Gå til innhold

Canon G9 ankommet


Anbefalte innlegg

Bestilte meg et Canon G9 fra USA i forrige uke. Ankom med UPS i går :) Jeg hadde behov for et nytt kamera da det ikke alltid er like praktisk å dra med seg 20D + linser. Førsteinntrykket av G9 er veldig bra. Huset oser kvalitet, og føles godt i hånden. Skal installere CS3 slik at jeg får tatt en titt på Raw-filene.

 

Noen bilder tatt i skumringen i går, alle tatt i Raw og konvertert med ACR og CS3:

 

G9_test_solnedgang1.jpg

G9_test_solnedgang2.jpg

G9_test_helikopter.jpg

 

100% Crop:

G9_test_helikopter_100crop.jpg

 

100% Crop:

G9_test_Minesveiper_100crop.jpg

Endret av toreide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildene ser bra ut. Det ser ut til at du har et rundt merke litt til høyre og litt opp for midten på bilde 1 og 2. På bilde 3 synes det ikke fordi punktet er i det mørke området. Er det dråpe på linsa ? Kameraet er såpass billig, er det lønsomt å kjøpe det fra USA ? Skal kjøpe dette kameraet jeg også. Skjer muligens denne uka. Har vært i butikken og kjent på det. Som du skriver, det osser av kvalitet. Ser på forum i USA at det er mange som er plaget av lyslekkasje i underkant av LCD skjermen. Har du sett noe til det ??

 

Arne M

Lenke til kommentar

Hei og gratulerer med nytt kamera.

 

Selv har jeg G6, og jeg har hatt det i 2 1/2 år, kjøpt fra USA. Det har jeg vært veldig fornøyd med.

 

Men g9 har gjort meg veldig sugen på å oppgradere nummer-2-kameraet mitt!

 

Kjøpt fra BHPhotoVideo kommer det på 3 300 kroner med frakt og norsk moms: http://www.bhphotovideo.com/c/product/5182...tal_Camera.html

 

Hos Foto&Video vil det visst ligge på 4 495 + frakt: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=86669

 

så noen kroner er det jo å spare.

 

Hvor kjøpte du det fra?

 

Tor

Lenke til kommentar

Nei, får en den for 3980 kroner lokalt hos Japan Photo, er det ikke verdt de kronene en sparer på import.

 

Jeg har nå lest DPreview sin anmeldelse av kameraet, og det blir nok til at jeg heller beholder G6-en ei stund til. Men jeg skal ta meg en tur til Japan Photo og kikke. Så får vi se hva det blir til. Noen som har peiling på hva en pent brukt G6 går for?

 

Tor

Lenke til kommentar
Nei, får en den for 3980 kroner lokalt hos Japan Photo, er det ikke verdt de kronene en sparer på import.
Den prisen gjelder kun ved bestilling på nettet. Men jeg vet at den finnes til under 4000 hos enkelte "fysiske" butikker også.

 

Er ikke alltid at Japan Photo og FotoVideo er billigst (er vel sjelden sistnevnte er det, nå om dagen).

Lenke til kommentar
Nei, får en den for 3980 kroner lokalt hos Japan Photo, er det ikke verdt de kronene en sparer på import.
Den prisen gjelder kun ved bestilling på nettet. Men jeg vet at den finnes til under 4000 hos enkelte "fysiske" butikker også.

 

Er ikke alltid at Japan Photo og FotoVideo er billigst (er vel sjelden sistnevnte er det, nå om dagen).

 

Ja, FotoVideo er vel blant de dyreste i Oslo. Særlig er ekstrautstyr dyrt der. Som vesker, filter etc.

Det lønner seg nok og gå noen skritt i retning midt på Karl Johansgate.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vurderer å bytte ut min D50, 18-200 VR og SB-800 med noe enkelt og kompakt noe.. den G9'n der ser ut til å klare det meste. Hvordan er den på utløserhastighet?

Mener den bruker ca. 0,5 sekunder på fokus (gjennomsnittlig) og 0,1 sekund på utløseren. Den er altså ganske kjapp, men ikke av de kjappeste.

 

Det du muligens vil irritere deg mest over, er at ISO-støyen er tydelig allerede på 400 ISO. Det overdrevne antallet megapiksler har mye av skylden for akkurat det. Ellers er det et knallbra kamera.

Lenke til kommentar
Vurderer å bytte ut min D50, 18-200 VR og SB-800 med noe enkelt og kompakt noe.. den G9'n der ser ut til å klare det meste. Hvordan er den på utløserhastighet?

 

Fordelen med 12mp og den gode bilekvaliteten på G9 er de store bildefilene. Ved å bruke 100 ISO (til nød 200 ISO) kan en lage utsnitt av bildene i god kvalitet, og da slipper en og dra på speilrefleks med store tunge objektiver.

Lenke til kommentar
Vurderer å bytte ut min D50, 18-200 VR og SB-800 med noe enkelt og kompakt noe.. den G9'n der ser ut til å klare det meste. Hvordan er den på utløserhastighet?

 

Fordelen med 12mp og den gode bilekvaliteten på G9 er de store bildefilene. Ved å bruke 100 ISO (til nød 200 ISO) kan en lage utsnitt av bildene i god kvalitet, og da slipper en og dra på speilrefleks med store tunge objektiver.

Tror allikevel ikke at 12mp vs. 10 (eller 8) har så mye for seg. Tenk om de hadde laget samme bildesensor med færre megapiksler? Da kunne man brukt høyere ISO i de situasjoner det er nødvendig. Og man kunne med ISO 100 og 200 laget mindre utsnitt (for å få samme størrelse) med omtrent samme bildekvalitet ettersom støyen minsker. Mye av oppløsningen forsvinner/blir unødvendig i og med at støymengden øker, også på lavere ISO.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Kjøpe mitt G9 på torsdag. Hittil er jeg veldig imponert. Kan liksom ikke forstå at man kan få et så bra kamera til bare 3990.- Prøver litt med RAW filer. Litt more å teste med forskjellig hvitbalanse i ettertid. Fint å ha forskjellige innstillinger på P, C1 og C2. Synes nesten dette er det beste kamera jeg noensinne har hatt. I hvertfall når jeg tenker på hvor lite det er. Dårlig vær i Oslo gjør at jeg ikke får testet så mye jeg ønsker. Skulle kanskje kjøpt UW hus :p

 

Arne M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...