Gå til innhold

Dell klargjør 30-tommers toppmodell


Anbefalte innlegg

Var bare en dårlig analogi på at ting som tilsynelatende er borte kommer tilbake. Jeg har det fra det jeg vil kalle meget sikre kilder at 2407 kommer tilbake. For min del blir den neste skjermen en 2707 regner jeg med, har 2405 nå.

 

Etter en del år så kom jo endelig 19" med høyere oppløsning, det kan jo hende at det samme skjer etterhvert med de større modellene også. For enkelte er det jo ønskelig med oppløsning større enn 1920*1200 og "versting-oppløsinger" over dette, og jeg synes for min del at blir det større enn 27" kan jeg få problemer med å sitte inntil skjermen. Så, et hakk opp på oppløsning på 27" så er jeg veldig fornøyd.

 

EDIT: For de som har prøvd å handle på netshop sine sider i dag har ting forsvunnet i tide og utide. Spesielt utide. Fikk gjennom hele bestillingsprosedyren på fjerde forsøket. Orket ikke vente til i natt.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes bare det virket merkelig at 2407 ble tatt ut av sortimentet samtidig som 248 kom inn og trodde det var snakk om en ren erstatning. Selv om du sier 2407 skal komme tilbake så har jeg mine tvil. Tiden vil vise.
Jeg mener også å ha forstått det sånn at 2407 kommer tilbake. Dell har for vane å lansere en rimeligere skjerm i E-serien etter at den dyrere varianten hav vært i salg en stund.

 

Det er forøvrig rart Dell ikke kjører et tilbud på 3007WFP-HC nå så de blir kvitt eldre modeller før den nye kommer. Mulig de ikke har stort lager på den. Siden infoen er såpass tilgjengelig at den er lekket ut bør vi kunne se på datoen og trekke konklusjonen at den nye skal ut til julesalg. Det betyr vel lansering om 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Mener du at 30" med 2560x1600 blir maks for evig og alltid?

Nei jeg mente ikke det. Dessuten får man mindre skjerm enn 30" med høyere oppløsning enn 2560x1600. Vært ute lenge. Husker ikke bare detaljene.

 

Jeg satt å lo for meg selv første dagen min 30 tommer stod på skrivebordet mitt. "Jeg er gal" tenkte jeg. Hehe :p

Men etter ett par uker var jeg vant med skjermen. Nå synes jeg den er akkurat passe. Jeg bare digger rått det å ha plass til så mye på skjermen! Digg å spille på er den også.

 

Men oppløsningen må passe til skjerm størrelsen da. 3200x2000 på en 30" vil gjøre tekst alltfor liten å lese. Blir bare ikke praktisk. På en 40" går det fint sikkert. Men å ha en 40" PC skjerm er heller ikke praktisk...

Lenke til kommentar
Mener du at 30" med 2560x1600 blir maks for evig og alltid?

Nei jeg mente ikke det. Dessuten får man mindre skjerm enn 30" med høyere oppløsning enn 2560x1600. Vært ute lenge. Husker ikke bare detaljene.

 

Jeg satt å lo for meg selv første dagen min 30 tommer stod på skrivebordet mitt. "Jeg er gal" tenkte jeg. Hehe :p

Men etter ett par uker var jeg vant med skjermen. Nå synes jeg den er akkurat passe. Jeg bare digger rått det å ha plass til så mye på skjermen! Digg å spille på er den også.

 

Men oppløsningen må passe til skjerm størrelsen da. 3200x2000 på en 30" vil gjøre tekst alltfor liten å lese. Blir bare ikke praktisk. På en 40" går det fint sikkert. Men å ha en 40" PC skjerm er heller ikke praktisk...

 

Etter hvert som skjermer kommer i høyere oppløsninger gjør skjermkort produsentene det slik at vi kan kjøre de oppløsningene uten at det betyr at all tekst blir for liten til å lese, man har allerede flere skjermkort som man kan velge å øke dpi'en til all tekst både på desktop og i internet browseren, internet browsere skalerer også opp bilder på internett sider til å vise rett. Da kan man fint kjøre hvilken som helst oppløsning og fremdeles få lese det som er å lese.

