Gå til innhold

Kan en som er 14 år jakte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Du kan jakte sammen med noen som er over 25 eller har hatt jegerprøven i 5 år i strek når du er under 16 år. Når du er 16 kan du begynne å jakte på storvilt på akkurat samme måte som når du er under 16 på småvilt. Når du er over 16 år kan du jakte småvilt helt alene. og når du er over 18 kan du jakte storvilt helt alene:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei jeg så i et andet inleg her at en gutt på 14 skulle ta jegerprøva er det mulig?Kan fks jeg som er 14 år ta jegerprøva og etter det ha lov til og kjøpe meg en hagle og så stikke ut i skogen i en jaktsessong å jakte alene??

 

du kan vere med på jakt å jage, men jeg er ikke helt sikker på om du kan skyte storvilt. men jeg tror du kan skyte fugl.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

du kan jakte fra og med dagen du fyller 14, men da bare på småvilt med hagle, og du må være i følge med voksen som er over 25 og har hatt jeger prøva i minst 5 år...

når du er 14-16 så har du lov til og jakte uten avlagt jeger prøve, dette kalles opplærings jakt.

fra du er 16 må du ha avlagt jeger prøve for og jakte, men du har lov til og jakte alene på småvilt med hagle, og du har lov til og sette feller og snarer alene.

fra du er 16-18 har du lov til og jakte med rifle, da må du ha jeger prøve og skyte prøve (denne må skytes vært år) og du må være i følge med erfaren jeger... (det kan søkes om dispensasjon for og jakte med rifle før du har fylt 16)

fra du er 18 kan du jakte med hagle og rifle på småvilt og storvilt.. du må ha jegerprøve og for rifle må du avlegge skyte prøve vært år..

Lenke til kommentar
For å jakte storvilt må man være med en voksen og være minst 16 år.

Å jakte storvilt er forresten kjedelig og lett.

De ekte jegerne jakter småvilt, mye tøffere og hardere. Syns jeg da.

 

Skyte en elg klarer jo bestemorra mi i rullestol.

 

Å reagere på 0.5s og skyte en fugl som letter 50 km/t er noe annet.

 

bestefaren min satt i rullestol og han jakta hare vært år han.. men ikkje noe ana for han klarte ikkje...så eg veit ikkje eg, det der var vel en litt dum uttalelse vel???

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hvor gammel er du, Star_baikal?

 

Hvis du er over 16 må du uansett ha jegerprøven. Hvis du har lest i tråden du nettopp postet i, mener jeg at jeg så en som skrev at det gikk an å gå på opplæringsjakt med en som er 25 år.

 

Men hvis du har en 16 år gammel kompis og du er 15, og dere vil jakte sammen, så går nok ikke det.

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du, Star_baikal?

 

Hvis du er over 16 må du uansett ha jegerprøven. Hvis du har lest i tråden du nettopp postet i, mener jeg at jeg så en som skrev at det gikk an å gå på opplæringsjakt med en som er 25 år.

 

Men hvis du har en 16 år gammel kompis og du er 15, og dere vil jakte sammen, så går nok ikke det.

 

Ok, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Hei

 

du kan jakte fra og med dagen du fyller 14, men da bare på småvilt med hagle, og du må være i følge med voksen som er over 25 og har hatt jeger prøva i minst 5 år...

når du er 14-16 så har du lov til og jakte uten avlagt jeger prøve, dette kalles opplærings jakt.

fra du er 16 må du ha avlagt jeger prøve for og jakte, men du har lov til og jakte alene på småvilt med hagle, og du har lov til og sette feller og snarer alene.

fra du er 16-18 har du lov til og jakte med rifle, da må du ha jeger prøve og skyte prøve (denne må skytes vært år) og du må være i følge med erfaren jeger... (det kan søkes om dispensasjon for og jakte med rifle før du har fylt 16)

fra du er 18 kan du jakte med hagle og rifle på småvilt og storvilt.. du må ha jegerprøve og for rifle må du avlegge skyte prøve vært år..

 

 

kan også jakte med riffle når man er 14, men fortsatt bare småvilt:)

Lenke til kommentar

hei, kan fortelle hva jeg gjorde, jeg tok jegerprøven med en gang jeg fylte 14, for da var jeg ferdig med det! :) så fikk jeg hagle til konfirmasjonen av mamma og pappa. den stod i navnet på mamma til jeg ble 16, i søknaden stod det at det var JEG som skulle bruke haglen, og at jeg skulle overta den når jeg fylte 16. når du er under 16 kan du være med en erfaren jeger som må ha fylt 25 på småviltjakt, og da kan du gå med hagle i hendene og skyte småvilt! :p så fort jeg fylte 16 kjøpte jeg meg moped og rifle! xD riflen står i navnet mitt, samme med haglen, jeg går lovelig alene på småviltjakt, så lenge det er på egen eindom eller har betalt jegerkort på noen andre sitt terreng. Jeg sitter på Elg post med onkelen min fordi jeg ikke er 18 enda. Så fort jeg fyller 18 kan jeg også sitte på elgpost alene. Du må forsåvidt betale jegeravgift hvert år. :) håper det hjalp deg! :) annbefaler å ta jegerprøva og komme deg ut i villmarka! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...