Gå til innhold

Hvorfor betale skatt?


Anbefalte innlegg

Bor man i en storby, og er rimelig egoist, så bryr man seg vel fint lite om hva som rammer andre. Nå skal det sies at asfaltering allerede er privatisert, men staten er fortsatt initiativtaker og den som betaler.

 

Nei, det vil ikke fungere der heller i hvertfall hvis ikke alle veiene ble kjøpt opp av et stort selskap, og alle betalte "skatt" til dem, og da snakker vi skatt til de private, og det er neppe noe bedre enn skatt til det offentlige. For hver og en av oss vil neppe like å bruke våre egne penger til å asfaltere veien utenfor huset vårt, når alle andre sliter den ut. Og ville vi ikke irritert oss over de andre som ikke gjorde god nok jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi betaler skatt alle sammen etter inntekt.

 

noen vil påstå at rike bør skatte like lite som fattige.

 

andre mener rike bør skatte mer.

 

jeg betaler 50% skatt med glede, vi har et av verdens beste velferdssamfunn, et samfunn hvor alle kan leve godt.

 

viss du ska tjene mer en 40 000 kr vil jeg anbefale å få skattekort med 9% trekk.

Lenke til kommentar

For å svare på det første spørsmålet:

 

Hvorfor betaler vi skatt?

 

Vel.

Hvorfor kjøper folk aksjer eller bygger hus?

For å eie noe.

 

Vi betaler altså skatt for å eie landet vårt -- og for å være en del av fellesskapet og nyte godene av organisert demokrati.

 

Se på land der få betaler skatt:

Mennesker gir blanke fanden i hva regjeringen eller ledrene driver med; Folk bryr seg mer om landet dersom de betaler skatter og avgifter.

 

Det legges også et produktivt ansvar på mennesker i samfunnet;

Folk kan ikke unnslippe å arbeide med mindre de godtar å bli annenrangs mennesker og utstøtt, og de må arbeide for å kunne bruke "penger"; samfunnets betaling.

 

Prøv å bytte 50 000 sild mot en bil -- eller bli enig med naboen om hvor mye jernmalm han skal ha for å reparere taket.

 

Samfunnet og stater er altså som et aksjeselskap,

bortsett fra at vi er tvunget til å kjøpe aksjer i minst ett av dem.

Målet til staten eller samfunnet er tross alt å ha flest mulig mennesker som er oppriktig interessert i at det går bra med staten og samfunnet; noe som dessverre krever en investering da få mennesker er ekte altruister, og et samfunn uten eller med lite skatter er et følesesmessig kaldt samfunn.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg vi si at en gjennomsnittsnordmann i arbeid betaler 60-70% i skatter og avgifter.

En foreleser jeg hadde, nevnte at skattenivået for bøndene i Frankrike før den franske revolusjon lå opp mot 80%, og han mente at rundt 80% skattenivå var smerteterskel for revolusjon. :)

Også må du huske avgifter da ;P Men tror uansett at den ikke er høyere en 50-60 prosent med avgifter.

Lenke til kommentar
...

Folk som jobber i staten tjener også penger på det arbeidet de gjør. ...

 

Det gjør folk som jobber i private bedrifter også, i tillegg kommer overskuddet eierne er interessert i. Staten er ikke interessert i et slikt overskudd, og budsjetterer for ikke å oppnå noe slikt.

 

...

...

Leste du hva jeg skrev? Hvis en privat instans får gjort arbeidet mer effektivt enn en offentlig, kan det utligne eller overgå de ekstra pengene man trenger for å få profitt. Når man i tillegg legger til pengene man sparer i skatt skal man ikke se bortifra at det blir billigere.

 

Man kan jo ikke legge til pengene man sparer i skatt. Pengene man sparer på skatt blir jo betalt til de private istedenfor.

 

Et enkelt eksempel:

Du skal kjøpe en sjokolade. Du har valget mellom å kjøpe to like sjokolader, men de er produsert av forskjellige produsenter. Den ene produsenten er staten, den andre privat. Begge produsentene har 18 kroner i utgifter pr. sjokolade, men den private produsentens eiere ønsker å tjene penger, og setter prisen opp med 2 kroner.

 

I eksempelet er det étt svakt punkt, to like sjokolader, fordi den private produsenten skal være mer effektiv. Det jeg vil frem til er at det må være bedre å jobbe for at den statlige produsenten klarer å være like effektiv som en privat produsent, enn å fjerne denne til fordel for private.

 

En annen sak er det at man ikke kan si at en privat aktør vil være mer effektiv sikkert. Firmaer som skal opp og frem trenger hardt arbeidende og motiverte mennesker til å styre dem. Disse menneskene er ikke motiverte for at de ønsker å gi andre mennesker bedre produkter, men for at de selv skal tjene penger. Jeg er på ingen måte negativ til at de skal gjøre det, tvert imot, men vi må ikke la viktige instutisjoner som skoler, sykehus og eldrehjem bli ofre for slik profitt-jakt.

 

...

...

Når jeg ikke kjenner deg har jeg heller ingen forutsetning for å vite om du er like intelligent som uttalelsen din tilsier, eller om det bare var en forsnakkelse. Jeg har lest nok på dette forumet til å finne ut at førstnevnte er forbausende vanlig.

 

Word :yes:

 

Edit: Jeg er sosial-demokrat, og er ikke generelt imot private bedrifter, men ønsker å verne viktige ting som skole og sykehus mot kapitalen som bare ønsker å tjene penger. Sykehus skal ikke være forbeholdt de med penger!

Endret av Zelziuz
Lenke til kommentar
Jeg vi si at en gjennomsnittsnordmann i arbeid betaler 60-70% i skatter og avgifter.

En foreleser jeg hadde, nevnte at skattenivået for bøndene i Frankrike før den franske revolusjon lå opp mot 80%, og han mente at rundt 80% skattenivå var smerteterskel for revolusjon. :)

 

NHH?

Du glemmer det at før den franske revolusjon fikk ikke befolkning, finansiert velferdsgoder for den skatten de betalte. Husk at vi i Norge får finansiert utrolig mange goder gjennom den skatten vi betaler. Så for folk med normal inntekt, har vi et reelt skattenivå som er lavere enn feks det amerikanske. Hvis man kanskje skulle betale 20% skatt i stede for 39% og i tillegg betalt alle velferdstjenester og forsikringer som ville mye blitt det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...