Gå til innhold

Bestilling av Nokia N95 8GB fra utlandet.


Drizt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er N95 8GB i hus :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

 

 

Gratulerer! Og da slapp du unna tollen? :innocent: Hvor ble den bestillt hen? importgsm? Rett før jeg dropper julegaven til dama her nå...heheheheh

Ikke hørt noe fra tollfolket ennå. MEN importgsm hadde skrevet full pris på pakken så det kan jo hende det dumper en giro i postkassen etterhvert. Uansett er det jo en langt hyggligere pris enn den norske, og tror det går godt utpå nyåret før de norske butikkene får nok volum av denne telefonen.

Lenke til kommentar

Tok det lang tid for dere til å få tracking nummeret til å fungere? Fikk den igår, men det står: "Tracking number not found. Please check your number and resubmit or try back later" , når jeg skal sjekke den.

 

Kan jo også ha med å gjøre at pakken ikke er sendt enda kanskje, men men :ermm:

Endret av Spykar
Lenke til kommentar

Jeg har snoket litt rundt på sidene til DHL men jeg finner ikke informasjon om en liten detalj angående levering. Pakken min leveres trolig i morgen, men jeg har forelesning fra 12.00 til 18.00 og er dermed ikke hjemme i denne tidsperioden. Hva skjer med leveringen dersom jeg ikke er til stede og kan ta i mot pakken?

Lenke til kommentar
Har du en link til denne artikkelen?

 

link

 

Eneste jeg ikke er sikker på er om produkt kodene er samme for n95 og n95 8gb, hakke googla å søkt på det enda ettersom jeg ikke fåt mobben min før om noen dager...

 

link2 : her er en europeisk produkt kode. Bare å google 'n95 8gb product code' e.l. så finner du masse ting...

 

Dette fan jeg på dette forumet:

 

product codes for nokia n95 8gb

#0550372: SCANDINAVIA

Endret av helfone
Lenke til kommentar
Ikke hørt noe fra tollfolket ennå. MEN importgsm hadde skrevet full pris på pakken så det kan jo hende det dumper en giro i postkassen etterhvert. Uansett er det jo en langt hyggligere pris enn den norske, og tror det går godt utpå nyåret før de norske butikkene får nok volum av denne telefonen.

Da får du mest sansynlig en giro i posten om en god stund. (Slike ting tar tid)

 

Drizt: Du skrev at du hadde fått merket pakken din med "30$", gjorde importgsm det i ditt tilfelle, eller sto det full pris på pakken din også?

Hvordan tok du kontakt for å få importgsm til å gjøre dette forrsten? Separat mail etter bestilling?

Endret av YOkerman
Lenke til kommentar

Jeg var altså en av dem som bestilte en Nokia N95 8GB fra www.importgsm.com. Her kommer en oppsummering av handelen fra begynnelsen og helt til jeg sto med telefonen i hånden.

 

Bestilling av telefonen

 

Jeg startet ved å registrere meg på importgsm.com. Etter registreringen fant jeg telefonen og la den i handlekurven og trykket bestill. Kort tid etter fikk jeg tilsendt en mail med informasjon om hvordan betalingen skulle gjennomføres. Jeg brukte postbanken og overførte eksakt beløp til kontoen som var angitt i mailen. I mitt tilfelle fylte jeg ut betalingsskjemaet i nettbanken (Postbanken) på denne måten. Prisen på telefonen med tre års garanti var 827.99USD og frakten var på 44USD. Det ble diskutert litt rundt om det skulle stå "www.importgsm.com" eller "Global Suppliers LLC" under navn, for min del funket det første helt flott. Etter to dager fikk jeg en mail om at pakken var på vei, denne mailen inneholdt også et sporingsnummer som jeg kunne bruke til å følge pakkens fremdrift ved å skrive det inn på www.dhl.com. Pakken stoppet helt opp i helgen så for å få pakken snarest mulig vil det være en god ide å bestille slik at du slipper dette. Jeg hadde fulgt sporingen nøye gjennom helgen og våknet på mandag til den gledelige overraskelsen over at pakken var ankommet stavanger. Klokken 9 i dag morges var pakken om bord i bil og på vei til meg. (With delivery courier sto det i sporingsloggen på dhl.com) Klokken 12 ble jeg oppringt av en person fra DHL som lurte på om jeg var hjemme og kunne ta i mot pakken. Det var jeg, og et minutt senere ankom den samme fyren i en rød varebil og leverte pakken. Etter å ha signert og sjekket at alt var ok kunne jeg begynne å ta en kikk på pakken.

