Gå til innhold

Din definisjon på et godt pc'e spill?


Anbefalte innlegg

Dette er kansje tatt opp før men prøver!

 

Sitter her og diskuterer med en venn av meg hva som gjør et spill bra. Jeg selv mener at historien bak spillet er det som er viktikt, mens han mener det er grafikken som gjor det bra!

 

Vi vite deres meninger!

Har selv en følelse paa at jeg vinner denne diskusjonen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt klart historien og spill-opplevelsen...

det er bra med god grafikk, men er langt ifra det viktigste.

 

så hvis jeg lager ett spill med SYK grafikk der man skal navigere en ball inn i en eske på, gjennom fin nattur, med 100 brett, vil det være ett veldig bra spill for han da?

hadde han spillt gjennom alle 100 brettene, selv om det ikke er noe histore?

 

jeg tviler men...

Lenke til kommentar

En godt fortalt historie, som ikke avbryter for mye av gameplayet, men ingame cutscenes er konge.. liker ikke cinematics. også ting i historien som vil overraska deg underveis, altså litt klisjeer. gameplayet må være spesielt, unikt og charactern du er skal være unik, gjerne også de andre viktige npc'ene igamet.

 

alt det her kombinert med grafikk som passer til settingen det er satt i, er så absolutt et godt spill uansett..=)

Lenke til kommentar

jeg storkoser meg med Neverwinter nights jeg.

 

Grafikk som suger (men jeg elsker det! Minner meg om barndommen min, da jeg spillte sammen med broren min), men en historie som er nokså fengende!

Det gir deg også lyst til å spille videre, og bli bedre (levels, equipment, skills, spells).

 

Selvsagt kan et spill med supergrafikk ha, men da har det faktisk en slags historie :S . Tar du vekk den, tar du vekk grunnen for å spille

Lenke til kommentar

Historien er egentlig det som teller minst, mens varierende gameplay og graffikk teller helt klart. Trenger vel ikke noen bra historie for å ha det moro? I GTA går jeg bare rundt å slakta folk og gjorde kødd, historien i spillet ga jeg langt F i, og gadd ikke å spille gjennom "historie" delen av spillet engang. Alikevel et av det beste spillet jeg har prøvd. Men spiller jo helt rolle åssen spillet er bygd opp, litt historie må det jo være i de fleste spill, hvis ikke forsvinner jo moroa i gameplayet også.. Det beste er vel egentlig de spillene der du lager din egen historie, som i the sims og spore, og egentlig GTA.

Lenke til kommentar

Historien har mykje og seie, jo. I hvert fall for meg. Grafikk har derimot lite å seie. Som Gnålern skreiv, berre sjå på klassikarane før år 2000. I nokon spel er det klart at det ikkje treng historie, som til dømes The Sims eller GTA. Men i blandt anna RPG o.l. spel er historie veldig viktig.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av überSviker
Lenke til kommentar

Definisjonen på et bra spill = bra grafikk. Det spiller liten rolle om du har det gøy når du spiller så lenge grafikken er high end.

 

Høres den definisjonen en smule rar ut?

 

Et bra spill for meg kan være alt mulig rart. Et spill som har de lille ekstra som for deg til å sitte litt lenger enn du hadde planlagt fordi du har det gøy. Trenger verken å være grafikk eller historie. Siste spillet jeg spilte var UT demoen som var helt ok underholdning. Spilte på veldig lav oppløsning første dagene av ukjente årsaker, og kan ikke si at spillopplevelsen ble bedre når jeg fisket på oppløsninga. Det som gjør UT bra er at jeg får servert en "You win" etter å ha brilliert i en DM.

 

Men jeg har RPG som favoritt sjanger. Det som definerer et bra RPG er valgfrihet, historie, dialog, karakterutvikling og orginalitet. Ser man på de 3 siste store RPG spillene (Oblivion, Gothic 3 og Two Worlds) så har alle tre ignorert sistnevnte og jeg følte at det på mange måter var samme spillet med en liten tvist. Grafikk hjelper dessuten lite når det ikke er flyt og mange bugs i spillene(Gothic 3, two worlds).

Lenke til kommentar

For meg er grafikken utrolig viktig, ikke hvor mange pixler det er, men hvor god atmosfære grafikken skaper. For eksempel i Outcast som var fra 1999 er det så flott atmosfære at jeg ikke kunne brydd meg mindre om det var fler pixler eller mer detaljert. Andre viktige elementer er originalitet, historie, karakterutvikling (for RPG), og spillbarhet (god læringskurve, god flyt ect...).

Lenke til kommentar

Jeg spiller sjelden multiplayer,så dette er overhodet ikke viktig for meg. Liker best FPS og 3rd person shooter spill..

 

For meg er handlinga definetivt det viktigste. Har spillet en super grafikk og en syltynn historie går jeg lei etter 5 minutt. Men spill som CoD4 har jo begge deler,selv om det er i det korteste laget for meg så synes jeg dette spillet var en stoor opplevelse fra begynnelse til slutt.

 

Ellers er frihet noe jeg verdsetter. (GTA serien)

Lenke til kommentar

For meg er spillopplevelsen viktig. Jeg har prøvd å dele dette opp i underemner. Jeg spiller hovedsakelig første- og tredjepersonsskytere, så mine vurderinger må leses med dette for øyet:

 

1. Engasjerende og underholdene historie

For å like et spill må jeg klare å engasjere meg i historien, og ha lyst til å komme videre i historien og få vite mer. Spillet må ha stemning. Variasjon er viktig for å ikke gå lei.

 

2. Grafisk opplevelse

Grafikk er ikke alt, men den grafiske opplevelsen som helhet har mye å si. Dette dreier seg om mer en bare detaljgraden, men også hvordan 3d-motoren og fysikk-motoren fungerer. Lyssettingen må være god og ting som beveger seg, må bevege seg på en troverdig måte. Dette kan være alt fra fugler som flyr, til ting som går i oppløsning når man skyter på dem og objekter som beveger seg når man kommer borti dem.

 

3. Kunstig intelligens

Den kunstige intelligensen til np-karakterene må være troverdig. Spill hvor man blir oppdaget av alle når man kommer inn i et rom, og alle kommer stormende mot deg er ikke morsomt. Man må kunne gjemme seg og ikke bli oppdaget av de med ryggen til. Generelt liker jeg best spill med et stealth-meter (dvs. en indikator på hvor synlig/hørlig du er).

 

Sykt urimelig vanskelig boss-fighter liker jeg ikke. Jeg liker heller ikke når spillet generelt blir urimelig vanskelig. Det er greit at det er vanskelig, men det må ikke bli så vanskelig at det blir dumt.

 

4. Logisk problemløsning

Med dette mener jeg at man må kunne tenke seg fram til hvordan problemer løses, eventuelt med litt utforskning. For å konkretisere dette. Hvis du må lese walkthrouen og etterpå tenker at dette burde jeg har klart, er det bra. Hvis du i samme situasjon tenker hæ, ja vel så er det ikke bra.

 

4. Brukergrensesnitt

Brukergrensesnittet må være godt og helst både logisk og intuitivt. Generelt synes jeg det er krunglete hvis du til stadighet må holde på to taster samtidig. For eksempel gidder jeg ikke spill hvor man er tvunget til å holde inne en tast hvis man kryper/sniker eller løper.

 

For min del ville det være ideelt hvis alle spill ble anmeldt etter disse kategoriene, men folk er vel forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...