Lenke til kommentar

Liten skrift på skjermen har etter hvert blitt et problem for meg også. Jeg har noen ganger problemer med å lese 8-punkts skrift på nettsider og tror jeg trenger bedre briller. Det er vel alderen som gjør seg gjeldende... Så kanskje jeg blir nødt til å øke skjermstørrelsen bare for å kunne henge med på teksten. Det er i hvertfall en god unnskyldning for å kjøpe ny skjerm! Men det spørs om samboeren er med på at det var nødvendig å gå fra 17" til 30" p.g.a. at teksten begynte å bli liten. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Liten skrift på skjermen har etter hvert blitt et problem for meg også. Jeg har noen ganger problemer med å lese 8-punkts skrift på nettsider og tror jeg trenger bedre briller. Det er vel alderen som gjør seg gjeldende... Så kanskje jeg blir nødt til å øke skjermstørrelsen bare for å kunne henge med på teksten. Det er i hvertfall en god unnskyldning for å kjøpe ny skjerm! Men det spørs om samboeren er med på at det var nødvendig å gå fra 17" til 30" p.g.a. at teksten begynte å bli liten. :)

 

Slikt burde ordnes av OSet, det er rett og slett primitivt at tekststørrelse skal bestemmes av oppløsningen til skjermen....

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at nå som man uansett må ha ekstern dekoder for å se på TV at TV- og PC-skjermer fortsatt er to vidt forskjellige markeder med ganske vidt forskjellige spesifikasjoner og priser. Det er vel kanskje mer lønnsomt, men jeg håper vi vil se at disse produktene konsoliderer mer og mer i tiden fremover, spesielt når OLED har gjort sitt inntog.

Lenke til kommentar
Selv om 3007WFP-HC ligger på rundt 15000 til vanlig, så fikk jeg min for "bare" 11400,- kr. Dell vil nok komme med tilsvarende tilbud på den nye 3008WFP også.

 

40" med 3200x2000 pixler....hehe Simen1...moro klumpen :!:

Er dyrt nok å dra spill rundt i 2560x1600, tør ikke tenke på hardwaren som trengs for å håndtere enda høyere oppløsninger. Spesielt "hardwaredödaren" Crysis...

 

Forøvrig har jeg stygge fargefeil på min 3007WFP-HC. Hvitfargen sjatterer mellom lysebrun og lyseblå om man farger hele skjermen hvit.

Lenke til kommentar
Er dyrt nok å dra spill rundt i 2560x1600, tør ikke tenke på hardwaren som trengs for å håndtere enda høyere oppløsninger. Spesielt "hardwaredödaren" Crysis...

Strengt tatt ser jeg ikke noe stort behov for å kjøre FPS-spill på så høy oppløsning. Man kan jo godt kjøre sånne spill på redusert oppløsning. Tregere spill der man vil ha oversikt over flest mulig detaljer samtidig på et skjermbilde med lite bevegelse gir det nok god mening men da trenger man heller ikke så kraftig skjermkort. Til film ser jeg ikke noe poeng i høyere oppløsning enn 1920x1080 med dagens filmformater. Derimot må vi huske viktige ting som 2D oppløsning. En PC brukes jo normalt til mye mer enn spill og film. I 2D mener jeg den høye oppløsningen virkelig kommer til sin fulle rett.

Lenke til kommentar

Dokumentbehandling, bildebehandling, "paralellsurfing på nett", mange ting som gjør det veldig greit med stor skjerm. Selv, med 1920*1200 ser jeg begrensningen på oppløsningen ift at jeg kun hadde plass til et dokument samt en nettleser, og da ble det trangt. Når man sitter med regneark kan jeg fint rettferdiggjøre et behov for 30" med brutal oppløsning. Hva gjelder spill så skalerer jeg de ned til gjerne 1600*1200 for å få det skarpt, eventuelt så kjører jeg de på fullt, men da med litt redusert kvalitet. Jeg vil ha skarp oppløsning, det er viktigere enn AA og AF om det betyr at jeg kan kjøre 30+ FPS.

