Gå til innhold

Dagbladet kobler skoleskytingen i Finland med Battle Field 2


Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor mange som spiller cs, bf2 osv i norge, burde vi jo snart vært nede i bare 1-2 mill i befolkning om det de "spill som har skylden" folka hadde rett.

 

Nei det burde vi ikke, forskning tyder ganske sterkt på at voldelig filmer/spill har en aggresivitetsfremmende effekt, ihvertfall på relativt kort sikt. Detbetyr ikke at alle går rundt og dreper av den grunn, men det betyr ei heller at de som dreper hadde gjort det uansett hva slags samfunn de vokser opp i. Det er kanskje en ubehaglig sannhet, men det er all grunn til å tro at folk blir mer aggresive av slikt.

 

AtW

 

Er ikke enig med deg i dette. Jeg har spilt alskens spill men har aldri hatt aggresiv atferd. Det er personene ikke spillet.

 

Irrelevant, at du som person spiller og ikke har aggresiv betyr ikke at mennesker ikke blir mer aggresiv av voldelige filmer eller spill.

 

AtW

 

Men mennesker er en generalisering. For å dra en sammenligning så har det vært forskning som tilsier at de eneste som ble sterkt påvirket av anti-semittisk propaganda i nazi-Tyskland var de som allerede hadde latente holdninger og trengte bekreftelse.

 

Så linker til forskning som sier at mennesker blir voldelige av dataspill? I såfall tror jeg mediene hadde hatt en "field day" som jeg tror begrepet heter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva forsket de på, de som beviste at voldelige filmer gjør folk aggressive? Sjuåringer?

 

Hvem har sagt noe om "bevist"? Slike ting vil sannsynligvis aldri bli bevist i ordets vitenskaplig forstand. Ellers er det vel gjort forskning både på yngre og eldre.

 

Ramapge: selvsagt er det en genralisering, det er umulig å konkret peke på akkurat hva som forårsaket det i et enkelttilfelle. Skal se om jeg får gravd opp noen referanser senere i kveld/i morgen (dog blir det antaklig ikke lenker, du få se om du finner de i en av de mange databasene med publisert materiale)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hva forsket de på, de som beviste at voldelige filmer gjør folk aggressive? Sjuåringer?

 

Hvem har sagt noe om "bevist"? Slike ting vil sannsynligvis aldri bli bevist i ordets vitenskaplig forstand. Ellers er det vel gjort forskning både på yngre og eldre.

 

Ramapge: selvsagt er det en genralisering, det er umulig å konkret peke på akkurat hva som forårsaket det i et enkelttilfelle. Skal se om jeg får gravd opp noen referanser senere i kveld/i morgen (dog blir det antaklig ikke lenker, du få se om du finner de i en av de mange databasene med publisert materiale)

 

AtW

 

Poenget er uansett, at det er så mye avvik fra denne forskningen at man kan bruke forskning og peke på ett eksempel. Og så viser ett annet eksempel det helt motsatte. Man har studie som sier at mennesker blir aggressive, vi har studie som sier at de blir passive fordi de får ut aggressjon. Og som tilfelle med nazi-Tyskland. Så får vi vel aldri vite om mennesker blir påvirket i den grad den ene eller andre parten påstår.

Lenke til kommentar

Fan til idioti, sitter en eller anna med overdose kaffe og plotter inn noe han drar ut ifra andre riv ruskende gale saker fra amerika. Gutt 17 drepte 10 stk på en skole FORDI han spilte cs. huffameg.

 

ver spiller kan velge sin rolle i krigen, og ut fra Auvinens profil valgte han stort sett å spille som snikskytter. Totalt brukte han over 183 timer bare på dette spillet fra mars i år til i går morges.

 

Så det vil si at jeg skal henge på meg hagla og et skrujern og løpe rundt og skyte folk imorra, mens jeg febrilsk reparer biler og fly? :roll:

Lenke til kommentar
Hva forsket de på, de som beviste at voldelige filmer gjør folk aggressive? Sjuåringer?

 

Hvem har sagt noe om "bevist"? Slike ting vil sannsynligvis aldri bli bevist i ordets vitenskaplig forstand. Ellers er det vel gjort forskning både på yngre og eldre.

 

Ramapge: selvsagt er det en genralisering, det er umulig å konkret peke på akkurat hva som forårsaket det i et enkelttilfelle. Skal se om jeg får gravd opp noen referanser senere i kveld/i morgen (dog blir det antaklig ikke lenker, du få se om du finner de i en av de mange databasene med publisert materiale)

 

AtW

 

Poenget er uansett, at det er så mye avvik fra denne forskningen at man kan bruke forskning og peke på ett eksempel. Og så viser ett annet eksempel det helt motsatte. Man har studie som sier at mennesker blir aggressive, vi har studie som sier at de blir passive fordi de får ut aggressjon. Og som tilfelle med nazi-Tyskland. Så får vi vel aldri vite om mennesker blir påvirket i den grad den ene eller andre parten påstår.

