Gå til innhold

Nokia N82 - diskuter den her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare et par kjappe spørsmål ;)

 

1. GPSen bruker penger siden den bruker internett tl navigasjon? Eller er det eneste som koster noe kartene?

2. Hvordan fungerer WLAN på mobilen? Blir VG osv bra å se på? Går det like kjapt å "surfe" som på vanelig pc? Kan man bruke torrent programmer på denne (noen som har fixa at det går), så man får lastet ned torrent? (forutsetter at man har stort nok minnekort) :thumbup:

 

Tviler seriøst på om torrent funker, men hadde vært fett :p

Lenke til kommentar
Bare et par kjappe spørsmål ;)

 

1. GPSen bruker penger siden den bruker internett tl navigasjon? Eller er det eneste som koster noe kartene?

2. Hvordan fungerer WLAN på mobilen? Blir VG osv bra å se på? Går det like kjapt å "surfe" som på vanelig pc? Kan man bruke torrent programmer på denne (noen som har fixa at det går), så man får lastet ned torrent? (forutsetter at man har stort nok minnekort) :thumbup:

 

Tviler seriøst på om torrent funker, men hadde vært fett :p

1. Ja. Kartene koster ikke noe, men stemmen som sier høyre/venstre langs ruta må man abonnere på(!)

2. Fungerer greit. Ikke like rask som PC og torrent på mobil har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar

Ok, Synd i grunn at ingen av delene er gratis... På ekte gps bruker man jo nemlg bare en vanelig satelitt, og dette koster jo ikke penger, derfor dumt at mobilen sin koster peng :thumbup:

 

Blir nok denna mobilen på meg, og håper den ikke blir utdatert med tanke på kameraet i løpet av noen år ;)

 

6600 holdt jo pokker meg ganske godt i fire år...

Lenke til kommentar
Ok, Synd i grunn at ingen av delene er gratis... På ekte gps bruker man jo nemlg bare en vanelig satelitt, og dette koster jo ikke penger, derfor dumt at mobilen sin koster peng :thumbup:

 

Blir nok denna mobilen på meg, og håper den ikke blir utdatert med tanke på kameraet i løpet av noen år ;)

 

6600 holdt jo pokker meg ganske godt i fire år...

Altså selve det at du kontakter satelitter tror jeg ikke koster noe, det du betaler for er om du ikke har lastet inn kartene på forhånd eller om den sjekker etter oppdateringer, da påløper vanlig datatrafikkostnader.

Lenke til kommentar

Ok, som om man har kartet på mobilen, og liksom bare skal finne hvilken vei man skal gå f.eks på fjellet, så trenger man ikke betale for dette?

 

Er der forretsten noen som har prøvd denne GPSen på høyfjellet (vidda el) å sjekka om det blir noe bra (detajert)?

 

Og hvor ofte må dere lade om dere f.eks hører på musikk 2timer dagen, og bruker mobilen normalt ellers?

Endret av vestlia
Lenke til kommentar
Ok, som om man har kartet på mobilen, og liksom bare skal finne hvilken vei man skal gå f.eks på fjellet, så trenger man ikke betale for dette?

 

Er der forretsten noen som har prøvd denne GPSen på høyfjellet (vidda el) å sjekka om det blir noe bra (detajert)?

 

Og hvor ofte må dere lade om dere f.eks hører på musikk 2timer dagen, og bruker mobilen normalt ellers?

 

Med slik bruk holder min N95 "classic" i 2 dager før jeg må lade (lader natta til den tredje dagen) så N82 vil nok overgå dette. Hvor mye kan jeg ikke si...

Lenke til kommentar
Ok, som om man har kartet på mobilen, og liksom bare skal finne hvilken vei man skal gå f.eks på fjellet, så trenger man ikke betale for dette?

 

Er der forretsten noen som har prøvd denne GPSen på høyfjellet (vidda el) å sjekka om det blir noe bra (detajert)?

Løsninger fra Nokia (og de fleste andre) inneholder kun veikart. Dvs. veier, gateadresser og en del ting som bensinstasjoner, hoteller osv.

 

Til høyfjellet trenger du topografiske kart. Dvs. kart som viser høydekoter, skog, vann, myr og stier. Da må du nok basere deg på løsninger fra andre leverandører. Noen av disse kan nok kjøres på N82, men trenger antageligvis en ekstern GPS (f.eks Garmin).

 

Tilsvarende; på sjøen - sjøkart.

Endret av thrill
Lenke til kommentar
Den viser hvor du er hvis du bruker "naviger til".. Den gjør det hos meg. Det jeg sliter med er at jeg ikke veit hvordan jeg får den til å følge meg når jeg ikke har stilt inn på å navigere til noe..

 

Trykk 0 når du har koblet opp og vil at den skal følge deg på kartet ;)

Lenke til kommentar

Da forsvant min N82 tilbake til forhandleren, 12 timer etter at jeg åpnet pakka. Venstre øvre valgtast knirket kraftig, hørtes ut som skikkelig klein plast. Resten av telefonen virket greit skrudd sammen. Forhandleren var interessert i å ha fornøyde business-kunder, så han sender en ny en allerede i dag. Håper den ikke har samme problemer?

 

Andre som har opplevd knirkende valgtaster?

Lenke til kommentar

Det er klassisk Nokia, og bare å forvente, å ha dårlig kvalitet på telefonene sine. Aldri hatt en Nokia som ikke har knirket eller hatt en del falle av de siste ti åra. Bra den er såpass kjapp og god ellers.

 

Ganske ille det gigamellomrommet når du presser valgtasten litt til side på N82 også.

 

edit: Hyggelig lesing for N82 eiere

http://www.dinside.no/php/art.php?id=499999

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...