Gå til innhold

Den lille (kick)boksetråden (Les første post!)


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage en tråd for alle oss her på forumet som bokser.

Om det er profesjonelt, for gøy, eller bare for treningens skyld

spiller ingen rolle. Her kan dere dele erfaringer, komme med tips

og spørsmål. Prat gjerne litt om utstyr, bokseklubber, konkurranser,

teknikker, annet nyttig og om hvorfor du begynte å bokse.

 

-Vanlige forumregler gjelder (ikke spam osv)

-Det er ikke tillatt å prate om boksing i

sammenheng med ulovlige slåsskamper.

 

Førstepost blir nok oppdatert etterhvert med flere regler o.l.

 

Jeg har bokset i rundt 3 måneder nå, mest for treningens skyld, men

jeg syns det også er mer spennende og morsomt enn vanlig styrke og kondisjons-

trening. Jeg deltar ikke i konkurranser, låner utstyr av klubben og

er fortsatt på nybegynner stadiet.

 

 

Kom igjen, boksere på diskusjon.no!

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har drevet på med boksing, men slutta etter ca fire-fem månder. Ble litt lei. Men har hansker og en del utstyr selv så jeg trener noen ganger. Men nå går det mest i styrke trening. Husker første gang jeg var på trening, har nesten aldri vært så sliten før. Det var jævlig vondt i både triceps, biceps og skuldrene. I hele kroppen for å si det sånn.

 

Fin idrett du holder på med. Keep it up!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Vi har en kampsport del på forumet, håper tråden blir flyttet dit.

 

Jeg og en kompis driver boksing på fritiden, har også lagt opp mitt treningsprogram for å bokse bedre. Min kompis har drevet med boksing i 6år, så lærer mest av sparring med han og Title Boxings instruksjons videor.

Er det ulovlig å bokse med riktig utstyr utenfor klubb?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Jeg er interessert i litt diskusjon rundt det med å forsvare seg mot slag. Jeg er klar over at det beste forsvar er å kunne både slipping, bobbing, fotarbeid, dra seg unna etc. Men i begynnelsen (jeg er nybegynner på kickboxing) er det vanskelig å forutse og reagere på slagene i tide. Jeg vil derfor gjerne ha noen tips om hvordan best å dekke seg slik at en har et generelt godt forsvar mot en slagserie uten å vite nøyaktig hva slags slag som kommer (om det er jab, rett høyre eller hva som helst), som når en f.eks. er presset inn i et hjørne.

 

Hvor høyt skal du holde hanskene? Skal du holde de ut fra hodet, eller helt inntil? Skal du holde de så tett at albuene nærmest berører hverandre, eller ha armene mer på siden av hodet?

Lenke til kommentar

Stiller du deg i fullguard gjör du deg lett enda mer sårbar, bare husk at angrep er det beste forsvar. I fullguard har du både hendene trykket hardt mot hvert kinn og albuene så tett at ikke en hanske kommer igjennom, men det blir et ganske stort oppenrom da. Når du står slik er hooker farlig. Nå er ikke jeg ekspert, så sikkert fler som kan föye til.

Lenke til kommentar
Idag har jeg vært innom G-sport, XXL, Fighter og Mobech i Oslo, og INGEN har elastiske håndbandasjer. Enten uelastiske eller ingen. Er dette virkelig så vanskelig å oppdrive? Må jeg bestille noe så elementært på nettet?

 

Mener da jeg kjøpte mine hos fighter, på nett da. Ser de har i nettbutikken, vet ikke hvorfor de ikke har i butikken. Du får høre med dem.

Lenke til kommentar

Aurvan: Er du presset opp i et hjørne bør du komme deg ut raskere enn en kondor slipper en fjert, det er et farlig sted å være ;)

Ellers så kommer det litt ann på hvilken stil du går, regner med at det er lettkontakt og da gjelder det å dekke mest mulig samtidig. krøll deg sammen, ha hendene inntill hodet med akkurat stort nok mellomrom til at en hanske ikke kommer igjennom, bruk skuldre og bein til å dekke og kom deg nærme nok til at du ikke får et turn-kick i trynet ;) jeg går egentlig mest semikontakt så kan vel egentlig ikke komme med så mange råd med mindre du finner ut at fart og fleksibilitet er bedre enn muskler :)

Helt til slutt : Fotarbeid og avstand!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da melder det seg en ny bokser inn i tråden :yes:

 

Bjarnemann heter han, og har gått på boksing i syv år.

 

Til Auran: Siden jeg ikke går på kickboksing er vel ikke jeg den beste til å uttale meg, men kan komme med mine erfaringer ihvertfall.

 

Jeg holder guarden høyt (så lenge det ikke er i 12. runde, hø hø), omtrent på høyde med øyenbrynene. Guarden er smal med albuene nærme hverandre, dette får å dekke magen, og ha best mulig utgangspunkt for teknisk gode slag. Samtidig kroker jeg ryggen min slik at guarden også dekker så mye av magen som mulig.

 

Slag mot meg håndterer jeg som oftest på følgende måter: Lar de bare gå i guarden min (sjeldent), parerer dem, eller unnviker med kroppen. Sistnevnte er det jeg gjør oftest, da det gir et veldig godt utgangspunkt for kontraslag på en motstander som gjerne er litt ute av balanse.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Hei ! :D Jeg og noen kompiser pleier å boxe mot hverandre på fritiden.. vi har dommer og allting og setter selvfølgelig sikkerheten først.. men her kommer spørsmålet mitt...

er dette ulovlig?

Er dommeren medlem i norges bokseforbund? Tror man må ha en som er medlem under alle kamper og treningsøkter der kroppskontakt forekommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...