Gå til innhold

Hvorfor betale skatt?


Anbefalte innlegg

Hadde det ikke vært for skatten moren og faren din betalte hadde du ikke hatt skole, tannlegeordning, offentlige sykehus ++ Det hadde ikke engang vært asfalterte veier!

Ja, for det er jo bare staten som per def. kan ta seg av slike ting eller?

 

1: Staten er den eneste som vil ta seg av slike ting uten selv å tjene på det. Alle private aktører ønsker å tjene penger på det de gjør. Da er det enkelt å skjønne at en privat aktør enten er dyrere, dårligere, eller betaler sine ansatte mindre.

 

2: Private aktører akter som sagt å tjene penger på det de gjør. Derfor er sjansen stor for at det ikke hadde vært veier til mindre tettsteder, hvis det var opp til dem. Enda viktigere er det at det hadde vært færre sykehus, og de ville bare vært i sentrale strøk (dette ser vi jo tydelig i media nå, etter at Helse Nord/Sør/osv ble privatisert).

 

Jeg kunne skrevet mere, men nå er det sent :p Poenget er at staten er viktig, og det er viktig å betale skatt. Dessverre er flere og flere blitt mer og mer egositiske, og "borgerlige" partier får større oppsluttning litt etter litt. Av en eller annen grunn tror folk at de vil få bedre råd av å stemme blått. Det stemmer nok bare for de som tjener mer enn 600 000kr i året.

 

Med vennlig hilsen Sondre

 

PS: Den beste måten å ordne mindre skatt på er å stemme på Arbeiderpartiet eller lignende, for de er imot de gigantiske skattelettene mangemillionærene får. Med skattelettene fjernet, vil gj.nordmannen betale mindre skatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avgiftslandet Norge, her betaler vi avgifter på det meste:

 

Lønninger

Arbeidsgiver betaler skatt for å ha folk i arbeid

Arbeidstaker betaler skatt av lønn

 

Arbeidstaker kjøper mat og betaler 13% mva (avgift) for maten

Arbeidstaker kjøper seg andre ting, tv, pc, strøm etc. og betaler 25% mva (avgift)

Arbeidstaker kjøper seg bil og betaler ræva av seg i avgifter, årsavgift, veiavgift, bompenger.

Arbeidstaker fyller bensin og betaler 75% avgift pr liter

 

Og sikkert enda mer jeg ikke har fått med meg.

 

Snart må vi vel betale for å puste også...

 

Det vi får tilbake for alt vi betaler inn er bla:

- Fritt sykehusopphold ved sykdom (selv om det kan ta sin tid...)

- Vedlikehold og laging av nye veier

- Man opprettholder den nasjonale produksjonen av mat med tilskudd til produsentene

- Gratis skole og tannlege behandling inntil fylte 18 år (utenom bøker ol. på VGS)

 

Glemt noe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
(utenom bøker ol. på VGS)

Glemt noe?

Dette er feil. Alle VG2-elever får gratis skolebøker pluss 800 kr til utstyr. Ikke sikker på hvordan det er med VG1 og kullet etter.

 

Eller dei er mykje meir effektive. :)

Og derfor er det ofte at prosjekter blir outsourca til private aktører.

Lenke til kommentar
Avgiftslandet Norge, her betaler vi avgifter på det meste:

 

Lønninger

Arbeidsgiver betaler skatt for å ha folk i arbeid

Arbeidstaker betaler skatt av lønn

 

Arbeidstaker kjøper mat og betaler 13% mva (avgift) for maten

Arbeidstaker kjøper seg andre ting, tv, pc, strøm etc. og betaler 25% mva (avgift)

Arbeidstaker kjøper seg bil og betaler ræva av seg i avgifter, årsavgift, veiavgift, bompenger.

Arbeidstaker fyller bensin og betaler 75% avgift pr liter

 

Og sikkert enda mer jeg ikke har fått med meg.

 

Snart må vi vel betale for å puste også...

 

Det vi får tilbake for alt vi betaler inn er bla:

- Fritt sykehusopphold ved sykdom (selv om det kan ta sin tid...)

- Vedlikehold og laging av nye veier

- Man opprettholder den nasjonale produksjonen av mat med tilskudd til produsentene

- Gratis skole og tannlege behandling inntil fylte 18 år (utenom bøker ol. på VGS)

 

Glemt noe?

Det går jo greit for mesteparten allikevel, ikke sant?

Lenke til kommentar
(utenom bøker ol. på VGS)

Glemt noe?

Dette er feil. Alle VG2-elever får gratis skolebøker pluss 800 kr til utstyr. Ikke sikker på hvordan det er med VG1 og kullet etter.

