Gå til innhold

Den store militære infotråden.


Aleksander-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tja, du blir nok testet i disse tingene, der målet er at du skal få minimum karakter 2, uten at dette er et absolutt krav for de fleste avdelinger. Men som sagt, du får ikke dimme av denne grunnen. Havner du i en avdeling som har fysiske minimumskrav som du ikke klarer, blir du nok bare overført til en annen.

Lenke til kommentar
Gjelder disse opptakskravene også til førstegangs-tjenesten, eller gjelder de bare for utdanning?

 

 

Kun for utdanning.

 

Man får ikke dimme pga av man ikke klarer de kravene der.

 

Søren :p

 

De tester deg når du kommer inn og når du dimmer for å måle en eventuell fram eller tilbakegang i fysisk form.

 

Dimme er noe man gjør etter fullført førstegangstjeneste...

Lenke til kommentar
Jeg blir 18 år til neste år, går da andre året på videregående skole. Hvis jeg blir erklært tjenestedyktig kan jeg da fullføre videregående før en eventuel førstegangstjeneste?

 

 

 

Vernepliktsloven § 3. Norsk mannlig statsborger er etter utskrivning vernepliktig fra 1 januar i det år han fyller 19 til utgangen av det år han fyller 44.

 

Du vil ikke bli innkalt før du er ferdig med videregående.

Lenke til kommentar
Jeg blir 18 år til neste år, går da andre året på videregående skole. Hvis jeg blir erklært tjenestedyktig kan jeg da fullføre videregående før en eventuel førstegangstjeneste?

 

 

 

Vernepliktsloven § 3. Norsk mannlig statsborger er etter utskrivning vernepliktig fra 1 januar i det år han fyller 19 til utgangen av det år han fyller 44.

 

Du vil ikke bli innkalt før du er ferdig med videregående.

 

Takker :thumbup:

Lenke til kommentar
(Under Perm) "Dersom du skal på den fete konserten i juli, så skriv en søknad om dette allerede i august. Med andre ord, så tidlig som mulig."

 

Er dette en skrivefeil, eller er meninga det skal være satt helt på spissen (at man helst skal søke perm et år i forveien)? Juli kommer før august, så det er litt dumt å søke om perm i juli i august...

 

I rekrutten bør man søke om perm så tidlig som mulig, senest 14 dager i forveien. Som regel får du ikke lov å velge selv når du får ta ut permen med mindre du har en god grunn. I Bardufoss fikk vi ikke perm før på slutten av rekrutten (etter 7 uker). Befal ordner med permreise hvis du skal fly. Skal du på perm med tog/buss fikser man det vanligvis selv. Ta med kvittering/billett og fyll ut en reiseregning i ettertid for å få refundert kostandene. Hvis du har med bil på leir og kjører selv hjem på perm kan du også skrive reiseregning for dette, samt passasjerene (altså at hver passasjer skriver sin reiseregning).

Helg-perm er ikke uvanlig å få "gratis", men det kan hende man også må jobbe i helgene, så man skal ikke ta helg-perm som en selvfølge. Etter rekrutten er det forskjellig alt etter hva slags tjeneste og turnus man har, men som regel skal man søke senest 14 dager i forveien. Noen befal er snillere og godtar bare noen dager i forveien.

"Snillguttperm" heter vel på "fagspråket" Velferdsperm og skal spares til eventuelle uforutsette begivenheter, f.eks. begravelse. Men man kan også bruke det i andre sammenheng.

 

Rett meg gjerne hvis noe ikke er riktig :)

 

Edit: Hva med å lage en spoiler som heter "Tjenester i Forsvaret" og ha undertitler med hver gren: Hæren, Sjø, Luft og HV, og titler nedover der igjen? Under der et sted kan man slenge inn Fagrelatert Tjeneste. Nå kjenner jeg ikke til alle steder som "tilbyr" det, men kanskje noen andre kan komme med innspill.

(Slik jeg opplevde det): Før jeg fikk innkalling spurte jeg vernepliktsverket først og fremst om de hadde planer om å innkalle meg "i år" (2006), siden jeg tenkte å søke jobb, og samtidig framhevet et ønske om å få en fagligrelatert tjeneste ved eventuell innkalling. Ettersom jeg hadde tatt fagbrev i Serviceelektronikk og var da ferdig utdannet serviceelektroniker fikk jeg om ikke lenge en telefon fra Forsvarets Ingeniørhøgskole (FIH) som ønsket meg på elektronikklaboratoriet der.

