Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å forklare med Guyton, men jeg skal prøve. Det er helhetsinntrykket. Jeg føler at den er et resultat av masse klipp og lim fra en haug med forelesningsslides, der ingen har brydd seg med å pusse over til slutt og se at flyten blir bra. Det føles til og med som om bruddstykkene er fra mange ulike forfattere, noe som er ironisk siden Guyton er veldig stolt over at én enkelt forfatter står bak den opprinnelige boka. Ting gjentas til det kjedsommelige enkelte ganger, og ikke fordi det er naturlig med en liten oppfriskning, men fordi forfatteren har glemt at det aktuelle konseptet allerede er forklart, får jeg inntrykk av. Noen i utgangspunktet enkle konsepter skrives det side opp og side ned om, sånn at de fremstår mer kompliserte enn de er. Til slutt synes jeg illustrasjonene er forferdelige, rene barnetegningene, og i hvert fall når de sammenliknes med illustrasjonene i andre fysiologibøker. Jeg fatter ikke at Guyton er så populær.

Boron ville jeg absolutt tatt en kikk på, ja, i hvert fall hvis du har en viss oversikt over kjernekonseptene i fysiologi fra før. Og Costanzo ville jeg ikke gitt opp uten en god kikk. Jeg synes den er knall. Kanskje biblioteket har et eksemplar?

Hmmm, OK. Tegningene la jeg også merke til, men tenkte kanskje at "less is more" i fysiologisammenheng - og av det jeg har sett så er de ikke mye verre enn i feks Boron... Jeg synes det er fint med litt gjentakelser så lenge det er en "oppfriskning" som du sier, men om ting forklares flere ganger som om det var nytt så er det jo ikke bra. Har vel egentlig hørt om flere som sier at Guyton gjentar seg selv en del.

 

Har hatt fysiologi i et halvt år nå, da brukte jeg denne (pensum) supplert av Menneskets fysiologi (som jeg synes blir litt for enkel) og forrige utgave av denne. Leser ikke ekstremt mye, men liker å lese ting fra flere kilder hvis det er noe jeg føler er litt uklart - så jeg vil tro jeg har grei oversikt over kjernekonseptene! Fant ut at Boron er tilgjengelig som e-bok via UiT, så da er det jo ikke noe stress å sjekke ut den :)

 

Virker som Akademisk Kvarter (UiTs ekvivalent for Tapir/Akademika) ikke har Costanzo på lager, mens universitetsbiblioteket har ett eks. Kan se på den når jeg reiser oppover igjen. Er det denne du tenker på? I så fall tenker jeg at den blir ganske tynn og et trinn ned fra det jeg har hatt allerede...? Jeg mener, hvor mye får man egentlig plass til på 493 sider? :tease:

 

Hei:)

 

Jeg har brukt Guyton. Veldig fornøyd med den så forstår ikke helt kritikken. De fleste forelesningene i fysiologi er veldig gode.

 

Jeg har hatt både Rang/Dale og Mims, men brukte de minimalt. Det ligger mye bra på nett og når forelesningene er ok så trenger man bare supplere litt. Hvis du kan få kjøpt de brukt så anbefaler jeg det. De er ganske dyre ny.

 

I immunologi får du bare prøve deg frem. Jeg hadde Parham og var fornøyd med den, men jeg hørte at de som hadde den norske også var veldig fornøyd.

 

På andre året ville jeg brukt mest tid på å finne atlas jeg likte.

 

Lykke til;)

Takk for svar! Ser på timeplanen at vi skal ha en del av de samme foreleserne som førsteåret, så da blir det vel bra ja :w00t: Fint å høre ulike synspunkter om Guyton.

 

Må innrømme at det føles litt kjipt å kjøpe bøker som (i alle fall i første omgang) skal brukes kun i noen få uker. Samtidig hater jeg bruktbøker, og føler meg lost uten bøker :green: Får vurdere om jeg heller skal basere meg på forelesninger og andre kilder, da.

