Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Har uansett tenkt meg til utlandet for min del, men det er jo spennende likevel.

 

Interessant. Til utlandet for å jobbe etter utdannelsen mener du? Hvis ja, har du noen spesielle land i tankene?

 

Har du/noen andre her informasjon om land der det generelt er hakket mer lukrativt å jobbe som lege enn i Norge?

 

Jeg leker med tanken om å prøve å få et residency i USA, men det skal ganske mye til for utlendinger. Ellers skal jeg i alle tilfeller ut med Leger Uten Grenser en stund (neppe særlig lukrativt;-) ). Før jeg begynte å studere bodde jeg i Mellom-Amerika en stund, så jeg kunne tenkt meg tilbake dit for å jobbe også. Hvis det er penger som gjelder, er det vel USA som er noe å satse på (etter spesialiseringen, vel å merke). For min del er det mer spennende at de har en bredere pasientbase der, samt at akuttmedisin finnes som en egen spesialitet, i motsetning til i Norge.

 

Høres spennende ut! Å jobbe i felten for Leger Uten Grenser må jo være helt utrolig spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som er interessert (og det bør man absolutt være dersom man vurderer å søke medisin i utlandet nå), ligger høringsnotatet til ny turnustjeneste her: http://www.regjering...TAT_TURNUS.pdf. I utgangspunktet tolker jeg dette som en advarsel mot å begynne å studere medisin i Polen eller Latvia fra høsten av.

 

Leste du posten min? Flere universiteter i Polen gir nå autorisasjon etter endt studie = lik mulighet til å starte LiB som norske med. studs. i norge.

Lenke til kommentar

For de som er interessert (og det bør man absolutt være dersom man vurderer å søke medisin i utlandet nå), ligger høringsnotatet til ny turnustjeneste her: http://www.regjering...TAT_TURNUS.pdf. I utgangspunktet tolker jeg dette som en advarsel mot å begynne å studere medisin i Polen eller Latvia fra høsten av.

 

Leste du posten min? Flere universiteter i Polen gir nå autorisasjon etter endt studie = lik mulighet til å starte LiB som norske med. studs. i norge.

 

Joda, jeg leste den. Skjønner bare ikke hvorfor enkelte universiteter i samme land skal gi autorisasjon, mens andre ikke gjør det. Timingen er jo også påtakelig.

Lenke til kommentar

Noen Tromsø-studenter her? Hvilken fysiologibok er det vanlig å bruke på andreåret? Guyton & Hall?

 

Brukes Rang & Dale i farmakologi og Mim's i mikrobiologi?

 

Immunologi: "The immune system" av Peter Parham, eller "Immunologi og immunologiske teknikker" av Tor Lea? Eller kanskje Bogen sin?

 

Jeg har lest (tilnærmet) hele Guyton, og jeg skjønte først i ettertid at den i grunn var et suboptimalt valg. Boron er mye bedre etter min mening, ulempene med den er at den kanskje har en litt vel fysikkrettet vinkling, og at den er i overkant detaljert for noen. Men den har gode introkapitler til hvert organsystem, så jeg synes Boron sammen med en oversiktsbok (for eksempel Menneskets) er fint. Ellers er Costanzo en god bok, selv om den ikke er så velkjent blant medisinstudenter.

Lenke til kommentar

For de som er interessert (og det bør man absolutt være dersom man vurderer å søke medisin i utlandet nå), ligger høringsnotatet til ny turnustjeneste her: http://www.regjering...TAT_TURNUS.pdf. I utgangspunktet tolker jeg dette som en advarsel mot å begynne å studere medisin i Polen eller Latvia fra høsten av.

 

Leste du posten min? Flere universiteter i Polen gir nå autorisasjon etter endt studie = lik mulighet til å starte LiB som norske med. studs. i norge.

 

Joda, jeg leste den. Skjønner bare ikke hvorfor enkelte universiteter i samme land skal gi autorisasjon, mens andre ikke gjør det. Timingen er jo også påtakelig.

