Gå til innhold

Den store militære infotråden.


Aleksander-

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg som mange andre,så vil jeg helst slippe Førstegangstjenesten. Men jeg vil forbrede på at jeg kanskje må inn uansett. Viss jeg har forstått ting riktig så er det forskjellige tjenestemuligheter i førstegangtjenesten. Jeg ser på Vernepliktsverket sine sider at det er mye å velge i. En av bekymringene mine er den fysiske delen ved førstegangstjenesten, jeg er i veldig dårlig fysisk form: Så jeg lurer på om alle tjenestemulighetene i førstegangstjenesten er like harde fysisk sett? Eller er det noen som ikke er like harde?

 

Håper noen som kan hjelpe meg med spørsmålet.

 

Jeg bare lurer på hvorfor du helst vil slippe? For meg virker det egentlig som du ønsker å gjennomføre en førstegangstjeneste, men er veldig usikker pga en dårlig form og om da dette er noe for deg. Slik jeg ser det så burde du kanskje sette opp nokså opperative avdelinger slik at du ikke får ett år med cola og X-boxspilling. Uansett hvor i Forsvaret du er finnes det både harde og "lette" tjenester. Hvordan tjenesten blir er helt opp til deg. Gjør en god innsats og du vil få en fantastisk tid. Noen avdelinger er mer opperative og har flere feltdøgn enn andre, men jeg ville foreslått type PBN, 2.bn, CSS, Samband, Garden osv. BLir vanskelig for oss å komme med forslag på tjenestesteder da du sier lite om interesser og hva du eventuelt ønsker å gjøre iløpet av året. Ønsker du å kjøre stridsvogner, ønsker du å holde på med samband, medic, fotsoldat osv osv. HVis du kunne sagt litt om det så tror jeg du hvertfall vil få mer konkrete svar på avdelinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg som mange andre,så vil jeg helst slippe Førstegangstjenesten. Men jeg vil forbrede på at jeg kanskje må inn uansett. Viss jeg har forstått ting riktig så er det forskjellige tjenestemuligheter i førstegangtjenesten. Jeg ser på Vernepliktsverket sine sider at det er mye å velge i. En av bekymringene mine er den fysiske delen ved førstegangstjenesten, jeg er i veldig dårlig fysisk form: Så jeg lurer på om alle tjenestemulighetene i førstegangstjenesten er like harde fysisk sett? Eller er det noen som ikke er like harde?

 

Håper noen som kan hjelpe meg med spørsmålet.

 

Jeg bare lurer på hvorfor du helst vil slippe? For meg virker det egentlig som du ønsker å gjennomføre en førstegangstjeneste, men er veldig usikker pga en dårlig form og om da dette er noe for deg. Slik jeg ser det så burde du kanskje sette opp nokså opperative avdelinger slik at du ikke får ett år med cola og X-boxspilling. Uansett hvor i Forsvaret du er finnes det både harde og "lette" tjenester. Hvordan tjenesten blir er helt opp til deg. Gjør en god innsats og du vil få en fantastisk tid. Noen avdelinger er mer opperative og har flere feltdøgn enn andre, men jeg ville foreslått type PBN, 2.bn, CSS, Samband, Garden osv. BLir vanskelig for oss å komme med forslag på tjenestesteder da du sier lite om interesser og hva du eventuelt ønsker å gjøre iløpet av året. Ønsker du å kjøre stridsvogner, ønsker du å holde på med samband, medic, fotsoldat osv osv. HVis du kunne sagt litt om det så tror jeg du hvertfall vil få mer konkrete svar på avdelinger.

Grunnen til at jeg vil sippe førstegangstjenesten er at jeg vil ikke bruke et helt år på noe som jeg ikke har interesse i å gjøre. I tilegg til at jeg jeg fysisk sett i veldig dårlig form. Jeg føler egentlig ikke at det er noe jeg har der å gjøre. Så jeg vil gjøre det jeg kan for å slippe førstegangstjenesten men ikke viss siviltjenesten blir et alternativ da går jeg heller inn i forsvaret.

 

Det er selvfølgelig ikke krise om jeg skulle bli valgt ut. Jeg prøver å se litt realistisk på det hele. Så viss jeg første blir valgt ut , så vil jeg gjøre det beste ut av det ved å velge noe som kan være enklest for meg. Det jeg ønsker i forsvaret er å lære mest mulig som kan komme til nytte senere i livet. Jeg har ikke særlig lyst til å krype så mye i gjørma og sove ute i skogen i flere døgn.