 

Pengene ble trukket fra kontoen min den 13.11.07 og to dager senere den 15.11.07 ble pakken sendt fra importgsm.com. Under følger sporingsloggen fra DHL.COM.

 

 

dhlsporingsloggkr2.png

 

 

Esken fra DHL var ganske stor og veide rundt 1.2kg. De husket heldigvis å skrive 30$ på pakken, dette står som "Invoice Total: US$ 30.00" på fremsiden. Inni den store esken lå den litt mindre esken som inneholdt telefonen.

 

20112007027zk2rf2.jpg

 

20112007023dk3.jpg

 

Innholdet i esken

 

*Selve telefonen

*Batteri til telefonen. (Tilpasset bruk i USA, fungerer derfor ikke i stikkontaktene her hjemme.)

*Lader til telefonen

*AV-kabel (For tilkobling til TV)

*Driver-CD med software og drivere til telefonen.

*Manual og diverse leaflets med info

*Datakabel

*Øreplugger

*En slik liten sak man plugger mellom telefon og ørepluggene som man kan skifte sang med o.l.

 

Kort brukererfaring

 

Nå har jeg pakket opp telefonen og montert den med simkort og batteri. Etter en kjapp titt i manualen så jeg at man tydeligvis ikke trengte å lade telefonen ekstra lenge første gang. I lys av dette slo jeg like greit på telefonen, som overraskende nok hadde nesten fullt batteri. Etter å ha knastet på telefonen en liten stund kan jeg kort oppsummere hva jeg ble mest positivt overrasket over; lydkvaliteten både med og uten headsett er svært bra sammenlignet med min tidligere telefon som hadde de samme egenskapene. (W800i). Noe jeg dessverre merket fort var at telefonen ikke liker å bli kladdet på, da fingermerker og smuss synes med en gang. De som har en svart PSP vet hva jeg snakker om. Etter et par dagers bruk har jeg gjort opp følgende erfaringer;

 

Brukergrensesnitt og OS

Brukergrensesnittet er godt. De siste årene var det en Sony Ericsson w800i som var gjeldende for min del, og jeg var stort sett svært fornlyd med brukergrensesnittet på denne telefonen. Symbian OS derimot hadde jeg overhodet ingen erfaring med, men jeg merket allikevel at noen grunnleggende funksjoner fra mine to første nokia-telefoner var ivaretatt også i overgangen til symbianOS. Det er ingen tvil om at dette operativsystemet er massive saker, her har du mulighet for å få til det meste. Allikevel er betjeningen enkel og intuitiv og etter et par minutter med fomling satt betjeningen som et skudd. En egen meny for brukervennlig visning av musikk, film, bilder mm popper opp når man trykker en bestemt knapp. Denne menyen er svært praktisk og ser elegant ut også. Responsen er tilfredsstillende i de fleste tilfeller men ved noen anledninger få telefonen små "hickups" hvor det går noen sekunder før den blir responsiv igjen. Jeg har også fått problemer hvor telefonen låser seg eller nekter å spille av musikk etter hard bruk, men en restart gjør susen i slike tilfeller. Alt i alt er jeg fornøyd med brukevennligheten, responstiden og funksjonene men ser frem til at nevnte bugs rettes opp i fremtidige oppdateringer.

 

Knapper og ytre funksjoner

Knapper er det mange av, og enda flere blir det dersom du skyver telefonen i ulike posisjoner. På fremsiden av telefonen har du vanlige menytaster samt en medietast som starter spesialmenyen for medievisning. På den ene siden er det taster for knipsing av bilder med kameraet samt volumknapper. Skyver man telefonens display opp får man tilgang til et numerisk tastatur, mens skyver man telefonen andre vei har man et par mediaknapper for start og stopp av musikk/film, og manøvrering frem og tilbake. Ellers er det lite å si om det ytre som ikke er nevnt enda, men for å oppsummere så er skjermen stor og klar og omkranset at svart plast i pianolakkutførelse. Sidene og bakenden er i matt svart plast. Alle detaljer er i sølv. Det er så godt som ingen slark i slideren men med litt fysisk trykk kan man rikke den noen millimeter hver vei.