 

Tror kanskje jeg går for Parham :)

 

Atlas ja - det er vel kanskje det verste å bestemme seg for :p Netter, Sobotta... eller kanskje Thieme? Må nok tafse litt på dem på UB eller AK for å bestemme meg for det :wee:

 

Tror alle tre atlasene er ok. Jeg hadde Thieme og var fornøyd med den. Men andre var veldig fornøyde med både Netter og Sobotta. Tror det er en smakssak.

 

Vil anbefale å finne lærebøker i øye og ØNH som du liker. Det hjelper å kjenne bøkene når man må repetere det igjen på 6.året;)

 

Gled deg til 2.året:) Det tok seg opp i forhold til 1.året. Og kos deg med fadderperioden på høsten. Du stryker ikke selv om du har det litt gøy i noen dager ekstra;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slenger meg på denne. For min del står valget sannsynligvis mellom Bergen og Tromsø dette året. Eller vente et år og komme inn på NTNU. Noen "søringer" her som studerer i Tromsø? Hvordan takler dere vinteren? :tease: Fin by/studiemiljø?

Tromsø har ny studieplan fra i høst og jeg tror det kommer til å bli veldig bra. Bergen virker mye mer "utdatert" og "østblokkaktig" etter hva jeg har hørt, men ikke ta det for god fisk :p I Tromsø har man eksamen kun i slutten av studieåret, mens Bergen såvidt meg bekjent har mange små eksamener spredt utover året i stedet. UiB skiller seg nok litt fra de andre medisinutdanningene i Norge på denne måten, siden NTNU har eksamen som i Tromsø og UiO har eksamen på slutten av hvert semester. Se oppbygningen her:

UiB: http://www.uib.no/st...ISIN#oppbygning

UiT: http://uit.no/for-st...4285#oppbygging

UiT har litt lite informasjon nå, pga. ny studieplan, men det kommer sikkert etter hvert, evt. kan du sikkert få informasjon om du tar kontakt med dem. UiB har tydeligvis eksamener fra 2 til 20 studiepoeng, mens normen hos UiT er 50-60 studiepoeng. Det betyr litt for hvordan man legger opp studieåret, men jeg regner med at man til slutt sitter igjen med omtrent samme kunnskaper... Kan i alle fall si at det føles enormt tilfredsstillende å sitte på eksamen som dekker alt man har hatt i løpet av et helt år, og føle at man kan stoffet :)

 

Studiemiljøet er godt, mye som skjer både faglig og ikke-faglig! Midnattssola veier SÅ godt opp for mørketiden at det er ikke noe å tenke på engang :fun: Og skikkelig sprakende nordlys føles også ganske mektig og spennende å se på. Haha! Tromsø og områdene rundt har fantastisk natur, så om du liker uteaktiviteter så er det en fordel. Men ellers har byen også fått ganske mange butikker etter hvert, og utelivet er topp :)

 

Det jeg er mest fornøyd med er egentlig universitetet. Jeg trives knallgodt i studiene og da er det lett å trives med alt det andre også :wee: Der/da jeg studerte før var det knapt mulighet til å få et par ord med foreleserne, mens det i Tromsø er kort vei fra førsteårsstudent til professor! De gangene jeg/vi har sendt epost har vi fått fyldige svar innen kort tid. Foreleserne gir mulighet til å avtale møter på kontoret hos dem hvis man har spørsmål, og jeg har også blitt oppringt på telefonen på kvelden og snakket i en halvtime etter å ha stilt et spørsmål på epost :tease: Dessuten får man ganske tydelige læringsmål for hva man skal kunne, og generelt god oppfølging synes jeg da. Det er selvsagt ikke alt som har vært like bra, men når det har skjedd (en foreleser som ikke møter opp til forelesning, feks) så har det stort sett blitt rettet på ganske kjapt eller i det minste blitt tatt hensyn til. På slutten av et fag/delemne får man et såkalt questback-spørreskjema hvor man skal gi tilbakemelding på hvordan det har fungert, og man har en forelesning hvor delemnet oppsummeres/diskuteres. Virker som de tar tilbakemeldingene på alvor og prøver å rette seg etter dem.

