Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Voldtekt og seksuelle overgrep hos deg eller en av dine nærmeste


L4r5

Anbefalte innlegg

Har ei i klassa mi som påstår hun har blitt voldtatt. Litt usikker på om det er sant, hun ser spøkelser også skjønner dere. Og har få venner og gjør litt for mye for oppmerksomhet. Kjenner ikke jenta særlig godt, og vet ikke hva jeg skal tro. Husker bare fra 06-07 (da det isåfall skjedde) var det kjempehemmelig og man skulle ikke si det videre, men hun hadde jo hvisket det til alle i klassen. Aldri opplevd at hun har slitt noe psykisk heller.

 

Det viktigste er vel egentlig å ta tak i det med en gang også.

 

"Kommunen i Hedmark og Sykehuset Innlandet har ingått en avtale om et mottak for seksuelle overgrep" var ingressen i en liten artikkel i HA senest i dag. Det lureste etter voldtekt er jo å komme seg på et slik mottak få bevis og anmelde mannen/gutten. Du går jo mest sannsynlig med bevis på/inni deg, dumt å vaske det av/ut som kanskje er det mest naturlig ei jente ville gjort, eller en gutt som også kan bli voldteksoffer. Sikkert ikke lett å dra seg ut blant folk etter en sånn hendelse heller, alt for mange som går videre uten å anmelde saken. Jo fortere man tar tak i det, og får hjelp med det psykiske jo fortere kommer man seg videre. I den grad man kommer seg videre, slike hendelser setter jo sterke spor.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

En kamerat av meg klarte å forhindre en situasjon som han antar ville blitt et fullbyrdet overgrep sist vinter.

 

Det følgende er en gjenfortelling av hendelsen slik jeg fikk det beskrevet av han i ettertid:

 

Han hadde kommet hjem fra jobb og slappet av i leiligheten når han hørte mistenkelige rop fra gaten, og bestemte seg for å gå ut for å se hva som skjedde. Da hørte han noen rope på hjelp og fikk øye på et par skikkelser i en gammel garasje/skur. Der var det en jente og en kar. Min kamerat spurte om hva han drev på med. Da fikk han til svar "gå vekk, ellers får du deg en trøkk". Heldigvis klarte min kamerat å være en tøff jævel akkurat der og da, og måtte motvillig inn i et basketak med denne truende karen. I det mannen fikk seg en suser fra min kamerat så han falt i bakken, så la jenta på sprang. Grepet av frykt og stress forsøkte han først å stanse jenta som hadde begynt å løpe, men til ingen nytte. Mannen hadde forlengst kommet seg tilbake på beina og flyktet så raskt han bare klarte.

 

Jeg er overveiende sikker på at han tipset politiet om dette, men så langt jeg vet har det ikke skjedd noe mer angående denne saken i ettertid.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep gjentatte ganger da jeg var 5 år og enkelthendelser når jeg var 12 og 16 år. Jeg reagerte med fortrengning frem til jeg var 19 år. Det gikk med 5 mnd. tvangsinnlagt og 11 mnd. på åpen psykiatrisk avdeling hvor jeg fikk god hjelp av medisiner, gruppesamtaler, tegne- og malegruppe, psykomotorisk fysioterapi og ikke minst individuelle samtaler med terapeuten. Jeg har fått EMDR-behandling og Narrativ Eksponeringsterapi (NET) og jeg synes NET fungerte bra og har gitt meg litt bedre dager.

Det som plager meg mest, er episoden da jeg var 5 og 16 år. Det var ikke selve overgrepene til nabomannen som plager meg i dag, men det at han for ei jente på 5 år kom med forferdelige trusler. "Hvis du ikke gjør som jeg sier, blir du sluket ned i sluket og aldri komme opp igjen". "Hvis du forteller, vil du brenne opp" og han tok et tent lys nærme håret til jenta. "Ditt grisete svin! Se hvordan du har sølt!" sa han når det var blitt sølt blod på teppet. Jenta hadde gjemt seg i et rør i håp om at hun ikke ville bli funnet, men han fant henne og dro henne ut. Hun skrapet opp det ene kneet og kjolen ble våt. Han slo henne to ganger i ansiktet og plutselig var kjøkkenkniven der. Den var stor, og den kom nærmere halsen. "Hvis du forteller om hemmeligheten, vil kniven bli farlig".

Voldtekten med slag og trusler da jeg var 16 år, husker jeg som om det var i går. Orker ikke komme med detaljer.