Kjøre stridsvogn og drive med sanitetsarbeid frister heller ikke så veldig. Jeg er faktisk ikke så veldig sikker på hva jeg har lyst til. Samband og Garden var de jeg syns så mest intressante ut for meg.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser så er du ikke en av de typiske militærnekterene som gjør alt for å slippe, og bare det er ett bra utgangspunkt! Det er at du er dårlig form er også ett bra argument for å komme deg inn i militæret i ett år. Du kommer jo til å bli i mye bedre form iløpet av året, og slik jeg ser det har du ikke noe å tape der. Som Herrbrun sier så kommer du uansett hvor du ender til å krype i gjørme, ha feltdager osv. Dette er en stor del av den generelle soldatundervisningen som alle må gjennomføre iløpet av rekrutten. Hva som skjer etter denne perioden er avhengig av hvor du er stasjonert. Jeg må bare legge til å være ute i skogen i flere dager, lære om hvordan man finner mat generelt overlever ute i naturen er noe du kan dra nytte av senere. Ikke det at du kommer til å gå deg bort på vidda og får bruk for overlevelsestreningen, men det å bli bedre kjent med naturen.

 

Syns du Samband og Garden høres interessant ut setter du dette opp på sesjonen.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal inn til førstegangstjeneste i januar. Det jeg lurte på er angående reisemåte. Siden det er oppført at militæret betaler den billigste måten blir vel det buss? Eller er det det billigste alternativet innen tog,buss,fly?

 

 

Jeg så også en post med link for opptakskrav for utdanning?

Er det noen som vet mer om dette?

Noen som har tips til hva man burde ta med etc, hva som er nyttig i militæret?

Har lest huskelisten på vpv.mil.no, men jeg har en hunch om at noen syns enkelte ting er meget nyttig som de ikke har ført opp på lista si.

Lenke til kommentar

billigste alternativ innen offentlig transport.

det er altså tog eller buss.

er det billigere med fly enn med tog kan du ta dette, men det er tvilsomt med tanke på at du får 50% rabatt på tog og buss og ingen rabatt på fly.

 

du trenger veldig lite privat før første perm, du kan hente det du trenger da.

private boksere er det mange som liker, men stort sett trenger man ikke så mye privat i rekrutten.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid går det før første perm?

Leste at det gikk an å ta med ipod/bærbar. Er det no lurt egentlig?

 

 

EDIT:

Ta med deg favorittklærne dine. En bukse og en genser. Uniformstvangen opphører ofte før første perm, og da er det litt godt å kle på seg sine egne klær en helg.

Hvis effektiv reisetid (altså hvis du trekker fra ventetiden) er over 10 timer, får du fly.

 

Ah, ok. Jeg bor i Trondheim så tror ikke det blir noe særlig av. Fant togbillett til 381 kr, burde være greit det:)

Hva med om jeg reiser ned to dager før? Har det noe å si? Har familie i Oslo, hadde vært greit å svippa innom og sagt hei..

Endret av f9z
Lenke til kommentar

Det varierer fra avdeling til avdeling. Noen i julikullet til sjø og luft har ennå ikke fått langperm (kom inn 30. juli ca.), men det varierer etter tjenestested. De fleste hæravdelingene har en langperm på litt under en uke (typisk ca. onsdag-søndag, pluss pluss) umiddelbart etter rekrutten. Hvor lang rekrutten er i hæren varierer. Men senest etter 2 måneder har de aller fleste hatt en langperm.

Lenke til kommentar
Ah, ok. Jeg bor i Trondheim så tror ikke det blir noe særlig av. Fant togbillett til 381 kr, burde være greit det:)

Hva med om jeg reiser ned to dager før? Har det noe å si? Har familie i Oslo, hadde vært greit å svippa innom og sagt hei..

 

det er bare å reise 2 dager før, så lenge det ikke er så mye dyrere for forsvaret så er det greit.

Lenke til kommentar

Jeg har et litt interessant spørsmål. Jeg ble erklært tjenesteudyktig pga et søvnproblem, og har senere blitt frisk. Det interessante er at jeg alltid har hatt en enorm interesse for det militære, jeg vil veldig gjerne inn.

 

Jeg har to spørsmål.

 

A) Jeg har fått beskjed om å skrive en egenerklæring i tillegg til min erklæring fra legen min. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke kan få høyere enn 7 i psykisk score. Er det noen andre som har fått det, og alikevel kommet inn i Storm og/eller Sanitet? Det er disse avdelingene jeg hovedsaklig er interessert i.