 

Eller dei er mykje meir effektive. :)

Og derfor er det ofte at prosjekter blir outsourca til private aktører.

 

Det fikk i alle fall ikke vi når jeg gikk på VGS (2 år siden jeg gikk ut ifra VK2)

 

Det går jo greit for mesteparten allikevel, ikke sant?

 

Har jeg sagt noe annet?

Jeg har ikke noe imot avgiftene og det systemet vi har i Norge, jeg bare pekte på hvilke avgifter/fordeler vi har

Lenke til kommentar
(utenom bøker ol. på VGS)

Glemt noe?

Dette er feil. Alle VG2-elever får gratis skolebøker pluss 800 kr til utstyr. Ikke sikker på hvordan det er med VG1 og kullet etter.

 

Eller dei er mykje meir effektive. :)

Og derfor er det ofte at prosjekter blir outsourca til private aktører.

 

Det fikk i alle fall ikke vi når jeg gikk på VGS (2 år siden jeg gikk ut ifra VK2)

 

Det går jo greit for mesteparten allikevel, ikke sant?

 

Har jeg sagt noe annet?

Jeg har ikke noe imot avgiftene og det systemet vi har i Norge, jeg bare pekte på hvilke avgifter/fordeler vi har

Snart må vi vel betale for å puste også...

 

Jeg tolket det som du var negativ til det.

Lenke til kommentar
Avgiftslandet Norge, her betaler vi avgifter på det meste:

 

...

 

Og allikevel har vi det best i verden. De fleste har nok penger til å kjøpe flere datamskiner óg dra på ferie til syden. Vi har det ufattelig bra, etter mange år med sosial-demokratisk styre, men nå vil vi ha enda mer, og tror vi får det med å betale mindre skatter...

 

Da er det enkelt å skjønne at en privat aktør enten er dyrere, dårligere, eller betaler sine ansatte mindre.

 

Eller dei er mykje meir effektive. :)

 

Jeg vil heller si "og kanskje mer effektiv". Poenget ditt er at flere statlige intsutisjoner ikke fungerer så godt som de burde. Her er jeg helt enig. Det som er viktig er at man prøver å forbedre disse instutisjonene istedenfor å legge deres oppgaver i hendene på noen som ønsker å tjene penger.

 

Et eksempel er eldrehjem. Mange statlige eldrehjem fungerer ikke så godt som de burde. Dette har flere årsaker. De er blant annet underbemannet, og de fleste er rett og slett ikke godt nok drevet, fordi administrasjonene ikke har nok selvbestemmelsesrett. En privatisering vil dessverre ikke hjelpe. For at et privat eldrehjem skal være bedre enn et statlig, må det være dyrere enn folk flest har råd til. Et eldrehjem som folk har råd til, vil ikke av noen grunn være bedre enn et offentlig.

 

Jeg er enig i at noe må gjøres med flere offentlig instutisjoner, men privatisering er ikke veien. Noen ting bør være private bedrifter, for eksempel dagligvarebutikker, men noen bør være offentlig. Ellers kan USA tendenser oppstå, og bare de rikeste vil få gode tilbud.

 

Si nei til økte forskjeller! :D

 

Mvh Sondre

Lenke til kommentar
1: Staten er den eneste som vil ta seg av slike ting uten selv å tjene på det. Alle private aktører ønsker å tjene penger på det de gjør. Da er det enkelt å skjønne at en privat aktør enten er dyrere, dårligere, eller betaler sine ansatte mindre.

Effektivitet kan veie opp for dette. Og om det hadde vært litt dyrere hadde det gått bra, fordi alle pengene man hadde sluppet å betale i skatt hadde gjort at man hadde hatt mer å bruke.

 

Jeg kunne skrevet mere, men nå er det sent :p Poenget er at staten er viktig, og det er viktig å betale skatt. Dessverre er flere og flere blitt mer og mer egositiske, og "borgerlige" partier får større oppsluttning litt etter litt. Av en eller annen grunn tror folk at de vil få bedre råd av å stemme blått. Det stemmer nok bare for de som tjener mer enn 600 000kr i året.

Her motsier du deg selv. De er egoistiske partier allikevel får folk dårligere råd av å stemme på dem?

 

Og allikevel har vi det best i verden. De fleste har nok penger til å kjøpe flere datamskiner óg dra på ferie til syden. Vi har det ufattelig bra, etter mange år med sosial-demokratisk styre, men nå vil vi ha enda mer, og tror vi får det med å betale mindre skatter...

