Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DE-høvler krever vel litt teknikk? Har aldri prøvd dette ut. Hvordan fungerer de nyere, mer moderne høvlene som er elektroniske i tillegg, noen som vet?

 

Like rævva som de gamle vanlige Gilette-høvlene de er relatert til. Eller like bra, om du vil. Hvis det er en sånn høvel du mener da.

 

DE-høvel krever ikke så veldig mye mer teknikk enn en vanlig høvel fra for eksempel Gilette, men du må klart følge konturene i ansiktet istedenfor å bare fyke avgårde. Men, etter litt trening så sitter det og barberingen blir så mye mer behagelig. Ikke noe mer lugging og dritt.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg vurderer å starte å selge tradisjonelt barberutstyr. Ja, jeg vet at det er mange aktører, og jeg har egentlig ikke tenkt å engang prøve å konkurrere med de allerede etablerte, men tenkte kanskje å henvende meg til den nysgjerrige, uerfarne som heller ikke er så keen på å svi av tusenlapper ved første kjøpet. Det finnes jo en del produkter og løsninger der ute som ikke trenger å koste skjorta, men som kanskje ikke har et fancy navn med hundre års historie :)

 

Jeg tenker ikke nødvendigvis å tjene så mye penger, men heller få flere med til å prøve, uten at man må være entusiast. Tror mange sitter på gjerdet og ønsker å prøve. Jeg ønsker å forenkle valget dems. Er nok litt inspirert av whipped dog som er nevnt her tidligere. Hadde du kjøpt av whipped dog, liksom..?

 

1. Er det plass til "merkeløse" høvler/kniver/kremer på det norske markedet? (Føler kanskje den gjennomsnittlige nordmann 8 av 10 ganger heller vil gå for et kjent merke som koster litt mer...)

2. Er det produkter/brands noen her savner, og ønsker tilgjengeliggjort?

3. Andre ting du savner/ønsker av en ny aktør?

4. Hva fikk deg til å ta skrittet og kjøpe ditt første utstyr?

5. Til deg som satt eller sitter på gjerdet: Hva skal til for at du kjøper? Pris? Informasjon? Angrerett :) ?

 

Jeg syns de sjappene som allerede finnes er kjempebra og har utrolig gode produkter, men føler likevel de treffer de som er litt over gjennomsnittet interessert.

 

Hører mer enn gjerne tips, innspill, advarsler osv. Send gjerne på PM også.

Endret av gladmen
Lenke til kommentar

Har de siste 2 årene jobbet med å lage min egen barbersåpe. Har gradvis jobbet meg frem mot noe jeg personlig synes er den beste såpen jeg har prøvd. Har fått testet den hos kjente og ukjente og har fått gode tilbakemeldinger. Lurer på om noen er interisert i å få tilsendt en liten mengde såpe for test?

Gratis selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Har de siste 2 årene jobbet med å lage min egen barbersåpe. Har gradvis jobbet meg frem mot noe jeg personlig synes er den beste såpen jeg har prøvd. Har fått testet den hos kjente og ukjente og har fått gode tilbakemeldinger. Lurer på om noen er interisert i å få tilsendt en liten mengde såpe for test?

Gratis selvfølgelig.

 

Hei,

 

Kunne godt testet, men hva inneholder den? ikke nøyaktig men en grov oversikt. Det er greit og ha en viss formening om hva man gnir i trynet ;)

 

Kan godt tas videre på PM

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+5132

Ble sugen på å prøve tradisjonell barbering, da med kniv. Tenker en Parker Shavette kan være greit å begynne med?

Blir å gjøre det så billig som mulig i begynnelsen.

Tar vel turen innom Barbershop på Strømmen i den nærmeste fremtid.

Hva tenker dere? Skjegget har ikke satt i gang for fult enda. Får dunbart og dun nedover halsen, noe jeg forøvrig hater. Har et års erfaring med flerbladshøvel, kan kniv med utskiftbart blad være noe for meg?

Lenke til kommentar

Mottok en Sanguine CoolCut4 shavette for et par uker siden. Fikk prøvd den i to dager, men fikk et stort kutt på kjevebeinet per gang, så venter til det har grodd før jeg prøver meg en gang til. Det var morsomt å prøve, men i forhold til min Schick Krona brukte jeg mye lenger tid for å få nogenlude samme resultatet - med unntak av kuttene.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg barberutstyr, og har noen spørsmål. For det første, hadde jeg tenkte til å kjøpe Merkur 34C HD, men den er for øyeblikket utsolgt hos barbershop.no, som for før øvrig er siden jeg skal bestille alle produktene fra. Ut ifra brukeranmeldelser ser Mühle R89 ut til å være nest best, og jeg tror jeg skal gå for den, med mindre noen av dere har innvendinger. For det andre, er jeg usikker på pre-/aftershave. Denne fra Proraso skal visste fungere både før og etter, men noen brukeranmeldelser sier at den kun fungerer før, andre sier at den kun fungerer etter, mens atter andre sier at den faktisk fungerer både før og etter. Er det bedre å kjøpe en dedikert preshave, og en dedikert aftershave? Til sist kan jeg nevne at jeg skal kjøpe disse barberbladene fra Derby, denne barberkosten fra Mühle, og denne barberkramen fra Truefitt & Hill, og regner med at alt det skal være kurant. Er imidlertid usikker på hva slags skål jeg skal ha barberkremen i, vet dere om noen billige alternativer som gjør nytten?