 

Jeg er også veldig fornøyd med forelesninger, labkurs, kollokvier og annet vi har hatt, med noen få unntak. Anbefaler Tromsø, selv om du er søring :wee:

 

Takk for fyldig svar! Ja, oppbyggingsmessig virker UiB ganske utdatert. Eksamen på slutten av året passer min måte å lese på svært godt også :) Slett ikke umulig at jeg velger Tromsø. Du solgte byen ganske bra inn der :p

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å forklare med Guyton, men jeg skal prøve. Det er helhetsinntrykket. Jeg føler at den er et resultat av masse klipp og lim fra en haug med forelesningsslides, der ingen har brydd seg med å pusse over til slutt og se at flyten blir bra. Det føles til og med som om bruddstykkene er fra mange ulike forfattere, noe som er ironisk siden Guyton er veldig stolt over at én enkelt forfatter står bak den opprinnelige boka. Ting gjentas til det kjedsommelige enkelte ganger, og ikke fordi det er naturlig med en liten oppfriskning, men fordi forfatteren har glemt at det aktuelle konseptet allerede er forklart, får jeg inntrykk av. Noen i utgangspunktet enkle konsepter skrives det side opp og side ned om, sånn at de fremstår mer kompliserte enn de er. Til slutt synes jeg illustrasjonene er forferdelige, rene barnetegningene, og i hvert fall når de sammenliknes med illustrasjonene i andre fysiologibøker. Jeg fatter ikke at Guyton er så populær.

Boron ville jeg absolutt tatt en kikk på, ja, i hvert fall hvis du har en viss oversikt over kjernekonseptene i fysiologi fra før. Og Costanzo ville jeg ikke gitt opp uten en god kikk. Jeg synes den er knall. Kanskje biblioteket har et eksemplar?

Hmmm, OK. Tegningene la jeg også merke til, men tenkte kanskje at "less is more" i fysiologisammenheng - og av det jeg har sett så er de ikke mye verre enn i feks Boron... Jeg synes det er fint med litt gjentakelser så lenge det er en "oppfriskning" som du sier, men om ting forklares flere ganger som om det var nytt så er det jo ikke bra. Har vel egentlig hørt om flere som sier at Guyton gjentar seg selv en del.

 

Har hatt fysiologi i et halvt år nå, da brukte jeg denne (pensum) supplert av Menneskets fysiologi (som jeg synes blir litt for enkel) og forrige utgave av denne. Leser ikke ekstremt mye, men liker å lese ting fra flere kilder hvis det er noe jeg føler er litt uklart - så jeg vil tro jeg har grei oversikt over kjernekonseptene! Fant ut at Boron er tilgjengelig som e-bok via UiT, så da er det jo ikke noe stress å sjekke ut den :)

 

Virker som Akademisk Kvarter (UiTs ekvivalent for Tapir/Akademika) ikke har Costanzo på lager, mens universitetsbiblioteket har ett eks. Kan se på den når jeg reiser oppover igjen. Er det denne du tenker på? I så fall tenker jeg at den blir ganske tynn og et trinn ned fra det jeg har hatt allerede...? Jeg mener, hvor mye får man egentlig plass til på 493 sider? :tease:

 

Hei:)

 

Jeg har brukt Guyton. Veldig fornøyd med den så forstår ikke helt kritikken. De fleste forelesningene i fysiologi er veldig gode.

 

Jeg har hatt både Rang/Dale og Mims, men brukte de minimalt. Det ligger mye bra på nett og når forelesningene er ok så trenger man bare supplere litt. Hvis du kan få kjøpt de brukt så anbefaler jeg det. De er ganske dyre ny.

 

I immunologi får du bare prøve deg frem. Jeg hadde Parham og var fornøyd med den, men jeg hørte at de som hadde den norske også var veldig fornøyd.

 

På andre året ville jeg brukt mest tid på å finne atlas jeg likte.

 

Lykke til;)

Takk for svar! Ser på timeplanen at vi skal ha en del av de samme foreleserne som førsteåret, så da blir det vel bra ja :w00t: Fint å høre ulike synspunkter om Guyton.

 

Må innrømme at det føles litt kjipt å kjøpe bøker som (i alle fall i første omgang) skal brukes kun i noen få uker. Samtidig hater jeg bruktbøker, og føler meg lost uten bøker :green: Får vurdere om jeg heller skal basere meg på forelesninger og andre kilder, da.