Ja, endelig en som har funnet svaret. Veien til lykke går gjennom penger til å kjøpe flere datamaskiner og dra til syden.

Lenke til kommentar
Dessverre er flere og flere blitt mer og mer egositiske, og "borgerlige" partier får større oppsluttning litt etter litt. Av en eller annen grunn tror folk at de vil få bedre råd av å stemme blått. Det stemmer nok bare for de som tjener mer enn 600 000kr i året.

Hvordan kom du til den summen?

PS: Den beste måten å ordne mindre skatt på er å stemme på Arbeiderpartiet eller lignende, for de er imot de gigantiske skattelettene mangemillionærene får. Med skattelettene fjernet, vil gj.nordmannen betale mindre skatt.

Ap/SV ga nettopp rederne den største skatteletten de noengang har fått. Sier du at Ap er mot sin egen politikk?

 

Glem heller ikke at det første Kristin Halvorsen gjorde som finansminister var å gi skattelette til de høyeste inntektene, men ingenting til de med lav inntekt.

Lenke til kommentar
Hei

jeg lurer på hvorfor voksne betaler skatt, og hva man får igjen for det.

hva får jeg, som mindreårig igjen for at mine foreldre betaler skatt?

hvor mye betaler en gj. nordmann i skatt, tror dere?

 

takker for svar :)

 

 

Du betaler skatt for at nasjonen Norge skal kunne ta være på folket sitt og prøve å gi den beste behandlingen til så mange som mulig. Samtidig sørge for din sikkerhet og ivareta infrastruktur og allt mulig annet.

 

Ser at flere sier at private selskaper kan ta seg av dette og kanskje gjør det mer effektivt, f. eks asfaltering. Da må jeg spør, hvis ikke staten gjør dette. Hvor stor er sjanen for at flere områder som ikke er kapable til å betale det som trengs der og da. Bygdesamfunn eller lignende, områder der det ikke bor så mange, men det er essensiellt å ta vare på og bygge ut nye veisystemer. Hvem skal stå ansvarlig for å betale det?

 

Staten gjør kanskje ikke en perfekt jobb, men de gjør det som gagner hele nasjonen og flest mulig folk best mulig.

 

 

Eksempler er vel allerede gitt. Norge er kåret til verdens beste land å bo i (eventuellt blant de beste på de fleste undersøkelser), takket være alle disse flotte skattene ;)

Lenke til kommentar
1:...

Effektivitet kan veie opp for dette. Og om det hadde vært litt dyrere hadde det gått bra, fordi alle pengene man hadde sluppet å betale i skatt hadde gjort at man hadde hatt mer å bruke.

 

Det er ikke billigere for private aktører enn for offentlige aktører å drive eldrehjem. Altså vil pengene vi betaler i skatt, egentlig bare bytte konto, for vi er nødt til å betale pengene uansett. Sånnsett skulle man tro at det var det samme. Problemet er at en privat aktør akter å tjene penger på å drive en slik instutisjon, i motsetning til en offentlig aktør. Så det vil bli dyrere for oss, selv om vi ikke betaler skatt. Eventuelt blir tilbudet dårligere. En tredje mulighet er å betale mindre lønninger, men det blir det samme som at det blir dyrere.

 

 

...

Her motsier du deg selv. De er egoistiske partier allikevel får folk dårligere råd av å stemme på dem?

 

Jeg har vel delvis forklart det ovenfor. Et annet eksempel er at mange trygdemottakere stemmer Frp fordi de tror de vil få bedre råd når det blir billigere sprit og bensin, men tenker ikke på at trygden deres vil bli mindre.

 

Jeg vil også peke på at alle som blir nødt til å bruke private helsetjenester vil få dårligere råd, fordi de vil bli nødt til å betale alt selv.

 

...

Ja, endelig en som har funnet svaret. Veien til lykke går gjennom penger til å kjøpe flere datamaskiner og dra til syden.

 

Jeg ordla meg vel litt feil der, hvorfor du ikke skjønte det er meg usikkert. Jeg mente selvfølgelig at vi er blant de rikeste i verden per innbygger. Samtidig må vi huske at ikke alle har mye penger. Personer som Røkke og Fredriksen drar gj.snittet høyt opp.

 

 

...

Hvordan kom du til den summen?

 

Du får unnskylde meg, jeg har selvsagt ingen måte å komme frem til en eksakt sum på hvor høy inntekt man må ha for å tjene på å stemme blått. Poenget er at man må tjene mye.

 

Vi betaler allerede for å puste, NRK lisensen.