Lenke til kommentar
Liten skrift på skjermen har etter hvert blitt et problem for meg også. Jeg har noen ganger problemer med å lese 8-punkts skrift på nettsider

Slikt burde ordnes av OSet, det er rett og slett primitivt at tekststørrelse skal bestemmes av oppløsningen til skjermen....

Ja, enig. Siden LCD-skjermer fungerer best i den oppløsningen de er laget for, foretrekker jeg å ty til andre metoder enn å senke oppløsningen i skjerminnstillingene. Jeg kan istedet zoome inn på liten skrift med Ctrl + skrollehjul på musen i Compiz. Det er mulig også å sette en større skriftstørrelse i nettleseren, eller overstyre nettsidens/forfatterens valg av skriftstørrelse med sine egne og si at f.eks. 10-punkt er minimum. Problemet med flere av løsningene er at de resulterer i mindre plass på skjermen og det er et altfor stort kompromiss for meg. Jeg har liten nok plass som det er allerede. Dessuten liker jeg ikke å overstyre nettsider med egne valg av fonter og -størrelser. Det har noe med respekt for håndtverk å gjøre. Men zoomefunksjonen i Compiz fungerer jo greit. Dog hadde det vært en fordel om nettaviser kunne holde seg unna 8-punkt og mindre. IDG Norge er f.eks. veldig glad i 8-punkt skrift... :ermm:

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Edit: Quote

Strengt tatt ser jeg ikke noe stort behov for å kjøre FPS-spill på så høy oppløsning. Man kan jo godt kjøre sånne spill på redusert oppløsning. Tregere spill der man vil ha oversikt over flest mulig detaljer samtidig på et skjermbilde med lite bevegelse gir det nok god mening men da trenger man heller ikke så kraftig skjermkort. Til film ser jeg ikke noe poeng i høyere oppløsning enn 1920x1080 med dagens filmformater. Derimot må vi huske viktige ting som 2D oppløsning. En PC brukes jo normalt til mye mer enn spill og film. I 2D mener jeg den høye oppløsningen virkelig kommer til sin fulle rett.

 

Ja, man kan alltids spille i "windowed mode" eller med absolutt piksel skalering. Det å strekke f.eks. et 1680x1050 bilde til 30" er ikke å anbefale; det ser forj...ig ut. Men det er greit med all ekstra plassen i 2D... bare ikke hvitfargen i vinduene ikke varierer mellom lysegul og lyseblå :tease:

 

Men en skjerm med 3840 x 2400 på 22" som nevnes her, vil jo bli nesten uleselig siden alt blir så fryktelig smått. Nesten som disse grusome 15" skjermene til bærbare som har 1920x1200 oppløsning.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
Liten skrift på skjermen har etter hvert blitt et problem for meg også. Jeg har noen ganger problemer med å lese 8-punkts skrift på nettsider og tror jeg trenger bedre briller. Det er vel alderen som gjør seg gjeldende... Så kanskje jeg blir nødt til å øke skjermstørrelsen bare for å kunne henge med på teksten. Det er i hvertfall en god unnskyldning for å kjøpe ny skjerm! Men det spørs om samboeren er med på at det var nødvendig å gå fra 17" til 30" p.g.a. at teksten begynte å bli liten. :)
Nå er jo pikslestørrelsen som regel lik på de ulike skjermene (med unntak av litt mindre på 17 og litt større på 19), så det argumentet holder ikke godt ;)

 

 

Jeg synes det er rart at nå som man uansett må ha ekstern dekoder for å se på TV at TV- og PC-skjermer fortsatt er to vidt forskjellige markeder med ganske vidt forskjellige spesifikasjoner og priser. Det er vel kanskje mer lønnsomt, men jeg håper vi vil se at disse produktene konsoliderer mer og mer i tiden fremover, spesielt når OLED har gjort sitt inntog.
Jeg vil tro en ganske stor del av norske husholdninger fortsatt er avhengig av tuneren i TV-en.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...