Det jeg hovedsakelig ønsker med denne posten, er å belyse hvordan jeg har reagert på disse traumatiske hendelsene. Da jeg var 8 år, rispet jeg meg til blods i underlivet med en bit av noe knust. Neste kveld rispet jeg det hvit-gule belegget av. Det gjorde vondt å tisse. Det gjorde vondt å vaske seg. Jeg sa til min mor "jeg har vondt i tissen" hvorpå hun svarte "da må det være noe galt", og emnet ble aldri nevnt før. Dette med rispingen, tror jeg må være en repeterende lek.

Hva jeg strever med i dag som 29-åring:

- Forakt mot seg selv og dårlig selvbilde

- Tanker om at det var min skyld... jeg burde... Jeg burde ikke...

- Får lett flashbacks

- Søvnvansker

- Periodevis sosial angst

- Periodevis alvorlig selvskading

- Periodevis selvmordsforsøk

Har fått diagnosene tilbakevendene depresjon, PTSD og dissosiativ lidelse med hørselshallusinose

Jeg går på to typer antipsykotisk medisin og antidepressiva samt beroligende og innsovningsmedisin ved behov. Går jeg ett eller to døgn uten medisiner, blir jeg svært dårlig og må tvangsinnlegges fordi jeg er en fare for meg selv. På 10 år har jeg vært innlagt 56 ganger... noe jeg ikke er stolt av :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Er et vanskelig tema hvor jeg mener ikke alt er bare svart/hvitt.

 

Fikk dette på nært hold for kort tid siden da en som sto meg nær ble dømt for voldtekt. Fyren er en kjempekar som alle liker og absolutt ikke trengte å ty til noe tvang for å få seg noe. Saken slo full fyr i media, mest pga feilaktige opplysninger fra fornærmede som hadde en ekstremt høy promille da hun forklarte seg. Av det som sto i media ble bare den ene siden belyst, virket som om de kun ville at en side av saken skulle komme ut...

 

I rettsalen derimot, kom det frem både video og fakta som gjorde at saken virkelig fikk to sider.

Det var veldig mye som satte spørsmålstegn om hun snakket sant, eller om dette var noe man angret på etterpå. Men nok om det.

 

Dommen var knusende og tiltalte fikk flere år, og måtte betale dobbelt så mye som den vanlige erstatningssummen voldtektsofre pleier å få. Det er tydelig at dette skulle bli å "sette et eksempel", spesielt siden saken ble mye omtalt.

 

Omstendighetene var fulle personer som møttes på byn, "voldtekten" skjedde ved et bygg med kameraer der det meste ble plukket opp på film. Ingen tegn til tvang, ser tydelig flørting, forbipasserende som ikke enset noe galt, og samarbeid med leting etter gjenstander etterpå.

 

Leser stadig om grove voldtektssaker i avisene der det er snakk om vold, trussler, frihetsberøvelse, mindreårige osv. der tiltalte slipper unna med halvparten av straff og erstatning som i denne saken.

 

Kan også nevnes at fornærmede krevde så mye erstatning fordi et skoleår var ødelagt og derav et år i jobb, men viste seg at hun aldri sluttet på skolen selv om hun sa det i retten. Hun sa og at hun var skeptisk til menn og sosialt tilbakesatt, men stilte opp i lokalavisen dager etter rettsaken med to menn i en utelivsrelatert reportasje hvor hun åpent sto frem og sa at hun ofte mistet ting på byn fordi hun var så full.

 

Samtidig som jeg føler urett for tiltalte, føler jeg også sinne og respektløshet for de som har det så mye verre og virkelig hadde trengt en slik dom for en overgriper. De som har opplevd ting jeg har nevnt over.

 

Men livet er urettferdig, og i slike saker finnes det ikke vinnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde som 16- og 17åring en kjempegod kompis, som viste seg ikke å være tidenes beste kompis likevel. At jeg sa nei, prøvde å dytte han av meg osv hjalp ikke. Heller ikke det faktumet at hasj var kult og han alltid ga det til meg først. Ung, naiv og kanskje litt forelsket. Angrer på at det ikke ble anmeldt, da det skjedde ved flere hendelser og den siste gangen fikk jeg en positiv graviditetstest. Heldigvis var jeg ikke gravid, men det fikk meg til å åpne øynene. Desverre klarer jeg ikke å 100% holde meg unna vedkommende den dag i dag.

 

EDIT: Legger til at vedkommende var/er 8 år eldre enn meg, det var stort og spennende da jeg var 16.

Endret av TeyanaJoy
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har heldigvis aldri opplevd noen form for overgrep selv, men jeg kjenner flere som har. De fleste kjenner nok noen, det er dessverre ganske vanlig.

