Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Versjon

9.25

Versjonssteg

8827

 

Har slått seg av kanskje tre ganger siden mitt forrige innlegg i denne tråden.

 

Har aldri hatt problemer med Opera. Men nå bygger det seg fort opp med Opera-logoer i "system tray" (husker ikke det norske ordet).

Prøv nyeste versjon av 9.5. Hadde problemer med 9.25, oppgraderte og da fungerte det flott. Kan anbefale å ta backup av viktige filer.

 

Link: http://www.opera.com/products/desktop/next/

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

For dere som benytter Opera har jeg lagd en liten user-css-fil som noen kan finne interessant.

 

Hvordan bruke:

  • Last ned fil, lagre f.eks. under %programfiles%OperaStyles
  • Høyreklikk på hw/gamer/amobil/akam sine nettsider og velg "edit site preferences".
  • Under "Display" og "my style sheet" finner du frem til filen du nettopp lastet ned
  • Oppdater siden om den ikke blir det automatisk

hw.css

12.01: oppdatert fil - funker nå også på kulturo.no og diskusjon.no

Endret av Halvis
Lenke til kommentar

Installerte akkurat nyeste snapshot (build 9735), og fant umiddelbart en klar forbedring fra tidligere build. Har ofte vært irritert over hvite felt der reklamen har vært blokket på sider som f.eks artiker hos itavisen. Dette har ført til at man må scrolle ned forbi det hvite feltet. Nå ser det ut til at de har klart å fikse dette, og alt ser mye bedre ut. Mulig dette kan ordnes på annet vis og, men fryktelig greit når alt fungerer av seg selv :)

Lenke til kommentar
Enig der, det er jo ingen dum idé å la et program bruke ram hvis det er tilgjengelig. Jeg har 2 GB, så det skal jo i teorien ikke være noe stort problem, men jeg merker faktisk en ytelsesøkning i f.eks BF2 med Opera lukket.

 

Fant forresten noen innstillinger som hjalp og kutte ned endel på minnebruken, og den er nede i ca 50 mb. Synes fortsatt det høres merkelig mye ut for en nettleser...

 

Har bare 512MB RAM, og Opera bruker omtrent like mye minne som du beskrev. Hvilke innstillinger endra du på for å forminske minnebruken?

Lenke til kommentar
Ctrl + F12 -> Advanced -> History -> mem cache

Nyttig instilling :)

 

Har to ting jeg savner i Opera, som Firefox har.

 

Bedre flytting på tabber/faner. Når du flytter en fane til venstre/høyre for en annen fane, må du sikte mer (for å slik at fanen treffer dit den skal) enn f.eks i firefox, der du bare trenger å dra fanen noen millimeter mot høyre/venstre. I Opera må du også flytte den lengre for at den skal flytte seg.

 

Gå-knapp for adresselinja og søkelinja som et alternativ til å trykke enter hver gang du har tastet/limt inn en link. I Firefox er dette fikset med en grønn trekant du kan trykke på.

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar

Det er vel mye vanskeligere ang flytting av tabber hvis de flytter av at du bare flytter de noen millimeter. Hvis du skal klikke pa en tab, og kommer til a dra musen litt bortover samtidig, flytter du jo ogsa tabben. Skjer med meg ofte, men flytter ikke tabben heldigvis.

 

Nar du har kopiert en link, trenger du bare trykke pa Ctrl+b sa blir den limt inn i URL-feltet og trykket enter automatisk. (bare i 9.2x, for 9.5 er det noe annet. ctrl+shift+v kanskje?) men det fikser du lett med Ctrl+F12->Advanced-> Shortcuts -> sok pa paste and go -> skriv inn ctrl b))

 

:)

Lenke til kommentar
Gå-knapp for adresselinja og søkelinja som et alternativ til å trykke enter hver gang du har tastet/limt inn en link. I Firefox er dette fikset med en grønn trekant du kan trykke på.
Høgreklikk på verktøylinja og vel Tilpass. Gå til fana Knappar, og sjå under Nettlesarval. Her vil du finne ein knapp der det står Gå til. Dra denne ut på verktøylinja, der du vil ha den. Funker for adresselinja, trur ikkje det er noko liknande for søkefeltet.
Lenke til kommentar
Det er vel mye vanskeligere ang flytting av tabber hvis de flytter av at du bare flytter de noen millimeter. Hvis du skal klikke pa en tab, og kommer til a dra musen litt bortover samtidig, flytter du jo ogsa tabben. Skjer med meg ofte, men flytter ikke tabben heldigvis.

 

Nar du har kopiert en link, trenger du bare trykke pa Ctrl+b sa blir den limt inn i URL-feltet og trykket enter automatisk. (bare i 9.2x, for 9.5 er det noe annet. ctrl+shift+v kanskje?) men det fikser du lett med Ctrl+F12->Advanced-> Shortcuts -> sok pa paste and go -> skriv inn ctrl b))

 

:)

Etter mer granskning i Firefox så ser jeg at jeg må flytte fanen akkurat halveis over en annen fane for at en blå trekantpil til venstre/høyre av den fanen skal vise hvor fanen havner når du slipper museknappen. I Opera må du flytte fanen ca fire femdeler for at en blå indikator skal vise hvor den havner. I tillegg må du treffe akkurat riktig, slik at fanen ikke havner ved adresselinja, bokmerkelinja eller ved andre verktøylinjer. Dessuten - treffer du en rød [X] når du slipper, så blir fanen min automatisk flyttet helt til venstre av alle fanene. Hvorfor i all verden skulle den bli det? Altså litt ergelse over "ustabile" faner når du flytter dem :)

 

Jepp, bruker Paste and go når jeg sitter med hånda på tastaturet, men noen ganger har du behov for å bare bruke musa. Da bruker jeg å høyreklikke på adressefeltet og velge lim inn. Jepp, det går også da ann å høyreklikke og velge Paste and go, men da kan du ikke endre på linken før nettleseren starter å laste linken.

 

Høgreklikk på verktøylinja og vel Tilpass. Gå til fana Knappar, og sjå under Nettlesarval. Her vil du finne ein knapp der det står Gå til. Dra denne ut på verktøylinja, der du vil ha den. Funker for adresselinja, trur ikkje det er noko liknande for søkefeltet.

 

Det var dette jeg lette etter :)

Lenke til kommentar
Jepp, bruker Paste and go når jeg sitter med hånda på tastaturet, men noen ganger har du behov for å bare bruke musa. Da bruker jeg å høyreklikke på adressefeltet og velge lim inn. Jepp, det går også da ann å høyreklikke og velge Paste and go, men da kan du ikke endre på linken før nettleseren starter å laste linken.

Hvis du kun bruker mus: høyreklikk på adressen og velg "go to web adress"! Eller misforstår jeg totalt? Om du har behov for å endre adresselinken, så må du jo uansett benytte tastatur? F8 kan da være greit å vite om. :)

 

 

Plassering av faner: Ja, det stemmer at det kan være litt vanskelig å flytte på de. Men har du ofte behov for å flytte rundt på de? Har du prøvd valget "open new tab next to active"? (settings -> advanced -> tabs)

Lenke til kommentar

@ trådstarter:

 

er det ikke enklere å deaktivere bittorrent klienten enn alt det der styret med filpreferanser?

det kan gjøres slik:

i adressefeltet, så skriver man opera:config

så trykker man på Bittorent oppe på den siden som kom frem

så fjerner man haken ved enable

så trykker man på lagre. ferdig :)

 

kanskje du klarer å skrive det litt bedre om du velger å implementere det i den første posten din ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...