 

=)

 

Det har bl. a. med antall timer i praksis å gjøre. Årsaken til at norske med. studs. i Norge får autorisasjon etter endt utdanning, er at de har nok antall praksisuker iløpet av disse seks årene. Jeg vet at krakowstudenter må igjennom 4 uker med sommerpraksis hvert år, noe som trekker opp denne praksistiden. Kanskje de universitetene som ikke gir autorisasjon mangler nok praksisuker?

Lenke til kommentar

Noen Tromsø-studenter her? Hvilken fysiologibok er det vanlig å bruke på andreåret? Guyton & Hall?

 

Brukes Rang & Dale i farmakologi og Mim's i mikrobiologi?

 

Immunologi: "The immune system" av Peter Parham, eller "Immunologi og immunologiske teknikker" av Tor Lea? Eller kanskje Bogen sin?

 

Jeg har lest (tilnærmet) hele Guyton, og jeg skjønte først i ettertid at den i grunn var et suboptimalt valg. Boron er mye bedre etter min mening, ulempene med den er at den kanskje har en litt vel fysikkrettet vinkling, og at den er i overkant detaljert for noen. Men den har gode introkapitler til hvert organsystem, så jeg synes Boron sammen med en oversiktsbok (for eksempel Menneskets) er fint. Ellers er Costanzo en god bok, selv om den ikke er så velkjent blant medisinstudenter.

Hva var det som gjorde at du synes Guyton ikke var riktig valg? Jeg har såvidt sett på den som e-bok. Av det lille jeg har sett/lest så virker den veldig grei, i alle fall mye bedre tekst enn Vander's (Widmaier/Raff/Strang) som brukes førsteåret i Tromsø. Boron står ikke på anbefalt-listen jeg har funnet, men skal absolutt sjekke den ut! Constanzo har jeg bare sett nevnt her i tråden, så tror jeg styrer unna :-)

 

Fra tidligere har jeg også Sherwood, men den blir kanskje litt snau, selv om jeg liker den godt.

Lenke til kommentar

Et spørsmål - dersom man begynner på medisinstudiet på UiB, er det da mulig å bytte over til NTNU neste år og dermed rykke opp et kull (fortsette i andre klasse)? - selvsagt forutsatt at du har nok konkurransepoeng til å komme inn på NTNU dette året.

Hvor vanskelig er dette å få til i praksis? Er det vanlig at studenter fra NTNU er villig til å bytte plass, eller er dette noe som egentlig sjeldent lar seg gjennomføre?

Lenke til kommentar

Et spørsmål - dersom man begynner på medisinstudiet på UiB, er det da mulig å bytte over til NTNU neste år og dermed rykke opp et kull (fortsette i andre klasse)? - selvsagt forutsatt at du har nok konkurransepoeng til å komme inn på NTNU dette året.

Hvor vanskelig er dette å få til i praksis? Er det vanlig at studenter fra NTNU er villig til å bytte plass, eller er dette noe som egentlig sjeldent lar seg gjennomføre?

 

Kan ikke svare på om det er vanskelig å få til i praksis, men sjekk ut denne linken: http://www.ntnu.no/dmf/bytte-studiested

Lenke til kommentar

For de som er interessert (og det bør man absolutt være dersom man vurderer å søke medisin i utlandet nå), ligger høringsnotatet til ny turnustjeneste her: http://www.regjering...TAT_TURNUS.pdf. I utgangspunktet tolker jeg dette som en advarsel mot å begynne å studere medisin i Polen eller Latvia fra høsten av.

 

Leste du posten min? Flere universiteter i Polen gir nå autorisasjon etter endt studie = lik mulighet til å starte LiB som norske med. studs. i norge.

 

Joda, jeg leste den. Skjønner bare ikke hvorfor enkelte universiteter i samme land skal gi autorisasjon, mens andre ikke gjør det. Timingen er jo også påtakelig.

 

=)

 

Det har bl. a. med antall timer i praksis å gjøre. Årsaken til at norske med. studs. i Norge får autorisasjon etter endt utdanning, er at de har nok antall praksisuker iløpet av disse seks årene. Jeg vet at krakowstudenter må igjennom 4 uker med sommerpraksis hvert år, noe som trekker opp denne praksistiden. Kanskje de universitetene som ikke gir autorisasjon mangler nok praksisuker?

