Gå til innhold

Valg av minnekort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har peiling på hvilket minnekort jeg bør kjøpe til Nikon D300?

Jeg har valgt Lexar 2 GB Professional UDMA 300X CompactFlash. Bruker heller 4 på 2 Gb enn 1 på 8 GB.

Har også kjøpt kortleser fra Lexar, "Professional UDMA FireWire 800 Reader".

Nikon D300 støtter ComactFlash UDMA.

 

Dersom du går for FireWire 800 kortleser, husk at dette er Firewire 800 og bruker 9 pins FireWire kontakt. Til de fleste Laptops må du også kjøpe et Express kort, f.eks. noe slikt "SDM ExpressCard FireWire 800 2P" da Laptops oftest bare har FireWire 400. Til vanlig PC kan du bruke noe slikt, f.eks. "Sunsway/ST Lab PCI FireWire800 2+1P 2x 9-pin" dersom du ikke hare FireWire 800.

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hvilket minnekort jeg bør kjøpe til Nikon D300?

Jeg har valgt Lexar 2 GB Professional UDMA 300X CompactFlash. Bruker heller 4 på 2 Gb enn 1 på 8 GB.

Har også kjøpt kortleser fra Lexar, "Professional UDMA FireWire 800 Reader".

Nikon D300 støtter ComactFlash UDMA.

 

Dersom du går for FireWire 800 kortleser, husk at dette er Firewire 800 og bruker 9 pins FireWire kontakt. Til de fleste Laptops må du også kjøpe et Express kort, f.eks. noe slikt "SDM ExpressCard FireWire 800 2P" da Laptops oftest bare har FireWire 400. Til vanlig PC kan du bruke noe slikt, f.eks. "Sunsway/ST Lab PCI FireWire800 2+1P 2x 9-pin" dersom du ikke hare FireWire 800.

Jeg har en miniharddisk med 40 gb for reiser, og 1 gb. minnekort, men jeg tenker på 4 gb pga at det nye kameraet har dobbelt så mange piksler fra 6 D50-12,3 D300. men pga at kameraet er så raskt, lurer jeg på om det er nødvendig å gå for et prof minnekort, og hva heter det og hvor dyrt blir det?

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hvilket minnekort jeg bør kjøpe til Nikon D300?

Jeg foretrekker Sandisk Extreme IV på 8 Gb til D2x (+ noen mindre i back up). Finner ingen gode grunner til å spre meg over mange kort da bytting av kort i mørke/ved dårlig vær alltid vil utgjøre en risiko for at det kommer fukt inn i kameraet eller at man mister eller setter inn kortet feil vei og påfører kameraet skader for tusenvis av kroner.

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hvilket minnekort jeg bør kjøpe til Nikon D300?

Jeg foretrekker Sandisk Extreme IV på 8 Gb til D2x (+ noen mindre i back up). Finner ingen gode grunner til å spre meg over mange kort da bytting av kort i mørke/ved dårlig vær alltid vil utgjøre en risiko for at det kommer fukt inn i kameraet eller at man mister eller setter inn kortet feil vei og påfører kameraet skader for tusenvis av kroner.

Høres ut som noe jeg vil kjøpe. Takker!

Lenke til kommentar

Nikon D300 bruker CompactFlash Type I / II eller UDMA-kompatibel.

Man kan velge Lexar 300x eller Sandisk Extrem IV da begge er anbefalt av Nikon.

Når man velger disse hurtig kortene bør kortleser være tilsvarende rask.

Lexar Cf 300x Pro og Sandisk Extreme IV på 4 Gb er prisen ca. kr. 650.-, med 8 Gb er prisen ca. kr. 1300.-

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg et vanlig Sandisk Ultra II kort på D200 og det holder lenge.

 

Jeg tror bufferet til D300 holder omtrent 20 bilder i RAW og 40 i JPG så du skal skyte ganske lange serier før skrivehastigheten på kortet blir begrensende. Med mindre du tar masse actionbilder med lange bildesekvenser ville jeg heller kjøpt et stort fremfor et raskt kort.

Lenke til kommentar
Nikon D300 bruker CompactFlash Type I / II eller UDMA-kompatibel.

Man kan velge Lexar 300x eller Sandisk Extrem IV da begge er anbefalt av Nikon.

Når man velger disse hurtig kortene bør kortleser være tilsvarende rask.

Lexar Cf 300x Pro og Sandisk Extreme IV på 4 Gb er prisen ca. kr. 650.-, med 8 Gb er prisen ca. kr. 1300.-

Hvoe finner Du det til den prisen, fant det på kelko og rimeligste pris var ca. 900 kr. for sandisk exstreem 4, 4 gb

Lenke til kommentar
Nikon D300 bruker CompactFlash Type I / II eller UDMA-kompatibel.

Man kan velge Lexar 300x eller Sandisk Extrem IV da begge er anbefalt av Nikon.

Når man velger disse hurtig kortene bør kortleser være tilsvarende rask.

Lexar Cf 300x Pro og Sandisk Extreme IV på 4 Gb er prisen ca. kr. 650.-, med 8 Gb er prisen ca. kr. 1300.-

Hvoe finner Du det til den prisen, fant det på kelko og rimeligste pris var ca. 900 kr. for sandisk exstreem 4, 4 gb

Og den andre fant jeg til over 1000 kr.

Lenke til kommentar
Nikon D300 bruker CompactFlash Type I / II eller UDMA-kompatibel.

Man kan velge Lexar 300x eller Sandisk Extrem IV da begge er anbefalt av Nikon.

Når man velger disse hurtig kortene bør kortleser være tilsvarende rask.

Lexar Cf 300x Pro og Sandisk Extreme IV på 4 Gb er prisen ca. kr. 650.-, med 8 Gb er prisen ca. kr. 1300.-

Hvoe finner Du det til den prisen, fant det på kelko og rimeligste pris var ca. 900 kr. for sandisk exstreem 4, 4 gb

Og den andre fant jeg til over 1000 kr.

Amentio har Lexar 300x Pro til følgenede priser : 4Gb kr.650.- / 8Gb kr. 1296.-

Stretto har Sandisk Extreme IV til følgende priser: 4Gb kr. 666.- / 8 Gb kr. 1325.-

 

Den enkleste måten å sjekke pris er å bruke prisguiden i www.hardware.no

Lenke til kommentar
Nikon D300 bruker CompactFlash Type I / II eller UDMA-kompatibel.

Man kan velge Lexar 300x eller Sandisk Extrem IV da begge er anbefalt av Nikon.

Når man velger disse hurtig kortene bør kortleser være tilsvarende rask.

Lexar Cf 300x Pro og Sandisk Extreme IV på 4 Gb er prisen ca. kr. 650.-, med 8 Gb er prisen ca. kr. 1300.-

Hvoe finner Du det til den prisen, fant det på kelko og rimeligste pris var ca. 900 kr. for sandisk exstreem 4, 4 gb

Og den andre fant jeg til over 1000 kr.

Amentio har Lexar 300x Pro til følgenede priser : 4Gb kr.650.- / 8Gb kr. 1296.-

Stretto har Sandisk Extreme IV til følgende priser: 4Gb kr. 666.- / 8 Gb kr. 1325.-

 

Den enkleste måten å sjekke pris er å bruke prisguiden i www.hardware.no

Hvilken service! Tusen takk!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...