 

Tror kanskje jeg går for Parham :)

 

Atlas ja - det er vel kanskje det verste å bestemme seg for :p Netter, Sobotta... eller kanskje Thieme? Må nok tafse litt på dem på UB eller AK for å bestemme meg for det :wee:

 

Jeg føler at illustrasjonene i Boron er helt glitrende, men det er selvfølgelig lov å mene noe annet. Det er riktig Costanzo du har funnet fram til, ja;-) Nettopp det som er flott med den, er at den får sagt mye med få ord. Jeg er enig i at 500 sider kan høres i minste laget ut for et viktig fag som fysiologi, men jeg synes faktisk Costanzo dekker det meste på en god måte.

I immunologi endte jeg med å bruke kun "how the immune system works" av Lauren etellerannet, pluss forelesninger. Kjøpte først en tjukkere bok i tillegg, men endte med å levere den tilbake til bokhandelen.

Av anatomiske atlas vil jeg varmt anbefale Thieme. Kombinasjonsatlaset holdt i hvert fall fint for vår del, med unntak av nevroanatomi.

Lenke til kommentar

Fra en som har både Netter, Sobotta og Thieme: Velg Netter til generell anatomi (dvs. alt unntatt hjernen) og Thieme i nevroanatomi.

 

Jeg har skrevet flere innlegg tidligere hvor jeg begrunner denne anbefalingen, men er så slitsomt å lete gjennom innleggene mine... :hm:

Lenke til kommentar
Tror alle tre atlasene er ok. Jeg hadde Thieme og var fornøyd med den. Men andre var veldig fornøyde med både Netter og Sobotta. Tror det er en smakssak.

Vil anbefale å finne lærebøker i øye og ØNH som du liker. Det hjelper å kjenne bøkene når man må repetere det igjen på 6.året;)

Gled deg til 2.året:) Det tok seg opp i forhold til 1.året. Og kos deg med fadderperioden på høsten. Du stryker ikke selv om du har det litt gøy i noen dager ekstra;)

Takk for tips igjen! Gleder meg stort til fadderukene, men synes det er ganske slemt å sette opp undervisning fra kl 08:15 hver dag i disse to ukene :ninja: Kan bli litt hardt. Men det er sikkert verdt det!

 

Jeg føler at illustrasjonene i Boron er helt glitrende, men det er selvfølgelig lov å mene noe annet. Det er riktig Costanzo du har funnet fram til, ja;-) Nettopp det som er flott med den, er at den får sagt mye med få ord. Jeg er enig i at 500 sider kan høres i minste laget ut for et viktig fag som fysiologi, men jeg synes faktisk Costanzo dekker det meste på en god måte.

I immunologi endte jeg med å bruke kun "how the immune system works" av Lauren etellerannet, pluss forelesninger. Kjøpte først en tjukkere bok i tillegg, men endte med å levere den tilbake til bokhandelen.

Av anatomiske atlas vil jeg varmt anbefale Thieme. Kombinasjonsatlaset holdt i hvert fall fint for vår del, med unntak av nevroanatomi.

Alltid herlig med bøker som går rett på sak! - spesielt i tillegg til bøker med mer tekst :p Skal prøve å få kloa i det eksemplaret de har på universitetsbiblioteket når jeg kommer innen gangavstand av det igjen...

 

How the immune system works, den har jeg hørt bli nevnt tidligere også. Noteres :yes:

 

Fra en som har både Netter, Sobotta og Thieme: Velg Netter til generell anatomi (dvs. alt unntatt hjernen) og Thieme i nevroanatomi.

Jeg har skrevet flere innlegg tidligere hvor jeg begrunner denne anbefalingen, men er så slitsomt å lete gjennom innleggene mine... :hm:

Hehe... takk for tips! Jeg kan nok søke gjennom tråden selv også :)

 

Edit:

Som stolt eier av både Sobotta, Thieme og Netter, så vil jeg vel påstå at Netter er ett meget godt atlas. De har sine styrker og svakheter alle sammen.