 

De fleste jeg kjenner som har opplevd noe har vært fulle, gjerne også flørtet med personen først. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de vil ha sex, og de mister ikke retten til å styre sin egen kropp fordi der flørtete og fulle!

 

En av dem, som ble voldtatt, ville rote men ikke noe mer, da han prøvde seg på mer sa hun tydelig nei, han fortsatte, hun sa nei igjen, han fortsatte, hun prøvde å dytte ham vekk, han holdt armene hennes nede og sa "slutt, da" og hun var så satt ut (og full) at hun ikke gjorde noe mer.

 

Etterpå gråt hun, men av en eller annen grunn så ville hun føle det enda verre hvis hun var helt alene, så hun ba ham om å ikke gå sin vei.

 

Sånt kan kanskje virke irrasjonelt på andre, men det er helt rasjonelt der og da. Hun gjorde alt man skal gjøre, hun gikk rett til politiet og fikk avgitt klærne sine osv. med en gang, hadde navnet hans og alt mulig i tillegg til DNA. Men problemet med voldtekt i Norge er at det er ord mot ord med mindre det er vitner eller veldig synlig vold inne i bildet. Dermed er det svært mange, som utsettes for voldtekt på fest osv., som aldri får noen form for rettferdighet.

 

Og før noen synker ned på det nivået der de påstår at hun finner det på: Det kan jeg love dere at hun ikke gjør. Jeg kjenner henne. Jeg har kjent henne siden barnehagen, jeg er en av få hun har fortalt det til og jeg har sett forandringen i henne etterpå.

Lenke til kommentar

Har heldigvis aldri opplevd noen form for overgrep selv, men jeg kjenner flere som har. De fleste kjenner nok noen, det er dessverre ganske vanlig.

 

De fleste jeg kjenner som har opplevd noe har vært fulle, gjerne også flørtet med personen først. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de vil ha sex, og de mister ikke retten til å styre sin egen kropp fordi der flørtete og fulle!

 

En av dem, som ble voldtatt, ville rote men ikke noe mer, da han prøvde seg på mer sa hun tydelig nei, han fortsatte, hun sa nei igjen, han fortsatte, hun prøvde å dytte ham vekk, han holdt armene hennes nede og sa "slutt, da" og hun var så satt ut (og full) at hun ikke gjorde noe mer.

 

Etterpå gråt hun, men av en eller annen grunn så ville hun føle det enda verre hvis hun var helt alene, så hun ba ham om å ikke gå sin vei.

 

Sånt kan kanskje virke irrasjonelt på andre, men det er helt rasjonelt der og da. Hun gjorde alt man skal gjøre, hun gikk rett til politiet og fikk avgitt klærne sine osv. med en gang, hadde navnet hans og alt mulig i tillegg til DNA. Men problemet med voldtekt i Norge er at det er ord mot ord med mindre det er vitner eller veldig synlig vold inne i bildet. Dermed er det svært mange, som utsettes for voldtekt på fest osv., som aldri får noen form for rettferdighet.

 

Og før noen synker ned på det nivået der de påstår at hun finner det på: Det kan jeg love dere at hun ikke gjør. Jeg kjenner henne. Jeg har kjent henne siden barnehagen, jeg er en av få hun har fortalt det til og jeg har sett forandringen i henne etterpå.

 

 

Hadde jo vært interessant å høre hans perspektiv på det hele. Kan jo godt være at han trodde hun bare gjorde seg kostbar for alt vi vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun bare gjør seg kostbar når hun sier "nei" flere ganger og prøver å dytte ham bort slik at han må holde armene hennes nede...? Da burde alarmen begynt å blinke hos de aller fleste...

Og dette så du altså? Eller, som du skriver, hun var jo så full. Merkverdig er det ikke, å huske eksakt det som selv vil hjelpe i en eventuell rettssak. Mannen husket kanskje utsagnet; "ja jeg vil".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun bare gjør seg kostbar når hun sier "nei" flere ganger og prøver å dytte ham bort slik at han må holde armene hennes nede...? Da burde alarmen begynt å blinke hos de aller fleste...

 

Det vet jeg åpenbart ingen ting om, men det er strengt tatt ikke uvanlig at jenter gjør seg litt ekstra kostbare og vil overtales litt. Sier ikke at det var det som skjedde her, men det er jo godt mulig det var slik han tolket det.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, gutter - men dersom dere tror det er dette som er å spille "kostbar" bør dere revurdere hvordan dere tolker seksuelle signaler.