 

Multimedieegenskaper og potensial

Dette var årsaken til at jeg valgte denne telefonen. Det er tydelig at her ligger det store muligheter, og med Symbian OS kan man virkelig forsyne seg av disse allerede i dag. Filmavspilling fungerer bra med den innebygde realplayeren, men dersom man skaffer seg en alternativ player slik som CorePlayer kan man for alvor ta i bruk potensialet. Med denne kan man droppe konvertering av f. eks divx-filmer, man fører dem ganske enkelt over til telefonen og spiller dem av med CorePlayer. Det aller meste av filformater støttes også, inkludert FLAC, OGG, H.264, DivX/XviD, WMV, for å nevne noe. I tillegg til obligatorisk Java støtte og den nye Ngage plattformen støtter også telefonen spill og applikasjoner laget spesifikt for Symbian OS, så her har man tusenvis av muligheter. Emulering av stort sett samtlige konsollsystemer som rager under telefonen i ytelse er også en realitet, med NES, SNES, MAME og GB/GBC/GBA som gode eksempler. Tv-ut funksjonen byr også på potensial men oppløsningen på 320x240 begrenser bruksområdene noe. Forøvrig kjøpte jeg et lekkert (og matchende) trådløst headsett kalt "Exibel" BT stereo headset for 398 kr på Clas Ohlson. Selvsagt var det bare å slå på headsettet og blåtann på mobilen, og så var alt klart til bruk. De koblet seg sammen automatisk og lydkvaliteten var godt innenfor akseptabel. Rekkevidden var også overraskende god, opptil flere meter med god sikt, og overraskende nok funket det helt fint også gjennom en vegg..! Telefonen kan fint ligge på bordet mens jeg rutter rundt og gjør andre ting i leiligheten uten at jeg opplever noen form for avbrytelser i musikken.

 

Et par avsluttende ord

Jeg sitter igjen med følelsen av at dette var er virkelig godt kjøp. Man får mye telefon for pengene og samtidig kan man sole seg i den kortvarige glansen av å være en av de som sikret seg telefonen på et tidlig tidspunkt. Jeg har eid følgende mobiltelefoner opp igjennom årene; Nokia 3310, Nokia 3410, Siemens M65, Sony Ericsson W800i, og nå Nokia N95 8GB. N95 8GB kan oppsummeres som "fremtidstelefonen jeg har ventet på hele tiden". Den er rett og slett alt jeg håpet W800i skulle være, og litt til. Bortsett fra litt rusk i operativsystemet er dette en strøken telefon som rett og slett leverer. Så enkelt. "Vanilla" N95 hadde sine bulker og rusk i maskineriet som hindret den fra å være den ultimate telefon; N95 8GB retter opp i det aller meste av dette viser seg som det nærmeste man kommer dette noe subjektive idealet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har problemer med å se noen nye finesser for mobiltelefoner i nærliggende fremtid som ikke allerede tilfredstilles med denne telefonen.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Stilig at noen allerede har telefonen før november er omme.

Kan noen tenke seg å legge ut erfaring av telefonen med bilder ?

 

Muligens i egne tester forumet + produktbeksrivelse av mobilen i prisguide.no

 

Kan være lurt å refferere til denne tråden for dem som skal godkjenne reviewen i prisguide siden den som skal godkjenne ikke vet om dette :)

Lenke til kommentar

det er synd at Importgsm har glemt å merke pakken med 30 dollar for enkelte. Min var merket med 30 dollar.

 

Jeg ba dem merke pakken i en mail til support, i tillegg til den mailen som bekreftet at innebetalingen var kommet.

 

Telefonen ble ladet på lørdagskvelden igjen, er fullt batteri fremdeles :)

 

Angående engelsk norsk så hadde det vært greit å flashe den til norsk merker jeg. spesielt ved skriving av sms.

Lenke til kommentar
Angående engelsk norsk så hadde det vært greit å flashe den til norsk merker jeg. spesielt ved skriving av sms.

 

Dette vil du ikke kunne gjøre før den slippes ut på det norske markedet, da vil norsk språkpakke og slikt være mulig å skaffe.

