Gå til innhold

Kristopher Schaus "De syv dødssynder" - viktig debatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så programmet igår, og synes det var direkte avskyelig.

Dette har ingenting med religionsspørsmål å gjøre, det har med å provosere. Ingenting annet. Håpte selv å få se en serie som skulle være kritisk til religion, kanskje le litt av den, men jeg fikk ikke det. Jeg fikk istedet for se en Schau bli omskjært, og nærmest gråte når han rev av bandasjen. Blodet rant naturligvis, og TV2 så ikke noen vits i å sensure den bløende stilken hans. Dette er ikke underholdning en gang.

Lenke til kommentar
Jeg så programmet igår, og synes det var direkte avskyelig.

Dette har ingenting med religionsspørsmål å gjøre, det har med å provosere. Ingenting annet. Håpte selv å få se en serie som skulle være kritisk til religion, kanskje le litt av den, men jeg fikk ikke det. Jeg fikk istedet for se en Schau bli omskjært, og nærmest gråte når han rev av bandasjen. Blodet rant naturligvis, og TV2 så ikke noen vits i å sensure den bløende stilken hans. Dette er ikke underholdning en gang.

 

på det punktet er jeg helt enig. Jeg "kjente" smerten han var dumm nok til å gå gjennom og det var ikke noe pent...

Lenke til kommentar
Jeg så programmet igår, og synes det var direkte avskyelig.

Dette har ingenting med religionsspørsmål å gjøre, det har med å provosere. Ingenting annet. Blodet rant naturligvis, og TV2 så ikke noen vits i å sensure den bløende stilken hans. Dette er ikke underholdning en gang.

Enig! Det er langt fra underholdning. Mannen må jo være stokk dum. Programmet hander jo kun om Schaus trang til å gjøre idiotiske sprell, noe som han egentlig ikke lykkes med. For det eneste han oppnår er oppmerksomhet – ingenting annet! Og det er de ønsker; de ønsker flere TV-seere som gir TV2 flere reklameseere. Kynisk spør du meg! Men jeg lar meg konsekvent ikke provosere, det ville vært en seier for Kristoffer Schau. Folk må bare ikke la seg provosere og spesielt ikke kristne personer, selv om dette er blasfemi av høyeste karakter.

 

Programmet er elendig etter min oppfattning og jeg er ikke kristen.

Lenke til kommentar

Rent isolert sett er det idiotisk å la seg omskjære på TV, men hva med omskjæring som praksis generelt sett?

Kan det være et fnugg av hensikten til Schau & co å fokusere på arkaiske religiøse skikker som er unødvendige og skadelige?

 

Å vise bilder av en blødende og gråtende Schau kan kanskje vekke follk fra dvalen rundt oppfatningen at dette er en "uskyldig" skikk. Tenk så på hva som skjer når en gjør dette med spedbarn. I mine øyne er det helt klart lemlestelse og barnemishandling, men sett etiketten om religion på praksisen og folk sier "åja, det gjøres fordi du tror på noe, da er det ok".

Men det er slettes ikke ok, dette er et inngrep som kun bør utføres når det er nødvendig.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Ja, merkelig å se så kraftige reaksjoner på at han omskjærer seg selv, men det er liksom helt greit å gjøre det samme på uskyldige små guttebabyer? :)

 

vil vel si at hele greia er en syk og unaturlig hanling...

var d sånn det ble vetatt:

"hmm.. kristendommenn har døping, men å bare kaste litt vann over hodet på ungen er jo litt pysete.."

"aha! vi kan jo bare begynne å skjære i kjønsorganet til de ny fødte gutte barna våre!"

 

ja... det høres jo ut som en god ide....:wallbash:

 

Btw: dette innleggget var en tull...jeg har overhodet ikke noe måte å støtte opp dialogen...

 

Mvh. 2ball(s)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Jeg så programmet igår, og synes det var direkte avskyelig.

Dette har ingenting med religionsspørsmål å gjøre, det har med å provosere. Ingenting annet. Håpte selv å få se en serie som skulle være kritisk til religion, kanskje le litt av den.

Er det ikke sånn at i jødenes religion, så omskjæres man når man er liten?! Kan du ingenting eller?! :realmad:
Lenke til kommentar

kris kom ikke til helvette jo.