Jeg fulgte vanlig innrullering og hadde en flott rekruttperiode i Bardufoss under CSSBN og ble overført senere til Jørstadmoen, der FIH ligger. Selvom dette var en delvis kontor-/instruktør-stilling var det perioder med øvelser, grønn-uke og FYFO. Ved endt tjeneste fikk jeg i tillegg til tjenesebevis en flott attest fra skolen som kan være fin å vise til senere i jobbsøk-sammenheng.

 

Kan nevne også at man har muligheten å ta førstegangstjenesten i forsvaret som lærling, så lenge det er plass. Første året er man både lærling og har vanlig førstegangstjeneste (distingsjon L1), slik at man i praksis sparer et år av sitt liv. Det andre året (hvis læretiden varer så lenge) blir man "oppgradert" til L2, du har fortsatt status som i førstegangstjenesten (dvs. fortsatt 90% rabatt på tog), men du slipper å bo på kasserne med 4-6 andre på samme rom, man slipper befal som man var vant med første året og dermed rominspeksjon.

Hvis omstendighetene tillater det får man bo på et eget rom med felles kjøkken og enten eget bad eller felles bad. Noen steder må man betale for å bo slik, andre har gratis ordning.

Det første året får man dagpenger som alle andre, mens det andre året får man betydelig mer i lønn (alt etter hvilken stilling man er i kan man få rundt 7000-10000/mnd). Noen syns kanskje det ikke er helt de store summene, men med tanke på at man fortsatt spiser gratis og bor gratis/veldig billig er det absolutt ikke dårlig!

Endret av Peat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
(Under Perm) "Dersom du skal på den fete konserten i juli, så skriv en søknad om dette allerede i august. Med andre ord, så tidlig som mulig."

 

Er dette en skrivefeil, eller er meninga det skal være satt helt på spissen (at man helst skal søke perm et år i forveien)? Juli kommer før august, så det er litt dumt å søke om perm i juli i august...

 

I rekrutten bør man søke om perm så tidlig som mulig, senest 14 dager i forveien. Som regel får du ikke lov å velge selv når du får ta ut permen med mindre du har en god grunn. I Bardufoss fikk vi ikke perm før på slutten av rekrutten (etter 7 uker). Befal ordner med permreise hvis du skal fly. Skal du på perm med tog/buss fikser man det vanligvis selv. Ta med kvittering/billett og fyll ut en reiseregning i ettertid for å få refundert kostandene. Hvis du har med bil på leir og kjører selv hjem på perm kan du også skrive reiseregning for dette, samt passasjerene (altså at hver passasjer skriver sin reiseregning).

Helg-perm er ikke uvanlig å få "gratis", men det kan hende man også må jobbe i helgene, så man skal ikke ta helg-perm som en selvfølge. Etter rekrutten er det forskjellig alt etter hva slags tjeneste og turnus man har, men som regel skal man søke senest 14 dager i forveien. Noen befal er snillere og godtar bare noen dager i forveien.

"Snillguttperm" heter vel på "fagspråket" Velferdsperm og skal spares til eventuelle uforutsette begivenheter, f.eks. begravelse. Men man kan også bruke det i andre sammenheng.

 

Rett meg gjerne hvis noe ikke er riktig :)

 

Edit: Hva med å lage en spoiler som heter "Tjenester i Forsvaret" og ha undertitler med hver gren: Hæren, Sjø, Luft og HV, og titler nedover der igjen? Under der et sted kan man slenge inn Fagrelatert Tjeneste. Nå kjenner jeg ikke til alle steder som "tilbyr" det, men kanskje noen andre kan komme med innspill.

(Slik jeg opplevde det): Før jeg fikk innkalling spurte jeg vernepliktsverket først og fremst om de hadde planer om å innkalle meg "i år" (2006), siden jeg tenkte å søke jobb, og samtidig framhevet et ønske om å få en fagligrelatert tjeneste ved eventuell innkalling. Ettersom jeg hadde tatt fagbrev i Serviceelektronikk og var da ferdig utdannet serviceelektroniker fikk jeg om ikke lenge en telefon fra Forsvarets Ingeniørhøgskole (FIH) som ønsket meg på elektronikklaboratoriet der.

Jeg fulgte vanlig innrullering og hadde en flott rekruttperiode i Bardufoss under CSSBN og ble overført senere til Jørstadmoen, der FIH ligger. Selvom dette var en delvis kontor-/instruktør-stilling var det perioder med øvelser, grønn-uke og FYFO. Ved endt tjeneste fikk jeg i tillegg til tjenesebevis en flott attest fra skolen som kan være fin å vise til senere i jobbsøk-sammenheng.