 

B) Jeg vil hovedsaklig bli sanitet, men jeg er på en måte litt splittet i min beslutning ettersom jeg også er interessert i langt mer enn bare det sanitetsmessige, og jeg er litt redd for at det blir veldig mye sanitet, og mye mindre militærtmessig ellers i min førstegangstjeneste. Hvor gode er mulighetene for utenlandstjeneste som sanitet, og hvilken utrustning får disse mht våpen?

 

Jeg er veldig interessert i mye rart innenfor forsvaret, men det blir blir så mye jeg er interessert i ettersom min militærinteresse er veldig bred, så jeg kunne liksom tenkt meg å vært innom en standard infanteritjeneste. Jeg tenkte at en ren infanteri battaljon, eventuellt storm ville vært ideelt...

men jeg kunne tenkt meg sanitet for fremtidsmulighetene.

På forhånd takk

Henrik

Endret av Newbieboka
Lenke til kommentar

Både i panser og i 2.bn. har du en sanitetstropp (som driver med tjeneste som ligner _veldig_ på det de driver med i san.bn. Du har også ofte en førstehjelper/sanitetssoldat i staben i stormeskadronene/mekinfkompaniene, samt en soldat i laget som har nivå 3 sanitet.

Så om du synes sanitet er morsomt, men også har lyst til å skyte og krige, så bør du gå for 2.bn. eller pbn.

De driver svært lite med skyting etter rekrutten i san.bn. Mange av sanitetssoldatene har ikke engang lov til å bære våpen (annet enn pistol) pga. de går med genferkors.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et par små spørsmål ang. førstegangstjeneste.

 

Jeg er ikke i veldig god form, typing 2 år som IKT-lærling form :p

 

Jeg er motivert for å fullføre førstegangstjenesten men vet ikke helt hvor jeg vil. Helst et sted med (litt/mye) fysisk aktivitet så jeg kommer meg iform igjen.

 

Ble kalt inn (eller fikk varsel om innkallelse januar 09 til luftvern) men har skaffet med utsettelse til juli 09.

 

Betyr det da at jeg vil bli kalt inn til juli 09? Eller at jeg KAN kalles inn?

 

Er også interessert i skyting og har egentlig lyst til å komme inn på skarpskytter eller FMK (men dette har jeg jo null sjangse for pga formen).

 

Hva anbefaler dere? Hva burde jeg søke om? Blir jeg kalt inn etter juli 09 eller betyr det bare at jeg kan bli kalt inn?

 

Har hørt mye bra om panserbataljonen, men er det mye fysisk der?

Målet mitt med førstegangstjenesten er egentlig å møte nye mennesker, lære nye ting og komme iform.

 

 

 

Takk for svar.

Endret av flexd
Lenke til kommentar
Hei!

 

Har et par små spørsmål ang. førstegangstjeneste.

 

Jeg er ikke i veldig god form, typing 2 år som IKT-lærling form :p

 

Jeg er motivert for å fullføre førstegangstjenesten men vet ikke helt hvor jeg vil. Helst et sted med (litt/mye) fysisk aktivitet så jeg kommer meg iform igjen.

 

Ble kalt inn (eller fikk varsel om innkallelse januar 09 til luftvern) men har skaffet med utsettelse til juli 09.

 

Betyr det da at jeg vil bli kalt inn til juli 09? Eller at jeg KAN kalles inn?

 

Er også interessert i skyting og har egentlig lyst til å komme inn på skarpskytter eller FMK (men dette har jeg jo null sjangse for pga formen).

 

Hva anbefaler dere? Hva burde jeg søke om? Blir jeg kalt inn etter juli 09 eller betyr det bare at jeg kan bli kalt inn?

 

Har hørt mye bra om panserbataljonen, men er det mye fysisk der?

Målet mitt med førstegangstjenesten er egentlig å møte nye mennesker, lære nye ting og komme iform.

 

 

 

Takk for svar.

 

I Panserbataljonen er det mye fart og spenning ja. Selvfølgelig kan du havne på en stabsstilling og ikke gjøre noen ting iløpet av året, men hvis du viser en god instilling og motivasjon og viser at du gir alt så kommer du til å få en kjempe tjeneste med mye felt og mye fyfo. Nå har det seg slik at PBN bare har innrykk i januar, så når du da har fått utsettelse til juni (om du blir kalt inn eller ikke er vanskelig og si, men du bør forvente at du gjør det, eventuelt ringe VPV, 03003, og høre om du blir det) er det 2bn som er ett veldig liknende alternativ. Her har du en oversikt over når de forskjellige tjenestestedene har innrykk: http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/art...rticleID=160702. Så da er det egentlig bare å klikke på linkene og se hva som ser interessant ut. Så ringer du til VPV og sier hvor du vil tjenestegjøre, så tipper jeg de klarer å flytte deg over.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...