Gå til innhold

Kan en som er 14 år jakte


Anbefalte innlegg

Hei jeg så i et andet inleg her at en gutt på 14 skulle ta jegerprøva er det mulig?Kan fks jeg som er 14 år ta jegerprøva og etter det ha lov til og kjøpe meg en hagle og så stikke ut i skogen i en jaktsessong å jakte alene??

som 14åring kan man ta jegerprøven men,du må låne en hagle å ha med en som er over 18 år med i skogen når du skal jakte.Men den dagen du har tatt jegerprøven så er det bare å vente på at du blir 16 år for da kan du jakte med eget våpen alene i skauen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å jakte storvilt må man være med en voksen og være minst 16 år.

Å jakte storvilt er forresten kjedelig og lett.

De ekte jegerne jakter småvilt, mye tøffere og hardere. Syns jeg da.

 

Skyte en elg klarer jo bestemorra mi i rullestol.

 

Å reagere på 0.5s og skyte en fugl som letter 50 km/t er noe annet.

Helt enig :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 år senere...
  • 3 måneder senere...

Se en side tilbake så står det mer der, men jeg kan vel ta å repetere det jeg også, enda litt mer utfyllende. Du kan ta jegerprøven det året du fyller 14 år. MEN du kan jakte småvilt fra du er 14 år til du er 16 år, uten jegerprøve. Men dette er da med en person som er over 25 år, eller har hatt jegerprøven i 5 år. Du har da lov å bære et våpen som du låner, men kan ikke eie et enda. Du må i tillegg ha våpen godkjent til småviltjakt. Med småvilt, så menes alt småvilt som er lov å jakte på, utenom rådyr.

 

Fra du er 16 år så må du ha jegerprøven for å jakte. Du kan søke om å erverve et jaktvåpen, så lenge du har foresattes underskrift. Du kan altså jakte småvilt alene med eget våpen, samt kjøpe ammunisjon i butikken.

 

Når du er 16 år kan du også være med på opplæringsjakt på storvilt. Du må da være med en som er over 25 år, eller har hatt jegerprøven i 5 år. I tillegg må du ta en skyteprøve på 30 skudd hvor 5 av dem skal være godkjent treff. For de som lurer, så har man lov å skyte, når man er på opplæringsjakt på storvilt. Når man er 18 år, har man lov å jakte storvilt alene. Største problemet som ny på storviltjakt på jaktlag, er vel å få lov til å skyte et dyr av gamlekara i laget :rofl:

Når du er 16 år og har godkjent jegerprøve, kan du også lage en trapline. En trapline er en rute med feller, slik at du kan fange f.eks mår. Husk å gjemme fellene, fikk et par feller stjelt av noen sinte hyttefolk forrige sessong :hrm: (Conibearfelle koster en god slant)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...