 

Du trenger da vitterlig ikke tv-apparat for å kunne puste... :hmm:

 

Hehe, jeg håper du skjønte at dette var humoristisk ment fra Fedje´s side :p Ellers vil jeg si at NRK-lisensen bør være overkommelig, det handler om å prioritere. Det er ikke nødvendig å reise til syden annenhvert år (for eksempel).

Lenke til kommentar
Ser at flere sier at private selskaper kan ta seg av dette og kanskje gjør det mer effektivt, f. eks asfaltering. Da må jeg spør, hvis ikke staten gjør dette. Hvor stor er sjanen for at flere områder som ikke er kapable til å betale det som trengs der og da. Bygdesamfunn eller lignende, områder der det ikke bor så mange, men det er essensiellt å ta vare på og bygge ut nye veisystemer. Hvem skal stå ansvarlig for å betale det?

 

Hehe, forhåpentligvis er det ingen oppegående mennesker som mener at ting som asfaltering, og gatebelysning skal ordnes privat. Dette er blir som regel brukt som eksempler av ekstreme liberalister og andre høyreorienterte (facister, jmf. Mousolinis nattvekterstat) som de få tingene som markedet ikke selv kan fremskaffe. Fordi de kan deles opp, og er felles goder som alle som kjører på veien eller paserer gatelykten vil ha nytte av.

 

Så hvis man ikke mener at staten skal løse slike goder, vitner det vel om at man er et barn eller at man er mentalt tilbakestående, eller rett og slett at man med viten og vilje ønsker å gå tilbake til naturalhusholdning og bytteøkonomi med folka på nabogården.

Lenke til kommentar
1: Staten er den eneste som vil ta seg av slike ting uten selv å tjene på det. Alle private aktører ønsker å tjene penger på det de gjør. Da er det enkelt å skjønne at en privat aktør enten er dyrere, dårligere, eller betaler sine ansatte mindre.

Folk som jobber i staten tjener også penger på det arbeidet de gjør. Argumentet om at private løsninger per def. er dårligere enn statlige bør du nok begrunne nærmere. De har jo nettopp på grunn av pengene større incentiv til å gjøre en god jobb enn det staten har.

 

2: Private aktører akter som sagt å tjene penger på det de gjør. Derfor er sjansen stor for at det ikke hadde vært veier til mindre tettsteder, hvis det var opp til dem. Enda viktigere er det at det hadde vært færre sykehus, og de ville bare vært i sentrale strøk (dette ser vi jo tydelig i media nå, etter at Helse Nord/Sør/osv ble privatisert).

Ingen bygger veier uten å få noe tilbake for det. Hvis brukerne av veiene betaler, blir veiene bygget.

 

Og kanskje man bør kutte mengden nye veier i utkantstrøk for å få folk til å flytte sentralt? Hvis folk bor sentralt har de vel ikke like lang vei til jobb, og da synker co2-utslippene... (Ikke at det er en kampsak for meg, men bare lufter tanken.)

 

Helse-Norge privatisert? Yeah right.

 

Nei. Kanskje jeg ordla meg litt feil.

Vil anta det.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Effektivitet kan veie opp for dette. Og om det hadde vært litt dyrere hadde det gått bra, fordi alle pengene man hadde sluppet å betale i skatt hadde gjort at man hadde hatt mer å bruke.

Det er ikke billigere for private aktører enn for offentlige aktører å drive eldrehjem. Altså vil pengene vi betaler i skatt, egentlig bare bytte konto, for vi er nødt til å betale pengene uansett. Sånnsett skulle man tro at det var det samme. Problemet er at en privat aktør akter å tjene penger på å drive en slik instutisjon, i motsetning til en offentlig aktør. Så det vil bli dyrere for oss, selv om vi ikke betaler skatt. Eventuelt blir tilbudet dårligere. En tredje mulighet er å betale mindre lønninger, men det blir det samme som at det blir dyrere.

Leste du hva jeg skrev? Hvis en privat instans får gjort arbeidet mer effektivt enn en offentlig, kan det utligne eller overgå de ekstra pengene man trenger for å få profitt. Når man i tillegg legger til pengene man sparer i skatt skal man ikke se bortifra at det blir billigere.

 

Ja, endelig en som har funnet svaret. Veien til lykke går gjennom penger til å kjøpe flere datamaskiner og dra til syden.

Jeg ordla meg vel litt feil der, hvorfor du ikke skjønte det er meg usikkert.

Når jeg ikke kjenner deg har jeg heller ingen forutsetning for å vite om du er like intelligent som uttalelsen din tilsier, eller om det bare var en forsnakkelse. Jeg har lest nok på dette forumet til å finne ut at førstnevnte er forbausende vanlig.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...