Det Netter gjør veldig godt er helt sinnsykt bra oversiktsbilder fra perspektivet til en som dissekerer. Han tegner kroppen som om den er blitt dissekert, og disse bildene er så bra at man ofte ikke trenger mer enn 2-3-4 sider på en disseksjonsøkt. Dette gjør det til det ideelle atlas på disseksjonssalen.

Sobotta er veldig god på tegne en struktur på hvert bilde, slik at man kan se hele forløpet på en gang til hver enkelt struktur. Det lille heftet som følger med, som har kortfattelig oversikt over hver enkelt muskel med deres utspring, feste, innervasjon og funksjon er virkelig det ypperste av det ypperste når man kjapt skal finne ut disse tingene. Det er verdt hele prisen i seg selv.

Thieme har en del tekst i tillegg, noe som gjør at man har kombinert anatomibok og atlas i ett. Det er definitivt det beste atlaset om man skal prøve å danne seg ett 3D bilde av kroppen inne i sitt eget hode på grunn av at de ofte gjør forstrukterene transparante, slik at man samtidig også ser bakenforliggende strukturer samtidig.

Hei BannanMannen,

jeg slenger meg inn på diskusjonen. Jeg har både Netter, Thieme og Sobotta. Jeg tror at hvis du skal danne deg ett 3D-bilde, så er muligens Thieme det smarteste valget. Der var det mange og detaljerte snittbilder, samt bilder som relaterer strukturer med hverandre, slik var det i alle fall i Head and Neuroanatomy som jeg brukte den i. Alle kommentarene til hvert bilde gjør at man kanskje slipper unna med en egen anatomi bok.

Personlig er Netter favoritten, og det er fordi han har en unik evne til å tegne sinnsykt gode oversiktsbilder som er akkurat slik man ser de på disseksjonssalen. Man slipper å måtte bla seg i hjel under disseksjonen, men trenger bare forholde seg til 2-4 sider under en 2-timers økt.

Lykke til i valget!

 

Se dääär, som man sier i Sverige! (Nei, jeg har ikke brukt to timer på å søke :p )

Endret av PFK-1
Lenke til kommentar

Fungerer ikke poste fra iPad dersom man siterer, tydeligvis.

 

Jeg skal skrive posten om igjen senere, og jeg skal forklare hvorfor det ikke er rart i det hele tatt at dette med praksisuker blir tatt opp først nå.

 

Prøver igjen, uten å sitere. Dette er ment som en respons til Tom86:

 

Dette er ikke rart i det hele tatt, da det først i år har blitt aktuelt å telle disse praksisukene. Statssekretær Robin Kåss var i Polen tidligere i år og snakket med polske helsemyndigheter hvorvidt det kunne la seg gjøre å gi medisinstudenter fra dette landet direkte autorisasjon uten polsk turnustjeneste, og på den måten gjøre et mulig for norske studenter å søke seg til LiB stillinger. Tidligere i år sa jo helsedir. at man måtte ha autorisasjon for å søke LiB stillinger. Dette gjorde det jo praktisk talkt umulig for studenter fra Polen å ta turnus i Norge. Dersom polske universitet hadde like mange eller fler praksisuker som feks. Oslo, kunne ikke Norge unngå å også gi polske studenter direkte autorisasjon, og dermed la dem søke seg til LiB. Derfor ble disse praksisukene tellt opp først nå :)

 

Jeg vet ikke hva som er riktig, men det kan jo tenkes at kun de universitetene med nok praksis kan gi autorisasjon til norske studenter, om følge av samtalen mellom Polen og Robin Kåss.

 

Som svar til: "Joda, jeg leste den. Skjønner bare ikke hvorfor enkelte universiteter i samme land skal gi autorisasjon, mens andre ikke gjør det. Timingen er jo også påtakelig."

Grunnen til det er at mange av universitetene legger om hele utdanningsløpet. Går selv i Krakow, begynner andreåret til høsten nå - og fra og med studiestart 2012 får de ikke lenger bare anatomi og histologi på førsteåret som vi hadde, men også fysiologi og biokjemi. Altså klemmer de de to første årene sammen nettopp for å få tid til mer praksis senere. Tror nok dette kan bli rimelig hardt, vet mange i klassen slet med den fagkombinasjonen vi hadde - og å få to svære fag til..