 

Hun sa "nei" flere ganger, og forsøkte å dytte ham vekk. Men siden hun var full klarte hun ikke dette, han var også sterkere enn henne. Flere av politifolka sa rett ut til henne at de var helt overbevist om at hun hadde rett, men at de ikke kunne gjøre noe for å bevise det. Gutten hadde også tidligere vært involvert i en lignende sak, med samme utfall, siden han er nøye på å ikke etterlate noe særlig fysiske spor utover DNA (altså, ikke voldelig f. eks.).

 

Jeg merker at jeg blir utrolig provosert over gutter som prøver å dytte "skylda" over på jentene for å sende ut "feil signaler" eller rettferdiggjør at han "tolket" ting slik og sånn. Dersom du på noen måte er usikker på om jenta du prøver å ligge med ønsker det, skygg unna! Vanskeligere er det ikke.

Endret av oslo_jente
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, gutter - men dersom dere tror det er dette som er å spille "kostbar" bør dere revurdere hvordan dere tolker seksuelle signaler.

 

Hun sa "nei" flere ganger, og forsøkte å dytte ham vekk. Men siden hun var full klarte hun ikke dette, han var også sterkere enn henne. Flere av politifolka sa rett ut til henne at de var helt overbevist om at hun hadde rett, men at de ikke kunne gjøre noe for å bevise det. Gutten hadde også tidligere vært involvert i en lignende sak, med samme utfall, siden han er nøye på å ikke etterlate noe særlig fysiske spor utover DNA (altså, ikke voldelig f. eks.).

 

Jeg merker at jeg blir utrolig provosert over gutter som prøver å dytte "skylda" over på jentene for å sende ut "feil signaler" eller rettferdiggjør at han "tolket" ting slik og sånn. Dersom du på noen måte er usikker på om jenta du prøver å ligge med ønsker det, skygg unna! Vanskeligere er det ikke.

Som sagt, jeg kjenner ikke situasjonen i det hele tatt, det gjør kun de som er der.

 

Du kan jo se for deg en situasjon der en jente fnisende sie nei ett par ganger og fjerner hånden, for så å ikke stoppe han. Det er nok av jenter som vil gjøre seg kostbare og at gutten skal jobbe litt for det. Derfor kan situasjonen da fort missforstås om hun blir med på det likevell, uten å gjøre noe mer som tyder på at hun ikke vil.

 

Jeg sier ikke at det er tilfelle her, men det er jo mulig han tolket det slik. Ingen unnskyldning men en liten oppfordring om å være tydelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Hun sa "nei" flere ganger, og forsøkte å dytte ham vekk. Men siden hun var full klarte hun ikke dette, han var også sterkere enn henne. Flere av politifolka sa rett ut til henne at de var helt overbevist om at hun hadde rett, men at de ikke kunne gjøre noe for å bevise det. Gutten hadde også tidligere vært involvert i en lignende sak, med samme utfall, siden han er nøye på å ikke etterlate noe særlig fysiske spor utover DNA (altså, ikke voldelig f. eks.).

 

 

Hva slags univers lever du i forresten? DNA ikke tilstede fordi det ikke var voldelig? Tror du virkelig på det selv? DNA avsettes om jeg hilser på deg med et håndtrykk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå er det mulig jeg får smekk på fingrene men:

 

Det er mye slike fyllehistorier hvor guttene kanskje bare tror jenta er kostbar.
Jentene må bli enda tydeligere og skarpere i tonen.
Hvis de skal dytte unna gutten hjelper det ikke med lett knuffing. En full fyr kan tolke det som en del av leken. Man må dytte skikkelig og heller tåle at fyren blir sint. Sparke om fyren er svær. Man er sterkere i beina.

Selv om jenter er fulle og sløve så er vi sterke nok til å gjøre oss forstått. Er man dopet ned er det selvfølgelig noe annet men er man fulle nok til å gå selv så er man sterk nok i armene til å gi tydelige signaler...
Og hjelper det ikke så si "nei" to ganger, så rop "nei" i en forbanna tone.

Misstenker dog at mange jenter i denne situasjonen er veldig usikre på om de vil eller ikke og derfor bare knuffer og snakker med lav stemme og angrer etterpå.

Jeg skal på ingen måte forsvare denne typen voldtekt, men jeg tror nok det at veldig mange av disse gutta overhodet ikke mener å voldta eller å såre jentene, men at de misstolker dem, tror det er en del av leken og blir så kåte og revet med at de feiltolker signalene totalt i røra av alkohol og kåtskap.
Det kan jo hende at han først etterpå, når hun lå i senga og gråt innså at dette faktisk var noe hun virkelig ikke ville. Men når hun attpåtill ville at fyren skulle være der sammen med henne etterpå så hun ikke var alene så kan jo dette ha forvirret han på ny.