 

Nei det har vi ikke, i forskningsmiljøet er det liten støtte for teorien om at man "får ut aggresjon" tvert imot er det mange studier som tyder på det motsatte. Du argumenterer som om man bare kan legge ned sosialpsykologi frdi man ikke kan finne ut noe som helst, det er ikke tilfelle, om mange saker er det relativt bre enighet, men som alltid, som innen alle grener, er det alltid noen som er uenig med flertallet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Basis lærdom da med andre ord? Neste gang dere ser en person i mørk dress, svarte hansker, biljardkulehode og blikk som sier "er du målet mitt finner jeg en måte å drepe deg på" trenger dere ikke frykte, er bare jeg som har fått en overdose Hitman. Problemet er å tegne strekkoden i bakhodet med hjelp av tusj og speil, kan jo ikke spørre noen om hjelp da, er jo en ravende morder. "Du, kan du tegne en strekkode i bakhodet mitt, jeg skal gå ut å ta livet av noen fordi jeg har spillet 1 time for mye Hitman: Contracts". For ikke å snakke om forklaringen jeg må gjøre hvorfor jeg har barbert meg på hodet samt kled på meg dressen jeg kjøpte til barndåpen til niesen min. Enda værre blir det når jeg tar med meg kjøkkenkniven og napper av en gitarstreng (ettersom jeg ikke har pianowire) og tar med meg.

 

Vel, blir et morsomt samfunn til slutt. Gatene blir fulle av folk i svart dress og biljardkuleblankt hodet. Dueproblemet blir glemt ettersom takene blir oversvømmet av folk i full kamuflasje som ligger og venter på sitt mål (dette blir et problem, snipere kan ligge lenge på sin post og tisser der og da om de må noe som fører til urinlukt rundt dørene). Imens kjører andre gal på veien for å slide og tror de får poeng mens andre kjører i random lyktestolper fordi de tror de kan kjøre over dem. For det bare en brøkdel av hvordan det blir i verden om alle blir påvirket av deres favorittspill.

 

Men nå er det nå ikke slik, og det mangler beviser på at det overhode kommer til å bli slik, i tillegg til at nucasen i Finland led under mobbing og andre sosiale faktorer så han ble klart ikke påvirket av et spill.

Lenke til kommentar
Men nå er det nå ikke slik, og det mangler beviser på at det overhode kommer til å bli slik, i tillegg til at nucasen i Finland led under mobbing og andre sosiale faktorer så han ble klart ikke påvirket av et spill.

 

Men så er det heller ikke noen som påstår at det kommer til å bli slik, stråmannsargumentasjonen din fører ikke til noe annet enn en dårligere debatt, det å tilegge motstandere ekstreme sysnpunkter de ikke har, for så å argumentere imot er en tøvete måte å debattere på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Med tanke på hvor mange som spiller cs, bf2 osv i norge, burde vi jo snart vært nede i bare 1-2 mill i befolkning om det de "spill som har skylden" folka hadde rett.

 

Nei det burde vi ikke, forskning tyder ganske sterkt på at voldelig filmer/spill har en aggresivitetsfremmende effekt, ihvertfall på relativt kort sikt. Detbetyr ikke at alle går rundt og dreper av den grunn, men det betyr ei heller at de som dreper hadde gjort det uansett hva slags samfunn de vokser opp i. Det er kanskje en ubehaglig sannhet, men det er all grunn til å tro at folk blir mer aggresive av slikt.

 

AtW

 

Er ikke enig med deg i dette. Jeg har spilt alskens spill men har aldri hatt aggresiv atferd. Det er personene ikke spillet.

 

Irrelevant, at du som person spiller og ikke har aggresiv betyr ikke at mennesker ikke blir mer aggresiv av voldelige filmer eller spill.

 

AtW

 

Men mennesker er en generalisering. For å dra en sammenligning så har det vært forskning som tilsier at de eneste som ble sterkt påvirket av anti-semittisk propaganda i nazi-Tyskland var de som allerede hadde latente holdninger og trengte bekreftelse.

 

Så linker til forskning som sier at mennesker blir voldelige av dataspill? I såfall tror jeg mediene hadde hatt en "field day" som jeg tror begrepet heter?

 

Hehe... Minner meg litt om Chris Rock når han snakker om amerikanske ungdommer som har også har gått bananas med gevær på skoler. For å sitere han "... And everybody wants to know what the kids was listening to. What kind of music was they listening to. What kind of movies was they watching. Who gives a fuck what they was watching?! What ever happened to crazy?"

Lenke til kommentar

Uff. Dagbladet er en tabloid, levebrødet deres er å vinkle forsider\overskrifter\ingresser slik at det griper tak i folk, samt å kverne så mange forskjellige vinkler som mulig på tragiske saker. Madeleine-saken f.eks var jo til å bli kvalm av sånn sett.

 

Les Morgenbladet og Dagsavisen istedet, de klarer iallfall å heve seg over nivået til gribbene i Dagbladet\VG\TV2.

