Gå til innhold

Den store militære infotråden.


Aleksander-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1. Utdanningsåret er 140kr + 18kr korporaltillegg om dagen så vidt jeg har fått med meg.

 

I utdanningsåret får du vel 190 kr dagen. Er utdanningstillegg og alt slikt piss. Tror ihvertfall det var 190 kr, vanlig lønn var det ihvertafll ikke.

 

Mye synsing ute og går.

 

I utdanningsåret er det 207,90 kr dagen, ca 6000 kr i måneden. (140 kr i vanlig dagslønn + 50 kr i utdanningstilleg + 17,90 kr i korporaltillegg. )

 

Dette er fakta, da det er det jeg mottar. Dette gjelder kun befalselever, UB har en annen ordning, der de istedenfor utdanningstillegg får dimmepenger.

Lenke til kommentar
Poenget er ihvertfall at det er en forholdsvis lav lønn.

 

Det avhenger veldig av livssituasjon, for de fleste holder det i massevis. Du får gratis kost og losji i hele utdanningsåret, så man er egentlig ikke nødt til å bruke en eneste krone. Jeg har for min del kjøpt det har jeg lyst på, og sitter fortsatt igjen med en grei slumt penger. Du har ikke så forfordelig mange anledninger til å bruke pengene dine i utdanningsåret uansett.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Har tenkt å ta lærlingtiden i miitæret, og kanskje få en jobb innen militæret.

 

VG1 - Elektro

VG2 - Dataelektronikk

 

Har da tenkt å ta lærlingtiden som dataelektroniker i militæret, men jeg lurer på ting som førstegangstjenesten osv.

Må jeg ta den før jeg kan bli lærling? Og får jeg lønn for å være lærling?

Lenke til kommentar

som lærling er du en blanding av lærling og vanlig soldat det første året. Da får du "soldatlønn" (140 kroner om dagen, pluss at de dekker de fleste faste utgifter). Andre året er du andreårslærling, får lønn som vanlige lærlinger i andre firma og må betale regningene dine sjøl.

 

Du har også en ordning som heter lærling befal. Da får du generell studiekompetanse, befalsskole og fagbrev i løpet av 3 år.

Lenke til kommentar

Etter lærling befal-ordningen, kan du jo ta de jobbene du vil. Hvis du mener under læretiden, så betaler som sagt forsvaret de fleste faste utgifter (tror dog ikke de betaler billån), pluss at du får noen tusenlapper i måneden. Vet ikke hvor mye du får betalt andreåret i lærling befal-ordningen, men tror det er standard lærlingelønn, og så sersjantlønn tredje året, men det er jeg ikke heeelt sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...