Gå til innhold

Hvorfor betale skatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde det ikke vært for skatten moren og faren din betalte hadde du ikke hatt skole, tannlegeordning, offentlige sykehus ++ Det hadde ikke engang vært asfalterte veier!

Ja, for det er jo bare staten som per def. kan ta seg av slike ting eller?

 

hvor mye betaler en gj. nordmann i skatt, tror dere?

Jeg vi si at en gjennomsnittsnordmann i arbeid betaler 60-70% i skatter og avgifter.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Jeg vi si at en gjennomsnittsnordmann i arbeid betaler 60-70% i skatter og avgifter.

I 2007 vil staten ta inn 818 milliarder i skatter og avgifter, inntektsskatt er kun en liten del av dette. Ser man bort ifra inntekter fra oljeutvinning tar staten inn ca. 590 milliarder. Det gir et snitt på ca. 124 000 per innbygger.

-De som jobber vil ligge langt over dette snittet.

Annet som øker din innbetaling til staten:

-Om du har bil

-Om du drikker alkohol

-Om du røyker

-Om du spiser mye sjokolade og sukkervarer

-Om du har båt

-Om du eier/kjøper istedenfor å leie bosted

-Om du bruker mye strøm

-Om du arver

-Om du kjøper mye varer og tjenester

-Om du sparer penger istedefor å bruke dem med en gang

 

Så her slipper man ikke så lett unna.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for skatten moren og faren din betalte hadde du ikke hatt skole, tannlegeordning, offentlige sykehus ++ Det hadde ikke engang vært asfalterte veier!

Ja, for det er jo bare staten som per def. kan ta seg av slike ting eller?

Nei. Kanskje jeg ordla meg litt feil.

 

Skatten moren og faren din betaler gir deg skole, tannlegeordning, offentlige sykehus ++ Tilogmed asfalterte veier

 

Jeg ga eksempler på det som virket mest konkret på det han spurte om. Det fins mange andre ting bare staten hadde gjort. Som for eksempel å asfaltere veier. Jeg tviler sterkt på at private firmaer ville ha gjort det. Det kan godt hende at samfunnet nå er modent for privatisering av alt, men det er vel en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Om jeg er misfornøyd med hva jeg får igjen får skattepengene mine, kan jeg kreve dem tilbake?

Nei, du kan

a: Stemme på et annet parti.

b: Flytte til et annet land som du anser som bedre.

Om jeg er et aktivt ekorn, kan jeg jo også lage mitt eget parti.

Eller prøve meg på et aldri så lite statskupp. Lenge siden forrige statskupp i Norge vel? Noen som blir med på et forsøk? Politiet går jo ikke rundt med våpen likevel, så vi får vel kanskje litt juling i verste fall. :fun:

Endret av Tharos_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...