Både jenter og gutter er enkle skapninger i fylla, hvor kun enkel og tydelig kommunikasjon nytter. Mixede signaler tolkes bare i den enkeltes favør.
Og på dette punktet er det alt for mange jenter som er elendige.
Nøkkelen til å få bukt med disse festvoldtektene er at jentene tørr bli litt tøffere. Og at de bestemmer seg for hva de vil før de ligger i senga med fyren...

Lenke til kommentar

Jeg fikk vite for noen måneder siden at bestevenninna mi ble voldtatt for noen år siden. Det traff meg skikkelig, fordi jeg kan ikke tenke meg hva slags monster som kan gjøre noe sånt mot en så søt og snill jente.

 

Disse folkene er som regel mishandlet selv, og de mangler grunnleggende respekt for andre og empati. De vet at det de gjør er galt, men de styres av helt andre behov og synet på rett og galt er litt i ulage.

 

De forstår kun maktspråket og skal man komme seg unna dette må man desverre bruke det eller påkalle oppmerksomhet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er det mulig jeg får smekk på fingrene men:

 

Det er mye slike fyllehistorier hvor guttene kanskje bare tror jenta er kostbar.

Jentene må bli enda tydeligere og skarpere i tonen.

Hvis de skal dytte unna gutten hjelper det ikke med lett knuffing. En full fyr kan tolke det som en del av leken. Man må dytte skikkelig og heller tåle at fyren blir sint. Sparke om fyren er svær. Man er sterkere i beina.

Selv om jenter er fulle og sløve så er vi sterke nok til å gjøre oss forstått. Er man dopet ned er det selvfølgelig noe annet men er man fulle nok til å gå selv så er man sterk nok i armene til å gi tydelige signaler...

Og hjelper det ikke så si "nei" to ganger, så rop "nei" i en forbanna tone.

Misstenker dog at mange jenter i denne situasjonen er veldig usikre på om de vil eller ikke og derfor bare knuffer og snakker med lav stemme og angrer etterpå.

 

Jeg skal på ingen måte forsvare denne typen voldtekt, men jeg tror nok det at veldig mange av disse gutta overhodet ikke mener å voldta eller å såre jentene, men at de misstolker dem, tror det er en del av leken og blir så kåte og revet med at de feiltolker signalene totalt i røra av alkohol og kåtskap.

Det kan jo hende at han først etterpå, når hun lå i senga og gråt innså at dette faktisk var noe hun virkelig ikke ville. Men når hun attpåtill ville at fyren skulle være der sammen med henne etterpå så hun ikke var alene så kan jo dette ha forvirret han på ny.

 

Både jenter og gutter er enkle skapninger i fylla, hvor kun enkel og tydelig kommunikasjon nytter. Mixede signaler tolkes bare i den enkeltes favør.

Og på dette punktet er det alt for mange jenter som er elendige.

Nøkkelen til å få bukt med disse festvoldtektene er at jentene tørr bli litt tøffere. Og at de bestemmer seg for hva de vil før de ligger i senga med fyren...

 

Det er ikke alle som reagerer likt heller. Noen jenter (og gutter) reagerer med å stivne helt når de blir veldig redde og havner i en farlig situasjon. De står/ligger helt stille uten å klare å bevege seg. En venninne av meg gjør det. Hvis hun ser en edderkopp løper hun ikke som de fleste andre jenter, hun står helt stille og gråter/skriker. Regner med at hun ville reagert veldig likt hvis en fyr hadde overmannet henne og vært voldelig. Og noen reagerer med å ikke tørre å skrike/slå så hard de kan. De kan bli redde for at voldtektsmannen kan bli sint og være mye er voldelig tilbake.

 

Alle reagerer forskjellig, det betyr ikke at voldtekten er mindre alvorlig av den grunn. Er vanskelig å være bastant når man kanskje ikke vet hvordan man selv hadde reagert i en faktisk situasjon. Mange tror selv at de hadde reagert helt annerledes.

 

Når det gjelder fyllevoldtekter tror jeg de fleste blir gjort når dama har slokna eller er så full at hun er ute av stand til å beskytte seg/vise at hun ikke vil. Finnes kanskje noen falske voldtekter, men regner ikke med at de står for mer enn 1-2 anmeldelser per år.. Vet ikke akkurat tall, men kan ikke være store mengden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...