Gå til innhold

Billig HTPC for nybegynner?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har grublet lenge på å bygge en htpc, men å bruke for mye kontanter på dette har ikke akkurat vært det enkleste, da mann er gift og har 2 små så blir økonomien styrt litt annerledes.

Uansett har sydd i sammen en htpc under, som kan passe min lommebok og ønsker litt kommentarer og innspill på dennne.

 

Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Retail 475,-

Link

 

 

Asus Mainboard S-AM2 AMD690G HDMI

mATX,VGA(256) PCI-E Audio GbLAN SATA2 535,-

Link

 

 

AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1 Ghz BOXED

Socket AM2 DualCore energy efficient 65w 550,-

Link

 

 

Lian Li Desktop/HTPC, Aluminium, Sort

PCC35B mATX m/powersupply 1495,-

Link

 

 

Samsung SH-D163A DVD-ROM 16X/48X

SATA, Sort, bulk combo 245,-

Link

 

Samsung SpinPoint 250GB SATAII

3,5", 8MB, 7200rpm 495,-

Link

 

 

Microsoft Fjernkontroll, OEM

Media Center Remote Control (A9O-00001S) 295,-

Link

 

Tot: 4090,-

 

Mvh Apeace

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har sittet og fundert på det samme :) Vil anbefale eksternt skjermkort. Eks https://prisguiden.no/product.php?productId=76615, da det er bedre til dekoding av video format. (Litt tynn is da jeg ikke er helt up to date :whistle: )

 

Ellers syns jeg det ser greit ut. Kan være en li9ten flaskehals på cpu, men er jo mulig og bygge ut etterhvert

 

Folks : Korriger meg hvis jeg er helt på jordet :thumbup:

Lenke til kommentar

Han kan ikke bygge ut med noe skjermkort med det kabinettet der.

Med det oppsettet vil du ikke klare å spille av hd-materiale. Jeg hadde byttet ut kassa, hovedkort og cpu til feks antec v2, hk ~500, e4500 cpu og hd 2400 skjermkort med passiv kjøling. Mulig det blir rundt 1000 mer, så du får være ekstra snill mot kona :)

Lenke til kommentar

Denne skal jo brukes til og spille av alt fra xvid/divx til iso filer av hd-dvd/Blu-ray og musikk.

 

Når det gjelder det integrerte grafikk kortet så er det denne info: Integrated ATI Radeon X1250-based graphics

Maximum shared memory of 256 MB

Supports HDMI™ Technology with HDCP compliant with max. resolution 1920 x 1080p

(It may not display 1080p smoothly when playing HD DVD and Blu-ray Disc due to current version player limit)

 

Vil ikke dette duge?, i det hele tatt. Hva mener de med current version player limit?.

 

Digga det lille lian li kabinettet m/strømforsyning incl. men kan være open for ett annet.

Lenke til kommentar

Min anbefaling

 

Intel Core 2 Duo E2140, ca 500 kroner

Asus P5K-VM

eller

Gigabyte GA-G33M-S2H

begge ligger ca rundt 800kr

Med dette oppsettet vil du glatt kunne overklokke den cpu'en 100% utan å auke spenninga.

 

Denne kan spele av HD 1080p ganske fint, FFDShow sliter bittelitt med 1080p, men med CoreAVC så fungerer det ypperleg.

Lenke til kommentar

når man er på et budsjett er det i mine øyne dumt og bruke 1400,- på et kabinett. som er trangt og støyende pga små vifter. 2 stk 4vm vifter for og fjørne varmen fra en dualcore ++ andre ting burde skremt vatnet av de fleste HTPC byggere :yes:

 

ville gådd for noe basert på G31 chipset.

 

Gigabyte GA-G31MX-S2 530,-

 

samme minne som du har valgt 450 kr

 

Intel Pentium E2140 500,-

 

samme HDD, fjernkontroll og dvd 1000,-

 

Asus EAH2600PRO/HTDP/256M 600,-

 

 

å finne et finere kabinett enn det du har valgt er litt vanskelig, men mere foruftig er enkelt. antec har fine kabinett som kommer med 2 12cm vifter. synest ikke det er like fint som det du valgte. men er vel det beste htpc kabinettet som finnes.

 

link kabinett 700,-

 

ender da på 3780,- dette skal dra det som er av video der ute.

 

skulle jeg endra på noe så kanskje 500 GB disk

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...