 

Kan nevne også at man har muligheten å ta førstegangstjenesten i forsvaret som lærling, så lenge det er plass. Første året er man både lærling og har vanlig førstegangstjeneste (distingsjon L1), slik at man i praksis sparer et år av sitt liv. Det andre året (hvis læretiden varer så lenge) blir man "oppgradert" til L2, du har fortsatt status som i førstegangstjenesten (dvs. fortsatt 90% rabatt på tog), men du slipper å bo på kasserne med 4-6 andre på samme rom, man slipper befal som man var vant med første året og dermed rominspeksjon.

Hvis omstendighetene tillater det får man bo på et eget rom med felles kjøkken og enten eget bad eller felles bad. Noen steder må man betale for å bo slik, andre har gratis ordning.

Det første året får man dagpenger som alle andre, mens det andre året får man betydelig mer i lønn (alt etter hvilken stilling man er i kan man få rundt 7000-10000/mnd). Noen syns kanskje det ikke er helt de store summene, men med tanke på at man fortsatt spiser gratis og bor gratis/veldig billig er det absolutt ikke dårlig!

 

Det meste av det du skriver her er riktig...

det som er med å søke perm i august, er at det ikker alltid er like lett å få perm div tider på året, har du då søkt 11 mnd i forveien skal det gå greit...

 

i tillegg kommer jeg med litt info om grader da forsvaret nå skal bytte navn på noen av (i allefall i sjøforsvaret) da blir tidliger ULM til delt opp i to 1. visekonstabel og 2. konstabel dette kan en finne litt mer info om på www.mil.no

Lenke til kommentar

OK...jeg skjønner.

 

Selvom det er litt sært kan man kanskje slenge opp distinksjonene til lærlinger, L1 og L2 også? Vet det finnes i hær og luft, men vet ikke hva sjø har...

 

@Aleksander-:

 

Kanskje få opp en liten "spoiler" for hvordan "opplegget" til forsvaret er med kost, losji og den økonomiske biten?

 

Først og fremst gjøre det klart at ingenting i forsvaret er gratis. Det som man får "gratis" eller dekket, som ikke kommer ut av dens egen lommebok blir betalt for av skattebetalerne i landet. Når man sier gratis i sammenheng med forsvaret, så mener man selvsagt "gratis for den personen vinningen gjelder for".

 

Fra du møter opp til innrulleringa fram til du dimitterer får du pr. idag 126kr/dagen og får det utbetalt hver 1. i måneden (tidligere 15. og 30.). Du får bo gratis på et flermanns-rom (4, 6 og 10 er det vanligste) og får gratis frokst, lunsj og middag både på leiren og ute i felt. Noen leir har et fjerde måltid som man enten får servert på kvelden eller til middagstid som man må lage niste av.

 

Når man er i førstegangstjenesten får man en stilling som varierer med når tid på døgnet du er "på jobb". Utenom denne tiden har du som regel fri, noen mer enn andre, som du fritt gjør hva du vil med. Utenom å gjøre det du vanligvis gjør når du har fri, kan du studere og ta opp skolefag som privatist, samt ta opp diverse kurs arrangert av VO. VO er kort for VoksenOpplæringen som er på en måte din ikkemilitære-rådgiver for studier/kurs mens du er i tjeneste. VO arrangerer bl.a. sveisekurs, truckførerkurs, vekterkurs, diverse undevisninger, mm. Alle disse er gratis. Utenom de interne kursene kan du også ta eksterne kurs. Du har krav på et "stipend" for opptil 20 000kr i løpet av ett kalenderår. Dette er 80% av den totale summen, dvs. du må betale 20% fra egen lomme.

Denne stipendordninga fungerer heldigvis ikke sånn som i det sivile hvor du søker om stipend, får så så mye penger, og bruker det til hva du vil. Her får man dekket kostnadene for å ta opp faget/kurset for opptil 20 000kr.

 

Hadde kanskje også gjort seg med en litt forenklet "grunnlov" for soldaten. Er utrolig få som kjenner til hvilke rettigheter/krav en soldat (menig/korporal) har under førstegangstjenesten som går utover perm/hjemreiser. Soldat Håndboken finnes, men i mitt tilfelle hadde jeg aldri hørt om det før jeg fant en fra 2003 tilfeldigvis på en forlatt kasserne, et par måneder før dimittering.

F.eks.: hvis du må bruke briller under førstegangstjenesten som er dyrere enn 1500kr skal du få de billigste brillene man kan kjøpe dekket av forsvaret. Grunnen er at ved tapt/skadet brille blir maksimalt 1500kr dekket og dermed rettferdiggjøres ikke tapet på en f.eks. 3000kr dyr brille. Dette blir din felt-brille som du til syvende sist får, men er nødt til å bruke både på leir og i felt der du måtte trenge godt syn så lenge du er i tjeneste.