 

Ok, men det er jo litt snodig at Norge og Polen innser akkurat samtidig at de har tilstrekkelig med praksisuker i studiet til at man får autorisasjon, helt uten å endre selve studiet? Det synes i hvert fall jeg. Og så vidt meg bekjent er det veldig variabelt hvor mye og hva slags praksis man har, også mellom de norske universitetene. Uten at jeg skal begi meg ut på en diskusjon om hvor man har "best" praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen Tromsø-studenter her? Hvilken fysiologibok er det vanlig å bruke på andreåret? Guyton & Hall?

 

Brukes Rang & Dale i farmakologi og Mim's i mikrobiologi?

 

Immunologi: "The immune system" av Peter Parham, eller "Immunologi og immunologiske teknikker" av Tor Lea? Eller kanskje Bogen sin?

 

Jeg har lest (tilnærmet) hele Guyton, og jeg skjønte først i ettertid at den i grunn var et suboptimalt valg. Boron er mye bedre etter min mening, ulempene med den er at den kanskje har en litt vel fysikkrettet vinkling, og at den er i overkant detaljert for noen. Men den har gode introkapitler til hvert organsystem, så jeg synes Boron sammen med en oversiktsbok (for eksempel Menneskets) er fint. Ellers er Costanzo en god bok, selv om den ikke er så velkjent blant medisinstudenter.

Hva var det som gjorde at du synes Guyton ikke var riktig valg? Jeg har såvidt sett på den som e-bok. Av det lille jeg har sett/lest så virker den veldig grei, i alle fall mye bedre tekst enn Vander's (Widmaier/Raff/Strang) som brukes førsteåret i Tromsø. Boron står ikke på anbefalt-listen jeg har funnet, men skal absolutt sjekke den ut! Constanzo har jeg bare sett nevnt her i tråden, så tror jeg styrer unna :-)

 

Fra tidligere har jeg også Sherwood, men den blir kanskje litt snau, selv om jeg liker den godt.

 

Litt vanskelig å forklare med Guyton, men jeg skal prøve. Det er helhetsinntrykket. Jeg føler at den er et resultat av masse klipp og lim fra en haug med forelesningsslides, der ingen har brydd seg med å pusse over til slutt og se at flyten blir bra. Det føles til og med som om bruddstykkene er fra mange ulike forfattere, noe som er ironisk siden Guyton er veldig stolt over at én enkelt forfatter står bak den opprinnelige boka. Ting gjentas til det kjedsommelige enkelte ganger, og ikke fordi det er naturlig med en liten oppfriskning, men fordi forfatteren har glemt at det aktuelle konseptet allerede er forklart, får jeg inntrykk av. Noen i utgangspunktet enkle konsepter skrives det side opp og side ned om, sånn at de fremstår mer kompliserte enn de er. Til slutt synes jeg illustrasjonene er forferdelige, rene barnetegningene, og i hvert fall når de sammenliknes med illustrasjonene i andre fysiologibøker. Jeg fatter ikke at Guyton er så populær.

Boron ville jeg absolutt tatt en kikk på, ja, i hvert fall hvis du har en viss oversikt over kjernekonseptene i fysiologi fra før. Og Costanzo ville jeg ikke gitt opp uten en god kikk. Jeg synes den er knall. Kanskje biblioteket har et eksemplar?

Lenke til kommentar

Et spørsmål - dersom man begynner på medisinstudiet på UiB, er det da mulig å bytte over til NTNU neste år og dermed rykke opp et kull (fortsette i andre klasse)? - selvsagt forutsatt at du har nok konkurransepoeng til å komme inn på NTNU dette året.

Hvor vanskelig er dette å få til i praksis? Er det vanlig at studenter fra NTNU er villig til å bytte plass, eller er dette noe som egentlig sjeldent lar seg gjennomføre?

