Gå til innhold

Dell`s nye 24" lcd 2408WFP lansert i Usa


Bond33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herligheten shippes med Schenker. Ikke helt optimalt, spesielt siden sporingstjenesten deres er helt håpløs. Utrolig mye såkalt "maintenance" der.

 

Uansett, sendingen forventes levert til meg torsdag eller fredag. Jeg kommer til å legge opp noen bilder og muligens skrive noen ord om skjermen når den tid kommer.

Lenke til kommentar
pheelfresh: går utifra at du kommer til å bruke denne skjermen en del til bilderedigering... Kjøpte denne selv til slik bruk, og håper den vil funke bra til HL2 o.l. også :)

Har ikke fått noen leveringsdato seg dessverre :(

mvh kai

 

Ja det blir nok litt bilderedigering. Får se hvordan det fungerer etter kalibrering. Har en 19" god gammel CRT som jeg nok fremdeles kommer til å benytte for mer kritiske faser av bilderedigeringen (som klargjøring for print/trykk). Men jeg ser egentlig mest frem til å få mer plass å jobbe på. Greit å slippe å scrolle så mye når man redigerer bilder i 100% størrelse eller større.

 

S-PVA panelet er ikke optimalt for bilderedigering, men det er et ok kompromiss når gode S-IPS paneler koster bortimot det dobbelte.

 

Skjermen kom til Alnabru i Oslo i dag tidlig og jeg forventer den nesten i morgen (torsdag).

Lenke til kommentar

Da er skjermen i hus og den ser strålende ut. Fungerer fint også ser det ut til. Vet ikke om det er noe vits i å legge ut noen bilder, men hvis det er ønskelig så kan jeg ta et par-tre bilder av den etterpå.

 

Sånn umiddelbart er jeg meget fornøyd med kjøpet. Mitt første LCD panel :)

 

EDIT: legger ut noen bilder. Ikke noe å skryte av men det er da noe...

post-123411-1204307424_thumb.jpg

post-123411-1204307453_thumb.jpg

post-123411-1204307484_thumb.jpg

post-123411-1204307499_thumb.jpg

Endret av pheelfresh
Lenke til kommentar
uhh.. ser smålekkert ut ja!... Gleder meg enda mere nå. Min har estimert levering på Torsdag. Har aldri fåt pakke fra gjennom dette leveringsfirma før(Schenker)... Leverer de på døra, eller må den hentes "hos dem"?

 

mvh

 

Schenker leverer der du vil de skal levere :) De sender en SMS eller evt. ringer deg når pakken er klar til utkjøring. Så avtaler dere hvilken dag leveransen skal leveres til deg og hvor hvis ikke du er hjemme på et passende tidspunkt.

 

Jeg avtalte at de skulle levere på jobben. Gikk som smurt...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg mottok min i går. Meget fornøyd så langt. Ingen døde pixler, jevnt sort nivå, ikke noe fremtreden ghosting problem slik 2407WFP-HC hadde. Alt i alt en flott skjerm med alle tilkoblinger en kan ønske seg. Ser på Dell forumet at enkelte klager på at det blir litt rødskjer på hvitt nivå i sidene men det har ikke jeg merket noe til enda. Det vil alltid være noen som klager på noe slik er det bare. Tror det fleste blir fornøyd med denne skjermen. Jeg hadde tidligere 2407WFP-HC og der kunne jeg dra muspekeren sakte over siden og den hadde en grønn skygge etter seg. Dette er ikke noe problem på 2408WFP. Gamere kan sikkert fremtvinge ghosting på den.

 

 

http://www.dellcommunity.com/supportforums...96369#U18896369

Endret av Bond33
Lenke til kommentar
er panelet bekreftet s-pva eller er det miks med s-ips som tidligere sagt?

 

 

Offisielt er det S-PVA men en av selgerne bekreftet til meg at det vil være både S-PVA og S-IPS. Produktsjefen kan aldri bekrefte annet enn det som er offisielt. Ellers kommer de til å få skjermer i retur for bytte osv. Ser på en del forum at mange klager på baklys på 3008WFP og den har S-IPS. På min 2408WFP er ikke det noe problem. Så jeg tror ikke du skal være så redd for S-PVA panelet til Samsung.

Lenke til kommentar
pheelfresh: De bildene du har hatt.. Noe lav blender(-tall) kanskje ;) DOF'n gjør bare en brøkdel av motivet skarpe. Stili med DOF syns jeg, men kanskje mest til sitt bruk ;)

mvh

 

Hehe ja beklager det. Gikk litt fort i svingene. Pluss at jeg ikke ville vise alt rotet mitt :) Sånn sett så var valget av lav blenderverdi helt bevisst. Så helt jævlig ut her på "kontoret" i går kveld.

 

Det skal bli interessant å se om det faktisk er både SPVA og SIPS paneler i rotasjon. Forhåpentligvis skal dette la seg finne ut ved serial nummer eller noe sånt etterhvert.

 

Jeg er som nevnt meget fornøyd med skjermen. Etter å ha kalibrert den manuelt (foreløpig gjennom manuell RGB setup) så har den perfekt fargegjengivelse og lys/kontrast. Legger også merke til en meget bra visningsvinkel på dette panelet. Ingen synlige døde pixler så langt. Eneste noe negative må være at skjermen er ørlite grann lysere helt i venstre kant enn den er i høyre kant. Plager meg ikke nevneverdig.