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min Mühle R89, så den er å anbefale. Jeg liker også vintage barberhøvler, men det er noe som kan utforskes etterhvert. Jeg har den Proraso Pre/Posten, men får faktisk dårligere barberinger av den - personlig prep. er veldig individuelt, jeg liker å barbere meg før jeg dusjer, men etter at jeg skyller fjeset med varmt vann, andre foretrekker å dusje først - noe som også er anbefalt; jeg ville prøvd uten før jeg hadde kjøpt den. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en pakke med flere forskjellige barberblader, dette er også veldig individuelt. Jeg foretrekker Astra i min Mühle, og Gillette 7'O'clock i min Gillette Slim Adjustable. Det er en veldig pen og god barberkost, men knute på 19mm er litt mindre enn hva jeg foretrekker. Har selv en silvertip barberkost, men er faktisk mer glad i min Semogue 620, etter litt bruk er den blitt veldig myk og behagelig. Jeg har ikke prøvd T&H, men deres barberkremer og -såper får veldig, veldig gode tilbakemeldinger. Hvis du derimot skal få best og mest mulig barberkrem for pengene vil jeg anbefale en 1kg blokk med Cella. Jeg brukte skål for å skumme i før, men fant ut at jeg likte mye bedre å skape det direkte på fjeset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker en stor tekopp med riller inni til å piske skum i. Funker greit. Når det kommer til blader er jeg enig med cbfn, kjøp en kombopakke. Jeg bruker feather og er storfornøyd med dem, men alt varierer egentlig fra person til person. Min erfaring er at preshave egentlig er unødvendig om skummet er bra nok! Så ville kanskje heller gått for en god aftershave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg har fått sånne røde nupper eller hvite nupper heletiden i huden og har prøvd sånn "sandpapir" (krem med sånne blåe korn greier i den) du smører i ansiktet men det funka heller ikke. Jeg har heletiden brukt barbering høvel med 5 blader men er det en god ide? åssen får man bort de røde nuppene

Endret av fsx v1.1
Lenke til kommentar

La huden hvile noen dager uten barbering. Neste gang du barberer deg bruk et par minutter før bareringen til å varme og mukgjøre hårene ved å ha varmt vann på fjeset. Ikke press barberhøvelen, la den skli lett over ansiktet. Pass på å ikke gå imot vokseretningen til hårene. Anbefaler sterkt å gå over til tradisjonell barbering med ordentlig en-blads-høvel og barberingssåpe.

Lenke til kommentar

Mulig det er upopulært å snakke godt om barbermaskiner, men jeg fikk en liten åpenbaring via Reddit her om dagen.

 

Jeg har alltid brukt (Philips 3D) maskinen tett mot huden under barbering, både vått og tørt. De siste månedene har jeg latt maskinen ligge ca 1 mm over huden(barberer meg 3-4 ganger pr mnd), og resultatet har blitt mye bedre! Ikke minst tar det mye kortere tid og huden min reagerer ikke slik den gjorde før. Jeg har tydeligvis barbert meg feil i alle år.. Godt å lære noe nytt! :)

Lenke til kommentar

Så jeg har fått sånne røde nupper eller hvite nupper heletiden i huden og har prøvd sånn "sandpapir" (krem med sånne blåe korn greier i den) du smører i ansiktet men det funka heller ikke. Jeg har heletiden brukt barbering høvel med 5 blader men er det en god ide? åssen får man bort de røde nuppene

 

En god etterbarberingskrem kan kanskje hjelpe på. Har selv slitt med at jeg får mye nupper, samt irritert og rød hud. Kjøpte denne bare for å prøve, og den har hjulpet overraskende mye. Nuppene og rødheten er nærmest borte.

Ellers gode råd som cbfn har nevnt over.

Lenke til kommentar

Da er det bestillt :) får håpe jeg blir kvitt problemene nå. Kjøpte den after shaven EINAPE anbefalte også kjøpte jeg Feather barberblad, Astra superior plantium barberblad for å prøve de to, også Muhle R89.

Skal oppdatere når jeg får et resultat :) er ikke feather barberblad ekstremt skarpere en Astra sine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...