 

det betyr bare at det ikke fins, snarere ett sted i gamle dager, der folk brant ting lam/kvister o.s.v, for og be om beklagelse. Men rett og slett så syns jeg at menneskene kan ta seg sammen, er så mye drit rundt på jorda som ikke trenger og skje hvis alle som begår synder hadde tatt seg sammen og tenkt at dette skal jeg slutte med og dette trenger jeg ikke og gjøre, så kunne man fått kontroll på jorden.

 

Gud sier han vill ha med alle til himmelen, jeg kan se at det vill komme til og ta tid.

Jeg sier at hadde vi hatt jesus tilbake på jorda, kunne folk fått troen på seg, og mangle fler ville blitt bedre mennesker.

Men hadde gud straffet de som begår synder hadde man ikke hatt så mye elendighet som man har i dag, og man ville ikke tørt og begå dem heller.

 

Men hvor er den jesus og guden når vi virkelig trenger dem? (relaterer til verdenen i dag)

Lenke til kommentar

Jeg elsker "De syv dødssynder" og hele programmet. Kristoffer Schau er genial, og det som programmets nærmest ubetydelige ytre utviser og provoserer burde ikke lede til så mye frustrasjon som det egentlig gjør. Han forsøker rett og slett å vise hvor egoistisk og selvorienterte dagens mennesker i det moderne kapitalistiske samfunnet egentlig er, og gjemmer det under en fasade som muligens er provokativ. Skal vi gå mer i dybden er det rett og slett patetisk av kirkesammfunn å "fordømme" Kristoffer Schau og hans program. Han følger jo egentlig bare kristendommens lære; om man bryter de syv dødssyndene havner man i helvete. Jeg tror han lever i beste velgående, jeg, så den teorien var på jordet.

Lenke til kommentar
Rent isolert sett er det idiotisk å la seg omskjære på TV, men hva med omskjæring som praksis generelt sett?

Kan det være et fnugg av hensikten til Schau & co å fokusere på arkaiske religiøse skikker som er unødvendige og skadelige?

 

Å vise bilder av en blødende og gråtende Schau kan kanskje vekke follk fra dvalen rundt oppfatningen at dette er en "uskyldig" skikk. Tenk så på hva som skjer når en gjør dette med spedbarn. I mine øyne er det helt klart lemlestelse og barnemishandling, men sett etiketten om religion på praksisen og folk sier "åja, det gjøres fordi du tror på noe, da er det ok".

Men det er slettes ikke ok, dette er et inngrep som kun bør utføres når det er nødvendig.

 

Jeg er helt enig med deg når det gjelder omskjæring. Forøvrig når det gjelder resten av programmet sysntes eg det bra at det blir gjort fokus på. Selv om Schau og hans team har gjort det på en meget spesiell måte. Men kanskje dette er måten å gjøre det så folk flest vet ha det er. Jeg skal ærlig innrømme at eg hadde aldri hørt om de 7 dødsyndene før programmet startet.

 

Tror Dere at hvis programmet bare hadde fortalt om de "7 dødsyndene", at det hadde fått like mye oppmerksomhet ?

Lenke til kommentar
nei altså jeg tenkte mer på det der at han spiste penisen eller wtf

 

Han stekte en liten bit av forhuden og spiste det. Koselig.

 

Hvordan da?

 

Du har ikke sett det? Når han drar til Thailand for å utføre utukt, og lar seg bli slikket av en 16 år gammel gutt eller whatever, og prostituerer seg som mannehore, da er det ikke for sin egen tilfredsstillelse, men for å vise hvor idiotiske de mennene på 60 som gjør nettopp dette er, samtidig som han lager god TV-underholdning ut av det. Når han er forfengelig i Bærum er det hvor selvorienterte og merkefikserte enkelte folkegrupper er, han viser. Når han ikke gir ritalin til barn med AD/HD, er det for å vise hvor korttenkte folk er som slenger ut ritalin i mg her og der til barn med slike "lidelser".

 

Dette skjønner ikke enkelte trangsynte kristne.

Lenke til kommentar

Det han egentlig gjør er å lære smågutter å tilfredstille seg selv i mangel på noe bedre. Virker på meg som om han savner noe selv også, ikke minst oppmerksomhet.

 

Og det har han jo fått blant annet her hvor gutta boys blanke i øynene sitter å sikler mens idolet bæsjer og tisser på TV. Intet mindre enn imponerende å observere hvor mange som mangler det minste snev av selvrespekt her...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...