 

Hvis du snakker om å bytte studiested med en annen student, trenger du ikke tenke på konkurransepoeng i det hele tatt. Da bytter dere dere imellom, og opptaksgrenser er ikke et tema i det hele tatt. Hvis du tenker å ta første året i Bergen, og deretter bytte til NTNU uten at en annen student bytter med deg, blir det en annen sak. Jeg skal ikke si dette for sikkert, men jeg tror at studenter som først kommer inn i Trondheim, gjerne blir. Jeg vet om ei fra kullet vårt som bytta til Oslo, men that's it.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg kan kalle meg for medisinstudent den 14. august i Oslo. Noen andre som vet de kommer inn? :-)

 

Jeg vet jo ikke, men ganske sikker på at jeg er medisinstudent på NTNU på den tiden. Har rett over 60 poeng, og med tanke på at ingen medisinstudier har bikket seksitallet siden 2009 og den nye poengregningen, er jeg ganske trygg (men man kan aldri være for trygg!).

Lenke til kommentar

Noen Tromsø-studenter her? Hvilken fysiologibok er det vanlig å bruke på andreåret? Guyton & Hall?

 

Brukes Rang & Dale i farmakologi og Mim's i mikrobiologi?

 

Immunologi: "The immune system" av Peter Parham, eller "Immunologi og immunologiske teknikker" av Tor Lea? Eller kanskje Bogen sin?

 

Hei:)

 

Jeg har brukt Guyton. Veldig fornøyd med den så forstår ikke helt kritikken. De fleste forelesningene i fysiologi er veldig gode.

 

Jeg har hatt både Rang/Dale og Mims, men brukte de minimalt. Det ligger mye bra på nett og når forelesningene er ok så trenger man bare supplere litt. Hvis du kan få kjøpt de brukt så anbefaler jeg det. De er ganske dyre ny.

 

I immunologi får du bare prøve deg frem. Jeg hadde Parham og var fornøyd med den, men jeg hørte at de som hadde den norske også var veldig fornøyd.

 

På andre året ville jeg brukt mest tid på å finne atlas jeg likte.

 

Lykke til;)

Lenke til kommentar

. Jeg er redd synet av arbeidsløse leger ville sende både opptakskrav og dermed status den samme veien som lærere!

 

Du skriver som om det ikke er arbeidsløsheten i seg selv som er problemet, men at det kan føre til redusert status. :tease:

 

 

Riktig!

 

Hva karakteriserer de fire norske studiestedene ift kvalitet, fakultetsklima og relativ prestisje? Noen som har noen frie og subjektive tanker om det? Jeg planlegger som sagt å begynne i 2013.

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

. Jeg er redd synet av arbeidsløse leger ville sende både opptakskrav og dermed status den samme veien som lærere!

 

Du skriver som om det ikke er arbeidsløsheten i seg selv som er problemet, men at det kan føre til redusert status. :tease:

 

 

Riktig!

 

Hva karakteriserer de fire norske studiestedene ift kvalitet, fakultetsklima og relativ prestisje? Noen som har noen frie og subjektive tanker om det? Jeg planlegger som sagt å begynne i 2013.

 

Slenger meg på denne. For min del står valget sannsynligvis mellom Bergen og Tromsø dette året. Eller vente et år og komme inn på NTNU. Noen "søringer" her som studerer i Tromsø? Hvordan takler dere vinteren? :tease: Fin by/studiemiljø?

Lenke til kommentar

Fungerer ikke poste fra iPad dersom man siterer, tydeligvis.

 

Jeg skal skrive posten om igjen senere, og jeg skal forklare hvorfor det ikke er rart i det hele tatt at dette med praksisuker blir tatt opp først nå.

 

Prøver igjen, uten å sitere. Dette er ment som en respons til Tom86:

 

Dette er ikke rart i det hele tatt, da det først i år har blitt aktuelt å telle disse praksisukene. Statssekretær Robin Kåss var i Polen tidligere i år og snakket med polske helsemyndigheter hvorvidt det kunne la seg gjøre å gi medisinstudenter fra dette landet direkte autorisasjon uten polsk turnustjeneste, og på den måten gjøre et mulig for norske studenter å søke seg til LiB stillinger. Tidligere i år sa jo helsedir. at man måtte ha autorisasjon for å søke LiB stillinger. Dette gjorde det jo praktisk talkt umulig for studenter fra Polen å ta turnus i Norge. Dersom polske universitet hadde like mange eller fler praksisuker som feks. Oslo, kunne ikke Norge unngå å også gi polske studenter direkte autorisasjon, og dermed la dem søke seg til LiB. Derfor ble disse praksisukene tellt opp først nå :) 