 

Dagsavisen f.eks ser ut til å holde seg noenlunde til sakens kjerne:

 

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article320802.ece

 

"En marginal, men likevel ganske betydelig andel unge er relativt fortvilte over sin hverdag og ser lite håp for framtiden. De har et utgangspunkt som ikke er gunstig i forhold til den type hendelser som vi nå har sett i Finland."

 

Det er nok mer fruktbart å se på hvorfor mange går og samler opp depresjoner, fremfor å fokusere på hvilke enkeltting som kanskje kan ha fått det til å bikke over for de få stakkarene som ender opp som denne 18-åringen gjorde. Å se nyansert på dypereliggende samfunnsproblemer er imidlertid ikke den mest lønsomme tingen man kan gjøre når man lever av løssalg.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Jeg sier bare; what ever:P Om du så blir påvirket som Dexter i tv serien Dexter der han ser moren bli sagd opp med en motorsag og han blir en seriemorder så kan man nesten ikke ungå å finne forferdeligheter i verden og syke folk vil være der uansett, arv og miljø.

Spill kan ha en påvirkning selvfølgelig!!

Men til syvende og sist så sitter det oppi hodet.. man har F* valg her i livet!!

Lenke til kommentar
Men så er det heller ikke noen som påstår at det kommer til å bli slik, stråmannsargumentasjonen din fører ikke til noe annet enn en dårligere debatt, det å tilegge motstandere ekstreme sysnpunkter de ikke har, for så å argumentere imot er en tøvete måte å debattere på.

 

AtW

 

Det er i alle fall den følelsen jeg sitter med etter X antall avisoppslag hvor spill får skylden for det hele. Så snart det skjer et drap hvor ungdommer er med, kan du banne deg på at det kommer medier som sier at den som drap spilte de og de spillene og dermed, ergo erlik, er det automatisk spillet som får skylden, etterfulgt av en eller annen hellig guru som sitter på kilder og hele pakken på hvorfor dette stemmer så perfekt, at spill gjør deg voldelig og mange gamere i dag blir kaldblodige mordere over tid.

 

Samfunnet plasserer alle i en bås på en måte, peker moralfingeren på deg og sier hvor galt det er det du gjør. Men de bryr seg heller ikke om at fakta er korrekt eller ikke, den trenger bare å høres overbevisende ut for at massen skal tro på det. Og så kommer kvinnegrupper og "Will someone pleas think of the children" grupper og forteller oss hvorfor vi må boikotte spill.

 

Jeg blir bare frustrert og irritert over mange tilfeller, og media, som fokuserer alle sine resurser mot 1 mål når det som i dette tilfellet, ligger kritiske spørsmål som hvordan kan vi hjelpe dem som blir mobbet for å unngå at dette skjer igjen?

 

Jeg ser skjeldent eller aldri overskrifter som "han ble mobbet" f.eks når det kommer til ungdomsdrap, eller noe god informasjon som kan lede til hvorfor vedkommende gjorde det han gjorde. Jeg leser somregel at det er spill som har skylda, selv under skolemasakeren (den siste) i USA hvor de forsøkte å legge litt skyld på Counter-Strike, siden morderen spilte spillet. Det viste seg heller at det var en person med psykiske problemer og antisosiale tendenser fra før av.

 

Nei jeg mener at det er andre ting man må sette fingeren på før man tar tak i spill og deres "destruktive krefter". Men det er så mye lettere å skylde på spillene, krever liksom ikke mye arbeid med å rette en finger på et spill og gi det skylda, lett jobb. Men derimot å se litt dypere på problemet og faktisk se på hva som var problemet, hva som førte til det og hvordan kan vi endre det, det blir ikke gjort.

Lenke til kommentar

Tror nok sjangsen er større for at han var bitter og gretten fordi han hadde lavt blodsukker fordi han ikke spiste frokost (noe som mange ungdommer ikke gidder gjøre).

 

Det at spill -> psyko massemorder, er bare tull.

 

Typisk dagbladet å koble denne veien. Kvaliteten i dagbladets journalistikk er like bra som billig dopapir.

Lenke til kommentar
Fan til idioti, sitter en eller anna med overdose kaffe og plotter inn noe han drar ut ifra andre riv ruskende gale saker fra amerika. Gutt 17 drepte 10 stk på en skole FORDI han spilte cs. huffameg.

 

ver spiller kan velge sin rolle i krigen, og ut fra Auvinens profil valgte han stort sett å spille som snikskytter. Totalt brukte han over 183 timer bare på dette spillet fra mars i år til i går morges.

 

Så det vil si at jeg skal henge på meg hagla og et skrujern og løpe rundt og skyte folk imorra, mens jeg febrilsk reparer biler og fly? :roll:

Haha, da hadde jeg kledd på meg dress og svart maske, gjort meg usynlig for så å kjøre kniven i ryggen på en god del. Etter det vil jeg så ta fram en real cowboyhatt og meie ned 15-20 folk med sniperrifla mi, pluss en 2-3 stykker med jungelkniven min.

 

Its a wiiild world :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...