Hvis synet blir dårligere under tjenesten kan du få enten skiftet glass i eksisterende innfattning, eller få nye briller hvis man ikke har noen fra før. Det billigste alternativet blir valgt. Eventuelle spesielle utførelser på glassene må man dekke selv.

For å få gjennom dette må man ha synsprøve fra optiker/øyenlege som beviser hvor nedsatt syn man har. 0,75 +/- synskorreksjon og/eller 0,75 cylinderkorreksjon er kravet. Uansett om du har gammel synsprøve eller ikke i det heletatt får du dekket en fersk synsprøve slik at legen først og fremst kan bekrefte at du har 0,75 syns-/cylinderkorreksjon, og at du selvsagt får riktig styrke hvis legen eventuelt skulle godkjenne at du trenger nye glass.

 

Man skal også huske på å stå på sitt og helst lese reglene selv, for i mitt tilfelle stod legen noe vilt på bakbeina og sa jeg ikke skulle ha ny styrke pga. jeg ikke hadde 0,75 syns- OG cylinderkorreksjon. Reglene han viste til var fra 1996 og var upresise slik at man kunne tolke de som man ville. De nyere reglene fra 2005 er litt mer konkrete og sier man trenger 0,75 synskorreksjon og/eller 0,75 cylinderkorreksjon. Jeg fikk dermed slått gjennom og fikk nye glass :)

 

Skulle noen ha andre erfaringer med det overnevnte, eller noe annet, så kom gjerne med innspill. Skal ikke se bort ifra at det er ulikt fra leir til leir.

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om turnusbestemmelser i førstegangstjenesten.

Har gått 11 uker kontinuerlig turnus nå, og en annen har gått 14 uker i ett strekk.

Lurer på hvordan reglene er rundt dette.

Er vel kanskje verdt å nevne at vi har arbeidsdag fra 0630 til ca 2200.

Vi jobber ikke hele dagen, men kan ikke ta mere tid til velferd enn maks et par timer om gangen.

Lenke til kommentar
Fra du møter opp til innrulleringa fram til du dimitterer får du pr. idag 126kr/dagen og får det utbetalt hver 1. i måneden (tidligere 15. og 30.).

130 kr/dag for menig/FLS/UM og 146,50 for korporal/ULM (siden sist høst engang tror jeg). Det er ikke store forskjellen, men etter 12 mnd sitter du igjen med nesten 1500 ekstra. Kjøp deg noe fint!

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann! slenger meg på emnet her jeg..

Har tenkt meg i marinen/sjøforsvaret, men det er noen ting jeg lurer på (går bare i 2. klasse, men veldig greit å vite:D)

 

1. Hvor i Norge kan man "tjene"? Ulike leirer osv..

 

2. Hvilke fysiske/psykiske påkjenninger må man gjennom?

 

3. Hvor lang er førstegangstjenesten? Kan man f.eks bare være der et halvt år?

 

4. Studiepoeng? Kan man evt ta opp fag eller ta noen kurs der?

 

5. Lønn?

 

Setter stor pris på noen personlige erfaringer fra forskjellige steder!

 

Tusen takk på forhånd for alle svar!

 

MVH

Lenke til kommentar
Heisann! slenger meg på emnet her jeg..

Har tenkt meg i marinen/sjøforsvaret, men det er noen ting jeg lurer på (går bare i 2. klasse, men veldig greit å vite:D)

 

1. Hvor i Norge kan man "tjene"? Ulike leirer osv..

Sjøforsvaret har diverse baser rundt om langs kysten, den største er Haakonsvern i Bergen. I tillegg har du Harald Haarfagre ved Stavanger, Ramsund, Olavsvern og noen flere. Du kan også tjene på FOHK, i Oslo og i hæravdelinger hvis du fullfører sanitetskurs på Sessvollmoen og ønsker grønn tjeneste.

 

http://www.mil.no/sjo/start/fakta/organisasjon/

 

2. Hvilke fysiske/psykiske påkjenninger må man gjennom?

Rekruttskolen som alle må igjennom, kan være slitsom, men null problem. Ellers avhenger det av hvilken tjeneste du velger. På HOS er det ikke obligatorisk trening og mange legger på seg i løpet av tjenesten.

 

3. Hvor lang er førstegangstjenesten? Kan man f.eks bare være der et halvt år?

Normalt 12 måneder. Det er mulig å førtidsdimmitere for skole eller jobb før det, men ikke etter 6 mnd.

 

4. Studiepoeng? Kan man evt ta opp fag eller ta noen kurs der?

Se mitt innlegg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...3;entry10682276

 

5. Lønn?
130 kr dagen, ca 16 kr mer som ledende menig/korporal. 25 000 kr i dimmepenger med mindre du førtidsdimmer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...