 

Må også få lov til å si at 1920x1200 gjennom DVI ser fortreffelig ut. Selv med mitt aldrende system (agp system med x800pro). Meget skarpt og klart bilde. Rett ut av boksen var lysstyrken overveldende. Meget stor forskjell på det området fra min gamle Medion 19" CRT.

 

Overgangen fra CRT til LCD viste meg også stor forskjell i responstid. Men det gikk raskt å venne seg til. Nå i dag legger jeg ikke merke til det.

Lenke til kommentar
er panelet bekreftet s-pva eller er det miks med s-ips som tidligere sagt?

 

 

Offisielt er det S-PVA men en av selgerne bekreftet til meg at det vil være både S-PVA og S-IPS. Produktsjefen kan aldri bekrefte annet enn det som er offisielt. Ellers kommer de til å få skjermer i retur for bytte osv. Ser på en del forum at mange klager på baklys på 3008WFP og den har S-IPS. På min 2408WFP er ikke det noe problem. Så jeg tror ikke du skal være så redd for S-PVA panelet til Samsung.

Har snakket med denne selgeren og han var feilinformert.

Lenke til kommentar
er panelet bekreftet s-pva eller er det miks med s-ips som tidligere sagt?

 

 

Offisielt er det S-PVA men en av selgerne bekreftet til meg at det vil være både S-PVA og S-IPS. Produktsjefen kan aldri bekrefte annet enn det som er offisielt. Ellers kommer de til å få skjermer i retur for bytte osv. Ser på en del forum at mange klager på baklys på 3008WFP og den har S-IPS. På min 2408WFP er ikke det noe problem. Så jeg tror ikke du skal være så redd for S-PVA panelet til Samsung.

Har snakket med denne selgeren og han var feilinformert.

 

 

Jobber du hos Dell?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått en 2408WFP i hus, og synes det hele så veldig bra ut. Jeg ble helt overveldet av lysstyrken på skjermen - jeg har måttet skru lysstyrken til 0 og kontrasten også betraktelig ned for å ikke å bli helt blendet.

 

I vanlig desktop-bruk er fargene knallsterke og klare, og det hele ser egentlig veldig bra ut. Jeg har ikke klart å fremprovosere "ghostingen" som jeg har lest om på 2407WFP.

 

 

Bildekvalitet

Men, så begynte jeg å sammenligne med min 19" Eizo FlexScan L795 som jeg kjøpte tilbake i 2004 (og som var en av de aller, aller beste på den tiden). Her ble jeg litt skuffet, da det virker som om 2408WFP er dårligere på mørke områder. Hele området blir bare svart i stedet for å få frem de ulike mørke tonene.

 

Jeg har litt forskjellig resultat fra to maskiner her, men med begge er WFP2408 konsistent dårligere en L795. Jeg har sammenlignet med bildet jeg har lagt ved i fullscreen.

 

Maskin 1:

L795: Alle områdene A-D kommer frem uten problem (selv om D er noe svak).

2408WFP: Kun A kommer tydelig frem, og jeg kan såvidt skimte at det er noe i B. C og D er helt svarte, men mindre jeg ser inn på skjermen helt fra siden. Da kommer C litt frem.

 

Maskin 2:

L795: Alle områdene A-D kommer frem uten problem (selv om D er noe svak).

2408WFP: A og B kommer tydelig frem, C er svak og D er helt svart. Innsyn fra siden får frem alt.

 

Dette er uten justering av gamma-verdier fra PC'ene. Lysstyrke og kontrastjustering på skjermen hjelper litt (men ikke mye), men det er uansett ikke aktuelt å ha lys/kontrast så høyt da jeg blir helt blendet.

 

Gidder noen andre å ta en titt og se hvordan det ser ut hos dere? Det er såpass plagsomt at jeg vurderer å returnere skjermen for min del.

Edit: Lagre bildet og åpne det. Av en eller annen grunn blir det lysere når jeg åpner det i FireFox enn i Vistas innebydge bildeviser.

 

Inputkilde

En annen ting som irriterer meg, er at 2408 ikke automatisk detekterer inputkilde. Hvis jeg f.eks. har to maskiner koblet til, og skrur av den ene, må jeg manuelt switche til den andre på skjermen. Det er greit nok, men når jeg må bla meg gjennom 6 ubrukte inputkilder med knappen, blir det tungvint.

 

Picture in Picture

Og enda en ting: Jeg kan kun velge S-Video, Composite og Component som input til PiP (Picture in Picture), men jeg mener jeg så i manualen at man skulle kunne velge DVI, HDMI og VGA også. Hvordan er dette hos dere andre?

 

Håper på tilbakemelding,

Hans Olav

post-5990-1204412410_thumb.jpg

Endret av Hanzi
Lenke til kommentar

Spørs om det har påvirket noe at du har "slått av" av det meste av lys på skjermen... Sitter i skrivende stund på bestefaren til 2408 (forgjengern til 2407), og på det bildet du har vedlagt ser jeg alle de markerte områdene fin-fint, så det høres merkelig ut at denne nye modellen er "verre". Skal ta en titt på samme bildet når jeg får min 2408 ut i uken som kommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...