 

Jeg vet ikke hva som er riktig, men det kan jo tenkes at kun de universitetene med nok praksis kan gi autorisasjon til norske studenter, om følge av samtalen mellom Polen og Robin Kåss.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å forklare med Guyton, men jeg skal prøve. Det er helhetsinntrykket. Jeg føler at den er et resultat av masse klipp og lim fra en haug med forelesningsslides, der ingen har brydd seg med å pusse over til slutt og se at flyten blir bra. Det føles til og med som om bruddstykkene er fra mange ulike forfattere, noe som er ironisk siden Guyton er veldig stolt over at én enkelt forfatter står bak den opprinnelige boka. Ting gjentas til det kjedsommelige enkelte ganger, og ikke fordi det er naturlig med en liten oppfriskning, men fordi forfatteren har glemt at det aktuelle konseptet allerede er forklart, får jeg inntrykk av. Noen i utgangspunktet enkle konsepter skrives det side opp og side ned om, sånn at de fremstår mer kompliserte enn de er. Til slutt synes jeg illustrasjonene er forferdelige, rene barnetegningene, og i hvert fall når de sammenliknes med illustrasjonene i andre fysiologibøker. Jeg fatter ikke at Guyton er så populær.

Boron ville jeg absolutt tatt en kikk på, ja, i hvert fall hvis du har en viss oversikt over kjernekonseptene i fysiologi fra før. Og Costanzo ville jeg ikke gitt opp uten en god kikk. Jeg synes den er knall. Kanskje biblioteket har et eksemplar?

Hmmm, OK. Tegningene la jeg også merke til, men tenkte kanskje at "less is more" i fysiologisammenheng - og av det jeg har sett så er de ikke mye verre enn i feks Boron... Jeg synes det er fint med litt gjentakelser så lenge det er en "oppfriskning" som du sier, men om ting forklares flere ganger som om det var nytt så er det jo ikke bra. Har vel egentlig hørt om flere som sier at Guyton gjentar seg selv en del.

 

Har hatt fysiologi i et halvt år nå, da brukte jeg denne (pensum) supplert av Menneskets fysiologi (som jeg synes blir litt for enkel) og forrige utgave av denne. Leser ikke ekstremt mye, men liker å lese ting fra flere kilder hvis det er noe jeg føler er litt uklart - så jeg vil tro jeg har grei oversikt over kjernekonseptene! Fant ut at Boron er tilgjengelig som e-bok via UiT, så da er det jo ikke noe stress å sjekke ut den :)

 

Virker som Akademisk Kvarter (UiTs ekvivalent for Tapir/Akademika) ikke har Costanzo på lager, mens universitetsbiblioteket har ett eks. Kan se på den når jeg reiser oppover igjen. Er det denne du tenker på? I så fall tenker jeg at den blir ganske tynn og et trinn ned fra det jeg har hatt allerede...? Jeg mener, hvor mye får man egentlig plass til på 493 sider? :tease:

 

Hei:)

 

Jeg har brukt Guyton. Veldig fornøyd med den så forstår ikke helt kritikken. De fleste forelesningene i fysiologi er veldig gode.

 

Jeg har hatt både Rang/Dale og Mims, men brukte de minimalt. Det ligger mye bra på nett og når forelesningene er ok så trenger man bare supplere litt. Hvis du kan få kjøpt de brukt så anbefaler jeg det. De er ganske dyre ny.

 

I immunologi får du bare prøve deg frem. Jeg hadde Parham og var fornøyd med den, men jeg hørte at de som hadde den norske også var veldig fornøyd.

 

På andre året ville jeg brukt mest tid på å finne atlas jeg likte.

 

Lykke til;)

Takk for svar! Ser på timeplanen at vi skal ha en del av de samme foreleserne som førsteåret, så da blir det vel bra ja :w00t: Fint å høre ulike synspunkter om Guyton.

