Gå til innhold

Spørsmål ang. Ingeniør utdanning


Thomas J.L

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter bare her å tenker på hva man skal fremover, går almenn nå. Har fysikk, kjemi og matte.

Har tenkt å ta de fagene til tredjeåret. Har bestandig tenkt på en Ingeniør utdanning. Men hvordan er kravene for å komme inn på den utdanningen? Vist der er veldig høyt krav, lønner det seg å ta biologi? Bare for poengene.

 

Og hvordan skoler lønner det seg å studere på? Er vell NTNU som er ledende innen ingeniør i Norge. Har også tenkt tanken med å studere i utlandet. Tar andre året mitt i Cambridge å er kjempefornøyd med det, virker mye mer seriøst. man har ikke alle uro momentene og ansvaret man har hjemme. Kan se det på resultatene i tillegg :)

 

Har litt lyst å studere ingeniør innen olje og gass, hvordan er arbeidsforholdene, lønn og arbeidsdager? Varier sikkert endel, men sånn circa

 

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenggrensene for ingeniørutdanningene har i flere år vært ganske lav. Dette fordi interessen for realfag blant unge er ganske lav til tross for at behovet i Norge er enormt. Ant studieplasser er mer tilpasset til behovet enn til de som ønsker å studere realfag. Hvilke poengkrav som er aktuelle nå finner du lettest i katalogene til Samordna opptak.

 

Studere gjerne på NTNU men NTNU er dessverre oppskrytt. Stort sett NTNU-folk som syns at NTNU er best, siden de også er flest så blir det gjerne den rådende oppfatningen i Norge selv om NTNU ikke utpeker seg i det hele tatt på verdensbasis. Det som betyr noe for utbyttet av studiene er først og fremst din egne innsats men skulle du likevel være opptatt å av finne den beste skolen så tror jeg du heller bør vurdere utenlandske skoler.

Lenke til kommentar

Det er i offshore og petroleum norske sivilingeniører tjener mest. Etter det jeg har fått med meg når jeg har snakket med relevante selskaper, er at man har stor valgfrihet med tanke på arbeidsforhold, men noe opphold på havet blir det nok. Innen disse fagfeltene er antagelig ikke NTNU et ille valg, heller ikke internasjonalt. Ellers er jeg enig med sberg43: det er hovedsakelig egen innsats som teller, da det alltids er nok stoff å ta tak i.

Lenke til kommentar

Poenggrensene er ikke så forferdelig høye nei, men studiene kan i seg selv være ganske krevende i alle fall dersom du ikke har skikkelig grunnlag i realfag fra videregående.

 

Dersom du gjør det godt i kjemi og fysikk på videregående derimot vil de første fagene i dette på universiteter/høyskole inneholde en god del repetisjon.

 

Dersom du vil satse mot petroleumsvirksomhet kan du også vurdere linjene for petroleumsteknologi eller offshore teknologi på Universitetet i Stavanger.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Innen offshore og petroleum, er det mulighet for å jobbe av og på en måned av gangen? Hadde sikkert ikke gjort meg noe i starten, ikke så altfor dårlig lønn heller har man hørt.

 

Realfag er vell det største lyspunktet på skolen akkurat nå, er vell det man liker best.

 

Noen som vet hvor man kan finne en liste over arbeidsoppgaver? Som man kan forvente seg.

Selv om det er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.

 

Og hvordan skoler utpeker seg i verdenssammenheng? Min erfaring hittil har vært at det var utrolig deilig å komme seg bort litt, kan man fokusere på skole, oppleve flere ting så utelukker ikke å studere i utlandet

 

Thomas

Lenke til kommentar
De fleste norkse universiteter og høyskoler har avtaler om utveksling med andre institutter rundt om i verden slik at du f.eks kan ta et semester eller mer av studiet ditt i utlandet.

 

Dersom du ønsker å ta hele graden i utlandet er nok ikke jeg den rette personen til å svare på dette.

 

Vet du om NTNU/Universitet i Stavanger har avtale med noen? Og hvilke?

Lenke til kommentar
NTNU har det, ja. Men man er ikke nødt til å reise til akkurat disse universitetene. I utgangspunktet kan du studere et år utenlands ved nesten alle universitetene i verden... (så vidt jeg har forstått)

 

Stemmer det tror jeg, men det er ikke alle studier i utlandet du kan få godskrevet din studieplan i Norge slik jeg har forstått det.

 

Tar du f.eks 3 årig bachelor i la oss si kjemi er det ikke sikkert alle opphold i utlandet vil gi deg en tidsmessig tilsvarende avkortning av studieløp-tid hjemme i Norge.

Lenke til kommentar
Dersom du gjør det godt i kjemi og fysikk på videregående derimot vil de første fagene i dette på universiteter/høyskole være for det meste repetisjon.

Ikke på siv.ing NTNU. Her er nivået en del høyere, ihvertfall på fysikk.

 

Hvor stort er spranget? Noen eksempler? Sider eller noe som blir brukt. Utrolig interesert i fysikk, nesten ferdig med pensummet for i år.

Lenke til kommentar
Dersom du gjør det godt i kjemi og fysikk på videregående derimot vil de første fagene i dette på universiteter/høyskole være for det meste repetisjon.

Ikke på siv.ing NTNU. Her er nivået en del høyere, ihvertfall på fysikk.

 

Trodde ennå ikke det var krav om 3Fy på opptak til ingeniør studier, bare 2Fy. Dersom de studiene du da tar har fag som inneholder stoff som er pensum i 3Fy (noe som er mye trolig), vil du med 3Fy og gode resultater i dette ha en fordel.

 

Trodde det bare var 3Mx, altså matte som var krevd på høyeste nivå på opptak til ingenør-studier, men mulig jeg tar feil.

 

Nå er jo også dette sikkert avhengig av hvilken fagretning du tar, innenfor noen ingeniør-studier er jo den klassiske fysikken (typisk 2-3Fy) mer gjeldene enn innenfor andre.

 

Edit: Innser at "for det meste repetisjon" var kanskje å ta litt hard i.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

De generelle fysikkfagene på siv.ing NTNU har alltid forutsatt 3FY, og kommer antagelig alltid til å gjøre det. Offisielt trenger man bare 2FY, men det er en stor løgn. ;) Da jeg tok fysikk hadde så å si alle 3FY fra VGS (og gjerne karakter 5 eller 6), men allikevel var det over 30 % stryk. 2 % fikk beste karakter.

 

I det generelle kjemifaget jeg hadde, var det i starten en fordel å ha hatt kjemi på VGS. Men i løpet av en måned hadde vi uten kjemibakgrunn tatt igjen dem med 2KJ/3KJ. Dette skyldes at realfagene fortoner seg helt annerledes på universitetet. Mer intense, og bygger langt mer på teoretisk forståelse.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...