Timingen er jo rett og slett fordi de polske universitetene ikke vil miste studenter pga dette, og innretter seg etter det norske systemet (nettopp fordi de fleste studentene er norske).

Lenke til kommentar

Fungerer ikke poste fra iPad dersom man siterer, tydeligvis.

 

Jeg skal skrive posten om igjen senere, og jeg skal forklare hvorfor det ikke er rart i det hele tatt at dette med praksisuker blir tatt opp først nå.

 

Prøver igjen, uten å sitere. Dette er ment som en respons til Tom86:

 

Dette er ikke rart i det hele tatt, da det først i år har blitt aktuelt å telle disse praksisukene. Statssekretær Robin Kåss var i Polen tidligere i år og snakket med polske helsemyndigheter hvorvidt det kunne la seg gjøre å gi medisinstudenter fra dette landet direkte autorisasjon uten polsk turnustjeneste, og på den måten gjøre et mulig for norske studenter å søke seg til LiB stillinger. Tidligere i år sa jo helsedir. at man måtte ha autorisasjon for å søke LiB stillinger. Dette gjorde det jo praktisk talkt umulig for studenter fra Polen å ta turnus i Norge. Dersom polske universitet hadde like mange eller fler praksisuker som feks. Oslo, kunne ikke Norge unngå å også gi polske studenter direkte autorisasjon, og dermed la dem søke seg til LiB. Derfor ble disse praksisukene tellt opp først nå :)

 

Jeg vet ikke hva som er riktig, men det kan jo tenkes at kun de universitetene med nok praksis kan gi autorisasjon til norske studenter, om følge av samtalen mellom Polen og Robin Kåss.

 

Som svar til: "Joda, jeg leste den. Skjønner bare ikke hvorfor enkelte universiteter i samme land skal gi autorisasjon, mens andre ikke gjør det. Timingen er jo også påtakelig."

Grunnen til det er at mange av universitetene legger om hele utdanningsløpet. Går selv i Krakow, begynner andreåret til høsten nå - og fra og med studiestart 2012 får de ikke lenger bare anatomi og histologi på førsteåret som vi hadde, men også fysiologi og biokjemi. Altså klemmer de de to første årene sammen nettopp for å få tid til mer praksis senere. Tror nok dette kan bli rimelig hardt, vet mange i klassen slet med den fagkombinasjonen vi hadde - og å få to svære fag til..

Timingen er jo rett og slett fordi de polske universitetene ikke vil miste studenter pga dette, og innretter seg etter det norske systemet (nettopp fordi de fleste studentene er norske).

 

Må si at det er virker ganske absurd at flere Universitet i Polen skal endre sine program for medisinutdannelsen for å tekkes kravene til en selektert gruppe utenlandsstudenter som ikke en gang er medlem av EU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da var ettersendingen av dokumentasjon utført :)

 

Jeg ligger 0.6 (67,6) poeng over det høyeste det har ligget på for Oslo vår. Da kan jeg vel nesten regne med å komme inn?

 

 

Så og si sikkert fordi de i tillegg visstnok øker med 10 studieplasser i Oslo. Regner med at det da blir 5 ekstra på vårkullet.

Lenke til kommentar

Da var ettersendingen av dokumentasjon utført :)

 

Jeg ligger 0.6 (67,6) poeng over det høyeste det har ligget på for Oslo vår. Da kan jeg vel nesten regne med å komme inn?

 

 

Så og si sikkert fordi de i tillegg visstnok øker med 10 studieplasser i Oslo. Regner med at det da blir 5 ekstra på vårkullet.

 

Jeg håper det, er hvertfall veldig spent :).

 

Flere her som satser på Oslo Vår?

Lenke til kommentar

Da var ettersendingen av dokumentasjon utført :)

 

Jeg ligger 0.6 (67,6) poeng over det høyeste det har ligget på for Oslo vår. Da kan jeg vel nesten regne med å komme inn?

 

 

Så og si sikkert fordi de i tillegg visstnok øker med 10 studieplasser i Oslo. Regner med at det da blir 5 ekstra på vårkullet.