 

 

Jeg vil nu skrive en del om importgsm og forhåpentligvis svar som nye kjøpere lurer på. Jeg vil gå igjennom det jeg kommer på i kronologisk rekkefølge så kan hende d blir litt rotat, not my fault :p

 

 

 

Bestilling av telefon:

  • Alle mobilene følger med 1 års forsikring. Denne forsikringen gjelder kun at telefonen fungerer. Dette vil altså si at hvis du mister telefonen i golvet og den knuses vil ikke denne 1 års forsikringen dekke den skaden.
  • Du kan velge å kjøpe en 3 års forsikring for kosten av 15% av mobilen. Denne forsikringen vil dekke alle mulige skader opp til prisen av mobilen. Det vil si at hvis du totalskader mobilen din, kan du sende den til importgsm og de vil erstatte den og gi deg en ny. Men det vil også si at din 3 års forsikring sies opp. Hvis du får en liten skade først, så total skade etterpå vet jeg ikke hva som skjer. Uansett annbefales det at du behandler telefonen pent.
  • For å slippe å betale ekstra moms i tollen må pakken være merka med en dollarverdi som er under 200 kr. Det vanlige er 30 dollar eller gift. Dette gjøres i siste side av bestillingen da du kan skrive inn noen kommentarer til pakken eller lignende. Da skriver du bare om de venligst kunne merke verdien til pakken til 30 dollar eller noe slikt.
  • Du kan bestille telefonen uten å ha pengene klar. Hvis du ikke gir dem penger etter en viss stund kanseleres bare din bestilling.

Betaling av ordre:

  • Betaling gjøres ved bankoverføring. Dette er litt mer tungvindt, men ikke noe å gjøre med det.
  • I feltet 'Melding til myndigheter' annbefaler jeg deg å skrive at det gjelder kjøp av mobiltelefon. Jeg vet ingenting om konsekvensene av hva man skriver her er, men jeg tenker slik at hvis det blir konsekvenser så er det bedre at de finner ut at jeg må betale ekstra moms, enn at jeg løyg. Det er min tankegang iaf.
  • Betalingen tar tid. Overføring til utlandet kontroleres for hånd. Du vil få epost fra importgsm.com når de har mottat betalingen. Alt mellom 2 og 5 dager er helt vanlig å vente på å få denne eposten.

Pakkesporing:

  • Du vil motta en epost med sporingsnummeret i det importgsm har pakka og registrert pakken din hos dhl. Sporingsnummeret vil ikke fungere før dhl faktisk plukker opp pakken fra importgsm. I mitt tilfelle ble pakken registrert på fredag, og blitt plukket opp i dag (mandag). Jeg forventer derfor å kunne spore pakken fra og med i morgen.
  • Selve sendingen fra importgsm i usa til hvor du bor i norge vil ta mellom 2 og 7 dager. Her kan pakken din gjøre alt fra å gå på rundtur i england til å ligge rolig hele helgen. Bor du på nordkapp må du nok også forvente å vente litt lengere enn gutta fra oslo øst.

Support:

  • Ikke benytt dere av support skjemaet som er innebygget i siden deres. Jeg har sendt dem 2 mail uten noe svar. Den eposten som du mottar bekreftelse på at pengene er mottatt funker ypperlig til alle dine spørsmål. Her svarer de nesten hele tiden i løpet av minuttet! Jeg har benyttet meg av den siste muligheten en del og er meget fornøyd med den.

 

Hvis det er noe jeg har glemt så bare si så fører jeg det til posten. Kanskje dette burde være en egen topic som heter importgsm.com eller erfaringer fra importgsm.com ellernoe. Ikke vet jeg, noen andre kan heller lage den topicen hvis de føler det trengs...

Endret av helfone
Lenke til kommentar

Flott at dere orker å legge ut hvordan dere har gått frem ovenfor importgsm! :thumbup:

Håper at de klarer å skrive gift 30$ på min pakke :new_woot:

 

Tror de vil få endel kunder fra Norge dersom de velger å fortsette med den praksissen med å skrive ned pakken :thumbup:

 

Bare se på videogamplus.ca :tease:

 

Men hvordan får dere ladet denne? :blush:

Endret av thorvald30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...