 

Må innrømme at det føles litt kjipt å kjøpe bøker som (i alle fall i første omgang) skal brukes kun i noen få uker. Samtidig hater jeg bruktbøker, og føler meg lost uten bøker :green: Får vurdere om jeg heller skal basere meg på forelesninger og andre kilder, da.

 

Tror kanskje jeg går for Parham :)

 

Atlas ja - det er vel kanskje det verste å bestemme seg for :p Netter, Sobotta... eller kanskje Thieme? Må nok tafse litt på dem på UB eller AK for å bestemme meg for det :wee:

Lenke til kommentar
Slenger meg på denne. For min del står valget sannsynligvis mellom Bergen og Tromsø dette året. Eller vente et år og komme inn på NTNU. Noen "søringer" her som studerer i Tromsø? Hvordan takler dere vinteren? :tease: Fin by/studiemiljø?

Tromsø har ny studieplan fra i høst og jeg tror det kommer til å bli veldig bra. Bergen virker mye mer "utdatert" og "østblokkaktig" etter hva jeg har hørt, men ikke ta det for god fisk :p I Tromsø har man eksamen kun i slutten av studieåret, mens Bergen såvidt meg bekjent har mange små eksamener spredt utover året i stedet. UiB skiller seg nok litt fra de andre medisinutdanningene i Norge på denne måten, siden NTNU har eksamen som i Tromsø og UiO har eksamen på slutten av hvert semester. Se oppbygningen her:

UiB: http://www.uib.no/st...ISIN#oppbygning

UiT: http://uit.no/for-st...4285#oppbygging

UiT har litt lite informasjon nå, pga. ny studieplan, men det kommer sikkert etter hvert, evt. kan du sikkert få informasjon om du tar kontakt med dem. UiB har tydeligvis eksamener fra 2 til 20 studiepoeng, mens normen hos UiT er 50-60 studiepoeng. Det betyr litt for hvordan man legger opp studieåret, men jeg regner med at man til slutt sitter igjen med omtrent samme kunnskaper... Kan i alle fall si at det føles enormt tilfredsstillende å sitte på eksamen som dekker alt man har hatt i løpet av et helt år, og føle at man kan stoffet :)

 

Studiemiljøet er godt, mye som skjer både faglig og ikke-faglig! Midnattssola veier SÅ godt opp for mørketiden at det er ikke noe å tenke på engang :fun: Og skikkelig sprakende nordlys føles også ganske mektig og spennende å se på. Haha! Tromsø og områdene rundt har fantastisk natur, så om du liker uteaktiviteter så er det en fordel. Men ellers har byen også fått ganske mange butikker etter hvert, og utelivet er topp :)

 

Det jeg er mest fornøyd med er egentlig universitetet. Jeg trives knallgodt i studiene og da er det lett å trives med alt det andre også :wee: Der/da jeg studerte før var det knapt mulighet til å få et par ord med foreleserne, mens det i Tromsø er kort vei fra førsteårsstudent til professor! De gangene jeg/vi har sendt epost har vi fått fyldige svar innen kort tid. Foreleserne gir mulighet til å avtale møter på kontoret hos dem hvis man har spørsmål, og jeg har også blitt oppringt på telefonen på kvelden og snakket i en halvtime etter å ha stilt et spørsmål på epost :tease: Dessuten får man ganske tydelige læringsmål for hva man skal kunne, og generelt god oppfølging synes jeg da. Det er selvsagt ikke alt som har vært like bra, men når det har skjedd (en foreleser som ikke møter opp til forelesning, feks) så har det stort sett blitt rettet på ganske kjapt eller i det minste blitt tatt hensyn til. På slutten av et fag/delemne får man et såkalt questback-spørreskjema hvor man skal gi tilbakemelding på hvordan det har fungert, og man har en forelesning hvor delemnet oppsummeres/diskuteres. Virker som de tar tilbakemeldingene på alvor og prøver å rette seg etter dem.

 

Jeg er også veldig fornøyd med forelesninger, labkurs, kollokvier og annet vi har hatt, med noen få unntak. Anbefaler Tromsø, selv om du er søring :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...