 

Jeg håper det, er hvertfall veldig spent :).

 

Flere her som satser på Oslo Vår?

 

 

Hva tiltrekker deg spesielt til vårkullet ift de fire høstkullene i Norge?

Lenke til kommentar

Hva tiltrekker deg spesielt til vårkullet ift de fire høstkullene i Norge?

 

Jeg vil studere i Oslo, og tok egentlig sikte på førstkommende høst, men fikk eksamensdato i Fysikk 2 lenge før jeg var ferdig med undervisning :p. Måtte droppe eksamen og mangler derfor 0,5 realfagspoeng. Dessuten er det greit å ta et halvt år hvor jeg kan tjene litt penger før 6 år med studier :)

Lenke til kommentar

Fungerer ikke poste fra iPad dersom man siterer, tydeligvis.

 

Jeg skal skrive posten om igjen senere, og jeg skal forklare hvorfor det ikke er rart i det hele tatt at dette med praksisuker blir tatt opp først nå.

 

Prøver igjen, uten å sitere. Dette er ment som en respons til Tom86:

 

Dette er ikke rart i det hele tatt, da det først i år har blitt aktuelt å telle disse praksisukene. Statssekretær Robin Kåss var i Polen tidligere i år og snakket med polske helsemyndigheter hvorvidt det kunne la seg gjøre å gi medisinstudenter fra dette landet direkte autorisasjon uten polsk turnustjeneste, og på den måten gjøre et mulig for norske studenter å søke seg til LiB stillinger. Tidligere i år sa jo helsedir. at man måtte ha autorisasjon for å søke LiB stillinger. Dette gjorde det jo praktisk talkt umulig for studenter fra Polen å ta turnus i Norge. Dersom polske universitet hadde like mange eller fler praksisuker som feks. Oslo, kunne ikke Norge unngå å også gi polske studenter direkte autorisasjon, og dermed la dem søke seg til LiB. Derfor ble disse praksisukene tellt opp først nå :)

 

Jeg vet ikke hva som er riktig, men det kan jo tenkes at kun de universitetene med nok praksis kan gi autorisasjon til norske studenter, om følge av samtalen mellom Polen og Robin Kåss.

 

Som svar til: "Joda, jeg leste den. Skjønner bare ikke hvorfor enkelte universiteter i samme land skal gi autorisasjon, mens andre ikke gjør det. Timingen er jo også påtakelig."

Grunnen til det er at mange av universitetene legger om hele utdanningsløpet. Går selv i Krakow, begynner andreåret til høsten nå - og fra og med studiestart 2012 får de ikke lenger bare anatomi og histologi på førsteåret som vi hadde, men også fysiologi og biokjemi. Altså klemmer de de to første årene sammen nettopp for å få tid til mer praksis senere. Tror nok dette kan bli rimelig hardt, vet mange i klassen slet med den fagkombinasjonen vi hadde - og å få to svære fag til..

Timingen er jo rett og slett fordi de polske universitetene ikke vil miste studenter pga dette, og innretter seg etter det norske systemet (nettopp fordi de fleste studentene er norske).

 

Må si at det er virker ganske absurd at flere Universitet i Polen skal endre sine program for medisinutdannelsen for å tekkes kravene til en selektert gruppe utenlandsstudenter som ikke en gang er medlem av EU.

 

Heller ikke veldig rart, da Polen AS nok tjener gode penger paa at nordmen tar medisinutdanningen sin der. Dette baserer jeg paa det faktum at polske helsemyndigheter fortalte Kaass at nordmenn er veldig viktige for dem. Aapenbart er det en grunn god nok da Polen velger aa endre praksisen sin.

Lenke til kommentar

Jeg blir så misunnelig av å lese denne tråden at hodet mitt nesten går i lufta.

EN dag skal jeg skrive i denne tråden at jeg endelig har blitt medisinstudent. En av mine eneste drømmer her i verden er å bli kirurg.

 

Starter med å ta realfagene jeg mangler på Bjørknes dette året. Jeg har bare 50 poeng ennå, så regner med å bruke en stund på det, men jeg kommer tilbake!!

 

Lykke til med opptaket, flotte mennesker <3

Endret av Slughorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...