes til bilderedigering, allround windows, og spill. Har absolut ingenting å klage på. Min er kalibert med profft utstyr. Den har alt av tilkoblinger man kan tenke seg, pivot og god innsynsvinkel. Skal man ha noe bedre enn dette må man jaggu cashe ut en lagt større sum tror jeg.... Om enkelte kan være uheldige med sine eksemplar kan vel egentlig skje alle merker/modeller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Noen som har hatt noen problemer med den enda eller? :)

 

Hører bare positive tilbakemeldinger til nå, men på youtube er det nesten bare negative. Men det er vel vanlig at de som har problemer whiner litt for mye på akkurat det. De burde heller sende skjermen tilbake å få en ny. :!:

 

Noen som har testet den grundig i forhold til evt. input lag, ghosting problemer og etterslep? Hvordan er fargene i forhold til et TN-basert panel? :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...